Wie heeft er geitjes en vertelt mij er wat over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 00:43

Voor zaken die niks met paarden te maken hebben, oke, hier gaan we dan: (angora) geitjes

Wie heeft er geiten (dwerg- of angora) en kan mij meer vertellen over huisvesting, gedrag (vooral met het oog op dat gebler...), voeren, etc etc

Mijn man wil zoooooooo graag 1 of 2 geitjes........

Maar ik ben (nog) niet overtuigd!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 01:06

Wij hebben dwerggeitjes gehad....leuke beesten, maar noooit meer! Als in de winter het licht op de badkamer om 6 uur aanging stonden ze al te bleren om voer........als ze ons voor de ramen zagen inhuis stonden ze te bleren........enz enz. Dus ze zijn best leuk, maar niet vlak langs het huis ( ze liepen bij ons in een weitje vlak langs het huis)

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 02:18

Ze zijn zoooooooooooooooooo leuk. En nee hoor, ik hoef er helemaaaaaal geen twee kwijt Haha! .
Nu even eerlijk: ze zijn echt leuk, het bléren valt mee en hier eten ze gewoon paardenbrok mee (volgens de dierenarts geen enkel probleem). Ze kosten weinig aan onderhoud en tijd maar een goede omheining is wel heel belangrijk want niets ontsnapt beter dan een geit. Onze dwerggeit heeft afgelopen zomer twee kindjes gekregen, een witte geit met horens, en een witte bok zonder horens; weliswaar geen angora maar wel heel leuk (inclusief sik). Drie is toch wel een beetje veel voor de ruimte die ze hebben, daarom gaan de kleintjes ook weg als ik een goed tehuis vindt maar ik heb nooit spijt gehad van een geitje erbij.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 06:49

Jaaaa, geitjes!!! Prachtige beesten vind ik het Haha! Wij hebben er zelf ook 1 gehad en ik zou er zo weer 1 nemen. En mocht ik er 1 vinden dan doe ik dat zeker. Ons geitje was een bokje en heette Billy-Bob Haha! Helaas is hij dood, maar we hebben ontzettend veel plezier met hem gehad. Billy-Bob was een dwerggeitje en af en toe haalde we hem in huis. Dan rende hij heel hard de trap op en stond dan vanaf het balkon te bleren *LOL* En dan kwam ie heel hard weer naar beneden en sprong ie met een noodgang op de bank. Het klinkt misschien gek om een geit in huis te hebben, maar ons deerde het niks. Als ie wat liet vallen dan veegde ik die droge keutels gewoon op met stoffer en blik. Wij hebben ontzettend veel lol gehad met Billy-Bob en ik zou er zo weer 1 nemen.
groetjes.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 09:52

wij hebben 2 dwergeiten in de achtertuin. We geven ze echt alles. Altijd het eten wat overblijft gaat naar de geiten. Ze zijn dan ook moddervet, maar die ene is al 9 jaar en die is bij ons geboren.

We hebben een schuilstalletje gemaakt met een ruif, daar zit hooi in en verder krijgen ze sochtends wat geitenbrok

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:09

Die vind ik zooooo leuk, die dwerggeitjes. Ik heb er vroeger 2 gehad, Bep en Toos heetten ze.
Maar het zijn meesters in het ontsnappen.
Hoe vaak ik vroeger niet gebeld ben dat er een shet met 2 geiten in het dorp liep zonder dat er iemand bij was.
"Zucht" en dan maar weer zien die hele beestenbende te vangen Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:12

we hebben er 3 op de boerderij lopen broesja 15 jaar oud kan zich zelf niet meer warm houden dus daarom dracht ze een trui Haha! pieper 5 jaar is echt een knuffel en sopje 3 jaar die is wat schruwer.

broesja heeft een apart slaaphok en de andere twee slapen s'nachts in een stal s'ochtends krijgen ze hooi en s'middag's mogen ze naar buiten. s'avonds krijgen ze te eten en gaan naar hun stal. ik vind het echt schatten van beesten, en ze kosten niet veel geld. als je ruimte heb moet je echt een geit nemen ze zijn echt heeeel erg lief

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:19

Ja en wat leuk is ze kunnen ook bomen schillen, helemaal rondom. Gaan die bomen dood natuurlijk. Maar even positief heb je een nerveuspaard stop een geitje in de box. Even jaren terug,
de superdraver ELAND kwam altijd vergezeld van zijn geitje op de koersen. Was een mooi gezicht.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:39

Ze schillen niet alleen bomen, ze zijn ook gek op rozen!! Alhoewel andere leuke planten en struiken er ook wel in gaan Lachen . Mijn geit eet gek genoeg geen hout, niet van bomen en niet van de omheining. Daar zijn we wel blij mee. Onze oudste geit mag ook heel af en toe naar binnen. In de winter mag ze soms los rond het huis en dan komt ze weleens gezellig in de keuken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:55

wij hadden op stal 3 geiten (1 dwerg bok, en 2 grote geiten)
De stalhouder heeft ze enkele weken verkocht, omdat ie bang is als er weer MKZ komt dat de pensionklanten voor een x aantal tijd niet bij hun paarden mogen komen.
Nu hebben we dus alleen nog paarden, honden en katten op stal

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:59

Volgens mij fokt Mika met geiten, anders moet je haar ff pben.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 11:02

Dank jullie wel voor alle reacties!

