Starters: hoe redden jullie het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Starters: hoe redden jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 18:02

Na een relatie van 2 jaar, willen mijn vriend (26) en ik (20) gaan samenwonen. Maar dat valt flink tegen! Vooral omdat ik nog studeer, is het enorm lastig. Hij is 26, dus wil nu wel een keer op zichzelf gaan wonen. Ik wil ook het huis uit. Ik heb al een jaar op mijzelf gewoont, en kan sindsdien absoluut niet meer aarden in het ouderlijk huis.
Hij heeft wel een vast inkomen, en ik heb ook wel een bijbaantje.

En dan... Kopen? Mmm... de huizenprijs is enorm hoog, en een hypotheek krijg je bijna niet met 1 inkomen. Het zou wel lukken, maar niet makkelijk. Mijn vriend heeft helemaal geen slecht inkomen, maar ook geen topsalaris. Gewoon gemiddeld.
Huren dan? Gaat ook moeilijk. Wij zijn allebei zo stom geweest om ons nooit in te schrijven bij de woningbouw. Nu is het daar ook een beetje laat voor, want de wachttijd is 6 jaar.
Particulier huren is behoorlijk duur, minimaal 650 euro (appartementje, wel incl. gas / water / licht) (via directwonen.nl).

Kortom: particulier huren en kopen is allebei behoorlijk duur. We zullen dan behoorlijk zuinig aan moeten doen. Ook twijfelen we behoorlijk of we particulier moeten gaan huren, of kopen.
Kopen is meer risico, maar ja, je bouwt wel wat op.

Ik ben heel benieuwd hoe andere, jonge, mensen het ooit is gelukt om te gaan samenwonen. Het is allemaal zo duur! Tips?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:04

Wij hebben gekocht (rijtjeshuis in veenendaal). Maar wel 2 salarissen. Dat scheelt enorm.

Ik heb verder ook niet advies voor je. Scheve mond

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:08

Wij hebben ook gekocht, inderdaad net als Sjimmy ook met 2 salarissen. Anders red je t gewoon niet in deze tijd als starters.
Dus mijn advies: wacht met samen wonen tot je zelf ook een baan hebt.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:09

Even doorzoeken naar iets dat geen 650 kost. Ik betaal ongeveer de helft daarvan voor een 2k appartement in hartje Amsterdam, dus die zijn er ook wel.

Beginnen maar met inschrijven en dan mischien uitwijken naar een woonplaats die mischien iets minder populair is.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:11

Ik ben toen ik ging studeren gaan samenwonen met mijn toenmalige vriendje (ik 18, hij 19) omdat het wel gezellig was en een heel huis huren in principe voordeliger was dan allebei een kamer in een studentenhuis. In Leeuwarden was maar een hele korte wachttijd, dus dat was geen probleem. Inmiddels is dat alweer 6 jaar geleden en is het al 5 jaar uit tussen ons. Ik woon nu sinds juli in een appartementje in Groningen - eindelijk! Ik heb jaren op kamers moeten wonen omdat de wachttijd hier ook 4 jaar is.

Huren via Direct Wonen is inderdaad redelijk onbetaalbaar! Scheve mond Een vriendin van me heeft via een advertentie in de krant een woonboot bij een particulier. Bereken eens hoeveel jullie per maand te besteden hebben aan vaste lasten (hou ook rekening met studiekosten!) en kijk dan wat de mogelijkheden zijn.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 18:16

samantha23 schreef:
Wij hebben ook gekocht, inderdaad net als Sjimmy ook met 2 salarissen. Anders red je t gewoon niet in deze tijd als starters.
Dus mijn advies: wacht met samen wonen tot je zelf ook een baan hebt.


Samantha: dat duurt nog minimaal 6 jaar! Bloos! En 6 jaar wachten? Nee, bedankt! Op kamers is niet echt iets voor mij. Ik vind het zo enorm vies om de douche te delen....

Manic: is dat particulier???

Wind: we hebben een lijstje gemaakt, we zouden dan 700 euro over houden wat we kunnen besteden aan huur / hypotheek. We hebben alles vrij ruim genomen, zodat we niet te krap komen. Voor boodschappen hebben wij 300 euro staan. Is dat genoeg voor een maand? Dat was eigenlijk de enige post die we moeilijk vonden om in te vullen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:25

700 euro?
Voor jullie zou een kleine koopwoning toch te doen moeten zijn.
Als je een beetje uitkijkt met waar je je boodschappen doet moet het kunnen,zelf heb ik aan zo'n 80-100 euro in de week genoeg.
(We zijn met z'n vieren.)
Voor advies,PB! Knipoog

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:44

O, 6 jaar duurt nog wel erg lang ja. Haha!
700 euro is weinig hoor. Laat je anders eens voorlichten bij de hypotheker ofzo, weet je meteen wat jullie kunnen lenen.
Aan boodschappen zijn wij met z'n tweeen zo'n 200 euro per maand kwijt, maar we letten wel altijd goed op de prijzen enzo.

