Ik heb 1,5 jaar gebeld voor een bedrijf in kunststof kozijnen (en ja, ik weet het praatje nog steeds ).
De voordelen: je kan lekker 's avonds werken een paar uurtjes, dus kan overdag andere dingen doen. Onze werktijden waren van 6 tot 9.
Het is lekker verdienen, en het is heel makkelijk werk. Wij zaten in 'open' hokjes van ongeveer een vierkante meter, je krijgt lijsten die je afbelt en je zet daarop of iemand niet thuis, boos of geinteresseerd was
Wij moesten ook een x aantal afspraken scoren om te blijven, maargoed, ik heb er anderhalf jaar gewerkt en ben er toen zelf mee gestopt, dus dat is wel te doen.
De nadelen: als je outbound belt (dus jij belt mensen op) dan zit eigenlijk 99% daar niet op te wachten. Levert soms hele grappige situaties op (sommige mensen proberen je zo lang mogelijk aan de praat te houden, zonder dat ze beseffen dat daarmee jouw werktijd lekker snel omgaat en je er nog geld voor krijgt ook ), maar je treft dus ook mensen die echt heel pissig worden dat je belt. Kan wel eens demotiverend zijn.
Ik zou het niet gauw weer doen, omdat ik er op het laatst zo flauw van was, die paar afspraken scoren op een lijst van honderden mensen. Daarentegen hadden we wel een heel gezellig clubje mensen, en er was ook tijd voor een geintje tussendoor. Het is een beetje wat je er zelf van maakt. Ik zat er puur voor de centen en de gezelligheid onderling, maar een beetje geestdodend is het wel. Ik had op het laatst gewoon mijn huiswerk onder de bellijsten liggen, en zat dus onder het bellen te studeren, omdat zonder nadenken het praatje vanzelf uit mijn mond rolde. De bonussen stellen vaak niet zoveel voor, dus houd daar niet teveel rekening mee.