Situatie op werk.....wat moet ik.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Situatie op werk.....wat moet ik.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 16:31

Ik zal het even in het kort uitleggen, maar het komt er op neer dat ik denk dat ze mij weg aan het pesten zijn, en met ze bedoel ik de leiding Boos!

Het is een paar weken geleden begonnen met het tegen elkaar op proberen te steken van mij met een collega....Het is ze gelukkig niet gelukt, maar er zijn dingen tegen ons gezegd die wij zogenaamd over elkaar gezegd zouden hebben....En geloof me, het zijn dingen om goed kwaad over te worden!

Vervolgens werk ik een deel thuis, voor 1 week, afdelingshoofd was ermee akkoord, en kan er geen goed woord vanaf, terwijl al het werk af was.

Nu ben ik ziek, dit is de derde dag en sturen ze de arboarts op me af, verzoekje uit het bedrijf anders doen ze het niet. En dat terwijl ik bijna nooit ziek ben.....

Ik kan je zeggen ik heb het ermee gehad, en aan de ene kant wil ik ook weg, maar aan de andere kant: ik werk bij de overheid, heb een vast contract en een eigen woning...

Wat zouden jullie doen in deze situatie, het is wel iet wat mild beschreven, maar al met al denk ik dat het wel duidelijk is..... Verdrietig

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:37

Oei wat een nare situatie zeg!
Heb je enig idee wáarom ze zo tegen je doen?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:42

jeetje wat een rotsituatie. Ik kan het mij wel voorstellen een beetje ik zit ook bij een vaste baan waar ik liever gister dan vandaag weg ben. Maar helaas heb geen ander werk kunnen vinden er is zo weinig. Dus je collega word ook zo behandeld. Jeempie daar kun je niet tegen op tegen zulke leiding je trekt uiteindeljk toch altijd aan het kortste eind. Het enige wat je volgens mij kunt doen is een gesprek aan gaan met de leiding en de arboarts . Tegen de arts zeggen dat je ziek bent door de werksituatie. En toch verder solliciteren voor het geval dat. sterkte Ach gut

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:51

Wat zei die arbo-arts? Die zal het ook wel een beetje raar gevonden hebben dat hij op moest komen draven voor een griepje Verward
Als ik jou was, ging ik vast solliciteren. Dan weet je voor jezelf dat je eraan werkt en mocht je inderdaad een leuke aanbieding krijgen, kun je zó weg. En als het beter wordt, blijf je gewoon lekker zitten. Ik zou het op je werk alleen níet vertellen....
Lastig als het juist je leidinggevenden zijn die het je zo moeilijk maken. Kun je het niet een stapje hoger voorleggen? Er zal toch wel een opper-opperhoofd zijn? Anders gewoon eens een gesprek aanvragen en op de man af vragen wat de bedoeling is. Probeer je dan niet te "zwak" op te stellen. Dus niet laten merken dat je je er ongemakkelijk onder voelt (als dat mogelijk is), maar gewoon je mond open doen. Als het uit de hand loopt, kun je je altijd nog ziek melden... en het op "stress" gooien.
Sterkte intussen...

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:00

Praten heb ik al geprobeerd, dan wordt er gezegd dat ze me absoluut niet kwijt willen, dat ik goed werk lever, en dat ik voor 2 man werk qua snelheid (ben ambtenaar, maar ook weer niet....).

Maar toch blijven ze zulke geintjes uithalen. De arboarts vond het ook wat vreemd en zei dat ik maar (weer) een gesprek aan moest gaan over het waarom.....Verder kon hij begrijpen dat ik het niet echt motiverend vond om weer aan het werk te gaan.

Ik ga als ik beter ben gewoon weer werken, want de enige die in deze situatie nog meer de dupe zijn, zijn mijn collega's en die wil ik het ook niet aan doen!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:03

raar dan. Gaat het soms slecht met het bedrijf (nou ja instelling) moeten ze een bezuinigingsronde toepassen en zijn ze gefrusteerd? Mijn moeder is ook ambtenaar bij een gemeente zij heeft een jaarcontract en tja gaat er al zo'n beetje vanuit dat het niet verlengd gaat worden ook al zijn ze heel tevreden over haar. Wanneer heb je een functioneringsgesprek of heb je die net gehad?