Alja

Berichten: 25589
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:56

toen ik 18 was heb ik zelf (samne met de bank Haha!) een flatje gekocht hie rin hoogeveen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:57

Heb hier verder weinig verstand van, maar met 700 euro per maand voor huur/hypotheek moet toch wel wat te vinden zijn

Ik heb begin dit jaar een etage in Rotterdam gekocht, 3-kamer woning met tuintje en berging. Mijn ouders staan wel borg voor mij, maar ik ben aan rente op de lening slechts 210 euro per maand kwijt (koopwoning dus). En het is geen slechte buurt, en vrij goed onderhouden.
Het enige nadeel is dat het van de woningbouwvereniging is geweest, waardoor er enige voorwaarden zitten aan een evt. verkoop. Daarbij ben je veprlicht 'lid' van de VVE, daaraan betaal ik 70 euro per maand, maar daarvoor wordt wel weer al het buitenonderhoud gedaan.

Maar dat moet dus best te vinden zijn binnen jullie budget
En 300 euro boodschappen per maand, moet je ook prima van rond kunnen komen met z'n tweeën denk ik.
Succes!

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:58

Als ik t verhaal van Richtje lees, moet t denk ik wel te doen zijn.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 19:01

Mmm... dat valt me mee. Maar wat zijn jullie dan kwijt aan gas / water / licht / riool / verzekeringen van eigen huis, enz? Want dat moet dan ook binnen die 700 euro blijven die we 'over' hebben voor woonruimte.
Bij particulier huren kunnen we wel iets vinden voor 700 euro incl. gas / water / licht enzo. Maar ja, als je koopt komt dat er nog bij. Is dat veel?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:05

Ik zit nu voor eneco op 100 euro per maand, maar vind dat zelf erg hoog. Ik denk dat dit komt door een heel hoog gebruik van de vorige bewoners en dat ik aan het eind van het jaar wel vrij veel terug moet krijgen. Riool zit bij mij bij mijn bijdrage aan de VVE in. Verzekering voor bijvoorbeeld stormschade ook. Inboedelvezekering heb ik bij de ABN afgesloten voor een speciaal studententarief. Hier ben ik incl. ongevallenverzekering 30 euro per jaar aan kwijt. Kan dus allemaal ook nog makkelijk Knipoog

Maar in welke plaats zoeken jullie?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:23

Wij hebben wel op 1 inkomen gekocht, niet omdat mijn vriend zoveel verdient maar omdat we toevallig een heel goedkoop huisje vonden en mijn inkomen nogal varieert. We wonen wel in Limburg, daar liggen de huizenprijzen wel wat lager.... Maar misschien als je geluk hebt lukt het toch.

*edit: onnozele typefout*

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:51

Ik heb lang gespaard en een huis gekocht (alleen) in Belgie, waar ik mijn paarden aan huis kan houden. In ned. had ik dit nooit kunnen betalen of vinden, aan de rand van het bos met bijna 2 hectare wei.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:12

Aangezien ik alleen ben zal ik dan ook alleen een huis moeten kopen. Ik ben al aan het rekenen gegaan, maar ik denk niet dat het mij lukt. Zeker niet als ik ook nog een eigen paard wil. En ik weet ook niet waar ik heenwil, dus zou niet weten waar ik een huisje wil kopen. Wie weet heb ik dan net wat gekocht en kom ik een leuke jongen tegen die elders woont. En dan?
Ik heb geen haast gelukkig.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:16

Vrienden van mij huren ook via Direct Wonen. Djiez wat is dat duur zeg. Op zich heb je bij direct wonen particuliere verhuurders, maar je moet bij DW borg betalen. Die vrienden van mij waren voordat ze in het huis zaten al meer dan 4000 euro kwijt aan borg e.d.!!! Zij betalen zich blauw aan huur voor een mooi appartementje met 2 slaapkamers, iets van 950 euro. Mij is dat veel te gortig, daar kan ik bij de woningstichting 3 huizen voor huren!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:17

boodschappen, duur genomen € 70 euro per week 2 pers + kat. Dit is echt ruim hoor.

stroom en gas en kabel TV (water apart dacht ik) voor ca 75 euro per maand voor normaal rijtjeshuis (2 personen die weinig thuis zijn).

