Hoofddoekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Hoofddoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 22:05

Na al die discussies de laatse tijd op tv en in de kamer over discriminatie, godsdienstvrijheid, jihad, moslims etc. ben ik wel benieuwd naar jullie mening over hoofddoekjes. Mag een rechter een hoofddoekje dragen? Is het een teken van onderdrukking? Is een hoofddoekje inmiddels niet meer om te provoceren dan om niet op te vallen (wat de hele bedoeling er wel van is)? Roept u maar Lachen

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:12

De bedoeling van een hoofddoekje dragen bij de turkse en marokaanse vrouwen is om aan andere mannen te laten zien dat zij al getrouwd zijn ik bedoel wij laten dat zien door alleen een ring te dragen en hindoe's laten het zien door een stip of streep op hun voorhoofd te zetten ik zeg niet dat ik het er mee eens ben nee hoor want als wij iets doen wat niet mag dan moeten we het maar voor lief nemen dus pet op in de klas of wat ook ik moest hem af en een meisje mag haar hoofddoek ophouden nee ik vind het maar gek maar ja zo het het nu eenmaal in nederland mag je zeggen wat je wilt maar of het je voor lief wordt genomen door de andere bevolkings groep ik weet t niet.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:16

Plucker schreef:
De bedoeling van een hoofddoekje dragen bij de turkse en marokaanse vrouwen is om aan andere mannen te laten zien dat zij al getrouwd zijn ik bedoel wij laten dat zien door alleen een ring te dragen en hindoe's laten het zien door een stip of streep op hun voorhoofd te zetten ik zeg niet dat ik het er mee eens ben nee hoor want als wij iets doen wat niet mag dan moeten we het maar voor lief nemen dus pet op in de klas of wat ook ik moest hem af en een meisje mag haar hoofddoek ophouden nee ik vind het maar gek maar ja zo het het nu eenmaal in nederland mag je zeggen wat je wilt maar of het je voor lief wordt genomen door de andere bevolkings groep ik weet t niet.

Wauw, dat is best knap, zo'n lap tekst zonder leestekens Schijnheilig

Volgens mij klopt het ook niet helemaal. Ik dacht in ieder geval niet dat hoofddoekjes er waren om te laten zien dat die vrouwen al getrouwd zijn, maar ik kan het mis hebben.
Lijkt me een beetje vreemd dat jonge meisjes ook hoofddoekjes dragen (terwijl ze niet getrouwd zijn).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:18

ik vind het dragen van hoofddoekjes in een representatieve functie niet kunnen. Het is toch een vorm van uiting van geloof...

Ik vind het dan uiteraard ook niet kunnen dat iemand in een representatieve functie met een groot kruis (al dan niet met Jezus er aan) gaat lopen pronken.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:21

heeft ook niets te maken met al dan niet getrouwd zijn

Mij kan het echt geen bal schelen, ik stoor me absoluut niet aan hoofddoekjes, petten, mutsen, hoedjes, whatever.... Het enige waar ik me aan stoor, is om het even welke "hoofdbedekking" die het gezicht (de ogen) slecht zichtbaar maakt, dus bijvoorbeeld de schaduw van een pet (maar ook een zonnebril) wanneer ik met zo iemand moet communiceren.

Een hoofddoek komt zeker niet provocerend op me over, zelfs meer traditionele arabische klederdracht niet.

Bepaald gedrag, houdingen, uitspraken ed daarentegen kunnen mij wel storen, maar dit staat voor mij los van hoofddoekjes of wat dan ook.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:29

Ik zie er echt geen problemen in. Het is een uiting van het geloof ja. Net als er hier vrouwen en meisjes rondlopen die onder geen voorwaarde een broek aan mogen. Dat stoort mij ook niet.
Is het onderdrukking? De meiden die ik gesproken heb moesten daarom lachen. In normale situaties niet nee. Er zullen vast families zijn waar het allemaal minder als ideaal gaat, maar over het algemeen is het gewoon een keuze om aan een extra voorschrift van het geloof te voldoen. Net als meedoen aan de ramadan en de dagelijkse bid-routine passen zij hun kleding aan aan wat de Koran voorschrijft - haren bedekken, armen tot over de elleboog, etc.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:33


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:38

In wat voor wereld leven we man :S

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:39

Ik vind het niet kunnen. Je hebt je maar aan te passen in het land waar je woont. Ik geef die Fransen wel gelijk.
Andersom is dat ook. Als er westerlingen naar andere werelddelen gaan moeten zij zich ook aanpassen aan de cultuur daar.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:45

Fitzroy schreef:
Andersom is dat ook. Als er westerlingen naar andere werelddelen gaan moeten zij zich ook aanpassen aan de cultuur daar.


