Belasting-kenners aanwezig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Belasting-kenners aanwezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 23:15

Ik schaam me enigzins om dit te vragen als accountant zijnde... Maar vooruit Lachen Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, ik kan "onze" belastingmaatschap pas dinsdag hiermee lastig vallen ivm Goede Vrijdag/Pasen, en ik wil antwoord... Nu... Scheve mond

Het zit zo.

Ik heb eind februari/begin maart netjes via internet mijn aangifte verstuurd. Flinke teruggaaf, vanwege studiekosten oa. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik een opgaaf mis, van het uitzendbureau... Nooit ontvangen. Anywayz, daar zit nog een kleine € 100 aan belastingen in die ik dus niet aangegeven heb.

Nu heb ik dus vandaag een voorlopige aanslag ontvangen die 1/3 is van het bedrag wat uit mijn berekening kwam Scheve mond Zelfs wanneer zij automatisch die missende 100 euro geteld hebben moet ik het dubbele van wat hun beweren ontvangen... Lijkt me overigens sterk dat ze die erbij geteld hebben, omdat er bij staat dat de aanslag 'uitsluitend gebaseerd is op de gegevens uit mijn aangifte' (NOT).

Allereerst: wie kan me hier duidelijkheid over geven?
Ten tweede: er staat na bovenstaande zin dat de belasting mijn gegevens nog gaat controleren. Nou zit ik me dus heel hard af te vragen of dat dat een standaard zin is, of dat ik serieus een controle aan mijn broek krijg. Wie helpt?

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:21

ik had het dit jaar ook, een stuk niet aangegeven, was van de ziektewet en nooit meer aangedacht en de jaaropgave er niet van ontvangen, ja 4 wkn na de aanslag Scheve mond

ze zien het sowiezo want ik kreeg er gelijk zowat een melding van en het werd er gelijk bijgeteld, gelukkig maar want eerlijkheid duurd toch het langst en ik was het echt vergeten en niet bewust Bloos

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 23:31

Ik fraudeer al jaren Clown Heb vorig jaar ook 1 jaaropgaaf niet ingediend, die kwam pas in augustus 2003 aan bij mij Scheve mond De jaren ervoor werkte ik grotendeels zwart... Ik heb iig vorig jaar en het jaar ervoor een soortgelijk bedrag teruggekregen...

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:33

Die zin over de controle is standard. Krijg je geld terug van de belasting dan is dat altijd een voorlopige teruggave. Deze teruggave mogen ze herzien binnen 5 jaar. Ze moeten dan wel alles grondig kunnen onderbouwen.
Wanneer doen ze dit, als er het jaar daarop bijv. eens een aangifte IB van je binnenkomt die wat afwijkt (lees: extreme teruggaaf) van wat ze gewend zijn van je.

M.b.t. je teruggaaf die tegenvalt; het rommelt een beetje bij de belastingdienst. Ook is de belastingwetgeving wéér veranderd. Nu hadden ze eindelijk hun zaken op orde na de IB wet 2001, en nu begint het gedonder weer. Ze hebben dus intern weer heel veel moeten aanpassen.

De voorlopige teruggaven van 2004, kloppen ook niet. In dat geval dien je een nieuw VT formulier in te vullen waarop bovenaan duidelijk geschreven staat: AANVULLEND

Als het antwoord van de belastingdienst niet klopt met hetgeen jij hebt uitgerekend m.b.t. je aangifte IB 2003, rest je niks anders dan een brief te sturen waarin je aangeeft dat het niet klopt. Onderbouwing van de berekening vragen dus.

Succes,

Nobby

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 23:38

Nobby schreef:
Die zin over de controle is standard. Krijg je geld terug van de belasting dan is dat altijd een voorlopige teruggave. Deze teruggave mogen ze herzien binnen 5 jaar. Ze moeten dan wel alles grondig kunnen onderbouwen.


Nobby, dankzij jou slaap ik vannacht...

