Prikpil voor hond

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:13

Je eigen VA zegt niet voor niets dat het niet goed is om de prikpil langdurig te geven.
Je loopt verhoogde kans op baarmoederontsteking en ook op mamma tumoren.
Bij een teef die gesteriliseerd wordt gaan de mannelijke hormonen wat meer spelen ze zou dus theoretisch juist wat minder bang kunnen worden, in ieder geval niet nog banger.
Een hond wordt niet dikker door de sterilistatie, als een hond gesteriliseerd is moet je gewoon minder eten geven. Dat vergeten de meeste mensen meestal.
Ik heb hier twee geholpen honden rondlopen en die zijn echt superslank!
Steriliseren is echt het enige alternatief of gewoon loops laten worden natuurlijk.

Verder denk ik dat je het beste naar je eigen VA kunt luisteren. Hij kan beoordelen of je hond in een goede conditie is om geopereerd te kunnen worden.


ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:19

Ik begrijp wat je bedoelt. Toen mijn moeder eind vorig jaar overleed kregen wij haar teefje. Die heb ik toen gelijk een prikpil moeten geven omdat ze tegen haar loopsheid aanzat en wij hier allemaal reuen hebben.
In december is ze gesteriliseerd en daar heb ik vreselijk tegenop gezien, ik was zo bang dat er wat fout zou gaan. Gelukkig is het allemaal goed gegaan.

Ik heb in het verleden ook eens een Bassethound teef met spoed moeten laten steriliseren wegens ernstige baarmoederontsteking. Dat was echt eng want die teef was dus al doodziek. Ook dat is gelukkig goedgekomen.

Tegenwoordig zijn de narcose's al een stuk veiliger dan vroeger maar er blijft altijd een risico aanwezig. Het beste kun je dat met je VA overleggen.

Je hebt geen optie om haar gewoon loops te laten worden, of heb je ook reuen in de buurt?


ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:58

Natasha schreef:
Een pensionklant zei dat ik gewoon een up en go broekje aan moet doen, dat ze dan niet kunnen Kezen Haha! , maar zou dat helpen?


Nee dat helpt absoluut niet! Daar zijn al heel veel 'verassings'pups van gekomen.
En als je hond te dik is bij wat je nu geeft moet je haar echt minder geven, eventueel een deel van het voer vervangen door sperziebonen. Die paardenbrokken zullen er ook geen goed aan doen maar dat is moeilijk af te leren natuurlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, DenieesB, Drico, F_Orumster, fierefluiter, fro, Gittta, heidiLOVER, Lalidan, Lola25, Marcella, nicole_floor, Regenpier, Relaxed, thequeensmum, Zick_Zack en 78 bezoekers