Wel goed dat je aan je colega's denkt

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:09

Ik heb een vast contract, ze kunnen mij dus in weze weinig maken. Ze mogen de plaatsen op de afdeling houden, dus daar kan het ook niet aan liggen.....

Wist ik het maar, dan kon ik er wat meer mee, maar als je zulke tegenstrijdigheden naar je hoofd krijgt, dan ben ik het helemaal kwijt! Verward

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:13

Ik krijg standaard altijd een belletje van de arbo dienst als ik ziek ben. Heeft niets met mij persoonlijk te maken, maar met het proberen te drukken van de ziekteverzuim cijfers. Ik kan me voorstellen dat daar bij de overheid ook een standaard beleid/overeenkomst over is.

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:16

Nee, ik heb het nagevraagd aan de arboarts, omdat er normaal bij ons pas na 2 tot 3 weken een oproep komt. Althans, dat hebben collega's meegemaakt.

Er is nu echter een spoedverzoek ingediend door de werkgever, en dit komt dus direct van mijn leidinggevende af Boos! Dit gebeurt ook alleen als ze hele goede argumenten hebben om zo een verzoek te doen.....ben benieuwd waarmee ze op de proppen komen....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:17

Quest schreef:
Ik heb een vast contract, ze kunnen mij dus in weze weinig maken. Ze mogen de plaatsen op de afdeling houden, dus daar kan het ook niet aan liggen.....

Wist ik het maar, dan kon ik er wat meer mee, maar als je zulke tegenstrijdigheden naar je hoofd krijgt, dan ben ik het helemaal kwijt! Verward


Dacht mijn moeder ook die na 13 jaar er uit ging. Gaat wel moeilijker maar kan altijd. Rechtzaak geweest en al en we zijn lekker op vakantie geweest.
Maar goed laten we niet meteen van het ergste uit gaan. Wat erg zeg al die tegenstrijdigheden. Weet niet of het nut heeft maar zou in ieder geval open kaart spelen en zeggen dat je niet weet waar je aan toe bent. Brengen onder het mom van doe ik iets verkeerd in mijn functie ofzo?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:23

HEbben jullie geen vertrouwenspersoon? Bedrijfsmaatschappelijk werk oid? 't Ligt er een beetje aan hoe groot de organisatie is, maar vrijwel alle overheidsdiensten kunnen gebruik maken van zo'n persoon. Aan diegene kun je de kwestie denk ik wel voorleggen. Zoiemand heet niet voor niets een vertrouwenspersoon. Als het echt te bont wordt hebben de meeste instellingen ook een zgn. 'flexpunt' waarbij je werk vanuit andere overheidsinstanties kan vinden. Daaribj is de kans op een vastcontract een stuk groter, aangezien ze je al 'kennen'.
Je kunt 't sowieso een stuk hoger opzoeken. Als je niet bij PZ werkt kun je daar wellicht wel terecht? Als het goed is, is er ook een officiele klachtenregeling, die is sowieso bij PZ opvraagbaar. Daarin staat wat ze ongeveer van je willen (ze zijn doodsbang voor zgn 'klokkenluiders' meestal, dus ze willen graag horen wat er mis is binnen de organisatie). Als je nog meer info nodig hebt moet je maar roepen, ik heb misschien wel toegang tot eea.
Oh ja: functioneringsgesprek is ook het ultieme moment om jouw twijfels/grieven/etc te uiten. Weet niet of je nog lang moet wachten, maar wellicht is dat ook nog een ideetje (en laatje niet wegkletsen, zijn sommige bazen ook erg goed in Boos! )

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:30

PZ heb ik ook al het verhaal voorgelegd, ik kan nog naar de OR, maar of ze er daar veel mee doen Verward Plus daar komt bij dat ik lang niet iedereen vertrouw, er zijn al eerder dingen door gegeven, welke ik in vertrouwen aan iemand heb verteld.....

