geef je mening m.b.t orgaandonatie!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet automatische orgaandonatie, tenzij iemand bezwaar aantekent, worden ingevoerd in Nederland?

Ja, absoluut.
61 (45%)
Ja, maar dan vind ik wel: niet geven = niet krijgen.
17 (12%)
Ja, om een bepaalde (andere) reden.
2 (1%)
Nee, het is mijn lijf en ik beslis wat ik er mee doe (niet de regering)
39 (29%)
Nee, natuurlijk niet.
4 (2%)
Nee, om een bepaalde (andere) reden.
8 (5%)
Ik weet het niet.
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 134


_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

geef je mening m.b.t orgaandonatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 20:50


_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 20:52


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:56

Ik ja want er is eerder kans dat iemand een orgaan krijgt. Ik zeg nee want het werkt de orgaanhandel in de hand. Wat laatst nog is gebeurd op een univeristeit. Maar zo lang er bezwaar aangetekend mag worden zeg ik doe maar wel wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:56

Ik heb gekozen voor Ja, absoluut.
Je merkt gewoon dat een heleboel mensen er nooit over nadenken waardoor er een hoop organen "verloren" gaan.
Daarom vind ik het een goede zaak als het Ja, tenzij... gaat worden ipv Nee, tenzij...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:02

Weggeven die handel, als ik toch dood ben, wat moet ik er dan nog mee, als je er andere levens mee kan redden !!!!!!!!!!!!!
Wel ken ik een aantal mensen die niet willen geven, maar zeker weten wel zouden willen ontvangen en dat vind ik dus niet kunnen, dus ik heb gestemd voor niet geven = niet krijgen

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:09

ja absoluut!
volgens mij zijn er heel veel mensen die niks met dat formuliertje doen terwijl ze best hun organen zouden willen doneren, dat is zo zonde! er staan mensen zo lang op de wachtlijsten Scheve mond
van mij mogen ze alles hebben Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:16

Ik heb ook ja absoluut ingevuld.
Je kan nog steeds bezwaar maken namelijk, dus het is echt niet zo dat je organen tegen je zin worden weggehaald.
Ik hoop dat het meer mensen tot nadenken aanzet wat ze eigenlijk willen en daar ook voor uit komen. Het is echt nodig dat er meer organen beschikbaar komen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:19

Ten eerste: hier zijn echt al veel topics over geweest hoor, met uitgebreide argumentatie van beide kanten.

Ten tweede: je hebt daar een stemkeuze: "Nee, het is mijn lijf en ik beslis wat ik er mee doe (niet de regering)" Zelfs met automatische orgaandonatie, tenzij je bezwaar aantekent, beslis je nog steeds zelf. Als je het niet wenst, heb je enkel maar bezwaar aan te tekenen.

Ik heb trouwens ja absoluut ingevuld, voor de argumentatie moet je de zoekmachine maar gebruiken Knipoog

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:57

ik vind het wel moeilijk want aan de ene kant: als het iemand was waarvan je houd dan zou je het wel doen maar ik heb wel zoiets van : die mensen hebben niet niet voor niks dat gekregen en dan denk ik dat het de natuur is dat ze dood gaan.. hoe hard het ook is.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:07

Ik heb gekozen voor Ja, maar dan vind ik wel: niet geven = niet krijgen.

Ik vindt het persoonlijk heel cru dat je zelf je organen niet wilt afstaan als je dood bent, maar wel verwacht dat je een nieuwe nier krijgt als je er een nodig mocht hebben...
Zo werkt het imo dus niet, en das heel persoonlijk. Maar je zou kunnen zeggen dat ik iemand geen leven "gun" als hij dat anderen ook niet "gunt", klint heel gemeen en bot, maar zo denk ik daar over Scheve mond

Niet aanvallend bedoelt tegen mensen die geen donor willen zijn hoor, is jullie goed recht

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:03

Ja absoluut er is een groot tekort aan orgaandonoren maar wel mits er zeer goede voorlichting is over hoe je donatie kan weigeren, (ook bijvoorbeeld voor allochtonen en ouderen) zodat iedereen wel bewust de keuze heeft.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:12

Absoluut niet, Mijn lijf en ik beslis wat ik ermee wil doen en ik vind niet dat ik bezwaar moet aantekenen als ik dat niet wil.
Mijn organen mogen ze trouwens wel hebben.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:13

Ja absoluut, er zijn genoeg mensen die geen donorcodicil hebben ingevuld. Als ze écht bezwaar hebben dan kunnen ze dat meteen aangeven.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:13

Lieke schreef:
Absoluut niet, Mijn lijf en ik beslis wat ik ermee wil doen en ik vind niet dat ik bezwaar moet aantekenen als ik dat niet wil.
Mijn organen mogen ze trouwens wel hebben.

huh? Verward

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:19

als ik dood ben besef ik toch niet meer wat er met m'n organen gebeurd.Als er iemand anders kan overleven dmv iets dat ik toch niet meer nodig heb,waarom niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:22

ABSOLUUT NIET. Hoe kan een ander nu beslissen over mijn lichaam? Ik dacht dat je in Nederland alles zelf besloot? Ik wil geen donor zijn voor iedereen, waarom daar heb ik mijn redenen voor. Voor familie, vrienden en geliefde wel maar anders Ik ga verder niet dieper hierop in, ligt nogal gevoelig.

