Antibiotica in combinatie met alcohol?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Antibiotica in combinatie met alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 13:18

Heb nu een antibiotica-kuur voor mn hoest, maar kan je dat eigenlijk combineren met alcohol? Er staat niets over in de bijsluiter, vandaar mn vraag. Heb nl. vandaag een verjaardag met veel alcohol.... Weet iemand dit?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:20

Nooit alcohol drinken als je bezig bent met een antibiotica kuur.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:25

Idd, tijdens een antibioticakuur mag je geen alcohol

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:28

Zoals al gezegd: als je aan de antibiotica zit, van de alcohol afblijven...

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 13:28

Missy schreef:
Idd, tijdens een antibioticakuur mag je geen alcohol


Was er al bang voor, maar er stond nix in de bijsluiter, vreemd eigenlijk...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:30

Je kan ook even naar de huisarts bellen, maar die gaat je net hetzelfde vertellen vrees ik.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:32

Net als alle andere kan ik ook alleen maar zeggen dat je tijdens een antibiotica kuur geen alcohol mag.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:33

Nope geen alcohol.. Het zijn medicijnen dus afblijven van de alcohol. Hou er ook rekening mee dat als je aan de pil bent, die werking ook een stuk minder kan worden, of gewoon niet meer werkt..

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 13:35

youngster schreef:
Nope geen alcohol.. Het zijn medicijnen dus afblijven van de alcohol. Hou er ook rekening mee dat als je aan de pil bent, die werking ook een stuk minder kan worden, of gewoon niet meer werkt..


De pil werkt niet meer goed bedoel je? Naja, is niet echt een probleem, heb m meer voor het regelen van mn ongesteldheid. Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:37

Ja de werking van de pil wordt minder door antibiotica. De zus van een vriend van mij is toen zwanger geraakt..niet erg slim, maar ik waarschuw je dus maar even Knipoog Verder have fun op de verjaardag, zonder alcohol moet dat ook best lukken toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:41

Sommige medicijnen (waaronder antibiotica) en alcohol kunnen wel samen, maar om verwarring te vermijden heeft men de algehele regel ingevoerd dat je geen medicijnen met alcohol moet innemen. Sommige combinaties van medicijnen met alcohol kunnen namelijk heel verkeerd aflopen. En als je een antibioticakuur hebben moet, dan heb je ergens een ontsteking zitten, en alcohol is nog eens een extra klap voor je gestel. Is alcohol echt zo belangrijk voor je dat je niet zonder kunt? Ben je alcoholist of zo dat je het niet kunt laten staan?

Ben even wezen googlen:

Is it true that alcohol lowers the affect of antibiotics?

There is a generally held belief that alcohol should not be consumed while on a course of oral antibiotics. This advice is correct if a patient is taking metronidazole, cephamandole (may cause a disulfiram-like reaction), and possibly oral ketoconazole (may cause facial flushing). However there is no contraindication to the consumption of alcohol with other antibiotics.


Do Alcohol and Antibiotics Mix?

Does drinking while taking antibiotics lessen the effect of the medication?

-- Anonymous

Today's Answer
(Published 04/09/2004)
A widespread myth holds that you shouldn’t drink alcohol while taking antibiotics, but in fact, drinking doesn’t lessen the effects of the drugs. However, alcohol can lower your general energy and delay your recovery so it is best to minimize drinking until you’ve finished the prescribed course of antibiotic treatment. (Beyond that, chronic liver damage from excessive alcohol consumption can affect the metabolism and toxicity of antibiotics.)

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:23

youngster schreef:
Ja de werking van de pil wordt minder door antibiotica. De zus van een vriend van mij is toen zwanger geraakt..niet erg slim, maar ik waarschuw je dus maar even Knipoog Verder have fun op de verjaardag, zonder alcohol moet dat ook best lukken toch?



als iedereen veel drank op heeft en super druk is, kan het zonder drank best saai zijn.

Zo'n feestje had ik vorige week vrijdag ook, al mocht ik wel aan de drank OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:26

De lol maak je zelf...en een feestje kan ook saai zijn met drank...
Als je het niet leuk 9(meer) vindt, dan ga je toch gewoon?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:27

Ik drink nooit alcohol, en ik heb altijd lol.. Ik maak het zelf wel gezellig hoor, heb ik geen drank voor nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:06

Als je op een feestje alcohol nodig hebt om het leuk te maken, dan is het imo geen feestje....