Vraagje mbt. werkloos en ziekenfonds

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Vraagje mbt. werkloos en ziekenfonds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:06

Hoihoi,

per 1 april as. sta ik "op straat". Na ruim 2 jaar hard werken voor een baas wordt ik liefelijk aan de kant gezet. Gelukkig krijg ik een leuke "oprotpremie" mee, dus financieel is het nog geen ramp voorlopig. Uiteraard ben ik al hard op zoek naar een andere leuke baan, maar dat vlot niet zo in deze economische situatie.

Ik heb dus het plan opgevat om lekker 1 of 2 weekjes vakantie (lekker met Chubby rijden, voorjaarsschoonmaak in huis, tuin aanpakken etc) te houden en daarna tijdelijk werken in een fabriek, supermarkt of whatever tot ik wat uitdagenders heb gevonden... Een vriendin waarschuwde me echter voor het feit dat ik dan op moet passen met mijn ziekenfondsverzekering...? Weet iemand hier iets preciezers over dan "daarmee moet je oppassen!"? En zijn er nog meer dingen waarmee ik rekening dien te houden?

Alvast bedankt!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:37

Ik neem aan dat je recht hebt op een uitkering. Via deze uitkering blijf je normaliter gewoon verzekerd voor het ziekenfonds.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:46

Denk niet dat ze recht heeft op een uitkering omdat ze akkoord gaat met ontslag en een oprotpremie ontvangt. Bij vrijwillig of zelf ontslag nemen heb je geen recht op uitkering daarom moet je goed opletten bij dit soort dingen. Al wordt je bij je nieuwe baan tijdens de proeftijd ontslagen ze kijken terug naar je werk verleden. Hou dit goed in de gaten.

Wat je moet doen is je ziekenfonds bellen en zeggen dat je per 1 april geen werk mee heeft en dat je dat stuk wilt overnemen (wat normaal de werkgever betaald). Dan krijg je een rekening voor aanvullend bedrag en die betaal je dan totdat je weer werk hebt.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:47

Hoi,

ik heb idd. recht op een uitkering, maar wil daar zolang het niet hoeft geen gebruik van maken. Mijn recht op uitkering zal ook pas ingaan op 1 mei (maand opzegtermijn wordt door de rechter in acht genomen). Per 1 mei wil ik toch weer aan het werk zijn.... Het gaat mij om die 2 weken dat ik "vakantie" neem...

Groetjes!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:48

Hey prisca,

ik neem zelf geen ontslag, ik laat me ontslaan dmv een pro forma procedure. Omdat ik accoord ga op bepaalde voorwaarden, kan ik wel gekort worden op mijn uitkering. Ik heb gelukkig een rechtsbijstandverzekering en de advocaat regelt alles voor me OK dan! !

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:49

Je kan dan idd niet ziekenfonds verzekerd blijven.
Wij hebben dit aan de hand gehad toen harmen een week 'werkloos' was.
Je kan je mee verzekeren bij je partner.
En anders moet je jezelf voor die tijd particulier verzekeren.
Succes!

Je verzekeringsmaatschappij weet dit wel.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:50

quote van www.ohra.nl
Als u een periode van hooguit 3 maanden tussen twee werkgevers of uitkeringen in geen recht heeft op een ziekenfondsverzekering, kunt u over deze periode een overbruggingspremie betalen.

Dit zal voor de meeste ziekenfondsverzekeringen wel gelden. Ik zou gewoon even met jouw verzekering bellen over de precieze voorwaarden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:01

na het aflopen van het contract loopt de ziekenfondsverzekering 1 maand door heb ik wel eens gehoord.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:06

Toen mijn vriend werkeloos werd en een uitkering aan vroeg, heeft hij gewoon het registratieformulier van het CWI ontvangen dat hij aan zijn ziekenfonds moest sturen.

Als ik het zo lees, ben je in april niet werkeloos, maar op een soort van betaald verlof, omdat je werkgever die maand nog betaalt. Als dat het geval is, ben je ook nog gewoon bij het ziekenfonds verzekerd lijkt mij.

=^.,.^=

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:39

Tot 1 mei ben je in elk geval verplicht verzekerd via de oude werkgever, immers er wordt loon doorbetaald gedurende de opzegtermijn.
Vanaf 1 mei wordt het uitkijken geblazen. Nieuwe job: geen probleem. Uitkering (gekort of niet) geen probleem.
Kies je er zelf voor om tijdelijk zonder uitkering of loon door het leven te gaan dan kun je de premie tijdelijk zelf voor je rekening nemen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 14:47

Thanks allemaal!!

Ik zal voor alle zekerheid vanmiddag even het ziekenfonds bellen hoe het precies zit.... Het ligt er natuurlijk aan of mijn werkgever zijn deel van de premie komende maand betaalt, denk ik...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:58

lageveld schreef:
Tot 1 mei ben je in elk geval verplicht verzekerd via de oude werkgever, immers er wordt loon doorbetaald gedurende de opzegtermijn.
Vanaf 1 mei wordt het uitkijken geblazen. Nieuwe job: geen probleem. Uitkering (gekort of niet) geen probleem.
Kies je er zelf voor om tijdelijk zonder uitkering of loon door het leven te gaan dan kun je de premie tijdelijk zelf voor je rekening nemen.


Idd, zo zit het in elkaar!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:05

Geeft toch weer een veilig gevoel dat de "hoofdboekhouder"het met mij eens is Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:08

lageveld schreef:
Geeft toch weer een veilig gevoel dat de "hoofdboekhouder"het met mij eens is Lachen


Hoe bedoel je dat?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:58

Tessebes"]
[quote="lageveld schreef:
Geeft toch weer een veilig gevoel dat de "hoofdboekhouder"het met mij eens is Lachen


Hoe bedoel je dat?
[/quote]

Gewoon, letterlijk. Ik had even in je profiel gespiekt. Hoeft verder niemand iets achter te zoeken hoor Lachen

Voor chubby:
Verder schoot me nog het volgende te binnen. Pas op dat je niet voor jezelf de door de rechter toegekende ontslagvergoeding ziet als een extra opzegtermijn. De einddatum die in het vonnis van de rechter staat is bepalend voor het einde van het loondienstverband.

Ik begrijp dat je in principe niet zit te wachten op een uitkering, en liever weer aan de slag gaat. Een prima uitgangspunt, maar pas wel op dat je niet het recht op een uitkering verliest. Je weet nooit hoe het loopt met het zoeken van een baan.
Vlg. mij moet je, om het recht op uitkering te behouden je wel melden bij het CWI op het moment dat je weet dat je werkloos wordt. Vanaf dat moment gaat namelijk ook de sollicitatieplicht in.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 09:14

Hoihoi,

als ik het goed van de advocaat begreep moet ik me (nog) niet melden bij het CWI, omdat ik dan (ivm. die oprotpremie) een paar maanden geen uitkering krijg. Pas als de rechter uitspraak heeft gedaan over de einddatum van het dienstverband moet ik me melden om een uitkering aan te vragen.
ik zal het voor de zekerheid navragen als ze me belt (wrs. vandaag, ze doet vandaag een voorstel aan mijn werkgever)...

Thanks allemaal voor jullie tips!! Ben er erg blij mee!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:05

Chubby schreef:
Hoihoi,

...... Pas als de rechter uitspraak heeft gedaan over de einddatum van het dienstverband moet ik me melden om een uitkering aan te vragen. .......


Kan kloppen; ik had begrepen dat die uitspraak er al was.