En dat vaste contract, ik geloof dat ze gegronde redenen moeten hebben om me eruit te gooien, en de grootste is slecht werk leveren...en als ik zeker weet dat ik iets niet doe is het wel slecht werk leveren, en dat is me ook diverse malen verteld! (Volgens mij zijn ze aan het wachten tot ik mijn ontslag neem, dan valt het niet zo op)

Er is ook wel een bedrijfsmaatschappelijkwerker, maar nu vraag ik mij af, wat kan die doen?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:18

Als voorzorg (is misschien overbodig!) zou ik een afspraak maken met je huisarts, en dit alles uitleggen. Omdat het idee bij jou bestaat dat ze je weg willen hebben (en het misschien van kwaad tot erger zal gaan) is het goed om dit bij een "onpartijdig" iemand vast te leggen. Mocht de druk namelijk hoger worden, en je bent genoodzaakt ontslag te nemen, of je kunt het echt niet meer aan. Dan kun je dit gebruiken !
Je kunt wel ander werk gaan zoeken, maar je hebt dan meestal een proeftijd, waarin je zonder opgaaf van reden ontslagen bent. Doordat je dan bij de "overheid" zelf bent opgestapt, krijg je geen uitkering. Zie het gewoon als jezelf indekken !

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:25

Citaat:
Doordat je dan bij de "overheid" zelf bent opgestapt, krijg je geen uitkering


Daarom nooit zelf ontslag nemen.
Als ze van je af willen moeten ze je maar ontslaan. Maar dat kunnen ze niet zomaar doen bij iemand in vast dienst verband zonder grondige reden.
Ze zullen een ontslag vergunning moeten aanvragen.
Ga nooit akkoord met een ontslag!
Zorg dat je eventuele ontslag goed geregeld is, schakel , mocht het zover komen, rechtshulp in.

Ik zit zelf nu ook in een rot situatie. Ook ik heb het idee, ach weet het wel zeker, dat ze me niet meer moeten.
De sfeer is redelijk maar dat is dan ook alles.
Ik ben ook hard op zoek naar een andere baan..

Een gesprek met je huisarts kan verstandig wezen.

Sterkte ermee, ik weet hoe vervelend dit kan zijn.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:11

gewoon doen of je gek bent joh.
Ondertussen zou ik gewoon op hogere functies (in andere bedrijven) solliciteren. Als je wat beters hebt kun je daar lekker weg.

Kan het niet zijn dat je te hard werkt? Dat het nu opvalt dat hun geen ene flikker doen? Zo'n verhaal heb ik nl wel eens gehoord.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:17

Quest, dat is wel een hele rottige situatie. Gelukkig zelf nooit meegemaakt, maar er zijn ook al eens vaker programma's hierover op de tv geweest. Ik kon me levendig voorstellen hoe het er op hun werkplek aan toe ging als ik hun verhalen hoorde. Je kunt idd naar een vertrouwenspersoon, arbo-arts, of hogerhand stappen, maar heel vaak eindigen deze verhalen hetzelfde. Degene die 'gepest' wordt delft uiteindelijk het onderspit. Dat is natuurlijk schandalig. Je staat helemaal in je recht maar vaak zijn de verhoudingen op het werk dusdanig aangetast dat blijven geen optie meer is. En als je zelf opstapt zonder andere baan dan krijg je nog niet eens een uitkering.

Ik heb wel ooit jaren geleden meegemaakt dat er een man bij ons op het werk gepest werd. Er werkten daar heel veel vrouwen, en die man durfde niet echt van zich af bijten. Hij werd door die andere vrouwen beschuldigd van sexuele intimiteiten en dat hij z'n handen niet thuis kon houden enz. Dat was echt grote onzin, want we werkten met z'n allen in 1 grote ruimte, waar iedereen elkaar kon zien. Ze hadden er volgens mij best wel lol in om die man zo te pesten. Ik heb daar maar een paar weken gewerkt en ik weet niet hoe het verhaal is afgelopen, maar ik vond het wel schandalig.

