Spaanse bevolking protesteert tegen regering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Spaanse bevolking protesteert tegen regering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 01:14

Een dag voor de verkiezingen in Spanje is de bevolking massaal de straat op gegaan nu bekend is dat niet de Eta maar aan El Quaida verwante organisaties de slachtingen op de stations in Madrid veroorzaakt hebben.

Zou dit het begin zijn van een ommekeer in de alliantie in Irak. Het is duidelijk dat deze regering in Spanje morgen flink gaat verliezen.

Wat gaan de Engelsen doen, zou Blair ook gaan vallen nu.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:21

Zoals ik gisteren al een journalist hoorde zeggen: 'ik hoop, helaas voor de Spanjaarden, dat het de Eta is, want de kans is anders groot dat er gevaarlijke toestanden gaan ontstaan tegen de moslims binnen de Europese grenzen. Ik ben bang dat hij daar gelijk in krijgt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:34

hoewel het nog niet vaststaat dat al-qaeda daadwerkelijk de aanslag heeft gepleegd is het waarschijnlijk het oude liedje; het gewone volk moet lijden vanwege de beslissingen van hun regering, terwijl ze er niet achter stonden. het is afwachten wat er nu gaat gebeuren, er zijn iig verdachten aangehouden (en hindoestanen verhoord).

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:41

Ik snap eigenlijk ook niet dat de regering vol blijft houden dat de ETA er achter zit, terwijl toch bijna vast staat dat het Al Qaida was. Doet me wel ietsje aan de Iraakse minister van informatie denken Haha! .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:42

dat zijn nou politieke belangen kayla.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:43

Al Sahhaf Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 01:43

SuperPepeijn schreef:
hoewel het nog niet vaststaat dat al-qaeda daadwerkelijk de aanslag heeft gepleegd is het waarschijnlijk het oude liedje; het gewone volk moet lijden vanwege de beslissingen van hun regering, terwijl ze er niet achter stonden. het is afwachten wat er nu gaat gebeuren, er zijn iig verdachten aangehouden (en hindoestanen verhoord).


Niets staat vast, maar het is opmerkelijk en hoogst onverwacht dat er andere dan ETA daders voor de dag van morgen bekend gemaakt zijn.

Omdat ik in politiek op die hoogte met zo'n grote inbreng van Amerika in Spanje niet geloof in toevalligheid vraag ik me dus serieus af wat het doel hiervan is buiten het ten van brengen van de zittende regereing.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:45

lis schreef:
Al Sahhaf Haha!


Ja die Haha! . Daar zijn ook erg grappige posters van trouwens *LOL* .

Ja ik weet het SP, ze maken zichzelf er alleen niet geloofwaardiger op Scheve mond .

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:45

Het komt de spaanse regering wel goed uit om net voor de verkiezingen de Eta hiervan de schuld van te kunnen geven: levert stemmen op; vooral van de gematigde Basken

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 01:57

carien schreef:
Het komt de spaanse regering wel goed uit om net voor de verkiezingen de Eta hiervan de schuld van te kunnen geven: levert stemmen op; vooral van de gematigde Basken


Ja maar dat kan dus niet meer he morgen zijn de verkiezingen en de Spanjaarden zijn boos.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:59

ik geloof niet dat er opeens een ommekeer komt. kiezers voor ene partij gaan misschien wel gematigd, maar niet radicaal op een andere stemmen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:10

ff Voor de duidelijkheid Sarabande : Ik reageerde op een opmerking van Kayla 00.41 uur. Da's soms het nadeel als er veel/snel gereageerd wordt op een topic: reageer je op bokker A, zitten er ondertussen weer andere bokkersreacties tussen en dan klopt mijn reactie niet meer Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 03:55

Quoten wil dan nog wel eens helpen Haha! .

