Vanaf 1 april nieuwe achternaam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:17

Maya schreef:
Bovendien vind ik 12 jaar een veels te jonge grens, dan zou iedere koter die ruzie heeft met pappa of mamma, wraak nemen door de achternaam te veranderen...


Ik neem aan dat een kind tussen de 12 en 18 nog steeds toestemming nodig heeft van de ouder wiens achternaam hij/zij aanneemt. Zo'n kind is immers minderjarig en dan heb je bij officiële dingen altijd toestemming nodig van een van je ouders. Het enige verschil is dat je nu geen toestemming meer nodig hebt van beide ouders. Knipoog

En ik kan Okkie heel goed begrijpen. Ik ken meer mensen die ooit de naam van hun moeder hebben aangenomen om een soortgelijke reden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>



Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:41

Volgens mij hadden ze daar beter een andere datum voor kunnen nemen. Net als voor de nieuwe CAO voor uitzendkrachten, die gaat per 29 maart ofzo in. Dat zeggen ze ook in het radiospotje: 'eigenlijk per 1 april, maar dan had u ons vast niet geloofd'. Ik krijg op 1 april de sleutel van mijn nieuwe huis, maar moet er ook steeds bij vertellen dat het geen grap is. Haha!

Anyway, ik ga er ook van uit dat dit een serieuze wetswijziging is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:42

Lijkt me op zich logisch. Bij 'wonen bij een van de ouders' komt toch net iets meer kijken dan bij 'alleen de achternaam aannemen'. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:56

Idd serieus. Maar waarom zou de rechtbank moeten beoordelen of het wel een goed plan is dat jij een andere achternaam aanneemt? Dat is een vrij formele ingreep in vergelijking met het gaan wonen bij ouder A dan wel ouder B, en in die zin dus ook niet echt te vergelijken.

Anyway, wat mij betreft is 12 voor beide 'ingrepen' een prima leeftijd. De beslissing wordt hoe dan ook niet door het kind alleen genomen, daar is altijd nog toestemming van minstens één ouder voor nodig.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie