Wat moet er aan het autorijbewijs veranderen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Wat moet er aan het autorijbewijs veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 19:52

Ik vroeg me zo eens af. Wat vinden jullie dat aan een rijbewijs zou moeten veranderen, en wat zou er volgens jullie echt meegenomen moeten worden in de rijlessen.

Voorbeelden:

* ervaring op moeten doen met dieren in het verkeer
* een dag slipcursus volgen op afgesloten terrein
* een keer rijden in een automaat (auto)
* een keer (mee-)rijden op een vrachtwagen. Al is het maar om te laten zien hoe lang het duurt voor zo'n ding tot stilstand komt.
* etc.

En wat vinden jullie van het puntenrijbewijs?

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:01

Puntenrijbewijs vind ik goed

Slipcursus is helemaal niet goed als je net je rijbewijs hebt, je moet eerst een tijdje echte rijervaring hebben.
Rijden in een automaat is zo moeilijk niet, je moet alleen niet voor het stoplicht je rem voor je koppeling aanzien, en dus vol remmen Schijnheilig

En, dat inzicht krijgen in het rijgedrag van een vrachtwagen kun je wel voor iedereen verplicht stellen, ik vind dit vooral iets dat fietsers goed kunnen gebruiken, en ook voetgangers...

Ik vind het rijbewijs zoals het is goed, helemaal nu met de invoering van het puntensysteem.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:05

Ben het helemaal met Ynzo eens, rijbewijs is prima zoals het is.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:07

De examens zouden minder stressvol kunnen zijn.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 20:08

Dat van de slipcursus zit wel wat in. Maar je leert er wel ontzettend veel van. Ik denk wel dat je die kunt doen, ook al ben je een beginnend rijder. Tis dan maar even dat de schrik er goed in zit Haha! Maar je slipt dan niet alleen, je bekijkt ook wat voor effect gas geven en remmen allemaal kan hebben. En wat voor geluid abs maakt, als je vol remt.

Rijden in een automaat is ook zeker niet moeilijk (super relaxed), maar iemand moet je altijd de eerste keer uitleggen hoe het moet. Ik bedoelde ook niet uuuuren erin rijden. Maar gewoon een uurtje. Gewoon dat je ook weet hoe dat werkt.

En dat van die vrachtwagen. Ik persoonlijk irriteer me meer aan auto's dan aan fietsers en wandelaars. Als ik met de vrachtwagen rij, schieten er echt vaak mensen nog even snel voor mij de weg op. Terwijl ik dus echt niet voor hun vol kan remmen. Sinds ik in de vrachtwagen rij, kijk je ook heel anders naar vrachtwagens.
En veel fietsers en wandelaars rijden ook auto (boven de 18 dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:09

Niks veranderen, is wel goed zo
Punten rijbewijs vind ik wel goed.
Alleen word het wel eens tijd dat mensen die onnodig 20 km te zachtjes rijden ook punten aftrek krijgen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:09

Oh ja, vakparkeren en fileparkeren tussen 2 auto's in... Dat had er van mij bij mogen zitten, toen ik rijlessen had was ik blij dat ik dat niet hoefde, maar nu baal ik ervan omdat ik in mn broek schijt als ik tussen 2 auto's moet parkeren.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 20:10

Dat ik heb het genoeg moeten doen
File parkeren is toch ook een onderdeel van de bijzondere verrichtingen. Verward

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:14

Ja, maar niet tussen 2 auto's in. Ik heb allebei, fileparkeren en vakparkeren wel gehad, maar file parkeren alleen met een auto voor me en vakparkeren tussen 2 lege vakken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:25

Mijn rij-instructeur liet me rustig tussen 2 auto's in inparkeren hoor, fileparkeren, vooruit en achteruit, wat is daar moeilijker aan dan als het leeg is naast je Verward Is alleen een psychologische drempel. Rustig rijden en je oogjes gebruiken en schaam je niet om desnoods uit te stappen om te gaan kijken!

Ik vind het rijbewijs wel best zo. Het is al duur genoeg, als al die extra toeters en bellen er ook nog eens bij moeten...
Ik vind dat nieuwe RIS, Rijopleiding In Stappen wel een goed iets.


En E-rijbewijs veprlicht voor alles boven de 750 kg. Ben je van dat ellendige rekenen en al die linke "'t ken net" combinaties op de weg af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:25

- Inparkeren op alle manieren, en eigenlijk ook lessen in verschillende formaat auto's. Ik rijd nu in gezinsauto, heel wat langer en onoverzichtelijker, en heb nu opnieuw leren inparkeren. En dan verloopt het nog niet altijd vlekkeloos Bloos Dus fileparkeren voor en achteruit, maar ook in een vak inparkeren zowel voor als achterruit, terwijl beide vakken gevuld zijn.