Cowgirl, ook rottig voor jou, maar wat kan een huisarts in deze situatie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:23

He wat een rotsituatie. Ach gut Je moet denk ik toch proberen om je er niet te veel van aan te trekken (ik weet dat dat moeilijk is), en ondertussen idd solliciteren naar een andere baan denk ik.

Sterkte! Ach gut

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:21

Ik heb vanochtend met mijn leidinggevende gesproken, telefonisch, en die zegt dat ze de bedrijfsarts op mij af hebben gestuurd omdat er reden is om te twijfelen aan mijn ziekte......

Ik ben zelden ziek, en zou dit mijn collega's nooit flikken daar zij uiteindelijk de banketstaaf zijn qua werkzaamheden....Ik heb het ook gezegd, als jullie mij nu nog niet kennen (na bijna 2 jaar) dan weet ik het ook niet meer. Zegt die kerel doodleuk, ik ken jou ook niet zo goed (hij zit vaak op een nevenvestiging) Verward Dus ik, maar die en die kennen mij wel en mijn collega's kennen mij ook.....Toen was het stil, vervolgens volgde, dan moeten we dat als je helemaal beter bent nog maar bespreken Boos!

Toen heb ik nog maar een keer herhaald dat ik het heel erg vond dat ze mij zo wantrouwden, was ik nu afgelopen jaar eens in de 3 weken ziek, ala, maar op zo'n manier!

En ohja, ik heb dit met een collega besproken, wist dat pas na 3 weken de bedrijfsarts langs kreeg, en ik moest het ook even kwijt was woest! Nu kreeg ik te horen van je hebt dit met die en die besproken he, 2 namen, daarmee moet je oppassen dat dat niet bij mij komt?!

Nu vraag ik mij af, is deze gang van zaken dan een publiekelijk geheim, zelfs voor collega's? Verward

En om even op de reacties terug te komen, dank jullie wel allemaal! Ik zal nooit uit mijn zelf ontslag nemen, tenzij ik een nieuwe baan gevonden heb! OK dan!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:44

Quest schreef:
Ik heb vanochtend met mijn leidinggevende gesproken, telefonisch, en die zegt dat ze de bedrijfsarts op mij af hebben gestuurd omdat er reden is om te twijfelen aan mijn ziekte......


Och meid toch...ik heb precies hetzelfde probleem gehad! Toen brak ik mijn been en viel er natuurlijk niets meer te twijfelen over mijn ziek zijn, maar toch...

Het is een rotsituatie, machteloos ben je en het is frustrerend als mensen je niet geloven....bij mij gaat het om een bijbaan en loopt mijn contract bijna af, dus dan ben ik lekker weg daar, maar bij jou is het een andere zaak! Maar ik zou toch op zoek gaan naar iets anders, want de verhoudingen zijn al te ver verstoort geraakt....

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:48

Oh ja en ondertussen natuurlijk nooit zelf ontslag nemen, je hebt recht op dat geld! Probeer het emotioneel van je af te zetten, ze zijn alle zorgen niet waard. Ik weet dat het moeilijk is; ik had zelf namelijk ook al een brief binnen van mijn werkgever waarin ik van werkweigering beschuldigd werd Boos! (en dat terwijl ik een dokterverklaring had dat er toch echt iets helemaal mis met me is en ik niet kon werken Verward dus maak je borst maar nat; mensen kunnen elkaar flink dwars zitten

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:08

Jezus, heb je soms iemand per ongeluk tegen zijn schenen geschopt zonder dat je het wist? Inderdaad nooit zelf ontslag nemen. Lekkere afdeling zit jij in zeg. Het zou best wel eens kunnen dat je je werk te goed doet en dat ze bang om hun jobke te verliezen.

