artrose bij mensen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:27

Osteoporose en Atrose
Een grote groep, met name wat oudere Nederlanders, heeft in enige mate last van de gewrichtsaandoening artrose en de botaandoening osteoporose.
Artrose is een aandoening van het kraakbeen die in één of meerdere gewrichten kan ontstaan. Hierbij neemt de kwaliteit en de hoeveelheid van het kraakbeen langzaam af. In de volksmond wordt artrose ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Kraakbeen bevindt zich aan de uiteinden van de botstukken en gedraagt zich als een soort stootkussen. Hierdoor kunnen de soms grote krachten in een gewricht worden opgevangen. Als het kraakbeen in dikte of functie afneemt, dan moet het botuiteinde de klappen opvangen. Dit leidt tot een verdikking en soms vervorming van het botuiteinde.

Artrose heeft tot gevolg dat de beweeglijkheid van een gewricht vermindert en bewegen soms pijnlijk is. De oorzaken van artrose zijn heel verschillend. In een aantal gevallen treedt artrose op na een gewrichtziekte, zoals reuma. Ook een eerder opgelopen sportletsel kan de oorzaak zijn. Soms is de oorzaak onbekend. Er bestaat nog geen goed medicijn tegen artrose. Wel worden medicijnen voorgeschreven tegen de gevolgen van artrose, zoals pijn en ontstekingen. In ernstige gevallen wordt het gewricht vervangen door een plastiek, zoals een kunstheup of een "total knee"(kunstknie).

stukje van internet gehaald heb het zelf ook


Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:32

Ik zo rond mijn 4e a 5e jaar werd het ontdekt samen met atritis.
Tja wat mag ik niet zoveel, moet alles rustig aan doen anders gaat het mis.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:35

Als het warm is heb ik er minder last van als dat hetvochtig en nat weer is. ls het koud is word ik ook heel stijf.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:38

Ach dat zal ook wel weer meevallen, het is heel verschillend, je hebt een poos dat je niets heb en dan heb je opeens weer een tijd dat je weer veel meer pijn hebt. zoals bij mij was het een tijdje rustig en nu is het allemaal weer lekker bezig. ik stop nu zelfs met rijden, stap af en toe nog op een paard, maar voor de rest ga ik met me veulen aan de gang. en doe ik lekker rustig aan

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:40

ik werk ? ja ik ben pas 13 dus veel werk kan ik niet doen. ik heb een krantenbaantje maar vaak kan ik die niet eens lopen met me benen en datdoet mijn moeder broer of zus hem voor mij. Later kan ik bevoorbeeld ook niet veel werk doen met veel staan of werk emt veel met je handen bezig zijn dus dat zal ook nog wel wat worden. ik ga lui kassatrutje worden denk ik

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:41

em ja me rug, zit ook een grote vergroeing. Me knie zit nu weer een onsteking en me andere begint ook. Me polsen vingers, en heel af en toe krijg ik slecht zicht en dan me ogen


Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:43

haha, ja erg he zo jong. JA ik zou toch wel moeten werken wil ik later een echt mooi groot paard voor de kar. Achja mischien is er nog ander leuk werk dat voor mij wel te doen is. ik wou eerst een in een kapsalon maar dat is veel te veel beweging en staan

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:44

JA ik kan het wel accepteren, zolang mensen me ermaar niet mee gaan pesten wat nu dus gebeurd

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:47

Hihi ja, ik heb nu een veulentje van me ouders om deze reden, dat ik neit veel meer kan gaan rijden, heb ik nu een shet hengstje die ga ik laten opgroeien en later voorhet karretje.

MAare ook erg voor jou vriend dan? heb hij er veel last van

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:49

carola1 schreef:
pesten....
ja, je kunt natuurlijk dingen die voor andere mensen normaal zijn niet doen denk ik.
maar pesten vindt ik echt zwak. Boos!

JA en dan moet je ook nog leraren hebben die een beetje bang zijn o kinderen aan tepakken. Ja ik kan niet vollop aan me polsen gaan hangen of stukken rennen of gaan lopen springen of gaan skate daar krijg ik gewoon last van. in junie hebben we kampen konde we uit kiezen uit 4 en er zat er geen 1 bij die voor mij goed was. dus we haddne besloten mij niet mee te laten gaan, maar toch wou ik heel graag met me vriendinne mee en nu ga ik ook. Me ouders gaan eerst nog een hele preek geven dat ik neit over me grens mag haha

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:52

Ik kan ook niet zo veel tillen, ik had op jonge leeftijd en nu ook nog ook veel last van mijn motoriek of hoe je dat ook schrijft, dat heeft er dus ook mee te maken veel dingen laten vallen, en heel bewegelijk

