Verhuizen naar het buitenland...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Verhuizen naar het buitenland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 11:05

Hallo Allemaal,

Wie van jullie heeft er ervaring in het verhuizen naar het buitenland (duitsland)? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat zijn de nadelen en de voordelen? Wil graag alles weten erover...

Groetjes Marcia

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:26

Daar komt veel bij kijken Haha!
Kijk eens op de volgende site: www.verhuis.de een erg informatieve site over het verhuizen naar Duitsland opgezet door mensen die je zijn voor gegaan en er dus heel veel vanaf weten.
Veel succes en misschien worden we dan nog wel landgenoten Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:29

In Duitsland zijn de Duitsers het grootste probleem. Knipoog
Ik heb 5 maanden in Keulen gewoond en je krijgt er geen voet aan de grond. Ik was blij dat ik weer naar huis kon.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:32

Ik zelf ben sinds september verhuist naar spanje, dit is denk ik wel iets anders dan verhuizen naar duitseland, ik denk dat je iets duidelijker moet zijn, er komt best wel wat bij kijken. Alles opzeggen verzekeringen, huis enz. Ik ben twee maanden zeg maar op proef gebleven en daarna heb ik alles opgezegt. Wil je je inboedel meenemen? Dan is het iets meer werk, ik heb alles achtergelaten en alles opnieuw hier aangeschaft misschien kun je op de pagina www.emigratie.nl meer informatie vinden, succes

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:42

Hallo Rodi,

wij hebben een huis gekocht in Duitsland. Hebben nog wel trammelant gehad metd e hypotheek. Een week voordat we naar de notaris zouden gaan belde de tussenpersoon op met de mededeling dat de duitse hypothekenman de boel had opgelicht en wij zonder hypotheek zaten!! Dit loopt nu nog dus dat is een hele belangrijke waar je op moet letten! De bak in de plaats zelf is meestal de beste om je zaken te regelen aangezien zij de markt kennen.

Tot nu toe geen nadelen, alleen maar voordelen. Ook met de duitse gemeente alleen maar medewerking en sneller als in NL!!

Hebben jullie al iets op het oog?

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:37

voordelen,goedkopere woning met meer grond bij je huis,boodschappen goedkoper ,kleding goedkoper en lagere belastingen
medische zorg goed maar duur met de praxisgebuhr en flinke eigen beidrage medicijnen.
veearts is goedkoper dan in nederland viel me op,wormkuren zijn hier niet in de vrije verkoop net als ene hele hoop andere medicijnen
moet je allemaal bij de veearts ophalen (ik haal ze in nederland =goedkoper)
nadelen ,papierwerk met bepaalde dingen
bv je verblijfsvergunning aanvragen(aufenthalterlaubnis),en wacht maar tot je een duitse auto wil overschrijven wat je al niet moet meeslepen en een wachtijd van een uur als je mazzel hebt voor je aan de beurt bent
de milue regels zoals de verplichte uitstootcontrole op je CV die elk jaar gekeurd word door de schoorsteenveger,teveel uitstoot en weg ketel
kijk of je huis op riool aangesloten zit,zo niet lees stukje maar over 3 kammersysteem maar op www.verhuis.de (heb ik ingestuurd nml)
paarden moeten apart WA verzekerd worden,net als een hond
je duitse paardentrailer moet elke 2 jaar net als een auto voor de tuv .

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 16:55

Bedankt voor jullie reactie's Lachen

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:19

Citaat:
en wacht maar tot je een duitse auto wil overschrijven wat je al niet moet meeslepen en een wachtijd van een uur als je mazzel hebt voor je aan de beurt bent
de milue regels zoals de verplichte uitstootcontrole op je CV die elk jaar gekeurd word door de schoorsteenveger,teveel uitstoot en weg ketel


Hahaha, hoe herkenbaar !!! Scheve mond
Je hebt gewoon veel papierwerk te doen om alles over te zetten, wij hebben het onszelf nog een stukje ingewikkelder gemaakt doordat ik volledig in Nederland werk en mijn vriend half in Nederland en half in Duitsland. Je weet niet half hoe leuk de belasting aangifte dan word ! Haha!

Voordeel van Duitsland is wel dat je als nederlander vrij gemakkelijk aan de benodigde documenten kunt komen en dat er weinig tijdsdruk achterzit. (behalve bij onze hypotheek, dat was ook al zo zenuwslopend, wij hebben uiteindelijk bij een bank in Noord Duitsland een hypotheek kunnen krijgen, terwijl we in notabene ter hoogte van Sittard (zuid-limburg) wonen) Rijbewijs heb ik bv nog steeds niet over laten schrijven , mijn vriend nu wel (tjakka, weer € 60,-), ik denk dat ik eerdaags ook maar eens ga aanvragen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:39

tina schreef:
voordelen,goedkopere woning met meer grond bij je huis

En dat is dus eigenlijk een beetje bedrog. Ja, in Duitsland krijg je meer huis voor hetzelfde geld maar daar waar in Nederland je huis alleen maar meer waarde krijgt hoe ouder die is, daar daalt de waarde in Duitsland (in Dld wordt een huis namelijk in 100 jaar afgeschreven). In de koopprijzen zie je dit echter niet terug maar je merkt het echter wel met de aanvraag van een hypotheek.
Bijvoorbeeld: een oude boerderij van 60 jaar oud met een hectare land wat je koopt voor 250.000 euro. Geen geld zou je zeggen, klopt alleen moet je voor een hypotheekaanvraag een taxatierapport hebben waarbij de waarde waarschijnlijk lager zal uitkomen dan dat wat je daadwerkelijk betaald. Gevolg: de (Duitse/Nederlandse) bank zal je alleen maar een hypotheek verstrekken over het bedrag wat in het taxatierapport staat en je komt dus geld tekort (of je moet ergens een pot met goud verstopt hebben).
Duitse banken zijn trouwens veel en veel sneller in het verstrekken van een hypotheek (waarschuwing van mij: let erg goed op bij de ING.... die hebben ons in het begin een behandelingsperiode van 6-8 weken voorgehouden, uiteindelijk werd het ruim 3 maanden Boos! Heb werkelijk waar nog nooit zo'n lakse en luie bank meegemaakt ) . Nadeel is dat je er ook echt 25/30 jaar aan vast zit. Hypotheken bij een Duitse bank kun je niet zoals in Nederland na een x aantal jaar 'afkopen.' Zelfs niet als je je huis verkoopt en weer terug gaat naar Nederland je moet de hele hypotheek voor de hele loopperiode gaan betalen.

Boodschappen doen is niet altijd goedkoper En wat kleren betreft: die schijnen een stuk minder modieus te zijn dan in Nederland. De (Duitse) neef van mijn vriend koopt niet voor niets alleen maar in Nederland zijn kleren Haha!