Hyperventilatie : wat doen op dat moment ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Hyperventilatie : wat doen op dat moment ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 19:46

Jeeeeetje zeg ! Scheve mond

Vandaag eerste dag van 2-daagse cursur Bedrijfs Hulp Verlening ,
en ik was de hele dag ZO akelig dat ik dacht dat ik van m'n stokje ging...

Allerlei enge verschijnselen die ik al tijden heb , ongelofelijk moe en leeg , erg moeilijk en benepen ademhalen , wazig zien e.d.... ik dacht echt dat ik van mijn stokje ging Bloos!

Doodeng...vooral omdat je niet fatsoenlijk weg kan ,je wiltoch in dat lokaaltje blijven zitten en ik heb het wel vaker dat ik bijna van mijn graatje ga en nauwelijks lucht krijg , daarvan inwendig ga paniekeren en het koude zweet + hartkloppingen me uitbreken.

Ik ga dan als ik echt door m'n benen dreig te zakken uiteindelijk even naar het toilet om bij te komen , maar zodra ik weer verder ga waar ikmee bezig was , voel ik het weer opkomen.

Ik krijg VEELS te weinig lucht , alsof m'n hele keel dichtzit , dikke droge tong , raar ademhalen...afijn , blijken dus allemaal hyperventilatie-dingen zijn.....

Klinkt zo psychisch

Maarja , feit blijft .....

Ik scheit nu al in m'n broek dat ik het morgen weer heb Scheve mond

Probeer er niet aan te denken , die ademhaling ,want zodra ik er aan denk ga ik het bewust doen en dan gaat het fout Clown

Staat heel wat info over hyperventilatie op internet ,en ook hier en daar wat op bokt Lachen

Maar erg weinig info over WAT je nu echt kunt doen als je voelt dat je ademhaling raar wordt en de angst op komt zetten.....

Het lukt me niet omm'n ademhaling te reguleren , ik moet LUCHT hebben !
En adem dan tussendoor even diep in...

Las al van : in 3 seconden vanuit je buik inademen , en in 6 seconden uitademen door je neus.
Okee , klinkt logisch Lachen

Maar ik wil dan diep ademhalen in 3 seconden (pakken wat ik pakken kan Clown ) , maar ik heb dus ECHT niet genoeg lucht om uit te ademen , 6 seconden lang ?

Na 2 seconden is het op.....kan ik er nog wel wat uitpersen maar dat lijkt me ook niet de bedoeling Haha!

Dus die 6 seconden lang *zuuuuuuuuuucht* ...dat lukt me echt niet

Hoe kom ik DAN van dit stomme gedoe af Verward

Ook nog zonder paniek te zaaien , dat boterhamzakje wil ik er echt niet bij gaan pakken in dat groepje morgen , of op het werk...staat gelijk weer zo dramatisch Tong uitsteken

Op dat moment kan ik niet even rustig gaan zitten of allerlei hulpmiddelen , het zal dus echt uit mezelf en qua ademhaling moeten komen...ik besef het maar toch blijf ik behoorlijk inademen omlucht aan te trekken...

Er is haast niks om uit te ademen... hoe pak ik dit aan , wat voor ademhalings-techniek Verward

Vind het welongelofelijk genant om mezelf zo te laten paniekeren hoor ,
ik laat het wel niet merken maar van binnen ben ik als de dood en denk ik dat ik ECHT elk moment neerga...ook al ben ik een lompe doordauwer altijd...brrr Tong uitsteken


Hellepie Verdrietig

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:47

Handen in een kommetje voor je mond houdenen proberen zo rustig en diep mogelijk te ademen. Als je een zakje bij de hand hebt: zet het zakje tegen je mond en adem zo rustig mogelijk.

Hyperventilatie wordt vaak veroorzaakt aan een tekort aan koolstofdioxide, het klinkt eigenlijk wel heel stom heel stom (omdat je dat namelijk ook weer uitademt). Daarom moet je zorgen dat dat gehalte weer zo snel mogelijk hersteld is.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 19:49

Dat kommetje zal ik zeker doen morgen , als het weer gebeurd Scheve mond

Diep ademen moet je toch juist niet doen ?
Dat doe ik de hele dag al , ben echt kapot en ga vroeg naar bed...

Naderhand met OV terug , een l-ullig trappetje op en al voordat ik boven ben ben ik totaal versleten , benen verzuurd en een nare golf door me heen dat ik uitgeput neer wil ploffen ...djeeez Tong uitsteken

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:52

Ik heb altijd geleerd zo diep en rustig mogelijk te ademen als zoiets gebeurt. Zeiden ze me in het ziekenhuis ook toen ik bloed liet prikken (lag van te voren al hyperventilerend daar..)

Ik zou voor de zekerheid eens naar je huisarts gaan, want als je na een trappetje al helemaal buiten adem bent, je spieren verzuurt zijn en gewon al bijna lam neervalt. Je geeft zelf al je klachten aan en daaruit kan je zeker al opmaken dat er iets niet helmaal in orde is (hoeft niet eens ernstig te zijn), liever 1x teveel naar de huisarts dan 1x te weinig!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:34

Ga maar een stukje tekst fluisterend (hard- op gaat niet tijdens cursus, Lachen )voorlezen...........hier zit nog een ervaren hyperventilatie- patient en dit helpt mij het meeste. Toch ook maar even naar je huisarts voor die andere klachten, wie weet een virusje onder de leden??

