Assertiviteitscurus voor werksituaties?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Assertiviteitscurus voor werksituaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 10:41

Zou er zoiets bestaan? Rolleyes Ben absoluut niet op mijn mondje gevallen, maar op mijn werk durf ik 'm niet open te trekken... Even wat mooie voorbeeldjes:

Ik heb in oktober de zeggenschap gekregen over Wet WID bij ons op kantoor. Wet WID houdt in dat wij van al onze klanten identificatiestukken moeten hebben. Dit had 1 juli 2003 helemaal klaar moeten zijn, 'we' hebben echter de tijd gekregen tot 1 januari 2004. Inmiddels lopen we tegen mei aan... En mis ik nog steeds 40% van alle benodigde stukken. Ik ben hiervoor afhankelijk van wat mijn collega's me geven. Toch ben ik constant degene die op zijn kop krijgt als 1 van de directieleden weer eens een herinneringsmail krijgt, want ik verzamel de stukken, ik moet iedereen erop blijven attenderen... Buiten het feit dat ik de ene keer iedereen achter de vodden moet zitten en dat het de andere keer de verantwoording van mijn collega's is (gezegt door hetzelfde directielid... Scheve mond) heb ik er een gruwelijke hekel aan om iemand die hier al jaren rondloopt, al jaren in het vak zit, diploma's heeft en alles te gaan wijzen op het feit dat ie mij die spullen moet geven...

De rotklusjes krijg ik ook altijd... Sja, ik ben de jongste op kantoor, dus errug goedkoop... Natellen van voorraden van klanten, dat van de Wet WID dus (alles verzamelen, nummeren, kopieren, opbergen en opsturen)., enz enz.

Het toppunt was vandaag...

Ik kreeg dinsdagavond van een collega te horen dat hij vanavond 2 klanten in een programma wilt hebben staan dat jaarrekeningen genereerd (keifijn programma, tijdbesparend... Alleen de eerste keer, de indeling, daar ben je uren mee kwijt). Prima, geen probleem. Maandag was te laat, moest echt vandaag. Alleen had ik woensdagmiddag en donderdag andere afspraken staan, en vandaag vrij. Ik zat me al lichtelijk te ergeren toen hij zei dat ie het al een week op zijn bureau had liggen, hij 'was het vergeten te geven'. Heb dus dinsdagavond een paar uur gewerkt, woensdagavond een paar uur, gisteravond heb ik me enorm rot gevoeld dat ik zo moe was dat ik niet meer wilde werken, en vandaag was ik braaf om 8 uur op kantoor (was nl met de eerste klant bijna klaar, maar moest nummer 2 nog helemaal doen). 10 uur was ik klaar met de 1e klant. Van de 2e klant had ik totaal geen stukken ontvangen (enkel op papier, maar ik ga niet 6 kantjes overtikken als mijn collega die gewoon op zijn pc heeft staan...). Loop dus naar de collega in kwestie toe... Niemand. >;) Naar de receptie gebeld. ZIT IE IN ROTTERDAM! Stoom uit je oren Gebeld, voicemail eraan...

Heb net al staan razen bij een lieve collega waar ik niet bang voor ben... Clown en bij mijn mentrix. Zij heeft me nu inmiddels al gedwongen de desbetreffende collega er op aan te spreken, als ik het niet doe, doet zij het nl. En dat komt helemaal knullig over Nagelbijten / Gniffelen

Ik baal hier zo enorm van... Ik heb al vaker van collega's gehoord dat ik wat meer van me af moet bijten, maar dat kan ik niet... Scheve mond Niet wat werk betreft iig, als we gewoon staan te praten wel. Ik ben momenteel echt boos, maar ik denk dat het er (zodra hij op kantoor is) op uitdraait dat ik het bij 'u was er vrijdag niet' laat Bloos Waarom durf ik toch niets tegen 'bovengeschikten' te zeggen? Frusty

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 12:04

Eeehm... Goede vraag. Ik weet niet, ik heb gewoon zoiets van ik werk voor iemand, en als er iets is... Sja, ik sta eronder. Heb een tijdlang bij de Kijkshop gewerkt, daar werd me de les gelezen waar klanten bijstonden (onterecht, overigens). Het enige dat ik durfde te zeggen was ja en amen... De chef in kwestie schijnt overigens ook een keer bij een drukke kassa 'poedersuiker' gezegt te hebben toen ik wegliep. Dat had ik dan weer net NIET moeten horen, is gelukkig ook niet gebeurd.

