Moet de minimum leeftijd voor brommer rijden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HvTessa
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Nieuwegein

Moet de minimum leeftijd voor brommer rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 18:36

Ik heb even een vraagje..
Ik moet voor vrijdag een betoog schrijven voor Nederlands.. (kom er laat mee maar wist t ook pas vandaag Bloos )
Mijn betoog gaat over dat scooter/brommer rijden ik moet even argumenten voor en argumenten tegen de stelling hebben.
Hier komt de stelling:

Moet de minimum leeftijd voor scooter/brommer rijden verhoogt worden naar 17 of 18 jaar?

Ben jij tegen of voor deze stelling laat het even weten met een argumentje Haha! Schijnheilig

Ik zelf ben er tegen want als jongeren echt zo graag willen scooter/brommer rijden stappen ze heus wel op die scooter/brommer. Ze hebben dan dus ook geen certificaat..
Er ontstaan zo waarschijnlijk alleen maar gevaarlijkere verkeers situaties en er gebeuren als gevolg daarop meer ongelukken.

Alle argumenten zijn van harte welkom!! *LOL*

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:37

Ik ben tegen, als ze dat zouden doen, zouden ze het ook moeten doen bij auto's.
En bovendien, je wilt toch niet dat de ns e.d. meer inkomsten gaan krijgen *grinn*

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:42

ze gaan dan denk ik ok idd met auto's beginnen, zeker nu ze de leeftijd om te beginnen met lessen ook naar 17 willen brengen. En als ze willen rijden doen ze dat toch wel.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:02

frostwood schreef:
Ik ben tegen, als ze dat zouden doen, zouden ze het ook moeten doen bij auto's.
En bovendien, je wilt toch niet dat de ns e.d. meer inkomsten gaan krijgen *grinn*


Ben ik nu zo blonT minimum leeftijd voor auto-rijden is toch gewoon 18 jaar?

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:02

In de Verenigde Staten mag je met je 16e al in een auto rijden en dan zou je hier nog niet eens op een brommer mogen zitten?

En dan al die 17/18 jarige werkzoekenden/werkenden die altijd maar afhankelijk zijn van het openbaar vervoer?

Alles kan en alles mag in Nederland:
- een prostituee mag hier zomaar een bedrijfje starten,
- softdrugs zijn vrij verkrijgbaar,
- harddrugs wordt gedoogt en wanneer je met minder dan een kilo Schiphol op loopt ga je zelfs nog vrijuit.

Maar brommer rijden op je 16e? Nee, dat mag dan weer niet...

Welkom in het vreemde landje wat Nederland heet. Tong uitsteken

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:02

Ik ben VOOR deze regel.

Als je op je 17e pas scooter mag rijden, geloof ik dat een groot deel van de patsermannetjes met de opgevoerde brommertjes een stuk verstandiger zijn, en besluiten om voor dat ene jaartje toch maar geen brommer te kopen...

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:04

Ynzo schreef:
Ik ben VOOR deze regel.

Als je op je 17e pas scooter mag rijden, geloof ik dat een groot deel van de patsermannetjes met de opgevoerde brommertjes een stuk verstandiger zijn, en besluiten om voor dat ene jaartje toch maar geen brommer te kopen...

Dat jaartje erna zullen die mensen even dom zijn, en nogsteeds patserig scootertje gaan rijden Knipoog

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:06

Wat ik bedoel:

Je bent 17 en koopt een scooter van laten we zeggen €2000. Als je dan een jaar later met je rijbewijs gaat beginnen en een auto gaat kopen, wat heb je dan aan die scooter?? Dit geldt uiteraard niet voor elke scooterrijder, maar ik denk dat er genoeg zullen zijn die de scooterfase zullen overslaan Tong uitsteken

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:11

Ynzo schreef:
Wat ik bedoel:

Je bent 17 en koopt een scooter van laten we zeggen €2000. Als je dan een jaar later met je rijbewijs gaat beginnen en een auto gaat kopen, wat heb je dan aan die scooter?? Dit geldt uiteraard niet voor elke scooterrijder, maar ik denk dat er genoeg zullen zijn die de scooterfase zullen overslaan Tong uitsteken


Denk dat je hier wel een goed punt hebt Ze sparen dan liever even door om het autorijbewijs te kunnen betalen het jaar daarna.

En ik denk dat dat ene jaartje ook best wel veel kan schelen bij sommige mensen. Ze zijn weer een jaartje ouder, hopelijk ook een jaartje wijzer. Bovendien zijn ze vaak toch wat verder.... Zo hebben VMBO-leerlingen dan inmiddels examen gedaan, zijn bezig met hun vervolgopleiding en kan me zo voorstellen dat het op de middelbare school een stuk 'stoerder' is om met een scooter rond te rijden dan op het MBO (waar al veel leerlingen misschien een auto hebben Knipoog ). HAVO-leerlingen zitten inmiddels in hun examenjaar, en tja, dan ben je toch al interessant genoeg voor al die bruggers Haha! En VWO-leerlingen, tja die zijn dan nog een beetje kansloos Knipoog

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:13

Ynzo schreef:
Wat ik bedoel:

Je bent 17 en koopt een scooter van laten we zeggen €2000. Als je dan een jaar later met je rijbewijs gaat beginnen en een auto gaat kopen, wat heb je dan aan die scooter?? Dit geldt uiteraard niet voor elke scooterrijder, maar ik denk dat er genoeg zullen zijn die de scooterfase zullen overslaan Tong uitsteken


waar ken ik dat van Schijnheilig
hoef geen scooter, ga liever direct door met wachten voor mijn rijbewijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:28

En dan rijden ze misschien eerder in hun patserige Golf GTI met lampen waar je de kleur niet van herkent, omdat ze dan eerder geld hebben om te lessen.

