Mag de SGP vrouwen discrimeren???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mag de SGP vrouwen discrimeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:55

Deze vraag kwam ik ergens tegen en dit antwoord hoort erbij, ik wilde het jullie niet onthouden:

"Ja, dat mag volgens de Nederlandse regering. De SGP laat vrouwen niet toe als gewoon lid van de partij. Dit wordt gerechtvaardigd met een beroep op de grondwettelijk gegarandeerde godsdienstvrijheid en verenigingsvrijheid. De regering acht deze argumenten zwaar genoeg om niet in te grijpen. Het VN-Comité dat toeziet op de naleving van het Vrouwenverdrag denkt daar anders over. In 2001 merkte dit Comité op dat de uitlsluiting van vrouwen uit de SGP in strijd is met artikel 7 van het Vrouwenverdrag, dat gelijke rechten van vrouwen op het terrein van het politieke en openbare leven garandeert. De Nederlandse regering zou aan deze discriminatie effectief een eind moet maken, aldus het Comité. Het wachten is op een regering of rechter die het aandurft de SGP tot de orde te roepen."

Predator

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:58

lekker is dat... daar hebben we thuis ook vaak discussies over hoe dat kan hier in nederland Scheve mond

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:05

Blijkbaar weegt de grondwet zwaarder dan het vrouwenverdrag voor de Nederlandse regering.
De zoveelste tegenstrijdige regel Scheve mond

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:11

Stel je nu eens voor dat een of andere politieke partij allochtone Nederlanders zou weren. Dan zou iedereen op zijn achterste benen staan. Maar dat hier in Nederland groeperingen als de ETA ook alle vrijheid hebben is naturlijk ook al bijzonder discutabel.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:11

zou je als vrouw lid willen worden van de SGP dan??

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:20

juval schreef:
zou je als vrouw lid willen worden van de SGP dan??


Ik niet, maar er zijn genoeg vrouwen in nederland, die het misschien wel willen..
Maar dit slaat natuurlijk nergens op..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:23

Discrimeren Verward en discrimineren van vrouwen door de SGP is zwaar belachelijk en ik snap niet dat dat hier in Nedeland kan.

Laatst hoorde ik wel over een partij met de grootste jongerenafdeling en ik dacht dat dat een van dat soort partijen was en ik dacht inderdaad de SGP..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:49

juval schreef:
zou je als vrouw lid willen worden van de SGP dan??

Nee, zeker niet. Maar denk eens aan alle mannen die dat wel willen, wetende dat dit normaal is binnen die partij, of denk eens aan alle mensen die hun stem geven aan deze partij Verward.
Het is toch zwaar uit de tijd, of ligt dat nou aan mij?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:54

juval schreef:
zou je als vrouw lid willen worden van de SGP dan??


kan me niet voorstellen dat je als vrouw lid wilt worden van zo een partij Verward

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:00

tja de islam word continu afgerekend over hoe dat tegenover vrouwen ZOU staan
maar de sgp is in mijn ogen ook iets dergelijks
vrouwen zijjn best lollig, maar stel je voor dat ze aan het besturen gaan
of echt iets te zeggen zouden hebben, nee brrr laat de vrouwen maar kinderen baren en opvoeden

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:03

draumpje schreef:
tja de islam word continu afgerekend over hoe dat tegenover vrouwen ZOU staan
maar de sgp is in mijn ogen ook iets dergelijks
vrouwen zijjn best lollig, maar stel je voor dat ze aan het besturen gaan
of echt iets te zeggen zouden hebben, nee brrr laat de vrouwen maar kinderen baren en opvoeden


oei van dat soort uitspraken gaan echt mijn nekharen recht overeind staan..
brrrr

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:09

Pffffffff, is die feministische revolutie helemaal voor niks geweest zeker. Onder welke steen zijn die mensen vandaan gekomen? Ik ben wel christelijk, maar volkomen opgevoed met het idee dat religie iets bevrijdends is. Niet een ketting om je nek!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:13

Een duidelijk voorbeeld waarbij artikel 1 van de Grondwet in conflict komt met het recht op godsdienstvrijheid en verenigingsvrijheid. Want dat laatste is dus waar de SGP zich elke keer weer op beroept als ze hierop wordt aangesproken.

Ik ben opgegroeid in een plaats waar de SGP en ChristenUnie (toen nog RPF etc.) al tientallen jaren lang de meeste zetels in de gemeenteraad hebben. Toen ik een jaar of 16 was, was dit allemaal al een issue. Ik ben ooit eens met een paar (katholieke) vriendinnen naar een open bijeenkomst van deze 'club' geweest, puur uit interesse (ambities om lid te worden hadden we niet Haha!). Ook het lidmaatschap van vrouwen kwam daar aan de orde. En wat me toen al duidelijk werd: het overgrote merendeel van de SGP-vrouwen is het er nog mee eens ook dat ze geen lid mogen worden! Tja, als ze het zelf allemaal prima vinden dat ze niet volwaardig meetellen, wie ben ik dan om mij er sterk voor te maken dat dat wèl kan? Knipoog

Overigens schijn je als jongere vrouw (<18 volgens mij) wel lid te mogen zijn van een jongerenafdeling van de SGP. Maar zodra je boven die leeftijd komt, houdt het op. Lid van de 'volwassen' partij zul je als vrouw nooit worden.