Wat die collega's betreft... In principe staat iedereen boven mij ja. Ik heb geen eigen klanten, ik ben van anderen afhankelijk wat werk betreft. We hebben 3 directieleden op kantoor, waarvan 1 voor mijn 'afdeling'. Daar heb ik weinig mee te maken (mits ie geen mail krijgt over Wet WID Rolleyes). Heb 2 mentoren die op mijn afdeling zitten, mijn mentrix is een vrij jong meisje (halverwege 20) en zo gek als een deur Clown De mensen op mijn eigen afdeling durf ik bijna allemaal wel aan te spreken op zaken als Wet WID, maar niet zoals nu om commentaar te hebben. Zodra ik naar een andere verdieping ga wordt het moeilijker... Bij mijn mentrix heb ik een tijdlang op de kamer gezeten, de collega waar ik in eerste instantie tegen heb staan foeteren zit tegenover me aan de andere kant van de gang en is ook redelijk jong...

Even een edit... In principe, theoretisch gezien, staat idd enkel 'ons' directielid boven me. Maar theorie en praktijk, en vooral theorie en gevoel, kunnen aardig tegenstrijdig zijn...

Eigenlijk ben ik gewoon de ideale werknemer... Ik hou mijn mond, ik ben zeer flexibel, ik werk de poten onder mijn lijf vandaan en ben altijd aardig tegen klanten... Schijnheilig

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 12:16

smurf schreef:
Maar... nu komen er funtioneringsgesprekken en POP-gesprekken (daar hangt mijn toekomst vanaf) en ik durf geen afspraak te maken, tijdens zo'n gesprek durf ik niets te zeggen, ik zit tegen janken aan en kan alleen maar knikken..........en verspeel zo mijn kansen.


Oh jezus... Wat klinkt dat bekend... Heb mijn functioneringsgesprek in december ook gehad, heb het hele gesprek in mijn oog zitten wrijven (begint te irriteren als ik tegen janken aan zit... Scheve mond) en met een dichtgeknepen keel ja zitten knikken...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 07:22

Wie wilt me schuppen? Behalve Maya dan...

De collega in kwestie kwam gisteren de kamer op:

Collega: Sylvia, heb jij morgen (vandaag dus) tijd voor die klant?
S: Eeeh... bent u gewoon op kantoor?
C: Ja hoor.
S: Dan denk ik wel dat dat gaat lukken...
C: Tot morgen dan.

En weg was hij... En ik zat me daarzelf voor mijn kop te slaan omdat ik dus niets over vrijdag gezegt had. Zoals Maya al vroeg: "ga je gek blijven, of zeg je er morgen iets van?" Nou, ik heb zo'n donkergrijs vermoeden dat ik vandaag gek blijf...

Frusty

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:53

@Voice: jij bedoeld dat Persoonlijke Bekwaamheid-geval toch? Die RET-gedachten? Heb ik dus niets aan Knipoog Ik ben met hetzelfde al bezig vanuit een andere optiek: ik kan door het minste of geringste enorm uitflippen, irrationeel vaak. Ik had toevallig vanavond weer een afspraak met die man die die 'cursus' doet, en ik heb hem de situatie zoals in het eerste bericht voorgelegd. Hij geeft zelf ook al aan dat mijn gedachten zeker rationeel zijn. Het zit alleen niet in me om iets te zeggen, maar dat heeft in zijn optiek weinig met denken te maken. We gaan hier iig volgende week op door, klein assertiviteits-uurtje zoals ie het noemt Lachen

@mandymonica: buiten het feit dat ik geen trek heb in een functioneringsgesprek omdat daar dus minimaal 1 a 2 weken overheen gaan, heb ik ook absoluut geen zin om daar een beetje te gaan zitten klikken. Ik ben imo oud en wijs genoeg om zelf mijn mond open te moeten trekken. Het probleem, momenteel, zit hem ook maar in 1 collega. Dat ik de rotklusjes moet doen... Sja, ik ben de goedkoopste... Ik krijg al steeds meer leuke, belangrijkere klussen...

En vaag ziek zijn, wil ik ook even uit de wereld helpen Knipoog Ben niet iemand die me ziek meld... Heb me de laatste 6 jaar maar 2 of 3 keer ziek gemeld, toen was ik zo ziek dat ik mijn bed nog niet uit kwam. Ik heb een 2 maanden lang jankend thuis gezeten toen ik bij de Kijkshop werkte, en toch ben ik iedere dag gewoon gaan werken, heb me geen enkele keer ziek gemeld...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:37

Daar heb ik niet naar gekeken, meende dat je die PB bedoelde (ook omdat ze het daar ook over beren hadden Knipoog). Maar ik zal straks eens gaan kijken naar de Persoonlijke Effectiviteit...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:57

Esther"]
[quote="Pervinco schreef:
En vaag ziek zijn, wil ik ook even uit de wereld helpen Knipoog Ben niet iemand die me ziek meld... Heb me de laatste 6 jaar maar 2 of 3 keer ziek gemeld, toen was ik zo ziek dat ik mijn bed nog niet uit kwam. Ik heb een 2 maanden lang jankend thuis gezeten toen ik bij de Kijkshop werkte, en toch ben ik iedere dag gewoon gaan werken, heb me geen enkele keer ziek gemeld...


