Doof

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Doof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 15:51

Ik heb net een nieuwe vriend, zijn naam is Huub. Ik ben 40 jaar en een lange tijd alleen geweest, om eerlijk te zijn heb ik nooit een echte vriend gehad en nu Huub! Hij is echt het dekseltje op mijn potje. Ik heb hem bij een dressuurproef leren kennen, hij is ook wild van paarden.

Nu ben ik meegeweest naar zijn ouders laatst. Deze zijn dus doof!! Huub had me dit nooit verteld en ik vind het erg lastig met ze te communiceren. Ze kunnen gebarentaal en liplezen dus ik articuleer maar heel overdreven. Verward Het stomme is dat ik dit dus ook op mijn werk doe en ik merk dat ik soms uitgelachen word, bijv. door mijn stagiaire. Dit voel ik dan als aanval naar mijn schoonouders. Wie heeft hier ervaring mee?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:53

Je vat het te zwaar op. Dit heeft niets met je schoonouders te maken. Die mensen kennen je schoonouders niet en ze zien alleen maar hoe dat jij doet. En misschien lachen ze ook alleen maar om je, en lachen ze je niet zozeer uit.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:54

Hmm moeilijk probleem... Zou het geen optie zijn de stagiaire ook te laten articuleren? Zeg je gewoon dat jij doof bent *LOL*

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:54

ik heb zelf een collega tevens ook een geode vriend die doof is.
maar hij kan ook niet praten.
in het begin had ik hier ook moeite mee.
maar nu gaat hij mee uit en we lachen en tja soms is er pen en p[apier nodig om elkaar te bgrijpen, maar het is inderdaad best lastig.
maar ik weet zeker dat je na een paar keer het iets makkelijker gaat.succes!

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 15:55

Manda schreef:
Hmm moeilijk probleem... Zou het geen optie zijn de stagiaire ook te laten articuleren? Zeg je gewoon dat jij doof bent *LOL*

Sorry hoor, maar dit maakt me dus aan het JANKEN!
Het is een serieus probleem wat ik heb.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:55

je wordt uitgelachen omdat je van jezelf erg articuleert?
ik denk dat je schoonouders wel kunnen liplezen en dat je niet extra goed hoeft te articuleren, als je maar rustig praat. je hoeft ook niet harder te gaan praten, (dat doen sommigen wel)
verder kan ik je aanraden een cursus gebarentaal te doen, heb ik ook gedaan puur uit intresse, niet omdat ik een doof iemand ken.
vraag maar eens aan die mensen of huub hoe je het beste met ze kunt communiceren.
hihi heb je al een gebarennaam?

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:55

De moeder van mijn vriendin en haar zusje zijn niet doof, maar hard horend. Ze horen veel minder goed.
Mijn vriendin praat daarom ook altijd best hard, en ik doe het nu ook automatisch.
Soms kijken mensen me (en haar) echt aan van: PRAAT NIET ZO HARD! Maar dat hebben we gewoon niet door.
In de bios bijvoorbeeld is het ook zo snel. Afgelopen weekend zaten we daar nog, en kregen we een paar boze blikken omdat we blijkbaar wat te hard communiceerde...
Het is een automatique, maar wordt idd soms raar aangekeken door buitenstaanders.

Ik neem het ze opzich niet echt kwalijk. Weten zij veel...
Ik maak me er niet echt druk om. Maar je kunt het ook vertellen.
Op school weten mijn vrienden en vriendinnen het, en accepteren het ook. Kijken niet raar als ik weer met een te hoog volume aan het babbelen ben, maar wijzen me er soms wel op. Ik probeer er zelf ook op te letten, maar soms gaa thet gewoon automatisch.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:57

idd er niet te zwaar aan tillen, dit maakt het contact alleen maar extra beladen.
probeer geintresseerd naar hun te zijn, op welke manier dan ook. Je hebt ws je vriend bij bezoeken ook wel bij je, die kun je vragen iets tegen zn ouders te zeggen.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:00

als 40 jarige laat je je toch niet op je kop zitten door een stagiaire. Hier op het werk zijn ook brabanders, friezen, rotterdammers iedereen met een eigen accent.
Je bent 40 jaar en je moet huilen omdat ze je uitlachen omdat je articuleert?? Allemachtig, dan kan ik wel blijven janken, grow up!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:03

