In Kootwijkerbroek misschien niet eens echt sprake van MKZ

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-01 10:30

en de uitslag van het onderzoek waren ze kwijtgeraakt in het lab. Waar zijn ze dan in godsnaam mee bezig? Die boeren daar worden verschrikkelijk gen..id. Niet gek dat ze zo piswoest zijn.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:01

c
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:01

Denk maar eens terug aan het verhaal van Nimber van een paard weken terug. het moet hieronder nog ergens staan. Je weet het vast nog wel, het begon heel geheimzinnig en toen kwam de aap uit de mouw.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:43

jep via via hebben we gehoord dat de eerste testen negatief waren waarom danTrouwens waarom als er echt MKZ was in kootwijk dat niet bij die 3 hoek betrekken ligt nog geen kwartiertje van A'doorn af... maarja dan zit er ook een stuk kroondomein bij en dat kan natuurlijk niet he...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 13:08

Viroloog vermoedt geknoei MKZ-virus

AMSTERDAM - Het openbaar ministerie (OM) moet een onderzoek instellen naar de geruchten dat een kalverboer in Kootwijkerbroek met het mond- en klauwzeervirus heeft geknoeid. Dat zegt de viroloog Simon Barteling, deskundige op het gebied van MKZ. Barteling vindt het vreemd dat zich in Kootwijkerbroek maar één geval van de ziekte heeft voorgedaan.


Barteling - nu met vut, voorheen medewerker van ID-Lelystad - zegt dat mogelijk met het virus is gesjoemeld. Zijn twijfel wordt gevoed door het feit dat de betrokken boer met de noorderzon is vertrokken. ''Om aan alle onduidelijkheid, roddel en achterklap een einde te maken, moet het OM onderzoek doen,'' vindt Barteling. Aan de reslutaten van het onderzoek dat ID-Lelystad heeft gedaan, twijfelt hij niet. ''Als men daar zegt dat het kalf van de betrokken boer het virus had, dan is dat zo.''

Een honderdtal boeren in Kootwijkerbroek heeft afgelopen weekeinde de stichting Verenigde Boeren Kootwijkerbroek opgericht. De stichting wil dat het bloed van het kalf, dat MKZ zou hebben gehad, opnieuw wordt onderzocht. ''Een second opinion is noodzakelijk,'' zegt woordvoerder Wim Broekhuizen. Verder eist de stichting dat het Rijk de veehouders wier dieren zijn gedood, schadeloosstelling geeft.

Het virus is inmiddels op 25 bedrijven in Nederland vastgesteld. Veehouders in het noorden van de Veluwe en in Kootwijkerbroek mogen vanaf vandaag gevaccineerde dieren levend naar enkele speciaal aangewezen slachterijen vervoeren. Veel boeren hadden het extra moeilijk doordat de dieren op het eigen erf werden gedood. In Kootwijkerbroek wordt vandaag het vee van vier bedrijven naar slachterijen gebracht. De ME is aanwezig.

Tot dusver zijn in de MKZ-crisis ruim achthonderd militairen ingezet, die douane en politie helpen. Volgens minister Frank de Grave van Defensie en zijn collega Klaas de Vries van Binnenlandse Zaken, die zaterdag een bezoek brachten aan de Veluwe, kunnen nog honderden militairen worden ingezet als dat nodig mocht zijn.

De Belgische minister van Landbouw, Jaak Gabriëls, heeft Nederlandse boeren er in het weekeinde voor de televisie van beschuldigd, te proberen in het MKZ-vrije België biggen te verkopen voor afbraakprijzen van 300 franc (16,50 gulden) per exemplaar. De normale prijs ligt rond de 2000 franc (110 gulden). Bewijzen zijn echter, ook volgens Gabriëls, niet gevonden.

Behalve voor de export van vee en vlees, dreigen nu ook problemen voor de uitvoer van andere producten. De boerenbond van Beieren wil een importverbod op aardappelen uit Nederland. De bond is bang dat het MKZ-virus met de transporten meekomt.

De Britse regering overweegt nu toch ook vaccinatie in de strijd tegen de epidemie. Minister Nick Brown van Landbouw zei gisteren, dat hij van plan is op 'beperkte schaal te gaan vaccineren op brandhaarden'.