Citaat:
M.b.t. je teruggaaf die tegenvalt; het rommelt een beetje bij de belastingdienst. Ook is de belastingwetgeving wéér veranderd. Nu hadden ze eindelijk hun zaken op orde na de IB wet 2001, en nu begint het gedonder weer. Ze hebben dus intern weer heel veel moeten aanpassen.


Dat het een zooitje is dat weet ik (ben ass.-accountant, dus heb er regelmatig mee te maken - helaas) Clown Maar ik heb het Elsevier-programma gebruikt, aangifte 2003. Dan ga ik er stiekem toch vanuit dat die regels in de tussentijd niet wijzigen... De aanslag van mijn broertje "klopte" overigens wel...

VT krijg ik niet, dus dat is verder niet ter sprake.

Dat bezwaarschrift, moet ik daar nu al mee komen, of wachten op een definitieve aanslag? En ik neem aan dat als ik dat bezwaarschrift indien, ik zelf ook met een onderbouwing zal moeten komen? *slik* dat wordt bonnetjes zoeken... Schijnheilig

Heb me overigens daarnet even over de aangifte gebogen... De ingehouden loonheffing komt overeen met de jaaropgave die ik aangegeven heb. De inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen kan ik niet terugvinden als het bedrag dat zij beweren... Plus dat ze mijn studie-kosten gewoon niet geteld hebben Scheve mond Ze beweren geen rekeningnummer van me te hebben, terwijl dat bekend is bij de BD, en ik heb het nog eens een keer extra in mijn aangifte gezet... Ik krijg het idee dat ze mijn aangifte maar half verwerkt hebben... Verward

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:46

Vorig jaar kreeg ik ook veel minder terug dan dat ik berekend had met het aangifte programma. Precies hetzelfde stond erbij als jij nu had.
Een aantal maanden later kreeg ik het verschil alsnog uitgekeerd....

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:57

Citaat:
Dat het een zooitje is dat weet ik (ben ass.-accountant, dus heb er regelmatig mee te maken - helaas) Clown Maar ik heb het Elsevier-programma gebruikt, aangifte 2003. Dan ga ik er stiekem toch vanuit dat die regels in de tussentijd niet wijzigen... De aanslag van mijn broertje "klopte" overigens wel...


Nee dat klopt, maar er zijn een boel regels veranderd waar ze zich nu op aan het voorbereiden zijn.

Citaat:
VT krijg ik niet, dus dat is verder niet ter sprake.


Dit is even ter info voor jou en iedereen die het leest. Ik ben financieel adviseur en vul wekelijks VT formulieren in voor hun hypotheek en lijfrente en dan nog al die kinderkortingen etc. etc. etc.

Citaat:
Dat bezwaarschrift, moet ik daar nu al mee komen, of wachten op een definitieve aanslag? En ik neem aan dat als ik dat bezwaarschrift indien, ik zelf ook met een onderbouwing zal moeten komen? *slik* dat wordt bonnetjes zoeken... Schijnheilig


Je aanslag is in beginsel nooit definitief. Na 5 jaar is het definitief.
Laat eerst de belastingdienst haar berekening onderbouwen. Kunnen ze dat niet, dan even een juridisch expert raadplegen, want volgens mij telt dan jou aangifte.

Citaat:
Heb me overigens daarnet even over de aangifte gebogen... De ingehouden loonheffing komt overeen met de jaaropgave die ik aangegeven heb. De inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen kan ik niet terugvinden als het bedrag dat zij beweren... Plus dat ze mijn studie-kosten gewoon niet geteld hebben Scheve mond Ze beweren geen rekeningnummer van me te hebben, terwijl dat bekend is bij de BD, en ik heb het nog eens een keer extra in mijn aangifte gezet... Ik krijg het idee dat ze mijn aangifte maar half verwerkt hebben... Verward


Wederom, laat de belastingdienst hun berekening onderbouwen. De zaken die jij noemt komen aan bod in Les 1 "De belastingaangifte".


