Ze zijn toch verplicht guldens aan te nemen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Ze zijn toch verplicht guldens aan te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 21:16

In heel veel winkels kan je al niet meer met guldens betalen. Maar tot 28 januari is het toch verplicht dat ze nog guldens aan nemen of heb ik dat nou mis? Verward

[edit:BartVB]Titel[/edit]

angel
Berichten: 1564
Geregistreerd: 15-04-01
Woonplaats: ~~*APELDOORN*~~

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:18

nee meid je hebt hellemaal gelijk maar sommige maken hun eigen regeltjes zoals bij up/down
xxxangel

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:18

Je kunt tog ook nog tot 28jan met guldens betalen en nog voor april guldnes op je bankrekengin zetten, in welke winkels doen ze dat dan? Ik heb wel gehoord dat ze niet meer in euro's konden terug betalen en dat ze in guldens terugbetalen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:20

De winkels zijn het niet verplicht om nog guldens aan te nemen. Het is meer een soort service die ze verlenen aan de klanten. Clown

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:22

blijkbaar is het dus niet verplicht Haha! ik kan me goed voorstellen dat winkeliers dat niet doen, zo'n geklooi met omrekenen van guldens naar euro's en weer terug en dan nog een keer.
er zijn idd winkels die alleen nog maar euro's aannemen. bij de oliebollenkraam in de stad hebben ze ook wat slims: als je in euro's betaalt krijg je euro's terug, als je in guldens betaalt krijg je guldens terug. it's so simple

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:22

ik dacht dat ze wel verplicht zijn guldens aan te nemen tot eind januari en dan kun je tot eind april ofzoiets je guldens nog inleveren bij de bank. De winkeliers zijn alleen niet verplicht om guldens en euro's tegelijk aan te nemen in een betaling

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:26

In de meeste winkels kun je alleen deze maand met zowel Euro's als guldens betalen. Ik betaal echter alleen in Euro's. Des te eerder ben ik eraan gewend

Alleen in bus/tram ben je verplicht om met Euro's te betalen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:44

Op het Europese Forum is afgesproken dat Guldens geaccepteerd worden door winkels, echter niet iedereen houdt zich hieraan.

Er schijnt zoiets dergelijks te zijn als een Euromisserslijst,
op internet waar je precies die winkels kunt vinden die zich niet conform de afspraken gemaakt op het forum houden.

Ook banken houden zich er niet aan, aangezien de bedoeling was dat er alleen kleine coupures uit de automaten zouden komen....
5 euro biljetten etc. Bij veel winkels zie je al stickers met daarop, 50 euro biljetten en hoger hebben wij niet van terug.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:58

volgens mij moeten die winkels wel duidelijk aangeven dat ze geen guldens aannemen dus bordje op de deur. en dan ook consequent nooit guldens aannemen (dus niet ene dag wel andere dag niet).
zat vandaag in de bus en toen mocht een man de bus niet in omdat hij met guldens wilde betalen. arme man maarja dat zijnd e regels.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:07

nope het is verplicht tenzij ze het eerder in de krant hebben aangegeven...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:35

Een winkelier hoeft geen guldens aan te nemen als ze maar een briefje op de deur hebben hangen! Die afspraak is wel gemaakt met de winkeliers maar het is niet wettelijk verplicht!

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:00

De winkeliers zijn het wel verplicht en moeten dan ook je guldens aannemen.

Volgens mij mogen ze ook geen guldens teruggeven, maar het is natuurlijk te onhandig voor ze, dus weigeren ze het omdat toch niet veel mensen weten dat ze het aan de klanten verplicht zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:21

De gulden is nog steeds een wettelijk toegestaan betaalmiddel en die moeten ze dus gewoon aannemen.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:22

Ze zijn het wettelijk niet verplicht.
Is meestal zo omdat ze dan 2 kassa's moeten hebben, 1 voor de uro's en 1 voor de guldens en dat willen de meeste niet.

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:32

Nou, bij ons in de supermarkt kun je met zowel Euro's betalen als met guldens. Gewoon bij dezelfde kassa. Ze rekenen in eerste instantie in Euro's, maar als de klant in guldens wil betalen dan schakelt de kassière om naar het bedrag in guldens. Teruggegeven wordt er wel in Euro's

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:00

Volgens mij wordt het winkels verplicht door hun branche-organisatie. Ze zijn verplicht guldens aan te nemen, maar als ze het niet doen, kan er gewoonweg niets aan gedaan worden. Er staat immers nergens in de wet dat het moet! Volgens mij is het een soort gentlemen's agreement!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:40

je mag tot 28jan. met guldens betalen.,oftewel NLG.
ik doe dat wel, ik kryg alleen wel trug in € .
ik heb hier op me kamer ook nog een heleboel geld liggen }> dat op me pasje gestort moet worden, en dat kan, of tot maart, of tot april Verward