Als gevolg van de onduidelijkheid over de ontwikkeling van MKZ is het paardensportfestijn Breda Hippique, dat begin juli zou plaatshebben, afgelast. Ook het jaarlijkse festival voor jongerenkoren in Rijsbergen, in juni, gaat niet door.

© Het Parool, 17 april 2001

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 17:26

ongelooflijk!!!!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 18:37

Als het waar zou zijn, dan snap je zo'n boer toch ook niet. Het leed dat hij al zijn collega's aandoet ..... Nee, ik kan er met mijn pet niet bij, dan moet je totaal geen gevoel in je lijf hebben!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:17

De versie van het verhaal dat ik heb gehoord:
Een boer die "toch wilde stoppen" dacht dat met wat geld toe te kunnen doen en heeft zijn dieren blaren bezorgd (kokend water ?!) De conclusie was toen MKZ en de bloedmonsters zijn "kwijt" en de dieren zijn al verbrand dus nagtrokken worden kan het niet meer. De boer is nu ondergedoken.
Op TV hoorde ik ook een boer zeggen er IS HIER GEEN MKZ! Daar gingen ze verder niet op in, maar vaag vind ik het wel.
weet niet wat ervan waar is, maar dit is de versie die ik heb gehoord. HEEEEL stom waarschijnlijk dat er daarom juist in kootwijkerbroek zoveel protest is..... Verward

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 11:29

Dat van dat warme water had ik ook gehoord....
En die bloedmonsters kwijtm, nee lekker geloofwaardig jongens......... Boos! Boos!
Wat zijn dat eigenlijk voor stelletje sukkels? Hier wordt ik echt onwijs kwaad van........ Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:16

Vandaag in de krant:

De besmetting met mond- en klauwzeer op een bedrijf in Kootwijkerbroek is onomstotelijk vastgesteld. Dat blijkt uit het verslag van de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees (RVV) over de besmetting. Protesterende boeren in Kootwijkerbroek hebben steeds betwijfeld of er wel echt MKZ is geconstateerd.
Het vertrouwelijke verslag bevat een logboek en een 'Verdenkingsafhandeling door de Afdeling dierziekten RVV Centraal'. Daarin is de gang van zaken van dag tot dag bijgehouden.

Op dinsdag 20 maart om half zes 's avonds meldt kalvermester Theunissen aan de Kerkweg in Kootwijkerbroek de RVV dat veertien van zijn 457 kalveren het sinds een week 'minder doen'. De RVV schakelt meteen plaatselijk dierenarts J.W. Bakker en de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) in.

Om half acht bezoeken een RVV'er, een GD'er en Bakker het bedrijf. Ze stellen vast dat vijf kalveren kwijlen of 'zeer lichte' wondjes op tandvlees of tong hebben. 'Gezien de landelijke situatie' wordt het bedrijf zekerheidshalve verdacht verklaard. Bloedmonsters worden per taxi naar de ID-Lelystad gebracht.

Bakker zegt hierover later dat hij 'wat rode plekjes in de mond' en 'ophopend speeksel in de mondhoek van een kalf' ontwaarde, maar geen klinische MKZ-verschijnselen zoals koorts, blaren en hevig kwijlen. 'Ik had geen MKZ-verdenking, maar wilde na Oene eveneens geen enkel risico nemen.' Dezelfde avond wordt RVV Centraal geïnformeerd. Het bedrijf wordt geblokkeerd.

De volgende dag belt Theunissen met de RVV dat hij de zaak niet vertrouwt. Veearts Bakker gaat langs. Hij meldt dat de situatie meevalt. Donderdag 22 maart, kwart voor zeven 's ochtends, belt Theunissen opnieuw.

Uit een klinische inspectie blijkt dat de wondjes wat zijn toegenomen. Bij een klauwspleet is rode huid te zien. Omdat er weinig materiaal kan worden afgenomen, wordt van het kalf met de duidelijkste symptomen de kop afgehakt. Die wordt naar Lelystad gestuurd. Op 23 maart meldt ID Lelystad dat de snelle test negatief is.

