Hoe hond laten afvallen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Hoe hond laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 21:47

Onze hond is veel te dik, veel eten krijgt ie niet maar hij is zo lui als een stok en elk kruimeltje eet ie op. Nou had mn broer zn hond dat ook en die moest m van DA sperciebonen uit blik geven. Schijnt te vullen maar niet dik te maken. Heeft iemand nog meer tips??

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:48

Heeeeel veel met hem wandelen/joggen ~~}> Goed beweging geven en net genoeg eten! En geen eten van de tafel.... helpt gegarandeerd!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:48

Rijst?
Ik weet het niet zeker hoor. Haha! Maar ik kan me herinneren dat de hond van een vroegere vriendin van me sperziebonen en rijst kreeg, volgens mij ook tegen het dik worden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:51

Meer bewegen en minder eten
Sperciebonen zijn alleen om de hond een verzadigd gevoel te geven.
Het zet niet aan, maar het heeft ook totaal geen zin.
Als het meezit wordt de hond vanzelf actiever als hij slanker wordt Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:54

Elke dag een stukkie met 'm gaan fietsen. Wel heel langzaam opbouwen natuurlijk.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:15

Veel beweging en dieetbrok (kleine porties over de dag verdelen) geven. Maar ik denk niet dat je er onverstandig aan doet om even je da voor advies te vragen, die kent je hond het beste... Het beste natuurlijk niet, maar beter dan ons... Als je te weinig gaat voeren of gaat overbelasten (en dat is snel met een te zware hond) ben je verder van huis...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:37

Onze hond was ook te dik. Wij hebben hem ook een hele tijd sperzie bonen gegeven. maar de Da raadde dat af. Ik weet niet meer waarom. Maar nu krijgt hij gewoon senioren voeding en natuurlijk heel veel beweging.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 00:10

http://www.kc-delft.nl/artikel/tedik.html schreef:
Overgewicht

Soms lijkt het verdacht veel op dierenmishandeling. Een teckel die over zijn buik moet rollen om de volgende poot aan de grond te krijgen (zelf een keer gezien in Eindhoven). Een hond die om zijn eigen lijf heen moet reiken om de volgende stap te kunnen zetten.

Uit onderzoek blijkt dat in Nederland de helft van alle honden te dik is. Misschien niet zo extreem dik als zojuist beschreven. Maar dik genoeg om er flinke nadelen van te kunnen ondervinden.


Wat is er dan mis mee?

Net als bij mensen blijkt overgewicht voor honden erg slecht te zijn voor de gezondheid. Het kan onder andere hart- en vaatziekten, ademhalingsproblemen, huidziekten en artritis veroorzaken. Bij een eventuele operatie zorgt het vet voor veel extra risico. Hoe dan ook wordt het hart al zwaarder belast, maar de operatie duurt meestal ook nog eens langer omdat alles moeilijker te vinden is en vetweefstel niet of erg moeilijk te hechten is.

Binnen onze vereniging doen veel mensen (gelukkig) aan actieve sporten met hun hond, zoals behendigheid, flyball, U.V. of de triatlon. Of laten de hond flink achter de bal aanrennen in lekker energieke apporteerspelletjes. Honden met overgewicht krijgen hier echter te maken met een enorme extra belasting voor spieren en gewrichten. Iedere sprong, iedere wending kan bijdragen aan een probleem waardoor de hond op het laatst alleen nog maar rustig aan het lijntje mag worden uitgelaten, en vooral niet te wild mag doen, omdat de kwaal anders direct terugkomt of verergert.


Wanneer is een hond te dik?

"Uw hond is in het algemeen te dik, als u zijn ribben niet kunt voelen en te mager als u zijn ribben kunt zien". Bron: Programma Eisen Gehoorzame Hond Cynophilia.

Ongeveer hetzelfde staat in ons eigen puppy-boekje. Maar wat is: "ribben kunnen voelen"? Een hond moet wel 3 cm spek op zijn ribben hebben zitten, wil je ze niet meer kunnen voelen. En op het oog oordelen gaat erg moeilijk als de hond een flinke vacht heeft (al zie je het bij ernstiger gevallen wel duidelijk aan de manier van lopen).

