HELP verschillenanalyse

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

HELP verschillenanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 17:22

Ik weet dat 'huiswerktopics' niet mogen, maar ik ben nu al eindeloos bezig en hij komt maar niet uit.

Dus wie is er een beetje handig met bedrijfseconomie en wil voor mij eens kijken hoe ie wel uitkomt. Evt. wil ik mijn probeersel ook wel vast inscannen, zodat je misschien mijn fout kan ontdekken Knipoog

Het gaat om vraag b (of evt. vraag a, zou kunnen dat ik daar al een fout in gemaakt heb). Ik heb geen antwoorden, maar het moet gewoon uit komen natuurlijk.....

Verschillenanalyse


Wegens het grote succes van de studiereis naar Praag, besluit de FBMG dit jaar nog één extra studiereis naar Spanje te organiseren. Aangezien de FBMG nog vele studiereizen wil maken, wordt besloten om een tweedehands bus aan te schaffen. Je hebt een tweedehands bus op het oog die
E 15.000,- kost. Deze bus wordt afgeschreven volgens de lineaire methode in 7 jaar. De restwaarde is
E1.000,-. Het rentepercentage is 8%. Om de tijd tijdens de lange reis in de bus te doden, lijkt het je een goed idee om een tv en een video voor in de bus te huren. De kosten hiervan bedragen E 100,-.
Daarnaast heb je een chauffeur ingehuurd die de deelnemers overal naar toe brengt. De kosten hiervoor bedragen E1000,- voor de gehele reis.
Tijdens de reis wil je een stadswandeling maken onder leiding van een gids, waarbij de leuke
kroegjes en terrasjes niet overgeslagen zullen worden. Hierbij zal de groep in vijftallen worden opgedeeld. De gids maakt met ieder vijftal een wandeling van een half uur. De gids kost E10,- per uur.

Voor het facultaire gedeelte tijdens het verblijf in Spanje; wordt besloten om een excursie te organiseren naar een ziektekostenverzekeraar. De kosten hiervan bedragen E150,-. Tevens blijkt dat het mogelijk is hier tussen de middag een lunch te nuttigen voor E5,- per persoon. Deze lunch zal voor iedereen aangeboden worden. Er wordt besloten dat tijdens de reis in een jeugdherberg overnacht wordt. De kosten bedragen E25,- per kamer per nacht. Hiervoor heb je een 5 persoonskamer. De deelnemers verblijven tijdens de reis 3 nachten in Spanje. Je wilt dat iedere deelnemer een leuk aandenken aan de reis zal overhouden. Daarom wordt besloten om voor iedere deelnemer een leuke foto te maken op het strand met een polaroid-camera. De kosten per foto bedragen E 0,30. Tot slot calculeer je overige kosten in van E40,- per persoon. Met dit geld wil je nog een extra excursie maken en zoveel mogelijk eten en drinken betalen. Je verwacht dat er 50 mensen meegaan op studiereis. De reis zal aangeboden worden voor E140,- per persoon.

Vraag a: Bereken de integrale kostprijs van de studiereis per persoon en de totale verwachte winst op basis van bovenstaande gegevens.

Aan het einde van de studiereis, beschik je over de volgende gegevens: In plaats van dat je een bus hebt aangeschaft, heb je een bus gehuurd. Aan huur was je E2500,- kwijt. De kosten van de huur van de tv en de video waren iets meer dan verwacht: E150,-. Voor de excursie hoefde je slechts E100,- te betalen. De lunch bleek E6,- per persoon te bedragen. Iedereen heeft meegeluncht. Aan de buschauffeur werd E 600,- betaald. De jeugdherberg had onverwacht zijn prijzen verhoogd in de zomermaanden en zodoende moest je E 50,- per kamer betalen. De gids moest uitbetaald worden voor 8 uur in totaal. De prijs per uur kwam overeen met datgene dat was afgesproken. De kosten per foto bleken E0,25 te zijn. Er moesten echter iets meer foto's worden gemaakt omdat een aantal mislukt was. In totaal heb je 65 foto's gemaakt. De overige kosten waren E50,- per persoon. UIteindelijk gingen er 55 mensen mee opstudiereis. Je totale inkomsten zijn uiteindelijk E8250,-

Vraag b: Maak een volledige verschillenanalyse van het productleresultaat (splits hierbij uit naar de onderscheiden kostencategorieën).

Vraag c: Maak een volledigeverschillenanalyse van het verkoopresuftaat..
Laatst bijgewerkt door Richtje op 26-03-04 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:52

eeh sorry maar ik kan het echt niet lezen hoor, maar kan je de vraag niet gewoon overtypen?? dan kunnen we het lezen!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 18:12

Ok, het duurde even, maar heb het aangepast Knipoog

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:56

Even een vraagje... welke methode gebruik je om de jaarlijkse kostprijs van de aankoop van de bus te berekenen? Heb m'n boek van budgettering er even bijgenomen en we hebben enkele methodes die je kan gebruiken...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 22:30

Natalie schreef:
Even een vraagje... welke methode gebruik je om de jaarlijkse kostprijs van de aankoop van de bus te berekenen? Heb m'n boek van budgettering er even bijgenomen en we hebben enkele methodes die je kan gebruiken...


De lineaire methode en rente over de gemiddelde boekwaarde (dit laatste staat niet in de opgave, dus heb ik maar aangenomen).
Dus voor de jaarlijkse afschrijving: (aanschafprijs-restwaarde)/levensduur
En voor de jaarlijkse rentekosten: ((Aanschafprijs + restwaarde)/2) * rentepercentage

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:00

Ok, als ik straks na het werk de tijd heb zal ik me er nog eens achter zetten (kan nooit kwaad, een keer een extra oefening voor mij ook).

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 14:07

Natalie schreef:
Ok, als ik straks na het werk de tijd heb zal ik me er nog eens achter zetten (kan nooit kwaad, een keer een extra oefening voor mij ook).

Super OK dan!

Alvast bedankt!