Ben het met je eens dat je je qua gedrag en wat normen en waarden aan moet passen aan het land waar je inleeft. Maar imo staat geloof daar los van. Iedereen heeft zijn eigen geloof (of geen geloof) nederlander of turk zijn staat daar los van. Hooffdoekjes dragen is een onderdeel van een geloofsovertuiging en niet van een nationaliteit.

Ik ben dus ook tegen het verbod op hoofddoekjes, als je dat verbiedt moet je ook andere dingen, zoals het dragen van rokken of kruisjes moeten verbieden.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:45

Fitzroy schreef:
Ik vind het niet kunnen. Je hebt je maar aan te passen in het land waar je woont. Ik geef die Fransen wel gelijk.
Andersom is dat ook. Als er westerlingen naar andere werelddelen gaan moeten zij zich ook aanpassen aan de cultuur daar.


Kort maar krachtig. Cool Ik ben het hier mee eens. Hier en daar een kanttekening.
Wat je binnen 4 muren doet, zal me jeuken. Maar buitenshuis, pas je je maar aan.
Als wij ergens komen, horen wij ons hoofdbedekking af te zetten.

[edit]Je geloof wordt er niet minder om, wanneer je je hoofddoek op bepaalde momenten/op bepaalde plaatsen afdoet [edit]
Laatst bijgewerkt door Tigger op 16-03-04 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:50

Tigger"]
[quote="Fitzroy schreef:
Ik vind het niet kunnen. Je hebt je maar aan te passen in het land waar je woont. Ik geef die Fransen wel gelijk.
Andersom is dat ook. Als er westerlingen naar andere werelddelen gaan moeten zij zich ook aanpassen aan de cultuur daar.


Kort maar krachtig. Cool Ik ben het hier mee eens. Hier en daar een kanttekening.
Wat je binnen 4 muren doet, zal me jeuken. Maar buitenshuis, pas je je maar aan.
Als wij ergens komen, horen wij ons hoofdbedekking af te zetten.
[/quote]

Oké dus jullie dragen als je in Turkije gaat wonen een hoofddoekje?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:53

1 reden om niet daar te gaan wonen. Als dat daar verplicht is, zal ik wel moeten. Anders krijg ik levenslang... Knipoog

Gekheid, maar denk eens aan Israël, daar zijn plaatsen waar je je volledig dient te bedekken, ook als toerist... Dat doe je, dus waarom mogen wij niet zulke regels bepalen, voor bijvoorbeeld op scholen en dergelijke?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:57

In Turkije hoeven de vrouwen niet eens meer een hoofddoek te dragen, ze blijven er hier in Nederland aan vast houden.
Iemand die een rechter is of andere belangrijke publieke, representatieve functie heeft moet neutraal gekleed gaan. Dus ook politie zonder skinhead, hoofddoekje enz.
En in Frankrijk wordt en alleen maar op dat hoofddoekje gehamerd, maar het gaat ook om alle andere geloofsvoorwerpen. Dat lijkt men wel eens te vergeten..
Egypte heeft ook moslim cultuur en ook daar mogen vrouwen zónder hoofddoek lopen, het is niet verplicht alleen als je dat geloof aan hangt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:03

Tigger schreef:
Gekheid, maar denk eens aan Israël, daar zijn plaatsen waar je je volledig dient te bedekken, ook als toerist... Dat doe je, dus waarom mogen wij niet zulke regels bepalen, voor bijvoorbeeld op scholen en dergelijke?


Maar als je op scholen hoofddoekjes verbied, wil je dan ook andere uitingen van een geloofsovertuiging (zoals bijv. het bekende kruisje) verbieden?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:03

Ga mee met Fitzroy.
Ik voel me regelmatig gast in m'n eigen land. Boos!
Veel buitenlanders vertikken het om zich ook maar enigszins aan te passen aan de Nederlandse maatschappij.
Als ik naar om het even welk Islamitisch land ga, moet ik me wel aanpassen, anders zijn de consequenties daar niet misselijk.
Verder lopen de geimmigreerde Turken en Marokkanen veelal achter op hun eigen land. Daar is de ontwikkeling allang verder gegaan en loopt bijna niemand meer met een hoofddoekje.
Degenen die in NL wonen lopen qua cultuur wat dat betreft 20 jaar achter.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:05

DeesDeBest schreef:
In Turkije hoeven de vrouwen niet eens meer een hoofddoek te dragen, ze blijven er hier in Nederland aan vast houden.
Iemand die een rechter is of andere belangrijke publieke, representatieve functie heeft moet neutraal gekleed gaan. Dus ook politie zonder skinhead, hoofddoekje enz.


