Hebben jullie problemen met een los lopende hond?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Hebben jullie problemen met een los lopende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 23:19

Nou hebben wij al 11 jaar een lieve hond. Waaks, maar zal nooit iemand zomaar aanvallen (gaat al 11 jaar goed). Hij luisterd naar mijn ouders en mij hartstikke goed, en ik laat hem dus altijd los uit. Neem al jaren geen riem mee, want die heb ik niet nodig. Loop vrijwel altijd het zelfde blok, om een school heen, hoef geen weg over te steken, en onze straat is doodlopend, dus geen verkeer.
Hij luisterd goed, zal niemand aanvallen, ook andere honden is geen probleem...
Ik zie dus geen probleem

Maar nou kom ik ook altijd langs 2 huizen, die dus aan de ventweg waar ik loop, en die vrouwen hebben volgens mij als hobby voor het raam zitten en wachten tot ik langs kom, en lossen elkaar af Clown
Hond hoeft maar in een straal van een meter langs hun hegje te lopen, of ze staan al op de ramen te beuken. Ok, niks mis mee, ik kan er wel om lachen.
Maar nu het weer mooi weer is, spelen die kinderen vaak op de oprit/ventweg. Hond loopt er altijd met een boogje om heen.
Vanmiddag rent er ineens een kind op hem af, steekt ineens hand uit, en wil hem dus aaien. Hond duikt van schrik in een, gromt, en rent blaffend weg.
Kind janken, moeder kwaad naar buiten (ze stond weer op de uitkijk denk ik Haha! ) en begon tegen mij te schreeuwen dat ik die hond vast moet houden, ze de politie wel zo bellen... blabla
Tja, ook al had ik hem aan de riem, dan nog, dat kind zit fout, door zonder het te vragen op een vreemde hond af te rennen en proberen te aaien.
En mijn hond deed in mijn ogen niks fout, hij verdedigde zichzelf uit schrik, maar maakte geen hap beweging of iets, of vloog haar aan ofzo.

Het zijn altijd die 2 vrouwen (die buurvrouwen die elkaar aflossen Knipoog ) die commentaar hebben op mij. Tegen mijn moeder zeggen ze niks. Mijn broertje laat hem wel altijd met een riem uit, aangezien de hond wat minder luisterd naar hem.

Maar mijn vraag was nu, hebben jullie er problemen mee als iemand zijn hond los uit laat? Een hond die goed luisterd en niet agressief is?
Ik heb altijd geleerd een vreemde hond nooit zomaar te aaien, altijd vragen en niet er op af rennen...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:24

heb er absoluut geen problemen mee,als je hem meteen terug kan roepen in (praktisch) elke situatie,dus ook als een andere hond (aan de leiband) naar hem begint te grommen ofzo.
dus,als een hond die goed luisterd en niet agressief is losloopt,heb ik er geen problemen mee

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:24

Als de hond echt zo is als je zegt heb ik er geen problemen mee. Het word pas een probleem als 'ie overal opaf gaat en zich niet terug laat roepen (of niet terug geroepen word) of z'n neus in dingen gaat steken. Je hebt ook honden die in zo'n situatie elke voorbijganger moeten onderzoeken. Dat vind ik vervelend. Maar als 'ie zich verder nergens mee bemoeit heb ik hier geen problemen mee.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:24

Anderen weten niet dat jouw hond niet agressief is en goed luisterd. Om nou te zeggen 'niemand mag erop af rennen en hem aaien', het zijn kinderen... Als je dat niet wilt moet je hem aanlijnen. Je mag je hond overigens ook niet op de openbare weg los laten lopen voor zover ik weet...

