Ken jij je EHBO?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Ken jij je EHBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 01:06

Werd gisteravond laat even keihard met mijn neus op de feiten gedrukt en besefte dat mijn eerste hulp vooral bestaat uit het eventueel bellen van een ambulance. Gelukkig is alles vooralsnog goed afgelopen, maar hoe zit het met jullie EHBO? Kunnen jullie reanimeren?
En zoja, waar heb je dat geleerd?

Wij hebben vroeger op de basisschool een cursus EHBO gehad, inclusief reanimeren en beademen, maar die kennis ben ik ten eerste grotendeels kwijt, ten tweede zijn een aantal dingen (zoals de pijnprikkel) al behoorlijk achterhaald. Ik wil het nu iig zo snel mogelijk gaan bijspijkeren, maar ben dus benieuwd hoe het met de EHBO-kennis van de bokkers is.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 01:14

Mijn EHBO-kennis is vrij goed, maar dat heeft totaal niets te maken met de EHBO die ik op school heb gehad...

Mijn ouders zijn namelijk allebei arts, en ik heb zelf nogal veel gezondheidsproblemen waardoor ik erg goed heb geleerd wat er in welke situatie allemaal wel en niet moet gebeuren. Reanimeren, beademen, wondontsmetting, verbanden, adrenaline inspuiten, huis-tuin-en-keukenmiddeltjes tegen pijn en jeuk: roept u maar Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:15

ik kan iig reanimeren (heb in feb nog de herhaling gedaan), kan ernstige bloedingen stelpen en zo, en ik ken de stabiele zijligging Haha! Reanimatie is verplicht gesteld door de duikvereniging en die verzorgen ook de herhalingen. En verder idd 112.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:26

heb ook een ehbo-cursus gevolgd op de lagere school, maar dat is niet zo lang geleden, dus het meeste blijft wel hangen...als zou ik echt niet meer weten hoe je een hand verbind of zoiets Haha!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:34

Ik heb in februari voor mijn werk een cursus Bedrijfs Hulp Velening gedaan. 2 dagen theorie en praktijk, was erg leuk. Niemand wilde eigenlijk dus heb ik mij daarvoor opgegeven. Heb veel geleerd.
Met die BHVcursus wil het niet echt zeggen dat je er een ster in bent maar je krijgt wel de basis. We kregen reanimeren, stabiele zijliggen, wonden verbinden, wat te doen bij botbreuken maar ook brandjes blussen, en we kregen nog veel meer. Aan het einde van die dagen kreeg je een examen. Iedereen was geslaagd en nu moet je ieder jaar 1 dag op herhaling komen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:44

Ik ben ook bedrijfshulpverlener *LOL*
Je kunt het zien als een uitgebreide EHBO-cursus met een aanvulling over bijv. brandjes blussen en een pand ontruimen.
Ik heb een 3-daagse cursus gevolgd en elk jaar volgt een herhalingsdag.
Maar om nou te zeggen dat ik een redder in nood ben: neuh, ik denk het niet Knipoog
Daarvoor is mijn kennis echt te beperkt, in 3 dagen word je geen volwaardige hulpverlener.
Maar alle beetjes helpen en mocht je je kennis wat bij willen spijkeren dan is het wel een aanrader.
Als je het via je werkgever kunt doen heb je ook nog een grote kans dat het voor je betaald wordt, zo vang je 2 vliegen in 1 klap Knipoog

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:00

Mijn kennis van EHBO is goed, maar met name in het ziekenhuis waar alles bij de hand is.
Als ik ergens in the middle of nowhere sta en iemand heeft een botbreuk en een bloeding dan zou ik toch eerst even goed moeten nadenken wat ik ook weer doen moet. Bloos

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:22

Ik ben EHBOer. Moet alleen nodig naar de herhalingslessen omdat een heleboel dingen veranderd zijn. Maar 'ooit' EHBO lessen zonder jaarlijkse herhalingslessen betekend dus eigenlijk dat je EHBO kennis niets waard is. Ze laten niet voor niets je diploma verlopen als je geen herhalingslessen volgt.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:24

Ik heb een paar jaar BHV gedaan waarbij ik om de 2 weken een cursusmiddag had van 3 uurtjes. Ik heb mijn EHBO-diploma met daarbij reanimatie en ik heb een certificaat voor brand blussen met kleine blusapparaten. En oh ja ik heb ook mijn diploma's voor het reddingzwemmen Haha!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:36

ik heb op de basisschool toen zo'n ehbo diploma gehaald.
maar das alweer een jaar of 6 geleden, denk nie dak daar nog veel van weet
hoewel beademen misschien nog wel zou lukken..