Misschien houden ze er in Nederland wel sterker aan vast, omdat ze een minderheid zijn, en zo toch iets van hun eigen cultuur willen bewaren Verward Maar goed daar gaat het hier niet om.

Een representatieve functie kan ik inkomen, maar de 'gewone' schoolgaande kinderen Verward

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:05

DeesDeBest schreef:

Egypte heeft ook moslim cultuur en ook daar mogen vrouwen zónder hoofddoek lopen, het is niet verplicht alleen als je dat geloof aan hangt.


Doel je op mijn stukje? Ik heb het niet over hoofddoek, maar er zijn daadwerkelijk plaatsen waar je geen korte broek en korte mouwen mag hebben.
Dit was als voorbeeld, over bepaalde regels/geboden van een land, waar je je aan behoort te houden. Waar niemand moeilijk over doet. Dus waarom moet er hier weer gelijk zo krampachtig gedaan worden?

Ik begrijp wel waar je heen wil, dit was wat ik ermee bedoelde. Lachen

Representatieve functies, maar ook scholen en dergelijke mogen van mij neutraal zijn. Geen gezeik, je mag ook geen ander hoofdbedekking op in de klas, dat vinden wij onbeleefd...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:10

Het is ook niet verplicht als je wel het geloof aan hangt. Het is ook niet verplicht voor alle christelijke vrouwen om een lange zwarte rok te dragen. Het is een gradatie in hoe strict je volgens de regels van het geloof wil leven. Het hoeft niet, mag wel. Die keuze staat vrij.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:13

het was eigenlijk meer een opmerking in het algemeen. In egypte is het als vrouw meer voor je eigen veiligheid om wel lange broek en wijd t-shirt met hoge hals te dragen, anders ben je binnen 5 min al 10 x uitgehuwelijkt.
Als je naar een land gaat waar andere regels gelden, vind ik dat je daar je daar moet in kunnen leven en accepteren. Het is onbeleefd als je dat niet doet, en waarom zijn wij Nederlanders dan weer zo achterlijk(!) om zo gastvriendelijk mogelijk te zijn. We zijn nog net niet zo gek om te gaan roepen, kom laten wij ook maar met hoofddoekjes rond gaan lopen want anders voelen ze zich niet thuis.
De regel die ze in Frankrijk hebben ingevoerd, prima! Neutraal zijn, geen hoofddoekjes, kruisjes, keppeltjes of dergelijke.

Citaat:
Het is ook niet verplicht voor alle christelijke vrouwen om een lange zwarte rok te dragen

Maar wel voor de zwaar gereformeerden..

En eerlijk gezegd denk ik dat een meisje van 5jr echt niet kan gaan roepen van ik wil zo'n ding niet om!! Dat zal ze heus wel moeten als haar ouders dat willen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:15

Heeft volgens mij weinig te maken met gastvriendelijk zijn. Meer met het respecteren van een geloofsovertuiging.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:16

Ik zie het probleem ook niet..
In bepaalde functies (waarin iemand neutraal hoort te zijn, dus idd rechter, maar ook juf op een openbare school bv) vind ik het niet kunnen, maar idd.. schoolgaande kinderen, huisvrouwen, de apothekersassistente? Maakt mij niet uit hoor.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:18

DeesDeBest schreef:
En eerlijk gezegd denk ik dat een meisje van 5jr echt niet kan gaan roepen van ik wil zo'n ding niet om!! Dat zal ze heus wel moeten als haar ouders dat willen.


Ze hoeven die dingen pas vanaf hun eerste ongesteldheid op. Voor die tijd hang je in die culturen tussen twee sexen in.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:18

Ik heb ook wel respect voor hun geloofsovertuiging, maar andersom schort dat er soms nog al eens aan..
Citaat:
Ze hoeven die dingen pas vanaf hun eerste ongesteldheid op. Voor die tijd hang je in die culturen tussen twee sexen in.


Ben benieuwd waar je dit vandaan hebt, in Egypte is het nl. zo dat ze 'm op moeten eigenlijk zodra ze naar school gaan, leeftijd of 5. Vaak willen ze 'm dan zelf al om, om zo bij de grotere/volwassenen te horen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-03-04 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:19

Ik vind dat het wel kan, maar dan wel zo'n ''gewone'' hoofddoek...
Eentje waarvan je alleen de ogen ziet vind ik niet kunnen...Maar ja wie ben ik Haha!