En wat dat braaf zijn betreft, ook in combinatie met die kinderen... We hebben een colli gehad, echt een goedzak was dat. Totdat ie een keer, zomaar? een kindje aanviel... En het een paar maanden later weer deed. Waarom? Geen idee... Hij lag op de plaats, beiden keren liep het kindje hem gewoon voorbij... Ze zijn allebei in het ziekenhuis terecht gekomen. Sta je dan, met je oh zo lieve hond...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:29

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, want ik ben niet bang voor honden.
Als mensen echt bang zijn, moet je daar wel rekening mee houden denk ik.
Als ze de politie gaan bellen, staan zij jammer genoeg in hun recht, in NL geldt nl een aanlijngebod, waar op sommige plaatsen uitzonderingen voor gemaakt worden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:31

Billy schreef:
Als ze de politie gaan bellen, staan zij jammer genoeg in hun recht, in NL geldt nl een aanlijngebod, waar op sommige plaatsen uitzonderingen voor gemaakt worden.


Ik vind daar eerlijk gezegt helemaal niets 'jammer genoeg' aan...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:47

Pervinco schreef:
Anderen weten niet dat jouw hond niet agressief is en goed luisterd. Om nou te zeggen 'niemand mag erop af rennen en hem aaien', het zijn kinderen...


Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat kinderen ook op mijn hond af kwamen rennen en wilden aaien als hij aangelijnd was.... En ook hij heeft één keer gegromd, of liever gezegd een grauw gegeven uit schrik. Hij heeft verder nog nooit iets gedaan in zijn 10-jarige leven, hij is de vriendelijkheid zelf. Zou ik hem dan maar helemaal niet uit moeten laten?
Ik heb nog 2 honden, kleine pluizeballen die er heel schattig uitzien. Eentje is dat ook, de andere weet ik zeker dat ze een paar vingers te pakken heeft....
Ik heb zelf ook altijd geleerd dat ik nooit zomaar op een hond af mocht rennen en aaien, en heb dat ook nooit gedaan.

Helaas staan die mensen wel in hun recht.... Zulke mensen houd je altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:47

Voor mij kan een hond los Mits hij zich goed gedraagt .Vaak lopen loslopende honden naar honden toe die aangelijnd zitten en dan krijg je meestal problemen.In dit geval met die kindjes ben jij ook fout.Die kindjes mogen niet naar de hond toerennen maar blijven kindjes.Jou hond reageert opzijn manier omdat hij ook alleen maar als hond kan reageren.Ik heb zelf vier honden die ook loslopen maar op het moment dat ik mensen zie met honden of te voet roep ik mijn honden bij en gaan ze vast.Als je honden loslopen moet je ook weten dat ze komen als je ze roept, en in je achterhoofd houden dat ieder levend wezen onverwacht kan reageren of het nu een hond of een paard is.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 23:48

Als ik een riem meeneem, is het een leren riem van 1.50
Maar mijn broertje laat hem meestal uit met zo'n oprolriem van 5 meter ofzo. Toen dit gebeurde, was mijn hond op ongeveer zo'n afstand van mij. Het had dus ook kunnen gebeuren als hij aan zijn rol-riem zat.

Andere honden aan de riem, rent hij altijd met een boog omheen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:51

Pervinco schreef:
En wat dat braaf zijn betreft, ook in combinatie met die kinderen... We hebben een colli gehad, echt een goedzak was dat. Totdat ie een keer, zomaar? een kindje aanviel... En het een paar maanden later weer deed. Waarom? Geen idee... Hij lag op de plaats, beiden keren liep het kindje hem gewoon voorbij... Ze zijn allebei in het ziekenhuis terecht gekomen. Sta je dan, met je oh zo lieve hond...


Dit was mij geen 2 keer gebeurd, ik had gezorgd dat de hond de 2e keer niet in dezelfde ruimte als het kind was.........................

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:53

Billy"]
[quote="Pervinco schreef:
En wat dat braaf zijn betreft, ook in combinatie met die kinderen... We hebben een colli gehad, echt een goedzak was dat. Totdat ie een keer, zomaar? een kindje aanviel... En het een paar maanden later weer deed. Waarom? Geen idee... Hij lag op de plaats, beiden keren liep het kindje hem gewoon voorbij... Ze zijn allebei in het ziekenhuis terecht gekomen. Sta je dan, met je oh zo lieve hond...


