Hoog sensitief persoon? Ja of Nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Meer als 14 "Ja"?

0-14 x "Ja"
54 (48%)
14 x "Ja"
11 (9%)
14 of meer x "Ja"
43 (38%)
Alles "Ja"?
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 112


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Hoog sensitief persoon? Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:34

Op de wereld is ongeveer 20% van de mensen een Hoog Sensitief Persoon. Een zeer gevoelig zenuwstelsel om het simpelweg even te verduidelijken.

Hier even een testje om te kijken hoe het hier op Bokt zit. Door middel van de poll kan men anoniem blijven Lachen

Psychologische Test:
Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen.
Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.
Ik ben consciëntieus.
Ik schrik gemakkelijk.
Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films/tv-shows.
Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurd.
Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en kunstwerken en geniet daarvan.
Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.
Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.

"Als je veertien of meer vragen met 'ja' hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoog sensitief. Maar eerlijk gezegd is geen enkele psychologische test zo betrouwbaar dat je je leven erop zou moeten baseren."
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-03-04 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:39

Ik heb het boek waar deze test uit komt: 'Hoog sensitieve personen' van Elaine N. Aron. Heb het ooit van een vriendin gekregen maar heb het nog steeds niet uit (ik lees altijd tig boeken tegelijk en dan blijft er wel eens wat liggen). Moet zeggen dat ik er aardig wat van mezelf in herken, maar ook een heleboel dingen niet. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen: een beetje hoog sensitief. Knipoog

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:41

16x Ja geantwoord Bloos!
Terwijl ik toch ook erg stabiel ben Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 25-03-04 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:41

14 of meer x "Ja"

Deze stukjes die dienen als vragen herken ik wel.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:42

Ik heb er precies 14 met 'ja' beantwoord

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:43

con·sciën·ti·eus (bn.)
1 gewetensvol => zorgvuldig

Ik wist zelf niet wat dat woord betekent, dus heb het even opgezocht, er zullen vast meer bokkers zijn die dat niet weten Knipoog

Karin: Ik heb dat boek dus ook, ben er gisteren in begonnen. Gekocht na aanleiding van meerdere gesprekken hierover. Ik vind het meer dan interessant Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:46

Ann schreef:
16x Ja geantwoord Bloos!
Terwijl ik toch ook erg stabiel ben Clown



Als je een hoog sensitief persoon bent, kan je gewoon een stabiel leven hebben hoor! Je moet het zien als een karaktertrek van iemand...

Als je je er van bewust bent hoe je zelf in elkaar zit, kan een ieder een stabiel leven leiden.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:46

heb 12x ja geantwoord
ben dus niet onzettend sensitief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:48

11 Ja 12 Nee Haha! Hang er dus weer heerlijk tussenin Haha!

Vraagje, als je nou zo'n hoog-sensitief-persoon bent, geeft het boek dan ook tips om daaraan te werken? Of om rekening mee te houden, of is het meer iets voor jezelf als zijnde "leuk" om te weten?

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:48

Ik heb 9x geantwoord met ja.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:48

'Hoog sensitief' staat idd niet direct gelijk aan 'niet stabiel'. Knipoog

Het betekent gewoon dat je gevoeliger bent dan gemiddeld voor invloeden uit je omgeving. Hoe je daar vervolgens op reageert, heb je vaak zelf in de hand. En weet je van jezelf dat je hoog sensitief bent, dan kun je daar rekening mee houden in je dagelijks leven.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:49

Maya schreef:
Vraagje, als je nou zo'n hoog-sensitief-persoon bent, geeft het boek dan ook tips om daaraan te werken? Of om rekening mee te houden, of is het meer iets voor jezelf als zijnde "leuk" om te weten?


Tips om er mee te leven, dingen te verbeteren, dingen anders te zien, wat feiten op een rij, verhalen van anderen en het boek is ook bedoeld voor mensen die samenleven met hoog sensitieve personen.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:49

Jeetje ik herken echt alles, dit ben ik dus gewoon Bloos!
Wat houd het precies in?