Ik heb ooit een VT ingeleverd voor een klant m.b.t. teruggaaf lijfrentepremies.
Nu was dit geen gemakkelijk geval. Hoog inkomen, maar geen excedentregeling in zijn pensioenopbouw. Mega jaarruimte dus.
De teruggaaf van de balstingdienst klopte van geen kanten. Ik bellen, en wat denk je, die persoon kende de formule voor het berekenen van de jaarruimte niet eens. Laat staan dat hij de juiste cijfers op de juiste plaats invult.
Ik heb het hem uitgelegd, en................, mijn klant kreeg waar hij recht op had Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Groetjes,
Nobby

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 00:15

Dus ik ben bij jou aan het goede adres Clown Bestaan er standaard-brieven voor een bezwaar/verzoek om onderbouwing van de berekening?

Ik ben heel ongeduldig, ik heb geen zin om tot dinsdag te wachten... Bloos Als zo'n standaard-exemplaar niet bestaat, dan moet ik me toch rustig zien te houden en dinsdagochtend maar meteen wat adviseurs op kantoor aanklampen...

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:08

Jij hebt het geluk dat je op een accountantskantoor werkt. Probeer even het geduld op te brengen en stel samen met de belastingexpert een brief op die je uitprint op hun briefpapier.
Dan heb je meestal nét iets meer te vertellen.

Je kunt ook proberen te bellen naar de belastingdienst, tenminste als ze open zijn. En kijk hoe ze reageren.

Succes,
Nobby

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:22

1 dingetje begrijp ik ff niet. Waarom heb je die jaaropgave van dat uitzendbureau niet ff opgevraagd? Kleine moeite groot plezier! Waarschijnlijk heeft de belastingdienst nu gewoon een schatting gemaakt voor je teruggaaf, aangezien het door jou opgegeven inkomen niet klopt met wat zij in de computer hebben staan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 10:29

Ik heb er naar gevraagd, maar die dingen zijn nog niet verstuurd of ik stond niet (meer) in het systeem Verward Misschien omdat ik me vorig jaar uit heb laten schrijven...

Maar als ik mijn aangifte enigzins in kan schatten (en dat is ook wat de BD schrijft) baseren ze zich enkel op mijn IB aangifte, en niet op gegevens uit hun systeem... Maar ik krijg echt het idee dat ze me de studiekosten gewoon niet geteld hebben...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:32

Tja... je kan allicht ff bellen om te vragen hoe het zit.
Volgens mij wordt je aangifte altijd gekoppeld aan je sofinummer en daar hangt weer een bepaald inkomen aan. Waarom moeten wij als bedrijf anders de gegevens naar de belastingdienst sturen?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 10:41

Dat het gekoppeld word aan het sofinummer leek me ook altijd vrij logisch, maar volgens mijn moeder wordt daar niet naar gekeken. De BD heeft een aantal automatische testen, zolang daar geen opvallende dingen uitkomen schijnt er verder niet naar gekeken te worden. En zoals Nobby al zegt: als je teruggaaf niet zoveel afwijkt van je normale teruggaaf...

Plus dat ik de laatste 2 jaren ook geen aansluiting had met mijn sofinummer en ik daar helemaal niets op gehoord heb...

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:42

Tessebes schreef:
Citaat:
Volgens mij wordt je aangifte altijd gekoppeld aan je sofinummer en daar hangt weer een bepaald inkomen aan.


Je sofinummer is een uniek nummer. De belastingdienst zoekt in haar computer op de sofinummers. Dan hebben ze je direct te pakken.
Als je Janssen heet, dan moeten ze te lang zoeken voordat ze de juiste te pakken hebben.
Aan je sofinummer is ALLES gekoppeld, m.a.w. alles met betrekking tot jou persoon, wat je doet en wat je niet doet, je goed financieel gedrag en je slecht financieel gedrag.
Denk ook niet dat je een spaarpolis niet op hoeft te geven of je saldo op je bankrekening, want nog voordat je je aangifte IB inlevert weten ze precies wat je vermogens- of onvermogenspositie is. Banken en verzekeraars zijn verplicht dit in januari door te geven.
Zo controleren ze dus of jij je aangifte correct invult.