Dit was mij geen 2 keer gebeurd, ik had gezorgd dat de hond de 2e keer niet in dezelfde ruimte als het kind was.........................
[/quote]

We hadden een bedrijf, de hond liep gewoon bij ons over de plaats. We hadden de 2e keer helemaal niet in de gaten dat hij weer voor was, bij de tank; hij lag bij de pompbediende te slapen, die wist dus niets van hetgeen er een paar maanden eerder gebeurd was...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:54

Supertje"]
[quote="Pervinco schreef:
Anderen weten niet dat jouw hond niet agressief is en goed luisterd. Om nou te zeggen 'niemand mag erop af rennen en hem aaien', het zijn kinderen...


Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat kinderen ook op mijn hond af kwamen rennen en wilden aaien als hij aangelijnd was.... En ook hij heeft één keer gegromd, of liever gezegd een grauw gegeven uit schrik. Hij heeft verder nog nooit iets gedaan in zijn 10-jarige leven, hij is de vriendelijkheid zelf. Zou ik hem dan maar helemaal niet uit moeten laten?
[/quote]

Op het moment dat jij een hond aangelijnd heb kun je hem naar je toe trekken in geval van nood. Als je hond losloopt en hij schrikt van kinderen, dan kun je helemaal niets...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:58

Pervinco"]
[quote="Billy"][quote="Pervinco schreef:
En wat dat braaf zijn betreft, ook in combinatie met die kinderen... We hebben een colli gehad, echt een goedzak was dat. Totdat ie een keer, zomaar? een kindje aanviel... En het een paar maanden later weer deed. Waarom? Geen idee... Hij lag op de plaats, beiden keren liep het kindje hem gewoon voorbij... Ze zijn allebei in het ziekenhuis terecht gekomen. Sta je dan, met je oh zo lieve hond...


Dit was mij geen 2 keer gebeurd, ik had gezorgd dat de hond de 2e keer niet in dezelfde ruimte als het kind was.........................
[/quote]

We hadden een bedrijf, de hond liep gewoon bij ons over de plaats. We hadden de 2e keer helemaal niet in de gaten dat hij weer voor was, bij de tank; hij lag bij de pompbediende te slapen, die wist dus niets van hetgeen er een paar maanden eerder gebeurd was...
[/quote]
Dan heb ik niks gezegd, dacht dat het een thuissituatie was.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 01:03

Ik wist helemaal niet dat er een aanlijngebod was Bloos! Bloos

Wij hebben geen eigen hond maar wel een 'leen'-hond die regelmatig bij ons logeert (en ook voor langere periodes). Ik ken hem van puppy af aan (hij is nu 10) en het is echt het meest lieve hondje wat je je maar kan voorstellen: ik vertrouw er volledig op dat hij nooit iemand zal aanvallen.
Maar tóch loop ik vrijwel altijd met hem aangelijnd (en heb iig *altijd* een lijn bij me), simpelweg omdat hij niet genoeg naar mij luistert om niet weg te rennen als hij schrikt, of als een andere hond vervelend doet: in 9 vd 10 gevallen zou hij waarschijnlijk prima luisteren, en voor het 10e geval heb ik de lijn. Op deze manier heb ik controle, en dát is het sleutelwoord. Als jij controle hebt over je hond dat hij geen andere mensen of honden lastig valt en naar jou luistert, óók in een voor de hond nieuwe of rare situatie, maakt het mij absoluut niet uit of je hond aangelijnd is. Ik heb zelfs véél liever een goed opgevoede hond die rustig doorloopt zonder lijn dan een wild blaffend, springend beest waarbij z'n baas met z'n volle gewicht aan de lijn moet hangen om hem in bedwang te houden...