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:40

Zekerheid is er volgens mij nog steeds niet wie er achter de aanslag zit. Maar dát is niet de boodschap die de Spaanse overheid uitdraagt. Ze heeft haar ambassades, naar ik elders las, opdracht gegeven uit te blijven dragen dat ETA de meest waarschijnlijke dader is. Nogal onethisch om dit vol te houden als je daaraan toch duidelijk moet twijfelen. Ik houd even twee opties tegen het licht:

1. De Spaanse regering weet dat het niet de ETA was, maar het komt hen beter uit dit vol te houden. Want als de regeringspartij/Aznar, toegeeft dat het een aanslag van Al Qaida was, lopen ze het risico morgen bij de verkiezingen alsnog het onderspit te delven. (Daar heb ik zelf overigens mijn twijfels over)

2. De Spaanse regering heeft inmiddels aanwijzingen dat degenen die de aanslagen hebben gepleegd niet van Arabische afkomst zijn, en houdt daarom dus stug vol dat het de ETA is omdat de 'derde optie' nou even niemand goed uitkomt. (De springstof schijnt van Spaanse afkomst te zijn en de slaghoedjes zijn van koper, wat niet 'ETA' is. Bovendien ontkent 'ETA' nu echt via alle denkbare kanalen enige betrokkenheid).

Welke optie het ook moge zijn, de Spaanse regering probeert een eigen draai te geven aan de vraag wie verantwoordelijk is voor deze aanslagen, althans tot en met de verkiezingen. Met als kennelijk doel om geen stemmen te verliezen.
Dit is dus puur politiek opportunisme/liegen over de lijken/het lijden van honderden slachtoffers, en daarmee in mijn ogen verwerpelijk!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 10:52

Het nieuws zei dat het Moslims zijn waarvan 3 Marokkanen.
Ik denk dat dit wel degelijk invloed heeft op de verkiezingen, wellicht niet in heel Spanje, maar zeker in Madrid, maar dat weten we vanavond al.
Ik blijf vooral nieuwsgierig naar de impact hiervan op de verhoudingen binnen de wereldpolitiek en met name de alliantie in Irak.
De Engelsen hebben ook maar heel weinig nodig om niet voor Blair te hoeven kiezen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:07

we moeten het maar afwachten. maar je kiest een partij niet alleen voor de zaak irak, maar voor nog veel meer zaken en om ook daarvoor lijnrecht iets anders te kiezen lijkt me onlogisch.

hoe dan ook het is iets waar de spaanse bevolking duidelijk niet voor gekozen heeft maar wel voor heeft moeten betalen.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:18

carien schreef:
Zoals ik gisteren al een journalist hoorde zeggen: 'ik hoop, helaas voor de Spanjaarden, dat het de Eta is, want de kans is anders groot dat er gevaarlijke toestanden gaan ontstaan tegen de moslims binnen de Europese grenzen. Ik ben bang dat hij daar gelijk in krijgt.



sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 11:25

SuperPepeijn schreef:
we moeten het maar afwachten. maar je kiest een partij niet alleen voor de zaak irak, maar voor nog veel meer zaken en om ook daarvoor lijnrecht iets anders te kiezen lijkt me onlogisch.

hoe dan ook het is iets waar de spaanse bevolking duidelijk niet voor gekozen heeft maar wel voor heeft moeten betalen.


Als de bevolking van een land denkt dat een regering hun dagelijkse veiligheid in gevaar brengt zou dat wel eens grote invloed op het kiezersgedrag kunnen hebben.
Dat is namelijk erg dichtbij voor mensen.
En zowel de Britten als de Amerikanen gaan dit jaar naar de stembus.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:40

onveiligheid komt niet alleen van terrorisme. en in spanje komt dat niet alleen van de kant van al-qaeda. het is wat de partijen betreft nu kiezen tussen irak of ETA geloof ik, beide kanten weinig goeds.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:24

Kayla schreef:
Quoten wil dan nog wel eens helpen Haha! .

Slapen Haha! Maar ben nu weer helemaal wakker!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 14:17

Citaat:
Premier Aznar van de (PP) heeft al laten weten na de gang naar de stembus op te stappen als regeringsleider


Dit staat in een ander topic, het gaat heel snel.
Ik kan deze uitspraak echter op het nieuws nog niet vinden.