Als u een rashond hebt, kunt u het correcte gewicht nog een beetje afleiden uit de rasstandaard. Hoewel deze gemiddelde waarden geeft, kunt u bedenken dat u er wat gewicht af moet trekken als u een kleiner exemplaar van het ras hebt, en wat bij moet tellen als uw hond wat groot is uitgevallen.

Als u een harige kruising hebt, kunt u altijd nog een (vriendelijke) kortbehaarde, drooggespierde hond uitzoeken die er mooi slank uitziet. Voel zijn ribben. Voel daarna die van uw hond. Als het enigszins vergelijkbaar aanvoelt, zit uw hond op een goed gewicht. Overigens hou ik zelf bij mijn Dalmaat (hondtype kortbehaard en drooggespierd) aan dat hij op zijn ideaalgewicht zit als je zijn ribben normaal niet ziet, maar net wel als hij bijvoorbeeld diep zucht of zich uitrekt.

Ten slotte kan uw dierenarts u ook vertellen of uw hond op het juiste gewicht zit. Ook heeft hij waarschijnlijk een weegschaal staan waarop de hond makkelijk is te wegen. Jammer genoeg zegt een enkele dierenarts niet zo snel dat een hond te dik is. Misschien bang dat het baasje aanstoot neemt?


Hoe komt het zover?

Als een hond te dik is, heeft dat eigenlijk maar één oorzaak: hij krijgt meer energie binnen dan hij verbruikt. Hij eet dus te veel in verhouding tot wat hij via beweging kwijt kan. De overtollige energie slaat het lichaam op in de vorm van vet. Dus net als bij mensen gaat bij honden ieder pondje door het mondje.


Kleinere energiebehoefte

Sommige honden hebben weinig behoefte aan energie (dat is iets anders dan behoefte aan eten!). Als een hond bijvoorbeeld dagelijks slechts een paar keer een ommetje rond het blok krijgt, verbrandt hij natuurlijk erg weinig. Ook de aanleg kan een rol spelen: sommige rassen, zoals bijvoorbeelde de Labrador Retriever, hebben erg veel aanleg om dik te worden. Na sterilisatie of castratie is de energiebehoefte ook ineens minder, omdat de hond vaak minder actief wordt en de stofwisseling bovendien verandert. En uiteraard neemt ook bij het ouder worden van de hond de energiebehoefte af. Ten slotte worden dikke honden een stuk slomer - wat geen wonder is als je continu zoveel extra gewicht mee moet torsen! (In een cynische bui vraag ik me soms zelfs af of het de baas daar misschien om te doen was.) Doordat ze rustiger worden, neemt hun energiebehoefte natuurlijk nog verder af.


Te veel voer

Andere honden worden volgepropt met van alles en nog wat. Te veel eigen voer, omdat het zo op de verpakking staat, terwijl hierop voor verreweg de meeste honden een te grote hoeveelheid voer wordt aangegeven. Trainingsvoertjes, die vervolgens niet van de gewone dagelijkse portie worden afgehaald. Of - griezels! - mensenkoekjes en -chocolaadjes bij de koffie, zoutjes bij de borrel... en nog eentje "want hij is toch zoooo lief!" Dames en heren eigenaars van te dikke honden, u doet uw hond een veel groter plezier met een extra wandeling. En dat is nog goed voor uw eigen gezondheid ook!


Ziekte

Een enkele keer is het overgewicht ook te wijten aan een ziekte, bijvoorbeeld aan de schildklieren. Is uw hond niet alleen te dik, maar heeft hij ook bijvoorbeeld een droge vacht, kale plekken, moet hij overmatig hijgen of heeft hij andere gezondheidsproblemen, neem dan het zekere voor het onzekere en laat hem grondig nakijken door uw dierenarts.


Wat is eraan te doen?

De hond moet òf minder energie binnen krijgen, òf meer energie verbruiken (of beide). Kort gezegd: minder voeren geven en/of meer bewegen dus.