Dat gezegd hebbend, vind ik het eigenlijk wel goed dat er een aanlijn-verplichting is, want er is geen objectieve maatstaf over welke honden wel of niet los kunnen lopen dus is dat de beste oplossing. De goeden lijden dan onder de slechten, maar ja, het kan niet echt anders denk ik Scheve mond Bovendien kan je er dan ten minste iets aan doen als er iemand met een gevaarlijke hond rondloopt zonder lijn (ben zelf al verschillende keren aangevallen en nu ik dit lees ga ik als het nog een keer gebeurt zelf maar de politie bellen denk ik...)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:31

Weet trouwens niet hoe het bij jullie zit, maar we hebben een St. Bernard die al meermalen aangevallen is door andere (loslopende) honden. Nou dan ben je blij dat je een riem omhebt... Kan me nl niet voorstellen dat jullie hond zo goed luisterd dat hij naar je toe komt als ie aangevallen wordt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:59

geen problemen mee... ik laat Nikita ook altijd los uit... (wel riem bij me...) simpelweg omdat ze aan de riem lang zo snel niet haar behoeftes doet als los... Haha!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:28

Tibbe is enkele keren aangevallen door grotere honden zoals de DH en een Weimaner.
Als hij z'n hond tegen komt wil ik liever niet dat hij los loopt. Hij is daar heel wantrouwend tegen door die aanvallen van z'n grote hondenrassen. Maar meestal kom ik z'n hondenrassen alleen tegen in de bossen.
Ik laat Tibbe ook soms los uit, maar dan op grasveltjes en in de polder en anders ga ik met hem los volgen.

Ik zelf heb geen problemen mee met loslopende honden als ze maar goed naar de baas luisteren dat de hond weer snel terug komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:34

Ik heb er zelf ook niet zoveel problemen mee. Ik ben dan ook niet bang van honden. Mijn zusje daarentegen is als de dood voor die beesten (ooit eens half dood gebeten door zo'n ***hond). Als er dus een hond losloopt dan loopt ze liever 2 straten om dan dat ze erlangs gaat.

Ik vind trouwens wel dat als je je hond los laat lopen dat hij nooit agressief gedrag mag vertonen.
De hond uit het eerste berichtje gaat grommen en blaffen tegen een kind wat hem wilt aaien. Ik vind dat je zo'n hond niet los kan laten lopen. Nu blaft hij alleen volgende keer grijpt hij zo'n kindje. Ik moet in dit geval de moeder van dat kind gelijk geven. Ik zou ook kwaad worden als mijn kind een hond wilt aaien en dat beest reageerd uiterst agressief. Dan heb ik ook zoiets van Hou dat kreng eens aangelijnd.
Je kan niet van kinderen verwachten dat ze hem niet willen aaien, daar zijn het kids voor. Maar jij kan je hond ook niet 100% vertrouwen. Het is en blijft een dier. Het kan jarenlang goedgaan, maar het kan ook van de een op de andere dag fout gaan.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:53

Ik heb er absoluut geen moeite mee,mijn doberman loopt altijd los,hij heeft 9 van de 10 keer zelfs geen halsband om.
Hij vecht niet uit zichzelf met andere honden,en hij luisterd perfect naar me buiten.

Maar zeikerds heb je overal,bij mij in de straat hebben ze het ook voorzien op mijn hond wat betreft het plassen tegen hun nieuw aangeplante struikjes,nu wonen er denk ik zo'n 30 honden bij mij in de buurt,alle reutjes piesen tegen hun struikjes,maar alleen mijn hond word er voor op aan gekeken,met als gevolg dat er iedere keer een woordengemeen is tussen ons,en hebben ze al een paar keer geprobeerd mijn hond aan te rijden met een auto.

Ik heb ze flink gewaarschuwd nu en gezegd dat mijn chauffeurs nu jacht op hun gaan maken,als ze ze tegen komen. Boos!

Gek word je er af en toe van.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:56

Viking: wat dacht je er van om een blokje om te lopen in dat geval? Beter dan gaan lopen dreigen... Wat dat plassen tegen struikjes betreft: als ik iets zwaar asociaal vind dan zijn het mensen die honden in of tegen tuintjes hun behoefte laten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:00

Pervinco schreef:
Viking: wat dacht je er van om een blokje om te lopen in dat geval? Beter dan gaan lopen dreigen... Wat dat plassen tegen struikjes betreft: als ik iets zwaar asociaal vind dan zijn het mensen die honden in of tegen tuintjes hun behoefte laten doen...