Voor die 70o euro moet wat te vinden zijn! Een goedkope koopwoning of huren dat moet helemaal lukken!
Vergis je bij een koophuis niet dat het onderhoud (zeker bij een ouder huis) ook nog aardig in de papieren kan lopen.
Succes!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 20:24

Bedankt allemaal!
Eigenlijk dacht ik dat kopen voor ons niet mogelijk zou zijn, maar dit klinkt hoopvol.
Wij zoeken trouwens iets in Apeldoorn. Niet goedkoop, maar niet zo duur als de randstad gelukkig.
Onderhoud van een koophuis moet geen probleem worden. Mijn vader is aannemer, en mijn vriend is installateur / loodgieter. Dus dat gaat wel goedkomen Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:25

Wij zijn gestart met een koopwoning.
We hadden wel allebei een baan, maar de hypotheek is afgesloten op het inkomen van mijn vriend. En die verdient ook niet geweldig.

Als wij om ons heen kijken, zijn we met hypotheek vaak goedkoper uit, dan andere met huur.
Al heb je daar tegenover vaak weer extra kosten aan onderhoud.

Ik moet wel zeggen dat we wel het een en ander gespaard hadden.
Dus geen geld hoefde te lenen voor inboedel, stoffering enz.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:00

Hoihoi,

ik heb net even voor je gespiekt op funda.nl (een landelijke makelaarssite): in en om Apeldoorn staan zat appartementjes voor nog geen 100.000... Dit soort woninkjes is groot zat voor 2 personen de eerste paar jaar en waarschijnlijk kun je de hypotheek laten rusten op alleen het salaris van je vriend...

Lijkt me ideaal om mee te beginnen!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 17:07

Chubby, dat klopt. Maar dat is allemaal aan de Loolaan en de maandelijkse kosten voor de vereniging van eigen huis is (schrik niet) ruim 400 euro!
Dat komt er dus bij, en daarom zijn die flatjes daar zo spotgoedkoop.
RK: wij hebben beiden ook al flink gespaard, en de meeste uitzet / huisraad hebben we ook al.
We gaan binnenkort eens babbelen met de bank. Er zijn ook zo veel hypotheken en mogelijkheden / onmogelijkheden.
Als er mensen zijn die nog tips hebben, heel graag!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:11

VVE (vereniging van eigenaars) zal je bedoelen Knipoog
Vereniging Eigen Huis kan je info opvragen enzo over kopen.
ook handig
www.veh.nl


Wat een kosten zeg voor die VVE, niet normaal

Ik zou niet alleen met banken babbelen. maar ook met tussenpersonen, die weten van meer financiers de ins en outs.

Die gesprekken zijn toch gratis.
Ik weet nog wel een hele goede voor je. Die heeft ons (met onze onmogelijke situatie Knipoog ) perfect geholpen. En was als een van de weinige bereid om eea uit te zoeken.

Als je dat wilt kan je de gegevens via PB krijgen.

Met name van die tenten als "De hypotheker" enzo daar zijn we hard weggerend.
Ik stelde een vrij specifieke vraag, moest ik hem uit gaan leggen wat ik met wat dingen bedoelde.
Ik heb geen hoge pet op van die adviseurs daar. Maar we kunnen net een aantal 'verkeerde' getroffen hebben natuurlijk.
Lees jezelf goed in en voorkomt problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:20

Mijn vriend en ik wonen in een koophuis. Dat is gekocht op 1 salaris. Het is niet goedkoop nee maar het komt wel naar je toe!
Als je gaat kopen zou ik dat nooit op 2 salarisen doen. Moet er 1 uitvallen, dan kan je het niet meer betalen! Dat is echt het meest onverstandige wat je kan doen.

Huren is wel een goede optie. 6 jaar wachttijd vind ik nog meevallen. In Amsterdam zit ze zo maar aan een wachttijd van 10 a 12 jaar.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:23

carola schreef:
Manic: is dat particulier???


Via een makelaarkantoor dat voornamelijk bedrijfs onroerend goed verkoopt/huurt. Ernstig via via er tussen gekomen.

Kopen kan inderdaad ook een goede optie zijn, maar ik ben daar zelf nog niet helemaal aan toe. Zit nu goed en als ik (alleenstaand) een huis zou kopen zou ik mezelf helemaal klem zetten.

Het blijft moeilijk... dat is zeker.