Nee, das ook niks Lachen

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:33

vind het ook wel slim van Ynzo *LOL*

maar in de Vs mogen ze wel vanaf 16 jaar auto rijden, maar weet je ook hoeveel ongelukken er daar meer gebeuren en dan vooral met jonge mensen.
een nicht van mij was een jaar in Nederland (woont in Canada)
in een jaar tijd was ze 4 vrienden verloren door een auto ongeluk!

ik denk dat wanneer ze de leeftijd verhogen er een hoop minder ongelukken zullen gebeuren o a doordat er dan niet veel meer van die patsertjes gaan scheuren.
(help je ook nog weer mee aan het overgewicht van nederland, de mensen moeten weer gaan fietsen Tong uitsteken)

Technoboy

Berichten: 423
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:39

Ynzo schreef:
Ik ben VOOR deze regel.

Als je op je 17e pas scooter mag rijden, geloof ik dat een groot deel van de patsermannetjes met de opgevoerde brommertjes een stuk verstandiger zijn, en besluiten om voor dat ene jaartje toch maar geen brommer te kopen...


fout.

wou je zeggen dat zodra je 18 bent gelijk een rijbewijs hebt inclusief auto....

nou dan..

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:41

Ik ben ertegen, scooters worden nu gebruikt door jongeren die nog niet mogen autorijden. Als je die leeftijd naar 18 zet zal er veel minder door mensen mee gereden worden. Ik vind dat ze de leeftijd gewoon zo moeten houden.

Mij maakt het verder weinig uit, rij toch geen scooter Bloos

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:42

tegen, dan moet ik nog langer wachten en ook heel veel oudere mensen veroorzaken ongelukken zou je dan ook een maximum leeftijd moeten doen?
greetz Anouk

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:42

Ben ik het niet mee eens. Wat schieten ze daarmee op? Ja dat er meer geld binnen komt, en dat er meer jongeren illigaal op zo'n scooter gaan zitten! Want ze willen ook al praktijkexamens gaan doen voor de brommers enzo. Dus hoppa weer heel veel geld erbij. Laten we uitgaan dat ze de leeftijdsgrens omhoog doen naar 17 dus op 17 jarige leeftijd veel mensen naar het CBR en theorie doen, niet iedereen slaagt dus ze krijgen flink wat geld binnen. Dan gaan ze praktijk doen en daar zullen ze ook veel geld mee verdienen.

Een jaar later krijgen ze enorm veel geld want diezelfde persoon gaat autorijden!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:46

Ik vind dat de leeftijd zeker op 16 gehouden moet worden. Om de reden die het ministerie zelf ook al heeft genoemd: plattelands jongeren worden hiervan de dupe.
Als je van de mavo/vbo/vmbo afkomt, ben je 16 (in de meeste gevallen dan) en daarna ga je naar een MBO. Hier in de buurt komen dus echt geen bussen langs. Ik zou eerst 20 min. moeten fietsen, en dan een uur met de bus en nog 5 minuten lopen, terwijl ik met de scooter in 20 minuten op school was.

Ik ben wel zeker voor een praktijk-examen. Denk dat dat al een hoop scheelt. En ik ben voor het verhogen van de maximum snelheid, dus geen 30 meer in de bebouwde kom, waar auto's 50 mogen.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:50

Dus ynzo, je wil liever auto's met mensen in de prak, dan brommers met mensen in de prak?

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:50

Technoboy"]
[quote="Ynzo schreef:
Ik ben VOOR deze regel.

Als je op je 17e pas scooter mag rijden, geloof ik dat een groot deel van de patsermannetjes met de opgevoerde brommertjes een stuk verstandiger zijn, en besluiten om voor dat ene jaartje toch maar geen brommer te kopen...


fout.

wou je zeggen dat zodra je 18 bent gelijk een rijbewijs hebt inclusief auto....

nou dan..
[/quote]

Een rijbewijs heb je in 10 dagen, en een auto heb je ook al voor €2000.


En, dat patserige Golfje komt IMHO sowieso wel, of ze nou 18 of 19 zijn...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:50

Nadhir schreef:
Ben ik het niet mee eens. Wat schieten ze daarmee op? Ja dat er meer geld binnen komt, en dat er meer jongeren illigaal op zo'n scooter gaan zitten! Want ze willen ook al praktijkexamens gaan doen voor de brommers enzo. Dus hoppa weer heel veel geld erbij. Laten we uitgaan dat ze de leeftijdsgrens omhoog doen naar 17 dus op 17 jarige leeftijd veel mensen naar het CBR en theorie doen, niet iedereen slaagt dus ze krijgen flink wat geld binnen. Dan gaan ze praktijk doen en daar zullen ze ook veel geld mee verdienen.

Een jaar later krijgen ze enorm veel geld want diezelfde persoon gaat autorijden!


Vind het praktijk (en theorie Knipoog) examen juist heel goed
scheelt een hoop ongelukken, als niet zomaar elke willekeurige 16-jarige jongen zomaar op zo'n ding rond mag crossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:54

Mm, dat examen was dan bij die brommer van gister ook niet echt door gedrongen
Die zat met zijn F*cking brommertje op de weg, waar je 80 mag rijden, dus geen brommers op de rijnbaan mogen, met aan beide kanten een groot fietspad.

En ik was toen ook even vergeten dat je niet zomaar je claxon mag gebruiken en niet mag bumper kleven. Onee, kan niet, want hij had geen bumper Haha!
Opzouten met dat klere ding van de gewone weg.
Ga dan je motor rijbewijs halen.