Citaat:
Waarom moeten wij als bedrijf anders de gegevens naar de belastingdienst sturen?


Een bedrijf dient loonheffing in te houden (belasting) en premie volksverzekeringen. Doen jullie dit zoals het hoort, dan krijgt die werknemer géén aangifte formulier. Totdat die persoon geld gaat terugvragen omdat die meent een aftrekpost te hebben. Dan krijg je wél automatisch ieder jaar een aangifteformulier IB.

Door het inzenden van deze gegevens controleert de belastingdienst tegelijkertijd ook de werkgever.
Werkgevers die vorig jaar kilometervergoeding gaven aan een werknemer, hebben dit netto uitgekeerd. In 2003 was de kilometervergoeding voor de belasting "inkomen". Je kunt er dus alsnog over afrekenen. Heel veel werknemers weten dit niet en zullen hoogstwaarschijnlijk die vergoeding niet opgeven als inkomen.
Hetzelfde met de auto van de zaak. Door het inzenden van de gegevens ziet de belastingdienst "bijdrage auto van de zaak" staan. Als die werknemer dan verzuimt die auto op te geven, tja dan ben je de L..L


Kunnen we dan helemaal niet meer sjoemelen?
In principe NIET.
Je kunt wel je aangifte "slim" invullen. Bijvoorbeeld door aftrekposten over te hevelen op de partner die een hoger inkomen heeft.

Trouwen, geregistreerd partnerschap en fiscaal partnerschap maken dit mogelijk.
Ook je aangifte eerst met de hand invullen. Daarna een grondige controle uitvoeren en vervolgens alles overschrijven op de diskette.
Zo krijg je meer overzicht over je fiscale positie.
Misschien wat extra werk, maar kan een hogere aftrek betekenen. Doe je dat samen met je partner met een lekker glas wijn Vingers aflikken erbij (niet te veel uiteraard Haha! ) dan is dat nog niet zo erg.

Nog een tip: denk je geen tijd te hebben om je aangifte zorgvuldig in te vullen en in te leveren vóór 1 april, vraag dan UITSTEL aan. Daar wordt zondermeer gehoor aan gegeven.

Nobby
Laatst bijgewerkt door Nobby op 09-04-04 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:47

Ik heb dit jaar aangifte over 2002 en 2003 gedaan. Had vorig jaar ook verzuimd, niet eens een aanmaning gehad Haha!.

Van 2002 had ik niet alle gegevens dus ik heb gewoon de bank gebeld voor de hypo gegevens en mijn jaaropgaaf waarvan ik er 1 van het vorige bedrijf mis, geschat. Ik zie wel. Als ze me pakken dan leg ik gewoon uit hoe het zat met de relatiebreuk etc etc.

Mijn collega die me hielp met de aangifte zei:

'bel gewoon even naar de belasting en zeg dat je je jaaropgaaf van bedrijf X mist omdat je een conflict had daar en dat je eigenlijk een heel lief meisje bent maar dat je vriend je uit huis gegooid heeft' Haha! Haha!

If only Haha!. Ik zei: dat zielige doe ik wel na de tijd Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 14:46

Mysterie opgelost...

Zit een fout in mijn proggie. Had dat ding van de Consumentenbond besteld, zou de orginele belasting'diskette' zijn, met een toelichting van de CB. Ik had een kolommetje waar ik de verrekende heffingskorting in moest vullen... Dat was 518 euro volgens mijn jaaropgaaf. Ik had echter maar recht op een dikke 200 euro... Daar zat mijn verschil...

Buiten dat die kolom daar helemaal niet had mogen staan, klopt mijn jaaropgaaf dus niet...