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:58

Ik heb nooit een training gehad schrik ik eigenlijk wel van ze zouden eigenlijk verplicht lessen ervoor moeten hebben op bassischool en middelbareschool

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:13

Ik heb ook EHBO en reanimatie gehad. ik doe namelijk politieopleiding.

Maar toch zegt dat niks, ben vaak zat ergens ter plaatse gekomen dat er mensen om iemand heen stonden die wel ehbo hadden maar toch niets deden. Dit toch uit angst, mensen verstijven gewoon op het moment dat het voor het eggie is....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:19

Ik heb 2 maanden geleden weer een opfriscursus BHV gehad. Ik wil niet zeggen dat ik de EHBO beheers, maar ik ken wat grondbeginselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:22

Ook op school heb ik toen EHBO gehad.
Maar dat is ook weer lang gelden. opfrissen zou niet gek zijn.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:26

Ik heb nooit een EHBO diplome gehaald.
Wel ben ik verpleegkundige.
Reanimeren en zo kan ik wel, en de belangrijkste andere dingen zullen ook wel terugkomen, maar dat ik een expert ben kan ik niet zeggen Haha!
Ik denk eerlijk gezegd toch dat de belangrijkste eigensschap van een eerste-hulp-verlener is dat hij niet in paniek raakt en blijft handelen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:27

Ik heb een geldig EHBO diploma, al een jaar of 5/6 mét reanimatie, verbandleer en 'kleine ongevallen'.
Ik ga elk jaar op herhaling. Dit doe ik gewoon 'voor mezelf'.

Er zijn trouwens bepaalde handelingen die je zonder geldig diploma niet uit mág voeren (reanimatie e.d.) Maar ja, je diploma net verlopen, je weet hoe je moet reanimeren en dan iemand die neervalt. Wat doe je dan -> helpen natuurlijk.
Het is alleen iets met verzekeringen als je een verkeerde handeling doet ofzo, maar ik weet niet precies hoe dat zit.

Annefloor écht EHBO mag je pas halen als je 16 bent. Je kan wel jeugd EHBO doen enzo op school, maar dat is toch niet het volledige diploma en je krijgt ook geen vrijstelling van dingen als je alsnog je EHBO diploma wilt halen.

Mensen die geïnteresseerd zijn in een cursus.
www.ehbo.nl
Alle ziektekostenverzekeringsmaatschappijen / ziekenfondsen die bij de Achmea-groep horen, en dat zijn Avéro, DVZ, Groene Land, PWZ en Zilveren Kruis, bieden sinds 1 januari 2002 hun verzekerden aan om driekwart van de kosten van een EHBO-cursus terug te betalen ( met een maximum van € 114,00 per cursus ). Dit gebaar geschiedt in het kader van een preventieprogramma. Er worden op deze wijze meer cursussen gesubsidieerd, zoals afvallen (via de thuisorganisatie), stoppen met roken, etc.



Oscar, BHV is écht geen UITGEBREIDE EHBO.
BHV is beperkte EHBO met uitgebreid naar bepaalde werksituaties (brandbestrijding en ontruiming).
BHV is 2 a 3 dagen. (in de meeste gevallen).
BHV bij commerciele instellingen is gericht op de (procentueel gezien) weinig voorkomende levensreddende handelingen, terwijl juist veel 'kleine ongevallen' voorkomen.

Een BHV cursus bij een EHBO vereniging bestaat vaak wel uit vol EHBO + extra modules.

Een volledige EHBO cursus duurt 20 avonden van 2 uur (dacht ik, het is iig wel in deze richting).

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:31

ik heb het vroeger op de basisschool gehad maar kan me er bar weinig van herrineren. toen iemand me vroeg of ik nog de stabiele zijligging kon uitvoeren toen stond ik met mn mond vol tanden!
Tis misschien idd wel makkelijk eens een cursus te gaan volgen zodat je het een beetje kan opfrissen!