Minder voer, aangevuld met sperziebonen
Een mogelijkheid is om de hond de helft van zijn normale voer te geven. Veel honden krijgen hierdoor echter, zeker in het begin, zo'n enorme honger dat ze plotseling de vuilnisemmer gaan roven en op straat alles opvreten wat ze tegenkomen. Om dit hongergevoel tegen te gaan, is het mogelijk om aan het gewone voer sperziebonen uit blik (zonder vet) toe te voegen.
Vaak hebben mensen het gevoel dat hun hond al zo weinig krijgt. Zij vinden het dierenkwelling om hun dier nòg minder te geven. Hondenbrokken bevatten echter nauwelijks vocht. Terwijl ons eigen eten voor 80 procent uit vocht bestaat. Laat u de portie van de hond maar eens een tijd in water weken, of tel bij dat voer nog eens een aantal even grote porties water op. U zult nog schrikken van hoeveel het wordt!

Dieetvoer
Een andere mogelijkheid om de hond minder voedingsstoffen te geven, is over te gaan op een energie-arm voer. Diverse merken hebben inmiddels voeders ontwikkeld voor de ‘minder energieke hond'. Er zijn zelfs al energie-arme tussendoortjes voor de hond! In dit soort voeders zijn meer onverteerbare vulstoffen verwerkt, zodat de hond wel een verzadigd gevoel krijgt, maar uit zijn voer minder energie kan halen. Er is zelfs een merk dat al vijf jaar een afslankwedstrijd voor honden en katten houdt. 1e prijs: een reis voor twee personen ter waarde van 5000 gulden. De tweede en derde prijs zijn goed voor een lang weekend in een vakantiepark.
Overigens: als u voor de training beloningen gebruikt: haal die portie bij de maaltijd voorafgaand aan uw training er al af. Zo wijkt u niet van het dieet van de hond af en... u hebt tijdens de training een superattente hond!

Beweging
En uiteraard kunt u de hond meer laten bewegen. Maar als u de hond alleen een paar minuten extra achter de bal aan laat rennen, verbrandt hij allerlei stoffen in zijn lichaam, maar géén vet. Bovendien worden bij balspelletjes de spieren en gewrichten, die het door zijn overgewicht toch al zwaar te verduren hebben, nog eens extra belast.
Om de hond echt vet te laten verbranden, is het nodig dat hij zich langdurig inspant. Iedere dag een wandeling van minstens een uur zet dus meer zoden aan de dijk dan een kwartiertje flink rennen. Uw hond heeft dan misschien evenveel energie verbruikt, maar zijn lichaam heeft andere stoffen verbrand.


Als je het zo leest, moet het toch een makkie zijn om een hond af te laten vallen. Nou, uit eigen ervaring weet ik dat het behoorlijk tegen kan vallen. Maar als u het dieet doorzet, niet door de knieën gaat voor die hongerige blik en de hond extra beweging geeft, kan het niet anders of de pondjes gaan eraf. En daarna met een adelaarsblik die slanke lijn in de gaten blijven houden, zodat de hond ook na het dieet op zijn ideaalgewicht blijft!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 00:31

Je hond elke dag mee naar de paarden nemen waar die met andere honden kan spelen en met de paardjes Haha!

Heeft bij de onze ook goed geholpen Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 00:59

Vooral honden die gecastreerd zijn (dus ook teven, stereliseren gebeurt niet bij honden, de eierstokken worden verwijdert en dus heet het bij teven officieel ook castreren) hebben sterk de neiging dik te worden, omdat het lichaam zuiniger om gaat met voedingsstoffen. Dit komt door de veranderde hormoonspiegel, en die is vergelijkbaar met oude honden (oude honden krijgen in een roedel als laatste te eten en moeten dus efficienter met hun eten om gaan). Daarom is het raadzaam om gecastreerde honden, ongeacht hun leeftijd op senioren voer te zetten.
Voor de rest geldt ook bij honden "elk pondje gaat door het mondje", dus snoepjes afschaffen (helemaal 'mensensnoep' en mee eten van tafel!) en iets minder voeren. Om de hond toch een vol gevoel te geven zijn sperziebonen juist een prima aanvulling (let wel! Aanvulling, niet het voer compleet vervangen voor sperziebonen, dan krijgt'ie niet voldoende belangrijke voedingsstoffen binnen). Ze vullen maar geven de hond weinig om aan te zetten. Extra bewegen is goed, maar een hond die extreem te dik is kan beter eerst door dieet afvallen, want te veel bewegen met een extreem overgewicht kan z'n gewrichten weer te veel belasten. Dan dus eerst afvallen en later beginnen met extra beweging. Ga ook niet meteen kilometers fietsen, maar bouw langzaam op (maar dat lijkt me logisch).
Succes er mee, en bedenk dat overgewicht je hond meer dan 2 jaar van z'n leven kan kosten, dus volhouden is de moeite waard!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:39

