Misschien gitaarles: akoestisch of elektrisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Misschien gitaarles: akoestisch of elektrisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 17:21

Ik moet het nog vragen aan m'n ouders, maar misschien ga ik op gitaarles. Alleen nu weet ik niet of ik akoestisch wil gaan spelen of elektrisch. Akoestisch is wel veel goedkoper in aanschaf dan een elektrische, maar zijn er verder nog voor/nadelen (objectieve en subjectieve)?

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door YouKnowWho op 21-04-04 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:24

Ik weet niet echt voor en nadelen, maar akoestisch is wel veeeel mooier vind ik persoonlijk..

..is echt nog eens een wens van me, als ik tijd heb Haha!

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:27

Ik heb er geen verstand van, maar ik weet wel dat ik acoustisch veel mooier vind klinken en... die kan je overal bespelen! Haha!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:42

akoestisch vind ik veel mooier en klassieker. Elektrisch klinkt zo nep, en dat is volgens mij ook alleen bas, maar dat weet ik niet zeker.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 17:45

Op de site www.feedback.nl staan elektrisch en basgitaar apart, dus volgensmij is het wel anders.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:51

ow oke, dat kan ook. Maar dan vind ik akoestisch nog steeds mooier Maar dat moet je zelf kiezen natuurlijk.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:16

Basgitaar is inderdaad anders dan elektrisch, maar het komt redelijk op hetzelfde neer. Ik persoonlijk vind bas mooier (ook dan akoestisch), ik heb het idee dat bas meer van deze tijd is en daarbij kun je op een basgitaar ook prima rustige nummers spelen!!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 18:22

Weet iemand misschien ook wat het verschil is tussen nylonsnarig en staalsnarig?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:14

Ik heb jarenlang in bandjes gezeten (in een diep grijs verleden Knipoog ) en heb ook basgitaar gespeeld, de akoustische "normale"gitaar die ik ooit aangeschaft heb...heb ik nooit aangeraakt. Anyway...als je akoustisch leert, dan kun je, met enige omschakeling (lees: wennen) ook op een electrische gitaar spelen, andersom gaat dat een stuk moeilijker. Dus voor de techniek zou ik geen "electrische"les nemen.

Basgitaar is trouwens heel wat anders dan gitaar hoor, Bas volgt in hoofdlijnen de drum (je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt met "loopjes" e.d.) Gitaar maakt eigenlijk de melodie...........het grote voordeel van Basgitaar is dat elke kluns (zelfs ik! Schijnheilig ) het kan....basgitaar bij een kampvuur trekt op helemaal niets (tenzij je Mark Knopfler bent) akoustische gitaar is wel altijd leuk op feestjes Lachen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:23

ik speel akoustisch gitaar, het voordeel daarvan is dat je geen versterker ofzo nodig hebt en de snaren vind ik wat fijner om te bespelen. (maar het is misschien maar het wat je zelf gewent bent). Bij een elekrtrisch gitaar staan de snaren iets dichter bij elkaar en staan de fretten ook iets dichter op elkaar. En net zoals mits zegt is akoustische gitaar leuk op feestjes of bij het kampvuur ofzo. Het is makkelijk mee te nemen doordat ie nergens op aangesloten hoeft te worden.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:24

YouKnowWho schreef:
Weet iemand misschien ook wat het verschil is tussen nylonsnarig en staalsnarig?

Dat de snaren van nylon of van staal zijn? Schijnheilig

Ik weet het niet helemaal zeker, dus don't shoot me, maar: stalen snaren zijn steviger en voor de lagere tonen. Een basgitaar heeft altijs stalen snaren, en een 'gewone' gitaar volgens mij 3 nylon, 3 staal.
Het belangrijkste verschil dat je zelf merkt is dat stalen snaren net een wat anders geluid geven en het je vingers wat meer moeite kost (Dit merkt ik iig geval->ik speel cello en heb regelmatig flinke striemen in mn vingers...).

Verder klopt het wat Mist zegt: basgitaat is iets *heel* anders dan gewoon gitaar, omdat je maar 4 snaren hebt, 1 noot tegelijkertijd speelt en de partijen gewoon heel simpel zijn (over het algemeen): je bent begeleiding. Dit heeft dus als voordeel dat het vrij simpel is om te leren en je al snel heel veel kan spelen, maar als nadeel dat het muzikaal misschien saai kan zijn.
Als je twijfelt zou ik je zeker aanraden om akoustisch te gaan spelen: leer je meer techniek, je kan makkelijker omschakelen en kan je meer 'wennen' aan het gevoel & geluid van een gitaar in je handen, zonder gelijk overdonderd te zijn. Je kan later altijd nog overstappen Lachen

Toevoeginkje: Ik weet niet of je al eerder een instrument bespeeld hebt, of noten kan lezen enzo? Zo niet, lijkt me aukoustisch ook een betere keuze voor je eigen muzikale ontwikkeling.

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:45

Zeker akoustisch beginnen ! Zo kun je een prima basis leggen, en daarna kun je altijd nog besluiten wat je verder zou willen... Ik speel zelf (af en toe Tong uitsteken ) basgitaar, ben ook nooit met akoustisch begonnen..maar ik heb er dan ook eerst 18 jaar over zitten dromen om bas te spelen..hahaha Haha!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:50

Ik speel akoestisch en zo kun ook veel beter (vind ik Knipoog ) de basis dingentjes leren. Als je akoestisch speelt kun je makkelijker overstappen dan andersom.
Zelf vind ik akoustisch mooier om te spelen en ook om naar te luisteren. Lachen

silver

Berichten: 2043
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:17

ik speel nu zelf bijna 4 jaar gitaar. ik speel voornamelijk akoestisch omdat ik het persoonlijk mooier vind klinken, en ook een beetje uit gemakzucht, omdat je bij een elektrische gitaar eerst alle versterkers e.d. moet aansluiten, en een akoestische gitaar pak je even wat sneller. Knipoog

Op zich is er niet heel veel verschil tussen elektrisch en akoestisch, je kunt wat je op akoestisch leert ook makkelijk op elektrisch spelen (ligt ook een beetje aan de soort muziek die je spelen wilt)

Maar zeker om te beginnen is akoestisch heel handig, je kunt later altijd nog overstappen op elektrisch (heb ik zelf ook gedaan) OK dan!

Maar het is zeker leuk om gitaar te spelen dus ik zou het als ik jou was zeker gaan doen!!! *LOL*

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 07:45

Het is wel fijn inderdaad je van akoestisch makkelijker over kunt stappen op elektrisch dan andersom. De gewone gitaar is denk ik ook wat makkelijker mee te slepen... Ikzelf kan een heel klein beetje noten lezen, zeg maar ik kan zien of het een hele noot is ofzo, maar niet wat de toonhoogte moet zijn ofzoiets...

Ik heb het al aan mn ouders gevraagd, mn moeder overlegt het nog met mn pa maar ik denk dat het wel mag (leg ik zelf anders wel wat geld bij van mn vakantiebaantje hihi).

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:14

Mijn akoestische gitaar heeft gewoon 6 stalen snaren hoor. Nylon is goekoper, maar ik vind het minder mooi klinken. Het is wel vriendelijker voor ongeoefende vingertjes.... Akoestisch speelt wat 'zwaarder' dan elektrisch, je moet wat harder op de snaren duwen. Maar ik vind het mooier....

Als je geen noten kan lezen (kan ik ook niet Tong uitsteken ) kun je akkoorden leren lezen, vind ik makkelrijker.