Dyslexie!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Dyslexie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 16:36

Beste Bokkers,

Ik heb de volgende vraag. Hoe gaat het in zijn werk wanneer je het vermoeden hebt dat je dyslexie hebt. Ik weet dat er testen bestaan, maar wanneer kom je in aanmerking voor zo´n test, wat zijn de kosten hiervan en worden deze op de een of andere manier vergoed?

Graag jullie reacties!

Bedankt, Mause

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:38

Gaat het om jou? Want dan zou ik me weinig zorgen maken.

Je huisarts even bellen en die info vragen. Of op internet even zoeken op dyslectie.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:06

Het kan ook via school.. Maar neem aan dat als het over jou gaat je niet meer op een basis of middelbare school zit Schijnheilig
Maar inderdaad wat Fasel al zegt zou me niet te veel zorgen maken als het over jezelf gaat..
En heel eerlijk gezegd geloof ik er ook niet in dat je er wat mee kan als je het weet.. Er word bijna geen rekening mee gehouden (behalve een beetje bijles en extra tijd op scholen)..

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:28

als er echt reden voor is, kan je he tvia school doen. De meeste scholen zijn er niet zo blij mee, aangezien het veel geld kost. Aandringen dus!

in de praktijk brengt dyslexie veel onbegrip met zich mee, en je wordt vaak onzeker ervan. Maar bedenk wel, Einstein was ook een dyslect

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:03

Nou ik ben dus dyslexties en heb 3 jaar om een test bij mijn school moeten zeuren en toen ik de test had gedaan (deze word niet door school gedaan maar een speciaal bedrijf) en die zij gelijk na mijn gesprek dat ik dyslexties was dus gewoon blijven zeuren (of naar huisarts gaan)... Maar de kosten waaren ongeveer 125 euro waarvan mijn ouders 25 euro moest betalen en de school 100 euro nou ja als je een vraaag heb bp me meer

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:41

ik heb t met cijfers, ik zie 89 voor 98 aan enz enz
op t werk moet ik weleens pauze's aflossen aan de kassa, t is dat dat ding zegt hoeveel ik aan wisselgeld moet teruggeven, maar anders Bloos!
en dan zeggen mensen weleens zal ik er 10 cent bijgeven(of 2 cent of 50 cent, je kent t wel) tsja, hoe moet ik dan t wisselgeld teruggeven Verward

zo irritant, terwijl ik wel gewoon probleemloos mn Havo diploma heb gehaald
maar zeker bij de kassa, dan staan die klanten zo ongeduldig te wachten, gaat t nog veel slechter dan normaal, nooit gedacht dat zoiets als getallen verwisselen zo'n gevolgen kon hebben

kan me goed voorstellen dat als je dyslexie hebt, t nog moeilijker hebt dan wanneer je alleen moeite met cijfers hebt

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:52

Bij mij ontdekte ze het pas in de 3e, of ja, gingen ze twijfelen. Maar omdat de gene die mij toen uitnodigde voor gesprekken *schoolpedagoge ofzo?* meer dacht aan beelddenken, werd ik binnen een maand getest.
En er kwam idd, o.a. dyslexie en beelddenken uit.

Het ligt per school heel verschillend, waar ik op school zit wordt veel getest, en ligt het percentage dus hoger (maar de resultaten hoger dan landelijk gemiddeld)

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 22:54

Het gaat niet om mezelf, maar om mijn vriend. Die zit momenteel in zijn laatste jaar van de HEAO. Binnen zijn familie zijn er veel (voornamelijk) mannen die kampen met dyslexie. Mijn vriend is hier zelf nooit op getest, maar heeft ook grote moeite met het intepreteren van teksten. Nu heeft hij heel vaak dat hij tentamens niet haalt, omdat hij gewoonweg tijd te kort komt en niet alle opdrachten af kan maken.

Ik heb het vermoeden dat hij misschien ook wel een (mate) van dyslexie heeft en dat hij met wat extra tijd heel veel geholpen is. Dus vandaar mijn vraag, waar testen ze dit, hoe kom je hiervoor in aanmerking, wat zijn de kosten enz enz.

Maar als ik het goed begrijp, moet hij dit dus aankaarten bij zijn faculteit?

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:25

Ja of huisarts bellen maar bij mij kosten het ongeveer 125 euro en wij moesten zelf 25 euro betalen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:20

Gewoon op school aan kaarten. Willen die er niets mee doen zou ik naar de huisarts gaan, die kan er denk ik weinig mee, maar die kan je wel doorsturen.

Mijn ouders hebben het altijd geroepen dat ik wel dislectisch moest zijn. Maar op de basisschool riepen ze altijd dat ik gewoon zwak was in taal, testen was zeker niet nodig. Op de middelbare school werd iedereen getest, twijfelgevallen of mensen waar het bijna zeker was werden verder getest(waaronder ik dus). En idd, ik ben dus ook dislectisch(waarom verzinnen ze zo'n rot woord voor iemand die al moeite heeft met taal Verward ). Op het MBO hier kon ik ook getest worden maar omdat ik al getest was was de verklaring van mijn vorige school al genoeg.
Ik heb nu al mijn schoolvakken in het engels, dat was in het begin rampzalig. Maar omdat het puur vaktaal is, en steeds de zelfde begrippen, zinsopbouw en lay-out gebruikt word kan ik er al beter mee werken. Het zijn nogsteeds wel allemaal 5,5jes of krappe voldoende's(bij een paar vakken is 70% pas voldoende, dan zit ik op dat randje).

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:58

Hier nog een,

Ik heb ook enorm veel problemen met cijfers,
ik kan op paier heel goed omgaan met cijfers.
(statistiek is een favo vak van mij)

Maar uit mijn hoofd,
of als iemand wat vertelt?
Telefoonnummers opschrijven
Of mijn eigen geboortedatum?
Het blijft altijd moeilijk.

(veertienhonderd, dan moet ik altijd denken duizend, en vierhonderd)

Met letters heb ik het overigens ook.
lief en leif
ik zie het uiteindelijk wel,
maar in eerste instantie type of schrijf ik het toch fout!

Ik heb geen testen gedaan.
Ik haal mijn tentamens (HBO) nog binnen de tijd,
en ik snap teksten gelukkig wel gewoon.

Ik zou gewoon naar de dokter gaan,
en op school is er meestal ook wel een afdeling die mensen kunnen helpen of doorverwijzen!

succes ermee

marg