Gelovigen respecteren, en andersom dan?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Gelovigen respecteren, en andersom dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:04

Nav een discussie op school. Ik zat met 2 jongens een een meisje die alledrie gelovig zijn.

1 van de meisjes kwam ermee dat god terug kwam enz. ik vroeg daarop hoe zij zich dat voorstelde, hoe zij hem dan zou herkennen waarop zij antwoordde dat ze dat gewoon zou weten. Scheve mond Ehm ja, ik als niet gelovige heb dan zoiets van yeah right, maar ik laat haar in haar waarde.

Toen kwam ze met dat ze erin geloofde dat god dan alle gelovige mensen meeneemt (waarnaar toe mag Joost weten) en alle niet gelovigen zouden dan een enkeltje hel krijgen. Ik als niet gelovige zei daar sarcastisch op terug dat ik erin geloofde dat alle gelovige mensen naar de hel gaan en alle niet gelovige naar de hemel (om te kijken hoe zij daarop zou reageren) waarop zij vreselijk beledigt was.

Waarom mag zij wel zeggen dat ik naar de hel ga en ik niet dat zij erheen gaat? Met andere woorden, ik moet respect hebben voor wat zij gelooft maar zij hoeft het niet te hebben voor wat ik geloof? Clown

Ook ben ik eenmalig in een kerk geweest (bruiloft) waar door een meneer op een podium (hoe heet zo iemand?) gezegd werd dat niet gelovigen slecht terecht komen, dat er niks van terecht zal komen enz...

Ben benieuwt wat jullie ervaringen hiermee zijn.

28-09-2007
Nothing compares too you...


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:14

SuperPepeijn schreef:
ja de mensen die niet in hem geloven gaan lekker bakken in de hel. lekker goed argument om mensen te laten geloven. voorwaardelijke liefde heet dat.



Ik zeg altijd maar, lekker warm toch? (aangezien ik het altijd koud heb)

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:20

marina"]
[quote="flair"][quote="SuperPepeijn schreef:
ja de mensen die niet in hem geloven gaan lekker bakken in de hel. lekker goed argument om mensen te laten geloven. voorwaardelijke liefde heet dat.



Ik zeg altijd maar, lekker warm toch? (aangezien ik het altijd koud heb)
[/quote]
Het gaat wel om wederzijds respect he. Kan me wel voorstellen dat zoiets niet echt goed land bij hun
[/quote]

Dat wat niet goed landt? Dat ik zeg dat het lekker warm is? Dat zeg ik omdat ik vind dat zij niet mogen zeggen dat ik naar de hel ga, dat vind ik namelijk een belediging en omdat ik niet wil happen reageer ik er zo op terug.

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:25

Dat doe ik normaalgesproken ook, maar als ze over mijn grenzen gaan ga ik over hun grenzen. Ik laat me niet gek maken wanneer ze zoiets tegen mij zeggen, zij laten zich wel gek maken als ik zoiets tegen hun zeg.

Ik laat me niet vertellen dat ik een slecht mens ben omdat hun daarin geloven, zulk soort dingen mag je wel denken, maar niet uitspreken. (vind ik)

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:35

Oh ja, nog iets, een klasgenoot is zo streng gelovig dat ze homo's niet tolereert. Wanneer ik daar een discussie met haar over voer heb ik haar zo stil door haar eigen argumenten te gebruiken. Bijv. dat in de bijbel staat dat je niet mag discrimineren en iedereen moet respecteren. Waar gaat dat dan heen, als je niet eens kan verklaren waarom je homo's niet tolereert?

28-09-2007
Nothing compares too you...


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:36

marina schreef:
Dus omdat een ander jouw niet respecteerd moet je hatelijke opmerkingen terug gaan maken. Ik zou gewoon weglopen er er om lachen, laat ze toch lekker. je veranderd ze toch niet.
Wees de verstandigste Lachen


Dat is mijn manier van erom lachen, een sarcastische opmerking maken, ik laat hun belediging niet het laatste zijn dat er gezegd is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:39

Sorane schreef:
Ik kwam vaak in Nunspeet, daar zijn ze vreselijk gelovig. Ik heb daar ook vaak discussies gehad met gelovigen. De echt vervelende gelovige. Dus mensen die vinden dat als je niet geloofd dat je een slecht mens bent.
Deze mensen heb je in no-time stil door hun eigen uitspraken te gebruiken.


Dat is precies wat ik net zeg, ze geloven maar klakkeloos wat in de bijbel staat, maar dat er ook hele tegenstrijdige dingen in staan weten ze niet te verklaren... geloof niet in het onverklaarbare...