Ik vind dat ze het moeten laten zoals het nu is. Ik heb geen briefje opgestuurt met de mededeling dat ik het niet wil, en ik ga het niet doen ook. Ze hebben gewoon met hun poten van mijn lichaam af te blijven zolang ik daar geen toestemming voor heb gegeven. En door een wet in te voeren geef ik nog steeds geen toestemming...

Ik vraag me echt serieus af waar het met dit land naartoe gaat. Nu is het dit. Wat is het volgende week?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:02

je kunt toch bezwaar aantekenen als je niet wil. nu zijn er een hoop mensen die er niets op tegen hebben maar er gewoon niet aan denken om organen af te staan. en onder tussen liggen er mensen dood te gaan in het ziekenhuis. Bij mij mogen ze alles weg halen hoor. ik heb zo'n donor ding in mijn portomonee. zolang ze maar zorgen dat ik goed dood ben.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:08

Ik vind van niet, omdat donororganen ook behoorlijk wat nadelen met zich mee brengen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:09

Ik heb ingevuld weet ik niet.

Er kleven altijd nadelen aan verplicht, op welke leeftijd moet je het verplicht maken? Als de wet ouder is weten mensen niet meer dat ze bezwaar kunnen maken.

Ook ik ben van mening als jij niet wil geven mag je ook niet ontvangen.
Maar kleine kinderen kunnen deze keuze dus niet maken, en als de ouders niet willen geven moet je het kind dan weigeren?

Mijn organen mogen ze hebben, maar als mijn moeder mij overleeft heeft zij er bezwaren tegen, zij wil ook niet ontvangen maar wel afstaan (bij leven) aan familie.
Iedereen in mijn omgeving en natuurlijk mijn man weten wat ik graag wil. Hij is ook degene die beslist.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:12

Ik heb er lang over na gedacht, en ik heb mijn reserves.
Ja, mijn organen zijn beschikbaar maar tegelijkertijd Nee, niet voor iedereen.

De cynicus in mij gelooft namelijk dat als ik praktisch op sterven lig maar nog net een mager kansje maak, en in het kamertje naast mij ligt Prinsesje Amalie, wachtend op een orgaan dat nog in geode staat uit mijn lichaam te plukken is... ik wel eens geofferd kon worden ten gunste van het 'algemeen belang'. Nee dank je.

Mijn organen zijn dus wel beschikbaar voor de gewone man of vrouw, maar niet voor Bobo's. Mijn nabestaanden weten dat over mij, ik heb geen overheid nodig om dat te regelen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 07:33

Wat Dees zegt is een wijdverbreid misverstand. Er wordt niemand geofferd tbv organen, dat is echt complete onzin, en komt alleen in boeken voor (oa Konsalik)
Het is niet zo dat je ook maar een minuut eerder dood gaat omdat ze toevallig je nieren of je lever nodig hebben, ook al ligt de keizer va China bij jou op de kamer.
Mijn mening? Laat ze me maar leeghalen. Als ze iemand anders kunnen helpen met wat er uit mijn lichaam gehaald kan worden, dan graag.

"Don't take your organs to heaven, Heaven knows we need them here"

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:56

Absoluut

Veel mensen vergeten die dingen in te vullen of op te sturen, het is dus net ff die extra stok achter de deur. Als je het echt niet wilt, dan doe je maar lekker wat meer moeite. Op het moment dat ik (al dan niet automatisch) donor ben en ik blijk bv een nierziekte te hebben, dan worden mijn nieren toch niet gebruikt.

Stel je eens voor...

Je blijkt een nier te hebben die nog maar voor 10% werkt, de andere werkt helemaal niet meer. Je moet iedere dag tig keer aan een apparaat liggen om je bloed te reinigen, je nier kan dat immers niet meer. Na verloop van tijd gaat het echter, zoals verwacht, slechter. Je word opgenomen in het ziekenhuis om een donor-nier te krijgen. Je toestand gaat steeds verder achteruit. Maar die donor-nier? Nee, die is er niet...

Ik vind het dieptriest dat in bovenstaand geval de ouders onder het mes zijn gegaan voor die nier, omdat dat meisje, nog maar 17 jaar! het gewoonweg niet zou overleven, langer wachten zou niet verantwoord zijn. Dat mag gewoon niet gebeuren... Je bent toch dood, who cares dat ze met jouw organen een leven redden, misschien wel 2...?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:41

NEE!

Ik ben niet tegen het principe van orgaandonatie voor de mensen die dat zelf willen, maar in mijn geval niet. Ik zou wel evt. een nier willen afstaan aan iemand die ik goed ken, als dat nodig mocht zijn.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:09

Scum schreef:
Ik ben niet tegen het principe van orgaandonatie voor de mensen die dat zelf willen, maar in mijn geval niet. Ik zou wel evt. een nier willen afstaan aan iemand die ik goed ken, als dat nodig mocht zijn.


Dat is juist het idee achter die automatische donor... Je bent alleen niet-donor als je dat zelf aangeeft. Je mag je opgave overigens altijd wijzigen Lachen

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:11

Mijn tante is maandag overleden aan een hersenbloeding, ze was 51. Vrijwel al haar organen en haar huid zijn getransplanteerd. Ze had een zeldzame bloedgroep, en heeft zo, na haar dood, het leven van andere mensen die normaal geen kans hebben gered.

Ik heb een donorcodicil. Lachen