Maar hoe zit dat met en houden van 1 geit, heb wel eens gehoord dat ze dan niet 'gelukkig' zijn, we twijfelen nog -als ze er komen- om ze of thuis, of bij de paarden te zetten. Nadeel, het land van de paarden is afgezet met schrikdraad en als het zulke meesterontsnappers zijn laten ze zich neer weerhouden door een schrikdraadje, Betekent dus de hele omheining vernieuwen!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 11:13

Een geit alleen kan wel gelukkig zijn als ze maar gezelschap heeft van andere dieren, bijvoorbeeld paarden. Bij ons had ze het in haar eentje ook prima naar haar zin bij de kippen. En schrikdraad houdt ze inderdaad niet tegen. Dan zou je er een omheiding van schapengaas langs moeten zetten. Maar wel ver genoeg van de schrikdraadomheiding af want paardenhoeven gaan wel heen door schapengaas maar niet terug, en zijn daardoor gevaarlijk als paardenomheining. Of je moet natuurlijk geld genoeg hebben voor zo'n mooie "Heras"hekwerk omheining.
Wij kunnen moeilijk een hectare zo afzetten dat het ondoordringbaar is voor geit en daarom woont ze bij ons in het kippenhok met ren. Regelmatig zet ik haar ook aan een lange lijn buiten of in de winter gewoon los (kan in de zomer niet omdat mijn buurman van alles verbouwd op zijn land).

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:31

ga je die 2 afgrijselijke nog kopen? ik dacht dat het een geintje was?!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:39

weet goed waar je aan begint. ze zijn ontiegelijk leuk, alleen moet je een superafrastering hebben wil je ze niet laten ontsnappen. nu valt het met de grotere geiten wel mee. de angora is volgens mij een grotere maat en die ontsnappen niet zo snel als dwerggeitjes. dwergjes kunnen ook suuuuper goed springen. (over hekken e.d). succes.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:00

geitjes, hartstikke lieve beestjes! Je kunt zo ook kunstjes leren. Maar idd, ze ontsnappen bijna overal uit, vreten alles wat los en vast zit (daar moet je dus mee oppassen)

Op de boerderij valt het best mee met bleren, behalve als ze in een nieuw hok worden gezet, gespeend worden, of moeten gaan bevallen, dan bleren ze. Ook als ze ritstig (zoiets als hengstig maar dan bij geiten) zijn, bleren ze wel eens. Verder valt het reuze mee.

Bij ons krijgen de geiten schapenbrok, verder groente en brood afval en alles wat de bezoekers meebrengen aan brood.

Er is er eentje die volgt je als een hondje en nog een stel die lopen netjes mee aan de lijn.

Uhm.. het verschil tussen dwerggeit een 'grote' geit; alleen de hoogte en dus de hoogte van het hekwerk Lachen
FF een voorbeeldje: we hadden een nieuwe geit gekregen (een nederlandse landgeit, speciaal ras) beest was ongeveer 75 cm hoog denk ik. Maar sprong met gemak over een hek van 1m30. Ze kunnen dus echt hoog springen en daar moet je meeoppassen.

Ik kan zoveel leuke verhalen vertellen, maar dan ben ik nog 3 jaar bezig Lachen .
Zorg dat je alle sloten geit-proof maakt. Sjakie (onze bok) lebbert aan de onderkant van het slot en als het veiligheidspalletje er niet op zit, dan heeft ie dat zo open. Let daar dus ook op.

OVer bokken gesproken, die stinken ontzettend, vooral in het dekseizoen. Als je op de kinderboerderij de stal inkomt, komt de stank van Sjakie je tegenmoet *overdrijf overdrijf* maar om nou te zeggen dat het lekker ruikt.. neee niet ehct

Nog iets over de hoogte van het hekwerk, zorg dat er ook geen al te grote opening aan de onderkant zit, je staat er versteld van, hoe klein die beestjes zich kunnen maken. Vooral bij dwerggeiten is dit van belang. Als je jonkies gaat fokken, zorg dan dat er geen opening van 25 bij 15 cm in zit.. daar zijn ze zo onderdoor nl.