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:50

ik had er ook precies 14. Maar de dingen die hierboven staan heeft iedereen toch wel in meer of mindere mate? Er staan dingen tussen waarvan ik zeg mwah, dat herken ik wel, en er staan dingen tussen waarvan ik zeg jaaaaa dat heb ik precies! Is het niet net als met een horoscoop, iedereen herkent er wel iets in?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:51

Daar heb je wel gelijk in, Maudy. Eigenlijk zou je op een schaal van 1 tot 5 moeten kunnen aangeven of je je herkent in die uitspraken. En niet puur met 'ja' of 'nee' hoeven antwoorden. Want er bestaat wel degelijk verschil tussen een volmondig 'jaaaa!' en een 'hmm, een beetje'.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:52

inderdaad, dat bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:53

Dit lijstje heb ik niet ingevuld, maar ik weet allang dat ik HS ben. Het is soms een beetje lastig, dat wel.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:54

maudy schreef:
ik had er ook precies 14. Maar de dingen die hierboven staan heeft iedereen toch wel in meer of mindere mate? Er staan dingen tussen waarvan ik zeg mwah, dat herken ik wel, en er staan dingen tussen waarvan ik zeg jaaaaa dat heb ik precies! Is het niet net als met een horoscoop, iedereen herkent er wel iets in?


Ja zoiets dacht ik dus ook... daarom misschien die grens van 14 of meer... Verward Maar het wordt ook aangeraden om niet alleen vanuit deze test te denken. Het boek zelf is veel preciezer en uitgebreider. Na de test had ik ook zoiets van "Ja.. en dus? Ik ben dus hoog sensitief... leuk om te weten Verward Is niet de overgrote meerderheid van ons land wel eens zo?"

Ik had dus alle 23 vragen met Ja beantwoord... Het boek geeft veel meer duidelijkheid erover in elk geval, wel interessant om te weten sowieso!

Ik vind het ook wel een beetje overkomen als "in hokjes stoppen" of "een stempel erop" etc, maar als je t boek goed leest, zit er veel meer achter.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:56

tuurlijk, het is ook alleen maar een testje. Ik denk als je op 23 uit komt, dat je eerder het boekje zal kopen dan dat je op 14 zit. Vaak weet je zelf ook al een beetje hoe het zit, als je echt hoog sensitief bent. Denk ik.

Enne, volgens mij hoef je er helemaal niet blij mee te zijn als je hoog sensitief bent.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:58

Ik heb ooit eens een test gedaan tijdens een opleiding waaruit bleek dat ik een extreem stabiel persoon ben met ontzettend veel zelfkennis in combinatie met een "hoog sensitief" gevoel, iemand die mij niet (goed) kent, vindt mij koel, zakelijk en afstandelijk Clown

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:59

maudy schreef:
Enne, volgens mij hoef je er helemaal niet blij mee te zijn als je hoog sensitief bent.


Misschien... maar dan in dezelfde mate als bij de karaktertrek dat iemand bijvoorbeeld erg vergeetachtig of opvliegerig is... Of welke karaktereigenschap van iemand dan ook, is maar net waar je tevreden mee bent Lachen

Ik = ik en jij bent jij!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:59

Ik ben heel hoog sensitief, maar dat wist ik eigenlijk al.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:59

21 keer ja.... Bloos! Hoog sensitief, en nu? Ik bedoel, moet ik daar iets mee? Verward

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 21:00

Justy schreef:
21 keer ja.... Bloos! Hoog sensitief, en nu? Ik bedoel, moet ik daar iets mee? Verward



Daar moet je niets mee hoor Lachen Is puur een benaming voor wat je toch al wel van jezelf wist...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:01

Ja dat wist ik idd al... Knipoog Dan doen we er niks mee! Lachen