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:54

Vorige week donderdag ben ik weer langs de reumatholooggeweest en die heeft toen mijn knie weer leeggespoten, van het vocht, normaal komt er 1 of 1,5 spuit uit en nu zat er 3,5 buisje in en nog niet alles is eruit want ze stoppen, ik kreeg pijn. ik moet nu rustig aan doen tot volgende week. maar mijn knie is alweer heel dik. ze wil me nu iedere maand zien in plaats van 1x in de 3 maanden

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:57

DAt ik niet meer zou kunnen rijden, dat kunnen ze mij niet verbieden want dan heb ik helemaal niets meer wat ik leuk vind. ik stap nu gewoon nog af en toe op paarden aleleen nu even niet.

De grote vraag of ik er nog vanaf kom ? Tja poosje geleden zijden ze het is een kans dat je erover heel groeit. omdat ik toen geen last meer had nouwelijks. Maar nu is het weer lekker bezig en nu denken ze niet meer dat ik ervanaf kom.

toen in 10 was heb ik een acuute onsteking ehad in me lies toen heb ik een jaar niet kunnen lopen, toen lach ik een week in het ziekenhuis in tractie met 5 kilo eraan. daarna heb ik heeeeel veel op school gemist en daar heb ik nu ook een grote suc6 van dusniet

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:58

Andere sporten zijn niet mogelijk

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:59

JA en hoe oud is jou vriend dan ?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:01

Ja ziekenhuisje in ziekenhuisje uit ziekenhuisje in ziekenhuisje uit.
ik ben gelukkig net weer van dat erge ZE*Kwijf af van fysio och dat mens mag ik echt niet. 25 is ook nog jong hoor, ze zeggen vaak dat het bij oudere mensen voorkomt.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:02

JE ziet ze ook altijd zitten kijken inde wachtkamer allemaal oude mensen en dan kom ik binnen als een jong meisje, maar ik ben altijd vrolijk ik word gewoon door de artsen vrolijke lotje genoemd. Maar ik kan ook heel zagerijnig zijn, en me overal op afreageren en meestal schuifen me ouers het dan af op het puberen maar dat geeft bij mij al aan dat er iets niet goed zit

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:04

Ik moest met ballen gaan gooien in een goeie houding voor me rug. ik moest oeveningen doen voor me benen me rug me buik me nek alles. iedere keer weer ik werd het scheitziek van, later ben ik niet serieus meer aan gaan meewerken

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:06

carola1 schreef:
ja,ikkan me voorstellen dat je je zoms erg kwaad maakt.

HEt maakt me niet kwaad. maar als ik me ga af reageren en chago ga reageren is het bij mij een teken er is weer een onsteking op gang. zoals af gelopen weken ik was hartstikke moe, ik zat alleen nog op iedereen te reageren totdat ik naar de dokter ging en ze wisten waarom is zo deed een onsteking

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:08

carola1 schreef:
maar krijg je er niet meer last van als je het niet serieus neemt?
je krijgt toch niet voor niks physio?

ik loop daar ook al een paar jaar.
dat mens was steeds zo aan het zeuren ik werd gek van haar doe dit is even doet dat is even. Al had ik pijn, doe dit nog is, nee niet goed doe nog is. toen ging het iets beter en zouden we over een alngere tijd een afspraak maken en dat is nogsteeds niet gebeurd Tong uitsteken

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:09

Ik heb ook een hele lange tijd warmwaterpfysio gehad van een hele aardige man.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:12

Warm houden helpt niet altijd, vaak helpt het alleen voor je stijfheid. MAar voor de echte pijn helpt warm houden niet altijd

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:15

JA vaak wel, maar ik zit ook best vaak thuis als ik weer een slechte dag heb. Zoals nu kan ik niet naar school gaan veel lopen is nu finest voor me knie. en ze hebben project week, met veel fietse buiten school dusja van me mentor mag ik nog een week thuis en dan hebben we 1,5 week vakantie dus dat komtheelm ooi uit heb me been weer wat rust

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:20

HEel soms mis ik wat belangrijkt. Maar ik krijg ook extra uur op school steunles.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:24

Haha ik heb sinds woensdag een eigen een veulentje een shetlanderhengstje.

Jij ook beterscap met je vriend.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0laura0, aliida, Bowo, fohadie, GoogleAdsense, Josien_, Justme_Lisaa, kaatje89, mvdende, purny, Roosch, SjakieXX, Talindos, Verara en 132 bezoekers