Verder zijn er ook een boel positieve dingen natuurlijk! Ze zijn heel erg lief, kunnen kunstjes leren en zijn gewoon heel lachwekkend!
Dus zeker de moeite waard om eens over na te denken

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:14

Zijn ook dol op vensterbanken. Hebben bij onze vorige woning alle kozijnen opgevreten.Vonden ze lekker geloof ik.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:28

ja, of je bent aan het tekenen, komt er ineens zo'n geit aan: HAP neemt zo een hap van het potlood... Verward Raar beest..
Dus.. je bent gewaarschuwd Haha!

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:40

het eerste waar ik altijd aan denk bij geiten is
"je leert pas vloeken als je een geit in bezit hebt"
ze breken uit, vreten je moestuin/tuin leeg, probeer ze dan nog maar te pakken te krijgen, errug hoor
nee ik geen geiten meer, mijn vriendin heeft er twee en soms zorg ik voor ze, dat is al erg genoeg
Haha!

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:38

Wij hebben ook 2 dwerggeitjes gehad, moeder en kind, en als je me nu vraagt hoe dat was, zeg ik net zoals Geral "als je vloeken wil leren moet je een geit nemen". Ze ontsnappen om de haverklap en duiken dan het liefst de moestuin van de buren in om die geheel om te ploegen en dat doen ze op een moment dat je zelf niet thuis bent dus pas na thuiskomst van je werk de schade ziet met bijbehorende boze buren.
Maar ze zijn ook heel erg leuk !!
Dus als je ze wil moet je de boel echt heel goed afzetten met een heel degelijk hekwerk want ze vinden altijd ergens een gaatje waar ze tussendoor kunnen. Veel succes!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 17:26

Volgens Lonneke zijn de grote erger dan de kleine, hier was het precies andersom. Ik had een grote witte (type melkgeit) bok geleend om mijn dwerggeitje te dekken. Not done bij de geitenfokkers kwam ik al snel achter maar de nakomelingen zijn heel leuk geworden. Pa was dus zo'n groot beest met kuif, sik en zonder horens en een serpent. Hij kwam overal uit. Aangezien we hem vlak voor de MKZ-periode hierheen hadden gehaald hebben we maanden met hem opgescheept gezeten. Op een gegeven moment had ik hem maar in de buitenbox opgesloten maar door met zijn kop te rammen heeft hij het voorelkaar gekregen om twee planken uit de deur te slaan en liep hij los. Daarvoor had hij de hele ren al gesloopt. Mijn dwerggeit is een stuk minder ontstnapperig en sloperig gelukkig. Wat was ik blij dat ik bok terug kon brengen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 18:28

Geiten zijn leuk.
Neem er wel meer dan 1 dan heb je kans dat het gebleer mee valt.
Ze moeten goed hooi hebben en in de winter een paar brokjes.
Het zijn ideale vuilnis bakken ze vreten bijna alles, dus geen overvolle groene container meer Haha! , nog meer voordeel het komt er ook nog eens gecomposteerd uit Haha! Haha! .
Daarnaast moeten ze ook regelmatig worden ontwormt(inenetn weet ik niet vraag ff aan je DA) en de hoefjes moeten ook regelmatig bijgesneden worden.
Angora geiten moet je geloof ik ook scheren. Wat ik zelf hele leukerts vind zijn de Nubische geiten, deze zijn heel groot en in staat om voor een wagentje te lopen. En de Wally geit is ook mega leuk, die zijn er in 2 kleuren de voorkant van de geit is Wit en de achterkant is zwart.
Deze zijn ook wel aardig groot beetje middelmaat en zouiden ook wel een karretje kunnen trekken.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 18:41

Ik heb ook een tijdje geitjes gehad. Ze zijn heel erg leuk, maar je moet wel een goede omheining hebben (ze eten echt alles... Boos! ) en ik zou ook geen bokjes nemen, want die kunnen stinken. Voor de rest zijn ze heel erg leuk. Ik geloof niet dat ze echt speciale dingen nodig hebben, wel een stal enzo en eten.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 00:49

Bokken stinken niet meer als ze gecastreerd zijn. Kost wat, maar dan ben je wel van die penetrante lucht af Haha! . Geiten moet je inderdaad regelmatig ontwormen, over inenten heeft mijn DA het niet gehad, die van mij zijn dan ook niet geënt. Dat geblér is ook wel leuk hoor. Als ik de paarden ga voeren loop ik langs de ren en dan beginnen ze meteen te mekkeren. Ik vind het wel een gezellig geluid.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 00:54

Oja, over dat hoefjes bekappen. Als je dat een keertje goed leert van iemand kun je dat zelf ook heel goed, is niet echt moeilijk (mits de geit natuurlijk normaal op zijn benen staat). Ligt ook aan de ondergrond, waar de geiten op lopen hoe snel de hoeven slijten.

Wij ontwormen de geiten 1 keer in de 2 maanden geloof ik met ivomec. (dat moet je inspuiten, met een echte spuit met naald *bibber* Knipoog )

En inenten hebben wij nog nooit gedaan.