- Slipcursus, heb ik nooit iets over gehad, van mijn rijschool weet ik niet eens wat ik precies zou moeten doen, als mijn auto in de slip raakt, terwijl het me wel al eens overkomen, toen heb ik op hoop van zegen maar wat gedaan, en dat is goed afgelopen... Scheve mond Maar dit hadden ze mij moeten leren. Na het gebeurde heb ik eens goed met m'n vader en broer gepraat wat ik nou precies moet doen als ik in de slip raak.. Het was een doodenge ervaring, had m'n rijbewijs net 2 weken, en dan had ik het al...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:27

Margreet, het gaat meer om het feit dat het moeilijk inschatten is of het wel past tussen die 2 auto's als je daar geen "training" in hebt gehad. Dat is dus mijn probleem, niet het parkeren zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:28

Margreet schreef:
En E-rijbewijs veprlicht voor alles boven de 750 kg. Ben je van dat ellendige rekenen en al die linke "'t ken net" combinaties op de weg af.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. "Kennet" is bloedlink...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:37

Flair, dat kunnen ze je wel leren voor je lesauto en dan rij je daarna in een andere auto en kun je weer opnieuw beginnen... Als ik mijn bus in een vakje peuter waar mijn lesauto in paste, dan gaat er toch echt iets mis... En als ik een vak zoek voor mijn bus terwijl ik de 106 van m'n moeder bij me heb, dan zoek ik onnodig lang.
Kijken (dat heb je geleerd!), rustig rijden en veel doen, dan komt het vanzelf, heus. Ik durfde eerst ook niet 'strak' in te parkeren, ik reed wel een rondje extra op zoek naar iets ruimers.

Ik ben er niet zo voor om echt alles maar te leren, dat maakt het onnodig duur en langdurig. En in een andere auto is het toch weer anders. Je leert een aantal basisvaardigheden goed (zoals kijken) en op basis daarvan kun je de andere handigheidjes ontwikkelen, gewoon door het te doen!
Je leert lezen en het alfabet en op basis daarvan kun je uiteindelijk ook die dikke pillen lezen.

Dat je pas echt leert rijden als je je rijbewijs hebt is zoooo waar!


Rijden op glad wegdek vind ik wel een nuttige aanvulling.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:51

1. Die slipcursus die genoemd wordt, komt min of meer naar voren bij de RIS-opleidingen. Er wordt hier echter niet geleerd hoe je moet reageren/wat je moet doen, maar wat er kan gebeuren, en hoe je het kan voorkomen (bv snelheid minderen). Wanneer je getraind word in je handelingen bij bv slippen, dan denkt men als snel dat ze het allemaal wel kunnen en werk je gevaarlijk gedrag juist in de hand. Ze weten immers wat ze moeten doen wanneer ze in een slip raken. Maar dat wordt dus niet gestimuleerd bij RIS.

2. Die optie van de vrachtwagen vind ik wel een goeie.

3. Puntenrijbewijs: De kans dat je betrapt wordt op een verkeersovertreding is minimaal. Als je niet betrapt wordt, maar bv geflitst, kunnen er geen punten afgetrokken worden. Want tja, ze kunnen moeilijk voor een fout die jouw moeder met jouw auto maakt jou straffen. Op heterdaad betrappen is dus een must. Betekend meteen dat een hoop mensen overal mee weg kunnen komen, en de paar die politie tegen het lijf lopen aardig zwaar gestraft worden...

4. Ik vind RIS de beste ontwikkeling eerlijk gezegt, Rijopleiding In Stappen. Meerdere examens, meer aspecten van het verkeer, enz. Goede ontwikkeling OK dan!

5. Rijden in een automaat vind ik niet nodig, dat is peace of cake...

6. E-rijbewijs hoe dan ook verplicht, zodra er een grotere aanhangwagen, caravan of trailer achterhangt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:00

Kan er nog niet zo heel zinnigs over zeggen, vrees ik aangezien ik nog bezig ben met lessen. Maar denk dat het goed is zoals het nu is