Onze hond heeft ook een tijd lang sperciebonen door het voer gehad, heeft wel geholpen!
(en natuurlijk veel beweging en minder snoepen)

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:42

veel bewegen, bijv. langs de fietsen laten rennen. (alleen bij een temperatuur onder de 20 graden)
en tja...verder minder snoepje etc. maar dat weet je zelf denk ik ook wel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:46

Bij onze hond werkte het echt prima om de helft van haar voer te vervangen door sperciebonen. Ze at het graag, maar kreeg zo veel minder calorieën binnen. Veel bewegen was bij haar wat lastiger ivm ouderdom en arthrose.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:51

Mijn hond is 13! kilo afgevallen door rijst met sperciebonen en kipfilet te voeren. Ik kreeg haar ontzettend dik, en het was inmiddels eigenlijk een zaak van leven op dood, vandaar dat ik met liefde de toch wel dure kipfilet kocht. Kan me voorstellen dat je met minder dringende gevallen daar toch wat minder op zit te wachten.
In dat geval is idd rijst met sperciebonen, aangevuld met de helft van het normale voer (bij voorkeur dan wel brokken ipv blikvoer) een hele goede optie.
succes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:55

Heike schreef:
Onze hond was ook te dik. Wij hebben hem ook een hele tijd sperzie bonen gegeven. maar de Da raadde dat af. Ik weet niet meer waarom. Maar nu krijgt hij gewoon senioren voeding en natuurlijk heel veel beweging.


Haha tuurlijk raden ze dat af ze hebben liever dat je hun dure dieet voeding gebruikt. Mijn da (oude man) geeft altijd de keuze of sperciebonnen of hun gesponcerde dure dieet voer Haha!.

Nee de sperzie bonen truc is heel bekend en werkt super je moet alleen opletten dat de hond wel zijn broodnodige vitamine krijgt. Dus de helft van het voer vervangen door sperziebonen. Veel honden krijgen veel te veel eten en dat zit meer tussen de oren van de baas dan van de hond. Ze willen hun hond net zoveel geven als ze zelf eten. En dan gaat het voornamelijk om honden die niet veel bewegen en vaak alleen zitten. Mensen zeggen zo vaak tegen mij "krijgt jari zo wienig?" Ja dat krijgt ze maar ze is geen gram te zwaar of te dik. Iedere keer na het trimmen krijg ik weer complimenten dat ze er super uitziet voor een hond van 9 jaar (ja alweer 9). Jari krijgt verder alleen hondekoekjes geen mensen eten en in het weekend een botje. Ik hou ook goed in de gaten wat andere haar geven ik heb het liever niet tenzij ze het vragen en dan nog liever haar eigen koekjes die andere zijn veel te groot.

Tuurlijk hoort goed bewegen er ook bij maar opeens extra veel gaan wandelen is ook niet goed. Ga er vanuit dat de conditie van de hond ook niet goed is die moet je langzaam opbouwen dus niet opeens gaan fietsen met hem als hij dat niet gewend is.

Trouwens als ik de hoeveelheid van de verpakking aan hou heb ik ook een dikke hond neem dus altijd de helft van de aangegeven hoeveelheid Haha!.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:59

veel mee gaan lopen, weinig snoepjes/lekkers geven.
maar het help het beste als je veel met hem speelt, en beweging geeft.

tja spreciebonen, heb ik ook gehoort, werkt ook wel, maar goed, hij moet nartuulijk ook zn brokken wel krijgen, want dat is weer beter voor zn tanden...
gewoon 2x per dag brokken geven, en veel uitlaten/spelen

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:18

Onze hond krijgt een sperciebonendieet. Werkt echt super! Sinds hij bonen krijgt (met een heel klein handje brokjes erdoor) is hij een stuk actiever (hij was eerst echt zo lui als het maar kan) en veel slanker geworden! Lachen