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:16

Toevallig had mijn man een beetje dezelfde situatie, ze waren hem ook aan het wegpesten.. tenminste één vrouw dan die de hele leiding heeft lopen manipuleren.
Hij is de hele periode (minstens een half jaar) rustig gebleven en is gewoon lekker gaan solliciteren. Hij heeft ervoor gezorgd dat ze hem om niets kunnen ontslaan, dus hij is gewoon aardig gebleven wanneer hij onterecht beschuldigd werd van iets en is elke dag optijd gekomen enzo.
Opeens moest hij toen naar een arbo arts, ze vonden dat hij wel vaak naar de fysio moest. Hij had één keer in de maand/twee weken een sollicitatie en dan zei hij dat ie een uurtje naar de fysio moest... Af en toe moest ie ook echt! De arbo arts constateerde dat ie inderdaad last heeft enzo. Dus daarop konden ze hem niet pakken. Toen moest ie op gesprek komen een paar dagen later en toen zei die tr*t van een manager, dat ze graag wilt dat hij weggaat want ze kan niet goed met hem overweg. Ze heeft niet eens veel met hem te maken gehad. Een reden was dat hij te onpersoonlijk in de mail was Verward Achterlijke reden.
Hij heeft er drie jaar gewerkt, veel overgewerkt. Hij was nl 24 h per dag oproepbaar. Zelfs op onze trouwdag kreeg ie nog een telefoontje over een probleem!! Asociaal. In de week na de bruiloft waren we bezig met verhuizen, moest ie a la minute op komen draven anders werd ie ontslagen, allemaal van dat soort dingen. Dat heeft ie allemaal gepikt en dat word je om zo'n reden ontslagen!
Gelukkig hadden ze niets tegen hem, zeiden ze eerlijk, dus hij kreeg een maand vrij maar wel doorbetaald en 6 maanden mee + vakantiegeld. Wat wel raar is is dat hij niet meer terug hoefde te komen Verward Hij heeft dus niks hoeven over te dragen ofzo.
Gelukkig door het solliciteren kon ie zo een contract tekenen ergens. Hij heeft nu dus een maand 'vrij' en volgende maand verloopt officieel zijn contract, maar begint ook zijn nieuwe bij een veel leukere werkgever! Lachen
Komende maanden dubbel inkomen dus!

Je moet gewoon volhouden en je niet druk maken. Het is allemaal niet belangrijk! Gewoon alvast een beetje solliciteren en dan lekker afwachten totdat zij je uit willen kopen!! Ze moeten wel met een hele goede reden komen willen ze je zomaar zonder tegemoetkoming ontslaan.

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:17

Oh ja, je moet niemand vertrouwen! Je weet nooit wie er jaloers is ofzo en ook niemand vertellen wat er aan de hand is.... Mijn man dacht goed op te kunnen schieten met een collega en achteraf heeft diegene ook een rol gehad in zijn ontslag!

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 13:29

Ben inmiddels maar begonnen met een open-sollicitatiebrief en mijn cv. Ik ga ze maar in de rondte sturen en hopen dat er iets uitkomt!

Wat is dat toch met al die leidinggevenden, als ik dit zo lees zitten er namelijk veel meer mensen in deze situatie....Zullen bepaalde leidinggevenden zichzelf bedreigd voelen of zal het gewoon machtsmisbruik zijn!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:32

Meid, ik heb echt met je te doen.... Huilen Zo rot als het op je werk niet leuk is! zoiets knaagt gewoon aan je.
Ik werk ook bij de overheid en ben 2 jaar geleden behoorlijk overspanenn geraakt doordat het niet ging met een collega en mijn manager (echt een hork van een vent....gelukkig was hij interim).
Toen ik na de bekende laatste druppel ziek was, kreeg ik ook de volgende dag al een oproep van de arbo. De arbo gaf mij groot gelijk, ook de maatschappelijk werker. Ik ben lang ziek geweest (was ook nog zwanger). Uiteindelijk heb ik kunnen bedingen dat ik op een andere afdeling kon reeintegreren en dat is vanaf het begin heel goed gegaan. Ik raad je de weg via de maatschappelijk werker dan ook zeker aan!!

Ben ook bij de huisarts geweest maar daar had ik niet zo veel aan. Wel aan de bedrijfsarts.