Zaterdag gebeurt er niets. Zondagavond om acht uur constateert de dienstdoende RVV'er dat de verschijnselen 'zwaar zijn verergerd'. Veearts Bakker is daar niet bij. 'Ik vond het wel vreemd dat de boer rechtstreeks contact opnam met de RVV', zegt hij. Zestien dieren worden doodgespoten. 'Positief MKZ', schrijft de RVV'er in hoofdletters onder zijn notitie in het logboek.

Dezelfde avond om kwart voor elf meldt ID-Lelystad dat de PCR-test, die als betrouwbaar geldt, maar niet officieel door de EU is erkend, een positief resultaat heeft opgeleverd. Besloten wordt het bedrijf te ruimen.

Twee dagen later, op dinsdag 27 maart, wordt het bedrijf in Kootwijkerbroek door het ministerie aangemerkt als 'verdacht'. Een dag later bevestigt ID-Lelystad dat de monsters positief gereageerd hebben in de definitieve tests: virusisolatie op lammercellen en inspuiting in de tong van een rund. Op 29 maart wordt het bedrijf officieel aangemerkt als besmet.

Onmiddellijk komen geruchten op gang. Boer Theunissen wordt ervan beschuldigd dat hij zijn vee heeft besmet met het virus, wellicht met uit Oene meegenomen besmet materiaal. Zo zou hij een vergoeding willen opstrijken voor zijn noodlijdende bedrijf. Nu er nog steeds geen tweede MKZ-uitbraak is geweest, worden de geruchten almaar sterker.

Theunissen zelf is niet bereikbaar voor commentaar. Hij is Kootwijkerbroek ontvlucht. Volgens zijn 25-jarige zoon staat echter 'als een paal boven water' dat de dieren besmet waren met MKZ. 'Het was foute boel, dat zag je zo.'

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:27

Aan de ene kant Gelukkig maar dat het wel echt zo is anders had je de poppen aan het dansen gehad.
Aan de andere kant jammer dat het echt MKZ is...
weet niet of ik er nou wel of niet blij mee moet zijn.... Ja niet natuurlijk maar...
Nou ja laat maar
Groetjes Petra

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:53

Hebben jullie BvD niet gezien gister??

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:58

Nee wat was daar dan?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 15:08

neuh vertel

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 20:22

Die ene boer was daar weer. Die jonge boer. En die vertelde het gerucht dat de beruchte boer misschien wel entingsvloeistof via het net zou hebben gekocht en.......
Dat zou verklaren waarom van de 4/4 monsters bloed en kop, zoiets zeiden ze, dat begreep ik zelf ook niet, maar goed. Maar 1 van die 8 monsters zou mkz hebben. Dit zou niet mogelijk zijn bij mkz aangezien het van 8 kalveren kwam uit 1 stal. En ook het feit dat het bij de andere stal van deze beruchte boer niet aangetroffen is vond de jonge boer best vreemd. De geruchten gaan dat de beruchte boer zijn dierenarts zou hebben gebeld, die kwam en zei, nee hoor niks aan de hand. Toen heeft de boer zelf de RVV ingeschakeld en aangedrongen op bloedmonsters. Luister goed, ik schrijf wat ik heb gezien gister op BvD. Het zijn allemaal geruchten en ik kan natuurlijk iets verkeerd geinterpreteerd hebben. Ik ben btw een trouwe lezer al vanaf het begin. Kwam ook altijd op horses. Heb zelf geen paard meer, vandaar dat ik nooit een bericht geplaatst heb. Maar het boeit me nog wel. Ik hoop dus dat ik mee mag babbelen zo. Op Horses was ik Puntje:>)
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 23:34

hoi, welkom hier. Alle input is welkom. Goeie dingen had je op horses, zijn we hier ook blij mee. Ik was ook vaak op het mkz forum op horses, je hoort nog wel als wie.....
Dus gisteren was die Jurgen hoeheetie weer op de buis? Die jongen maakt wel wat los, en dat is maar goed ook.
Het is inderdaad zo dat er entstof zwart te koop zou zijn, althans dat zijn de geruchten.