Als je zo doorgaat komt er een moment dat je echt niet meer kan.En jammergenoeg ben ik daar ervaringsdeskundig in. Je wil dan nog wel een heleboel maar je kunt gewoonweg niet meer. Juist door dat doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel laat je het zover komen omdat je niet op tijd aan de rem trekt.
Die cursus bij Schouten en Nelissen met dat stukje assertiviteit erin lijkt me best een goede cursus. Ga mezelf ook daarvoor opgeven, via mijn werk, zodat ik het niet weer zover laat komen als ik weer uit dit dal van burnout geklommen ben.
[/quote]

Dat zal ik niet ontkennen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 09:19

Hahahaha!

Lijkt me niet echt verstandig... Bloos Denk dat ik dan zo op zoek kan naar een nieuwe baan Haha!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 21:42

Even een update voor de geinteresseerden...

Jan, de collega in kwestie, heeft me vrij goed met rust gelaten tot donderdagochtend, de 29e april dus. Toen kwam hij de kamer weer in denderen. Hij begon weer over die spoedklus, moest 'vorige week vrijdag' klaar zijn. Het wat er uit voor ik er erg in had: "Ik was vrijdag (de dag dat het af had moeten zijn dus) op kantoor..." Werd ie boos Scheve mond Ik moest hem niet gaan vertellen dat hij zijn afspraken niet nakwam want blablabla. "Eh... Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat ik vrijdag op kantoor was, DUS ik had het toen kunnen maken als u er was geweest." Lucht weer enigzins geklaard, en weg hij was.

's avonds komt ie weer, 5 uur.

J: Ehm... ik heb weer een spoedklus, had vorige week af moeten zijn... Voor je weer begint te roepen dat je er vrijdag was, die klant leverde me de spullen niet aan. Scheve mond
S: En nu moet het klaar zijn?
J: Als je dit voor maandag klaar zou kunnen hebben ben ik helemaal blij.
*stilte*
J: Zou je evt. vanavond langer kunnen werken? Of heb je plannen?
S: Eerlijk gezegt wel ja.
J: En morgen?
S: 's ochtends wel, 's middags zou evt. kunnen.
J: Als je morgenmiddag (Koninginnedag ) zou willen werken... Weet je wat, blijf gewoon lekker thuis, dan hoef je niet dat hele eind te rijden!

Heb me dus weer met werk op laten zadelen, maar de manier waarop was al heel anders. Het gevolg ook Lachen Hij is me al de hele week met complimentjes aan het overstelpen...
'Ach, als jij dat doet ben je met 3 minuten klaar'
'Sylvia, je bent geweldig'
'Zou je aaaalsjeblieft nog even dit en dat willen aanpassen?'
etc...

We hebben maar 1 klein conflictje gehad deze week, en dat was zo opgelost OK dan!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 18:07

Ach, ik heb me met mijn laptopje in de zon geinstalleerd en een klein uurtje erg rustig gewerkt, uur overwerk geschreven...

De gedachte dat Jan zelf ook hard aan het werk moest (en echt hard... die heeft volgens mij het hele weekend door moeten pezen Schijnheilig) was overigens ook een prettige gedacht... Bloos

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:31

Vooralsnog niet.

Ik had eigenlijk gisteren weer een afspraak bij het RIAGG, "mijn" hulpverlener zou een uurtje assertiviteit met me gaan oefenen mbt werksituaties. Is verzet naar volgende week. Eerst eens kijken wat daaruit komt...

Ik durf overigens ook niet naar 1 van de directeuren toe te stappen om te vragen of ik die cursus mag volgen, dus daar zit al een groot probleem Knipoog Vooral omdat ik denk dat de directeur van onze afdeling me doorstuurd naar degene die ook over personeelszaken gaat, en die kan heeeeel erg bot uit de hoek komen... Collega van in de 30 zat jankend op haar kamer na een beoordelingsgesprek met hem *slik*

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 13:44

lis schreef:
Mijn ex heeft ook zo'n cursus gedaan. Brrrr Scheve mond
Heeft me een hoop moeite gekost om het er weer een beetje uit te krijgen Clown


Zal mijn vriend leuk vinden Lachen Hij zit nu al te zeuren dat ik net als Cees (van 't RIAGG) praat Clown

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3333, afkepieteke, Amazonbot, Britta31, Eefje_Sammy, GoogleAdsense, Googlebot, idion, karelien, Majestic-12, Pieke_Gwen, Piekosjj, RoronaZorro, Zilfstar, Zoe_97 en 135 bezoekers