Officiele beoordeling: door 1 of meerdere personen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Officiele beoordeling: door 1 of meerdere personen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 12:09

Misschien weten jullie dat wel: omdat ik binnenkort mijn werkgever ga verlaten, heb ik een beoordeling gehad. Deze is afgenomen door 1 persoon (mijn directe leidinggevende/collega en niet eens ons opperhoofd), niet omdat het officieel moet (ben uitzendkracht), maar omdat ie vond dat dat gebeuren moest en ik iets mee moest krijgen waar ik in de toekomst mee uit de voeten kan. Nu komt mijn vraag: is het gebruikelijk dat dat door 1 persoon gedaan wordt, of moeten er officieel meerdere mensen bij betrokken zijn? Ik heb het idee dat deze beoordeling zo niet veel waard is en bovendien behoorlijk subjectief... Help?

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:14

Volgens mij moeten er minimaal 2 mensen bij zo'n gesprek aanwezig zijn OF het moet opgenomen worden op een cassettebandje o.i.d.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:47

Met beoordelingen moet je uitkijken. Of je dit nu in een one-to-one gesprek hebt gehad, er meerdere personen zaten of een brief mee naar huis krijgt. Mensen die bij personeelsafdelingen werken hebben een eigen code. Een brief die in jouw ogen heel positief is kan verborgen informatie hebben die niet zo positief is.

Bijv. de zin: "heeft alle haar opgedragen taken naar behoren uitgevoerd," klinkt heel positief. Er staat alleen dan wel tussen de regels dat je geen eigeninitiatief hebt getoond, omdat je alleen de opgedragen taken hebt uitgevoerd.

Snap je het een beetje? Voor de rest zit ik niet zo in die wereld, maar ik weet wel dat ik niet met beoordelingen en brieven te koop loop. Ze nemen je aan op grond van een of meerdere sollicitatiegesprek(ken) en je CV, misschien met een telefoontje naar je oude werkgever.

Ik zou me hier niet te druk over maken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:18

In Finland zijn beoordelingen verplicht. Dat betekent dat iedere werkgever ook naar de beoordeling kijkt. Overigens werd ik gewoon door een assessment bureau getest voordat ik aangenomen werd. In Nederland is dat allemaal wel wat anders geregeld, maar goed.

Er is overigens een verschil tussen een beoordeling en een exit gesprek. Mijn werkgever in Nederland "vergat" dat maar eventjes. Hier wordt iedere werknemer bij vertrek ook nog eens uitgehoord wat ze vinden van de werkgever en eventuele superieuren (steevast gedaan door PZ, nooit door de baas). Een bedrijf kan hiervan veel leren. Vertrekkend personeel is namelijk vaak wat "eerlijker" dan blijvend personeel.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 13:22

Cassidy: Nee, het had van mij ook helemaal niet gehoeven... maar hij stond er op. Mijn gevoel hierover was dus wel juist, ik was ook helemaal niet van plan dit aan een toekomstige werkgever te laten zien eigenlijk. Ik geef ze liever z'n telefoonnummer. Bedankt voor het advies... Knipoog

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 18:34

Ik heb pas mn beoordeling gehad en daar was mn chef en mn afdelings hoofd bij.