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:36

Plastic zakje pakken en daar in goed in en uit ademen Lachen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:41

Idd, afleiding zoeken. Ook een keer met een hyperventilerend zusje in het ziekenhuis gezeten (deed ze wel vaker, dan gebruikten we meestal een plastic zakje ofzo). Het enige dat ze in het ziekenhuis deden was haar afleiden, ze was wat aan het panieken en daardoor aan het hyperventileren. Haar aan het lachen maken, vragen hoe oud ze is, etc, etc. Een stukje tekst heel bewust lezen kan dus goed helpen, het leidt de aandacht af van het ademhalen. Maar beter is idd zo snel mogelijk een afspraak maken met je huisarts..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:41

Bij mij helpt dit altijd; diep inademen en buik maken, uitademen met open mond. Tussendoor neem ik kleine slokjes ijskoud water.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:43

Ik heb hele zware hyperventilatie gehad..Zelfs een keer midden in de stad van Rotterdam ambulance derbij enzo haha..Maar ik had altjd plastic zakje in me zak zitten helpt echt het beste.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:54

Door een slang van ongeveer een halve meter ademen helpt ook. Moet je ook maar net bij je hebben, maar goed Haha!
En dat zakje is ook een goede tip.
Zo heb ik het altijd geleerd...

Artemide

Berichten: 1336
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:02

* ja, een zakje
* heel diep inademen, buikademhaling, dus zodat als je inademt je buik omhoog komt en als je uitademt, duw je eigenlijk de lucht trug uit je buik=> platter ... Dit kalmeert een vriendin van mij toch altijd, die dat ook heeft.
* ofwel afleiden

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 21:09

Bij nader inzien is zoiets , verkeerd ademhalen , misschien wel hetgene wat ik al jaren heb....kan me nog herinneren dat ik als kleuter soms ineens erg naar en paniekerig werd , bang...en dat ik 1 keer ineens onder het botterhammetje eten 's avonds bij oma (logeren) naar huis MOEST ,

of nog meer situaties in al die jaren tijd , zo af en toe ineens een gevoel van te weinig lucht - naar worden - WEG moeten ter plekke.

Terwijl er toch echt niks bijzonders aan de hand was verder dan Scheve mond

Het is misschien maar 1 x per 3 jaar gebeurd ,maar omdat het zo'n indruk maakt onthou je dat wel Lachen

Dat trappetje , dat soort dingen...heb ik dus tijdens die nare flauwtes.
Normaal fiets ik zo naar Rotterdam , geen probleem. Conditie is niet op z'n top , maar ik ben best een beul qua volhouden / werken / doordouwen.

Dat breekbare trillerige en nare is echt bij vlagen , dan ben ik gewoon echt moe... komt toch ook weer allemaal terug in dat verhaal van hyperventilatie Lachen

Ik kom ook nooit bij de dokter in principe , ben de afgelopen 6 jaar 2 x geweest.

1 x omdat ik me dus elke keer zo slapjes en akelig voelde , zweet me uitbrak , bijna van m'n stokje gaan , echt lichamelijk moe...maar dat wijtte ik eigenlijk grotendeels aan m'n toenmalige werk , 50 uur per week in de tomaten-kas volop in de hete zon onder dat glas Scheve mond

Maarja , normaal is het niet natuurlijk dat iemand van mijn leeftijd zo versleten en breekbaar , flauw is dan... HA vond het maar een beetje aanstelleritus geloof ik , terwijl ik toch echt nooit daar kom verder Verward

Loop altijd eerst een tijd rond totdat ik zeker weet dat het ECHT goed fout zit.

Tweede keer was een paar maanden geleden , zo'n zere onderrug dat ik gewoon met 1 steek pijn door m'n been zakte zo af en toe.

Zal wel overbelasting zijn denk ik.

Ook weer eens dat slappe e.d. ter sprake gebracht , en hij mompelde wel iets over hyperventilatie , deed er een beetje nonchelant en brommerig over Scheve mond

Misschien is het dus allemaal idd helemaal niks ergs , en gewoon echt hyperventileren , als ik al die klachten zo lees dan klopt dat als een bus al die dingen , en kan ik het ineens ook terug koppelen aan enge flauwtes die vroeger hebben plaatsgevonden....

Nouja , ik zie het wel.

Zou op zich mooi zijn als dit al die enge dingen verklaarde Lachen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:14

tjee pmarena, heb jij dat Verward
das vet balen zeg... ik heb het een paar keer gehad in mijn leven, in geval van erge paniek, maar dat was wel erg benauwd hoor....

ik heb nogal wat leerlingen met hyperventilatie, die houden we altijd een zakje voor hun neus en mond als het weer zover is, degenen die het vaker hebbe, hebben zelf wel een zakje bij zich en anders schudden we er gewoon de boterhammen van iemand uit Cool

Maar ga maar ff naar de huisarts, dat lijkt me nog het beste advies, sterkte Ach gut