Daar ben ik het helemaal mee eens. OK dan!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:32

Ik laat mijn hond ook altijd los uit, tenzij ik een drukke straat moet oversteken, dan neem ik uiteraard geen risico...
Maar mijn hond doet dan ook niks tegen 99% van alle andere honden en mensen. Als ze schrikt kan ze wel eens een grommetje geven, maar dat is zelden...

Maar ik kan ook gek worden van dat soort moeders. Dat je hond gromt omdat hij schrikt (kan me de hond helemaal voorstellen: *schrik* *draait in een keer om* *gromt kort* *loopt weer verder*) is toch niet erg?
Kind schrikt ook, natuurlijk, en begint te huilen. Heel normaal. Volgende keer weet het kind dus ook dat hij niet meer zomaar op een hond moet afrennen. Niks aan de hand dus.

Zou die moeder ook haar kind alleen witbrood geven omdat ze dat het lekkerst vindt, en haar kind nooit leren fietsen, want dan zou het kind wel eens kunnen vallen en zich pijn doen?
gutteguttegut... Een kind mag best eens schrikken!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:36

Pervinco schreef:
Anderen weten niet dat jouw hond niet agressief is en goed luisterd. Om nou te zeggen 'niemand mag erop af rennen en hem aaien', het zijn kinderen... Als je dat niet wilt moet je hem aanlijnen. Je mag je hond overigens ook niet op de openbare weg los laten lopen voor zover ik weet...

En wat dat braaf zijn betreft, ook in combinatie met die kinderen... We hebben een colli gehad, echt een goedzak was dat. Totdat ie een keer, zomaar? een kindje aanviel... En het een paar maanden later weer deed. Waarom? Geen idee... Hij lag op de plaats, beiden keren liep het kindje hem gewoon voorbij... Ze zijn allebei in het ziekenhuis terecht gekomen. Sta je dan, met je oh zo lieve hond...

Dus omdat andere honden niet luisteren moet een welopgevoede hond aan de lijn? Dat vind ik bepaald niet rechtvaardig. De wet komt bepaalt niet op voor de belangen van honden. Dus hou ik me ook niet aan de wet.
Mijn hondje mag lekker loslopen. Zij bijt ook niemand en gaat ook niet zomaar naar iemand toe.

Ik vind veel kinderen zich aanzienlijk slechter gedragen dan een hond, dat die moeders daar maar eens iets aan doen!

Trouwens een aangelijnde hond kan net zo goed bijten hoor. En ik trek lekker niet terug! Moeten die kinderen er maar van af blijven en moeten die moeders ze maar leren dat honden geen speelgoed zijn maar levende wezens die op een normale manier benaderd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:53

Juist omdat je nooit weet hoe een hond reageert mogen mijn kinderen geen vreemde honden aaien zonder het eerst aan de baas te vragen. Op deze manier kun je al een hoop narigheid voorkomen.
Toch kan ik mij voorstellen dat de moeder boos werd, hoewel een groot deel van die boosheid wel uit schrik geweest zal zijn.
Een hond hoort aangelijnd, omdat er altijd onverwachte situaties kunnen ontstaan en dan heb je net iets meer controle. Bovendien kan niemand aan een vreemde hond zien of deze goed luistert en niet agressief is. Iemand die bang is voor honden zal het je niet in dank afnemen als je hond losloopt.

Mijn hond wordt altijd aan de riem uitgelaten, omdat ze nogal groot en lomp is en graag op iedereen afgaat. Niet iedereen vindt dit leuk en sommigen zijn echt bang voor haar. Ik weet wel dat ze nooit iets zal doen, maar een ander niet en daar hou ik rekening mee.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:59

Mijn hond kan er toch niets aan doen dat mensen bij voorbaat bang voor haar zijn? Moet ze daarom maar gestraft worden en moet ze dan altijd maar aangelijnd? Vind ik een belachelijk idee.

Maar een hond die groot en lomp is en op andere mensen afgaat, dat is een ander verhaal.