Een vriendin met véél verdriet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Een vriendin met véél verdriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 23:47

Ik heb een goede vriendin. Ik zie haar niet iedere dag. Ik kan haar een aantal weken niet zien, en dan weer 4 dagen aan een stuk.

De laatste tijd gaat het niet zo best met Susan. Ze heeft op haar werk te horen gekregen dat (ze doet een universitaire opleiding psychologie) dat het werk wat ze doet te zwaar voor haar is. (met zware gedragsgestoorde autisten)
Ze is wel goed in wat ze doet, maar haar 'baas' vond dat ze tijd moest nemen voor haar opleiding en alles eromheen. Hierover belde ze vorige week dinsdag. We hebben toen afgesproken in een cafeétje en hebben gepraat.

Afgelopen dinsdag kreeg ik een smsje. 'Het is uit met Martijn'
Haar vriendje waar ze 7 jaar iets mee heeft gehad. Ik ben toen 's middags naar haar toe gegaan en ze heeft gehuild zoals ik nog nooit iemand heb horen huilen. Die middag zou Martijn nog langs komen om te praten.

Susan is een positief ingesteld iemand, met een goed verstand. Kan dingen goed rationaliseren. Ik vond het eng om haar zo te zien. Héél, héél, héél diep in de put. Ze is al een keer eerder depressief geweest, maar toen kende ik haar nog niet.

We zijn die middag samen geweest en ik heb haar gezegd dat ik dag en nacht voor haar klaar zou staan, altijd mag ze me bellen of langskomen of mij vragen of ik langskom. (ze woont hier zo'n 3 kwartier rijden vandaan)

Nu krijg ik 20 minuten geleden een sms. 'Ik voel me zo gigantisch k.t. het is echt definitief over, verschrikkelijk'
Terug gestuurd of ze wilde dat ik langs zou komen, of ofdat ze bij mij wilde komen of bellen. Toen belde ze.

Het is zo hartsverscheurend om je vriendinnetje zo diep in de put te horen zitten. Schorre stem van het huilen, geen woord uit kunnen brengen door al het verdriet.

Ik wil haar zó graag helpen. Ik kan alleen maar naar haar luisteren en soms weet ik de goede woorden te bedenken. Maar meestal blijf ik zonder woorden en kan ik niets meer dan luisteren.
Ik leg mijn telefoon naast me en ze mag me de hele nacht bellen. Ik zou haar zó graag willen helpen. Nog meer als ik nu doe. Maar ik weet niet hoe.

Ik heb zelf nooit in een soortgelijke situatie gezeten maar ik voel haar pijn door de telefoon heen.
Ik wilde naar haar toe gaan, want ze vindt het moeilijk om morgen alleen wakker te worden. Maar mijn vriend is een weekend weg, en de hond kan geen nacht én een dag alleen zijn.

Nou belt ze morgen zodra ze wakker is en dan spring ik in de auto naar haar toe.

Ik moest m'n verhaal even kwijt. Bedankt voor de moeite als je't gelezen hebt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 00:04

Je helpt haar al heel goed... je kan het verdriet niet overnemen of wegtoveren... alleen maar helpen het eruit te laten komen. Het doet pijn, wat zij meemaakt, en de enige weg verder is door die pijn heen. En daar help je al mee. Ik zou willen dat ik zo'n vriendin had toen ik echt aan de grond zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 00:24

Ik sluit me bij Arwen aan... en verder werd ik ook geroerd door dit verslag, je bent er al heel erg mee begaan, en daar gaat het om Lachen Steun geven, ervoor zorgen dat die persoon zich niet zo alleen voelt...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 06:59

Helaas heb ik een beetje hetzelfde meegemaakt. Afgelopen januari is de grote liefde van mijn beste vriendin plotseling overleden. Toen ik het hoorde ben ik meteen naar haar toegegaan en ze heeft eerst eens lekker uitgejankt.
En daarna wilde ik er ook voor haar zijn, maar meer dan luisteren kan je niet doen, echt niet. Ik wist ook vaak niks te zeggen, maar het heeft haar erg geholpen..

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 07:24

Ik denk dat jij de beste vriendin bent die ze maar kan wensen OK dan!

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 08:38

Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik ga nu Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:31

Iefke, jij bent een wereldvriendin. Luisteren is het allerbeste wat je nu voor haar kunt doen, in combinatie met een warme arm om haar schouders.
Geef haar maar een lekkere Boktknuffel van ons allemaal, dat heeft al veel mensen goed gedaan.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:39

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zo'n vriendin als jou zouden willen hebben ! Super dat je voor haar klaar staat! Luisteren is nu idd het beste. Succes voor jou en sterkte voor haar!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:43

Je bent super voor je vriendin hoor. Luisteren, een schouder om uit te huilen is voor haar nu vast het belangrijkte.
Sterkte ermee, want het is idd geen pretje om je vriendin zo intens verdrietig te zijn Vriendjes zijn?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:52

Ik ga helemaal met bovenstaande reacties mee. Meer dan dit kan en hoef je niet te doen. Super zoals je nu voor haar klaarstaat OK dan! Hier zal ze veel steun aan hebben

Sterkte voor jullie beide Ach gut

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:15

Luisteren, dat is het enige dat je kunt doen. Alleen de tijd kan haar verder helpen.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:51

inderdaad je bent al een hele goede vriendin, je laat weten dat je er voor haar bent en ze kan je altijd bellen enzo.
ik denk niet dat je meer voor haar kant doen dan dat je nu al doet, en dat doe je goed!!
sterkte!!

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:00

kristie schreef:
inderdaad je bent al een hele goede vriendin, je laat weten dat je er voor haar bent en ze kan je altijd bellen enzo.
ik denk niet dat je meer voor haar kant doen dan dat je nu al doet, en dat doe je goed!!
sterkte!!


Hier ben ik het helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 14:29

Dank voor jullie steunende en lieve woorden... Het blijft erg moeilijk om iemand niet door elkaar te schudden en denken dat dan alles over is.

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:09

Er gewoon zijn is soms al genoeg.....