Overigens, heb ik verschillende punten die hier genoemd worden wel degelijk gehad tijdens mijn lessen.....
-vakparkeren en fileparkeren tussen twee auto's in
-noodstop maken (de eerste les, moest ik een noodstop maken, zodat ik zou durven remmen als het eens nodig moest zijn, je voelt gelijk hoe de auto reageert)
-hij heeft me even in het kort verteld wat ik moet doen, mocht ik ooit in een slip raken
-bovendien probeert mijn instructeur me wel degelijk bewust te maken, van wat een vrachtwagen(chauffeur) wel en niet kan. Hoe veel ruimte ie nodig heeft in een bocht, wat ie ziet en hoe lang hij nodig heeft om te remmen (misschien helpt het dat hij hiervoor vrachtwagenchauffeur is geweest)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:37

ik ben er sowieso voor dat mensen die hun rijbewijs hebben een keer in een vrachtwagen te zetten en eens laten zien wat de chauffeurs moeten doen om alles veilig en op tijd stil te krijgen. Hetzelfde geldt voor de mensen die denken dat ze een truck wel even kunnen afsnijden omdat zij zonodig die afslag toch echt nog even moeten meepakken en ze niet achter een vrachtwagen willen hangen. Want stel je voor dat ik 90-100 moet gaan rijden ipv 130 en de rest en dat kan niet hoor , nee stel je voor dat ik te laat kom. Liever te laat dan een ongeluk veroorzaken door een truck af te snijden en er zelf onder vliegen.
Zo had mijn vader een keer wat (yep is chauffeur Haha! ), hij kwam vanaf afslag Huissen en wou de weg opdraaien (en het is zo'n verrekt korte invoegstrook), snijdt mevrouw hem af. Zij pissig en schade aan de auto natuurlijk. Dus de politie erbij, wou ze het er nog opgooien dat zij bij de Nuon werkte, lekker belangrijk. Vonden de juten ook al Haha!

Daarnaast werkt een automaat very simpel, je zet hem in de D van doordouwen en je trapt het gas lekker in, handig joh. Kun je bij de verkeerslichten autotjes pesten door links te gaan staan en gas in te trappen als het licht groen is Haha! , doen mijn vriend en ik dan ook zeer regelmatig.

Puntenrijbewijs, tja dat je gepakt wordt is vrij klein, dus voor je een keer aan je punten zit. Of je moet het wel erg bont maken.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:41

Mensen die bewezen een faalangst hebben meteen een staatsexamen geven! Dat scheelt namelijk veel mensen heel veel geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:43

Sorry, maar wat is er dan anders aan een staatsexamen Blond

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:47

Daar gaat alles een stuk rustiger, heb je langer de tijd, mag je meer fouten maken mits die komen door zenuwachtigheid en telt het oordeel van je rijschoolhouder mee.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:08

Wat ik heel belangrijk vind is duidelijk te maken dat motorrijders tussen de files door MOGEN rijden! Wat ik nogal eens meemaak op de motor is dat automobilisten mij wel eens even laten weten dat dat niet mag, terwijl het dus wel toegestaan is. Hierdoor ontstaan levensgevaarlijke situaties (voor mij dan) zoals het ineens opzij gaan van een auto richting mij enzo...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:18

Idd leer je pas rijden als je je rijbewijs hebt. Je moet dubbel kijken als er opeens niemand meer met een rem naast je zit.

Ik trouwens de nog de grootste moeite met van z'n 5 naar z'n 4 te schakelen Haha! Ik woon natuurlijk in een gat zonder snelweg dus de 5e versnelling had ik voor ik mijn rijbewijs had nog nooit gebruikt. Ik zet hem steeds per ongeluk in z'n 2 ipv in z'n 4 en dat maakt een hoop herrie Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:49

flair schreef:
Idd leer je pas rijden als je je rijbewijs hebt. Je moet dubbel kijken als er opeens niemand meer met een rem naast je zit.

Ik trouwens de nog de grootste moeite met van z'n 5 naar z'n 4 te schakelen Haha! Ik woon natuurlijk in een gat zonder snelweg dus de 5e versnelling had ik voor ik mijn rijbewijs had nog nooit gebruikt. Ik zet hem steeds per ongeluk in z'n 2 ipv in z'n 4 en dat maakt een hoop herrie Haha!


Hmmm.... optie om als het niet echt nodig is maar gelijk van z'n 5 naar z'n 3 te schakelen?
Op de één of andere manier, doe ik dat al vanaf dat we de snelweg opgingen, en mijn instructeur heeft er geen problemen mee Knipoog

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:31

Dan moet ik al onder de 80 gaan rijden anders vind mijn motor het niet zo leuk...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:28

Daarom zei ik ook, als de 4 niet echt nodig is.... dus bij het van de snelweg af gaan oid.... Maar boven de 80 kan je toch ook gewoon in z'n 5 blijven rijden?