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:33

Sjimmy schreef:
Annefloor écht EHBO mag je pas halen als je 16 bent. Je kan wel jeugd EHBO doen enzo op school, maar dat is toch niet het volledige diploma en je krijgt ook geen vrijstelling van dingen als je alsnog je EHBO diploma wilt halen.


Ja ben nu bijna 17 Haha! maar het is toch handig als dit verplicht word gestelt dat iedereen een kleine bassis heeft.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:15

bij mij is het ook al een schande hoor. Ik ben 19 en heb geen EHBO diploma (ja de basischool..., maar dat is dan ook alles). Opzich denk je van nou dat is toch niet zo erg..

Mijn vader geeft EHBO cursussen en ik als zijn dochter weet er dus niets van af. Dat is toch wel een beetje een schande. Dus moet toch er maar iets aan gaan doen voordat ik door de mand val...

gr

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:20

Ja ik heb gister toevallig de hele dag getraind... Ik ken ook met de AED overweg. Handig om te weten allemaal.... maar je gebruikt het minimaal waardoor je een hoop vergeet.
Je word vaak getraind... maar toepassen doe je minder (gelukkig)
Maar op het moment zelf doe je toch niet wat je is geleerd.... door de stress en schrik vergeet je een hoop.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:29

Ik heb mijn jeugd-EHBO diploma Haha! Heb zelfs het boekje nog...
Eigenlijk weet ik de meeste dingen nog wel. Ik kan reanimeren, beademen etc. Verbinden kan ik ook (vond ik geweldig om te doen Haha! )...

Ik ga na de middelbare school (als het goed is dit jaar nog in september) de opleiding HBO-Verpleegkunde doen.... Dus dan zal ik wel weer 'bijgespijkerd' worden Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:56

Sjimmy schreef:
Oscar, BHV is écht geen UITGEBREIDE EHBO.
BHV is beperkte EHBO met uitgebreid naar bepaalde werksituaties (brandbestrijding en ontruiming).
BHV is 2 a 3 dagen. (in de meeste gevallen).
BHV bij commerciele instellingen is gericht op de (procentueel gezien) weinig voorkomende levensreddende handelingen, terwijl juist veel 'kleine ongevallen' voorkomen.


Ik heb het inderdaad een beetje krom omschreven.
Je hebt gelijk, het is beperkte EHBO met nog wat onderdelen erbij die niet bij EHBO geleerd worden (bijv. calamiteitenplan opstellen en dat soort dingen).
Dit laatste bedoelde ik met uitgebreid, maar niet in de zin van "beter" Knipoog

Een doorgewinterde EHBO-er is imo. ook veel "kundiger" dan een BHV-er.
Toen ik op scholing ging waren en ook enkele mensen bij die fanatiek lid waren van de EHBO-vereniging en die wisten en konden echt veel meer dan wij.

Ik voel me zeker niet meer dan een leek die wat trucjes geleerd heeft Knipoog
En ik vraag me ook af of ik werkelijk daadkrachtig zal handelen op het moment dat er iets voorvalt (ik hoop het wel, maar ben er niet zeker van), maar die twijfel heb ik ook over sommige doorgewinterde EHBO-ers.
Oefenen op een Lotus-slachtoffer oid. is theoretisch heel leerzaam, maar ik denk dat het voor het grootste deel van "gezond verstand" afhangt of je doet wat je kunt op het moment dat het nodig is.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 23-04-04 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:57

Ik heb in groep 8 ook mijn EHBO diploma gehaald (Wij moesten ook beademen). Ik krijg nu op school ook dingen als stabiele zij ligging, verband ombrengen en mensen ondersteuen. Ook heb ik op de turn verneging een cursus gedaan voor hulpleiding, daar zat ook een groot gedeelte EHBO bij . Maar waar schijnlijk komt er nog wel wat meer bij aangezien ik volgend jaar na het CIOS ga Haha! (sportopleiding).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:00

Zo ben ik het helemaal met je eens Oscar Knipoog

Bij ons op EHBO zitten ook mensen die er al zo'n 25/30 jaar lid van zijn maar dat ik toch liever hoop dat ze mij niet op hoeven te rapen als ik voor ze neerval Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:02

mijn bhv is verlopen al een jaar. Denk dat het bij mij dan ook blijft bij ambulance bellen en patient warm houden. De rest durf ik niet meer brrr.