Boomerang schreef:
als 40 jarige laat je je toch niet op je kop zitten door een stagiaire. Hier op het werk zijn ook brabanders, friezen, rotterdammers iedereen met een eigen accent.
Je bent 40 jaar en je moet huilen omdat ze je uitlachen omdat je articuleert?? Allemachtig, dan kan ik wel blijven janken, grow up!


jeetje wat een harde reactie. Dat zeg je toch niet? Sorry dit is weer een typische bokt reaktie maar die vind ik echt niet kunnen.

ze wou er denk ik meer mee zeggen dat ze er heel erg mee zit, dat kan toch? geef haar liever tips, dit soort onzinnige reacties heeft niemand wat aan en kwetst alleen onnodig

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:04

missnynke"]
[quote="Boomerang schreef:
als 40 jarige laat je je toch niet op je kop zitten door een stagiaire. Hier op het werk zijn ook brabanders, friezen, rotterdammers iedereen met een eigen accent.
Je bent 40 jaar en je moet huilen omdat ze je uitlachen omdat je articuleert?? Allemachtig, dan kan ik wel blijven janken, grow up!


jeetje wat een harde reactie. Dat zeg je toch niet? Sorry dit is weer een typische bokt reaktie maar die vind ik echt niet kunnen.

ze wou er denk ik meer mee zeggen dat ze er heel erg mee zit, dat kan toch? geef haar liever tips, dit soort onzinnige reacties heeft niemand wat aan en kwetst alleen onnodig
[/quote]

Je haalt me de woorden uit de mond...
Altidj weer een die het niet op een subtielere manier kan brengen... Rolleyes

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 16:04

Boomerang schreef:
als 40 jarige laat je je toch niet op je kop zitten door een stagiaire. Hier op het werk zijn ook brabanders, friezen, rotterdammers iedereen met een eigen accent.
Je bent 40 jaar en je moet huilen omdat ze je uitlachen omdat je articuleert?? Allemachtig, dan kan ik wel blijven janken, grow up!

je hebt gelijk, maar ik ben gewoon erg gevoelig en kwetsbaar, al is dat niet aan mijn uiterlijk te zien, ik ben toch erg klein en kwetsbaar en dan snijdt zo'n opmerking door je ziel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:08

Dan moet je daar toch mee leren om te gaan. WAnt hier ligt de fout bij jou en niet bij andere mensen. Jij vat mensen te zwaar op. Je denkt dat ze het negatief bedoelen en dat doen ze helemaal niet.
je maakt gewoon een denkfout.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:08

Hmmz, zo hard was ie nou ook weer niet bedoelt. Bedoel alleen maar dat je je niet op de kop moet laten zitten. Geef aan wat je niet pikt van andere mensen, met huilen bereik je averechts en krijg je alleen maar meer geklets.
Sorry voor de iet wat harde reactie

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:13

Desiree schreef:
je maakt gewoon een denkfout.


nog zon opmerking die ik niet vind kunnen.

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 16:14

ik zit gewoon in de knoop met mezelf! op mijn werk loopt het ook al niet goed, ze vinden nb dat die stagiaire beter functioneert dan ik!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:16

missnynke"]
[quote="Desiree"]
je maakt gewoon een denkfout.
[/quote]

nog zon opmerking die ik niet vind kunnen.
[/quote]
WAarom niet? Wat is hier mis mee?

[quote="AnneliesB schreef:
ik zit gewoon in de knoop met mezelf! op mijn werk loopt het ook al niet goed, ze vinden nb dat die stagiaire beter functioneert dan ik!!!

Ik denk dat je zelfvertrouwen geminimaliseerd is. Hierdoor ben je inderdaad gevoeliger voor kritiek of plagerijen. Je kunt hierdoor moeilijker relativeren. Helder blijven is moeilijk als je in zo'n periode zit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:17

Dan zou ik me daar toch echt vraagtekens bij gaan zetten. Zit jij daar wel op je goede plek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:26

Eehm... als iemand juist overdreven gaat articuleren, wordt hij onbedoeld stukken onduidelijker... Ik ben zelf zeer slechthorend, en dat is mijn ervaring Lachen Verder, dat je uitgelachen wordt door die stagiare, trek je er niets vanaan, jij doet je best om te communiceren met je "schoon"ouders, mooi toch, die stagaire kan verder de boom in is mijn mening.

