kattengedrag vraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

kattengedrag vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 13:10

Een van onze gecastreerde katers Yeti reageert heel sterk op mijn man. Als ik alleen thuis ben, komt hij altijd bij me liggen en knuffelen. Zodra Stijn erbij wil komen schiet hij weg. Gek genoeg komt hij wel ook bij Stijn als hij alleen is (wel vaker bij mij)

Zou hij Stijn als een soort alpha kat zien, die mij en de plek op bank of bed komt claimen, waar hijzelf alleen recht op heeft als Stijn er niet is ?

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:16

Volgens mij leven katten normaliter solitair, zou het begrip alpha-kat dan wel opgaan bij katten?

Ik zou zo geen verklaring weten voor zijn gedrag. Mijn katten zijn ook veel meer op mij gericht. Als ik er niet ben, gaan ze (bij gebrek aan beter Verward ) weleens bij hem liggen.
Vlucht je kat, of gaat ie gewoon weg?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 13:22

Het lijkt wel op vluchten, echt snel wegwezen alsof hij denkt dat hij eigenlijk niet mag zijn waar hij is (naast mij op bank of bed dus) Maar angst voor Stijn is het niet want als ik er niet ben komt hij wel ook bij hem liggen.

okhoi
Berichten: 29
Geregistreerd: 22-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:56

mn zus dr kater heeft hetzelfde met mij, maar dat komt omdat ie door mn zus dr ex man wel s geschopt is, dus misschien heeft jou kat zelfde slechte ervaringen met mannen??

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:01

Katten hebben wel degelijk een Alpha-kat en rangordes... heb er hier 6 Lachen
Ik ben hier Alpha-kat en de anderen niet Haha! er wordt dus ook niet geluisterd als iemand anders ze roept van buiten... Als de Alpha-kat van huis is, is de volgende in command en zo verder. Er wordt hier dan ook wel gevochten om mijn aandacht Lachen en dat resulteerd in boos kijkende katten omdat niet de volgende in rang op schoot mag liggen... de onderlinge verstandhoudingen zijn ook grappig om te zien.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:27

Toen ik net met mijn vriend had, had mijn kat een enorme hekel aan hem... Hij viel hem aan, krabbelen, blazen, heel de tijd boos aanstaren... Nu is het gelukkig helemaal goed. Maar ook hij is veel meer gericht op mij dan op mijn vriend. Ik weet ook niet wat dat is maar ik zie het als een compliment!
Ik denk dat het na loop van tijd net als bij ons wel overgaat hoor. Succes

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:35

Sorry Orri (dat rijmt Haha! ), maar dat is echt geen normaal kattengedrag. Katten hebben in zoverre een rangorde, dat er één kat de baas is. De rest staat gelijk aan elkaar.
Die baas is geen alpha zoals bij honden, die het eerst mag eten, het fijnste plekje mag hebben, etc.

Mijn katten komen trouwens ook alleen als ik ze roep. Uiteraard.. Ik geef ze eten Rolleyes

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:43

Ik heb toch echt anders gelezen, namelijk dat er zoiets is van een Alpha en Beta kat Haha!

Territoriale regels gelden als de Alpha in de buurt is. Als die weg is is het opeens wel ok om op het aanrecht te komen Tong uitsteken

En je bent een soort 'ouder' dus natuurlijk is dat niet een erg dankbare taak. Mijn katten zijn ook niet normaal, ze zijn best netjes afgericht. (Alhoewel wel allemaal geboren buiten met half verwilderde moeders, dus misschien juist wel normaal...)(Ben opgegroeit thuis met 7 stuks... heb er nu dus 6, waarvan 2 zo'n 8 jaar)
Laatst bijgewerkt door orri op 23-03-04 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 15:44

De katten zijn 3 jaar oud en we hebben ze sinds kitten. Het klopt wel dat Yeti meer op mij gericht is maar bang voor Stijn is hij absoluut niet. Hij komt ook gewoon bij hem knuffelen. Andersom is het geen punt. (Stijn is met kat op bank of bed en ik kom erbij) dan rent hij niet weg. Op de een of andere manier denkt hij dat hij wegmoet van (inderdaad) Stijn zijn vaste plek op bank of bed naast mij wanneer Stijn eraan komt.

De andere kat, broertje Lama, is juist totaal niet onder de indruk van wie dan ook. Die komt overal bij of tussen liggen en laat zich ook nooit wegjagen met geluid (als hij bijvoorbeeld iets uit de prullenbak vist) dan gaat hij gewoon onverstoorbaar verder, moet je hem er echt vandaan slepen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:51

Ik heb er nog maar 2, maar mijn schoonvader heeft er 11 (bij de laatste telling) Scheve mond Ik zie tussen zijn katten één kat die de baas is en de orde bewaart. De rest staat volgens mij gelijk aan elkaar.
Ik zal proberen op te zoeken wie gelijk heeft, U hoort nog van mij Haha!

Edit; was voor Orri. Vergat even dat het topic van dimmelim is Bloos!

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:59

ik ken het wel dat katten wegvluchten als iemand eraan komt, maar wel bij diegene gaan liggen als er niks beter is ofzo. Onze kat doet het eigenlijk alleen bij mijn zusje?! Haha! Hij lag altijd al heel veel bij mijn vader, maar sids die zijn chemo heeft gehad is het alleen maar erger geworden!! Die kat is er echt niet weg te krijgen!! Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:19

lis schreef:
Ik heb er nog maar 2, maar mijn schoonvader heeft er 11 (bij de laatste telling) Scheve mond Ik zie tussen zijn katten één kat die de baas is en de orde bewaart. De rest staat volgens mij gelijk aan elkaar.
Ik zal proberen op te zoeken wie gelijk heeft, U hoort nog van mij Haha!

Edit; was voor Orri. Vergat even dat het topic van dimmelim is Bloos!


Hahaha... klopt 1 kat is de baas bij de katten, maar ik ben de baas boven die kat Lachen Zodra je uit zicht bent is die kat de baas...