[Edit] typo's [/edit]

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:13

Mogen mannen dan wel lid worden van de vrouwenbeweging Verward
Zomaar een gedachte Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:20

Waterkippie"]
[quote="draumpje schreef:
tja de islam word continu afgerekend over hoe dat tegenover vrouwen ZOU staan
maar de sgp is in mijn ogen ook iets dergelijks
vrouwen zijjn best lollig, maar stel je voor dat ze aan het besturen gaan
of echt iets te zeggen zouden hebben, nee brrr laat de vrouwen maar kinderen baren en opvoeden


oei van dat soort uitspraken gaan echt mijn nekharen recht overeind staan..
brrrr
[/quote]

de mijne ook, maar zo komt de SGP op mij over
lijkt me dan ook duidelijk dat ik de SGP niet steun
ik vraag me ook af onder welke steen die mannen vandaan zijn komen kruipen, zoals een andere bokker hierboven al zo mooi omschreef

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:20

Romkabouter schreef:
Mogen mannen dan wel lid worden van de vrouwenbeweging Verward
Zomaar een gedachte Knipoog

wie weet, vraag het even na Romkabouter Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:26

Die ideeën zijn idd niet meer van deze tijd. Ik maak me er zelf maar niet meer druk om, ben het gewend dat er mensen zijn die totaal anders denken dan ik over verschillen tussen man en vrouw (ja, zelfs in deze tijd nog). Ik ben er ook mee opgehouden daarover in discussie te gaan met hen, want het enige wat zij kunnen antwoorden is: 'het staat zo in de Bijbel' of 'zo heeft God het bedoeld'. Tja, wat kun je daar als niet-gelovige dan nog tegenin brengen? Verward

Wat mij persoonlijk het meest stoort aan de SGP, is die enorme drang om hun ideeën op te leggen aan anderen. Zo is er momenteel in mijn 'oude' dorp weer gedoe om openstelling van de manege (hal van de rijvereniging) op zondag, omdat die op gemeentegrond staat en de gemeente heeft ooit besloten dat die grond gebruikt mocht worden, zolang dat maar niet op zondag gebeurde. Ik heb er absoluut geen moeite mee als mensen hun geloof en ideeën binnen eigen kring praktizeren. Maar dring ze alsjeblieft niet op aan anderen die wél met hun tijd meegaan en de zondag (of liever gezegd: hun hele leven) invullen zoals ZIJ dat willen.


[Edit] nog even iets toegevoegd [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-03-04 17:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:26

Die SGP; vreselijk dat er zulke partijen zijn!
Bah, het lijken de middeleeuwen wel: vrouw poetsen en baren, de man het haantje uithangen...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:28

draumpje schreef:
wie weet, vraag het even na Romkabouter Haha!

Goed plan *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:28

Romkabouter schreef:
Mogen mannen dan wel lid worden van de vrouwenbeweging Verward
Zomaar een gedachte Knipoog

Van de meesten wel hoor.

Maar de SGP is toch niet slechts een mannenbeweging?? Het is toch een politieke partij binnen ons democratische stelsel??

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:29

Dat is zo Lovely, het was ook maar een associatie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:30

Karin schreef:
Tja, als ze het zelf allemaal prima vinden dat ze niet volwaardig meetellen, wie ben ik dan om mij er sterk voor te maken dat dat wèl kan? Knipoog

Omdat de geschiedenis leert dat je altijd op moet komen voor de zwakkeren en onderdrukten in de samenleving. Want zonder die gedachte was er nooit een verschijnsel als emancipatie en rechtsgelijkheid geweest.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:32

het is een politieke partij, maar wel 1 die liever niet heeft dat de vrouwen iets wezenlijks hebben in te brengen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:36

Wie gaat deze partij dan tot de orde roepen vraag ik me af.. JPtje zeker niet vrees ik..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:39

Zie je de knipoog erachter? Ik realiseer me echt wel dat er nooit iets zal veranderen als niemand ingrijpt. Wat ik hiermee wil aangeven, is dat er binnen SGP-kringen niet echt behoefte is aan vooruitgang. En dat allemaal omdat men uitgaat van wat er eeuwen geleden in de Bijbel is vastgelegd. Zo is het en zo moet het altijd blijven.

Lovely schreef:
Maar de SGP is toch niet slechts een mannenbeweging?? Het is toch een politieke partij binnen ons democratische stelsel??


Inderdaad: waarom één mannenpartij binnen dat democratisch stelsel terwijl de overige partijen wél gewoon gemengd zijn? Maar ook hier weer beroept de SGP zich op het beginsel van godsdienstvrijheid en verenigingsvrijheid. Ben benieuwd of (en wie) het zal lukken om de SGP voor het gerecht te krijgen.