Heb een keer een mooi boodschap gekregen van een bokker. Je moet ervoor zorgen, dat je je niet zoveel moet aantrekken van mensen, wat zij vinden, als zij niet belangrijk zijn voor jou. Je moet je je alleen wat aantrekken aan de mensen waar jij omgeeft, wat zij vinden Lachen *Kan het niet goed verwoorden, maar hopelijk snap je wat ik bedoel*

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:32

Maya schreef:
. Je moet ervoor zorgen, dat je je niet zoveel moet aantrekken van mensen, wat zij vinden, als zij niet belangrijk zijn voor jou. Je moet je je alleen wat aantrekken aan de mensen waar jij omgeeft, wat zij vinden Lachen


op zich een goede raad, maar als je onzeker over iets bent, je niet lekker in je vel zit of als iemand iest banketstaaf zegt over iets wat voor jou heel belangrijk is, kan ik me voorstellen dat iemand zich dat wel degelijk aantrekt.

En helaas worden er op bokt te veel en te harde rottige opmerkingen geplaatst. Dingen die ze denken zetten ze neer, en er wordt vaak vergeten dat de mensen over wie het gaat het ook lezen, en het zich aantrekken om wat voor reden dan ook.

maja nu ga ik helemaal offtopic.....

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:35

als mensen kunnen liplezen hoef je helemaal niet extra te articuleren hoor... ze kunnen het ook prima lezen als je gewoon praat. en verder, je niet op de kop laten zitten door die stagiare, daar sta je toch boven

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:17

Citaat:
Dingen die ze denken zetten ze neer, en er wordt vaak vergeten dat de mensen over wie het gaat het ook lezen, en het zich aantrekken om wat voor reden dan ook.

De mensen over wie het gaat zetten niet voor niks hun probleem neer. Alleen antwoorden verwachten die in je straatje passen is natuurlijk niet logisch. Soms komt iets misschien hard over, maar zit er zeker wel een kern van waarheid in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:23

Mijn schoonmoder is ook doof.
Grappige is als ik mijn vriend tegen haar hoor praten, hij bijna geen geluid maakt, maakt immers toch niks uit Lachen
Misschien kun je je dat een beetje eigen maken, dan articuleer je vaak ook iets minder overdreven en valt het voor buitenstaanders misschien ook wat minder op.

En voor de rest, kop op.
Sta boven personen die denken je op deze manier te kunnen pakken.
Zulke personen zijn het niet waard je druk over te maken.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:21

Laura schreef:
Citaat:
Dingen die ze denken zetten ze neer, en er wordt vaak vergeten dat de mensen over wie het gaat het ook lezen, en het zich aantrekken om wat voor reden dan ook.

De mensen over wie het gaat zetten niet voor niks hun probleem neer. Alleen antwoorden verwachten die in je straatje passen is natuurlijk niet logisch. Soms komt iets misschien hard over, maar zit er zeker wel een kern van waarheid in!


aan zo'n harde opmerking heeft niemand iets. je kunt het beter op een vriendelijke manier zeggen, opbouwende kritiek geven, dan zijn degenen ook beter bereid ernaar te luisteren of er iest mee te doen.
dat blijft hangen, en zon harde kortzichtige opmerking kwetst alleen maar, daar kun je niks mee.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:29

Desiree"]
Dan moet je daar toch mee leren om te gaan. WAnt hier ligt de fout bij jou en niet bij andere mensen. Jij vat mensen te zwaar op. Je denkt dat ze het negatief bedoelen en dat doen ze helemaal niet.
je maakt gewoon een denkfout.
[/quote]


ik ben het echt helemaal met je eens

[quote="missnynke"]
[quote="Desiree schreef:
je maakt gewoon een denkfout.


nog zon opmerking die ik niet vind kunnen.
[/quote]

het gaat hier toch niet om wat jij vind kunnen, maar of de TS er mee om kan gaan...
kan ze hier niet mee om gaan, dan zal ze dit zelf moeten aangeven...

op zich is het ook bekend dat ver soms "harde" opmerkingen geplaatst kunnen worden, maar daar moet je maar mee leren leven