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:44

Ja, maar kan iedereen die gelooft ook verklaren waar ze dan precies in geloven en waarom? Ik ben er nog geeneen tegengekomen.
Ik denk dat het vooral een opvoedingskwestie is, ben je gelovig opgevoed dan heb je je ouders als voorbeeld en volg je dat al snel.
Laatst bijgewerkt door XJuul op 04-04-04 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:52

Ik wil ook zeker niet alle gelovigen over een kam scheren, ik ken echt wel gelovige mensen die niet-gelovigen wel respecteren.

Maar wanneer iemand niet kan vertellen en beargumenteren waarom en in wat hij/zij gelooft kan ik niet begrijpen dat ze uberhaupt geloven.

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:58

En een verwarrende vraag Haha!

Dat bedoel ik dus met mijn stukje helemaal bovenin, dat ik zei dat ik geloofde dat gelovige mensen naar de hel gaan en niet gelovige naar de hemel. Als ik daarin zou geloven kan ik dat ook niet beargumenteren maar dan geloof ik dat alleen maar om dat ik niet-gelovig ben en naar de hemel ga Haha! snap je?

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 10:31

Uums schreef:
Lekker generaliserend, zeg!

A) Niet iedereen op 'zo`n podium', de voorganger dus, heet dominee. Er zijn ook preeklezers, pastoors, pastoraal werkers, e.d.

Dat zijn mijn woorden ook niet...

B) Niet iedere gelovige is even doemdenkend over niet-gelovigen. Denk je nu echt dat iedere christen (want daar refereer je geloof ik aan, hoewel 'gelovige' ook kan verwijzen naar iemand van de scientology church, Boeddhisten, Hindoeïsten, Joden, Mohameddanen, etc) denkt dat jij regelrecht naar de hel gaat? Inderdaad, in gemeenschappen als Genemuiden zijn de stromingen zwaar op de hand, maar dit zijn echt uitzonderingen. Tussen de zwarte kous en het reformatise zit bijv. een levensgroot verschil.

Heb ik het over iedere gelovige dan? Volgens mij heb ik juist gezegd dat ik niet elke gelovige over 1 kam scheer.

C) Andersom moet je klasgenoot jou idd respecteren. (Naasten)liefde is zelfs het belangrijkste element van de christelijke geloofsleer, kun je nagaan! Maar of je hen nu respecteert door de vraag reversibel te stellen en te zeggen dat zij naar de hel gaan, dat is toch juist moddergooien? Lijkt me van jouw kant niet van respect getuigen, althans.
D) Voorbeeldje van disrespect: Mijn ex-huisgenootje is lesbisch. Ze baalde ervan dat dit zo weinig gerespecteerd werd. Ik respecteer haar wel, maar zij blastfemiseert vervolgens wel alle christenen: is dat eerlijk?

Ik denk dat je vaak niet genoeg weet hebt van je eigen disrespect naar anderen, totdat je erop gewezen wordt.

Daar ben ik me juist heel goed van bewust, ik keer het om, om haar te laten voelen wat ze bij mij doet. Zodat zij zich bewust wordt van wat zij doet. Ik heb nergens gezegd dat het respectvol van mij is hoe ik terugreageer, maar sommige mensen hebben dat nodig om de plaat voor hun gezicht weg te krijgen. Ik denk wel dat jij de volgende keer iets beter moet lezen voor je conclusies trekt.

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 19:04

Uums, in eerste instantie voelde ik me eigenlijk niet aangesproken door jouw post, maar omdat je het steeds over een JIJ had en JOUW klasgenoot leek het er toch sterk op dat het voor mij bedoelt was.

Verder ben ik geen wandelend woordenboek helaas dus die laatste post kan ik niet helemaal ontcijferen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 11:18

Noucca, als je zelf al niet weet waar je in gelooft klopt er toch iets niet?

Wanneer iemand zegt dat hij/zij door ervaringen ergens in gelooft wil ik dat best aannemen ookal heb ik diezelfde ervaringen niet. Bijvoorbeeld in het geval van Luvdatossa, ik denk dat zij heel goed weet waar zij in gelooft.

Ik wil bijv. graag geloven dat er iets is na de dood. Ik wil graag dat er iets moois is na mijn dood, ik wil niet zomaar weg zijn en ik kan me dat ook niet voorstellen. Dit is iets dat ik WIL geloven omdat het in mijn voordeel is, ik denk dat heel veel mensen iets soortgelijks hebben wanneer ze ergens in geloven. Geloof je het? Of wil je het geloven?

28-09-2007
Nothing compares too you...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 13 bezoekers