Ik ben om.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Ik ben om.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 09:38

Nu weet ik het zeker, ik ben om. Ik heb vanochtend besloten het Chistendom definitief achter me te laten en Wicca te worden.

Afgelopen jaar zijn er veel nare dingen gebeurt in mijn leven. Mijn beide opa's overleden op een dag, een tante heeft nog maar even te leven door longkanker. Veel mensen in mijn kennissenkring vallen weg door kanker, en dat alles zet je toch aan het denken. Vanochtend kregen we telefoon dat gisteravond een andere tante van me is flauwgevallen, in coma ligt, en waarschijnlijk vandaag nog overlijdt.

In december ben ik op de Midwinterfair in het Archeon in concact gekomen met een Coven. Dit trok mij erg aan. Ik ben altijd al geinteresseerd geweest door dit soort dingen, ook heb ik altijd al dingen "gevoeld" en geweten. Begrijp me niet verkeerd, ik sta echt wel met beide benen op de grond. Sinds de Winterfair ben ik mij gaan verdiepen in het hele Wicca-gebeuren, en sinds dat telefoontje van vanochtend weet ik het zeker.

Ik vraag hierbij niet om veroordeling, doe dat dan ook alsjeblieft niet. Een discussie is mij best, ik zal me er met plezier in mengen, maar ik post dit niet om er op afgerekend te worden. Ik heb lang over deze stap nagedacht, en weet het nu zeker. Mijn geloof in God wankelt al vanaf mijn veertiende. Lange tijd heb ik mezelf als Atheist en wetenschapper beschouwd, maar toen had ik altijd het gevoel dat ik mezelf zat te bedriegen. Dit voelt echt.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:40

nou als jij het zo vindt moet je dat toch gewoon doen Haha!
en als je leest wat je allemaal hebt meegemaakt is het {voor mij} best begrijpelijk!!
heel veel sterkte!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:46

Ik heb zelf altijd zoiets van "ieder geloof is even goed of even slecht" en ik vind datzelfde van wicca. Nou ja, niet helemaal dan, want het christendom heeft aardig wat op zijn geweten. Maar toch, het is in feite meer van hetzelfde.

Maar goed, nu wat vragen. Ik begrijp dat die nare dingen je hebben doen twijfelen aan je geloof. Maar wat heeft dat met wicca te maken? Wat kan wicca je dan wel bieden dat het christendom niet kan, want dat begrijp ik niet?

Op een bepaald niveau spreekt wicca me wel aan hoor (ben ook larper), maar zodra het over naakt om kampvuren dansen gaat, haak ik onmiddelijk af. Ik zou juist van wicca het gevoel krijgen dat ik mezelf voor de gek hield. Ik heb trouwens ook een keer een coven bezig gezien op de elf fantasy fair en ik moet zeggen dat ik er een beetje lacherig van werd. Er waren een paar stellen aan het dansen met elkaar, en ik kreeg er een beetje de indruk van dat het min of meer een spiritueel verantwoorde parenclub was.

Waar ik ook een beetje naar van wordt, zijn alle boeken die erover te verkrijgen zijn, maar die vol staan met onzinnige blaat. Het is ook echt gewoon wel een commerciele hype die inspeelt op de spiritueel behoeftige mens.

Ik blijf lekker bij de wetenschap, maar hopelijk kun jij vinden wat je zoekt in wicca.

Sterkte!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 09:50

Lachen

Kijk, je kan er natuurlijk je eigen draai aan geven. Wat jij zegt is helemaal waar, en ik ben ook echt niet van plan om om kampvuren heen te dansen of mensen te betoveren ofzo.

Ik vind de principe's gewoon heel mooi. De regel van drie, dat wat je anderen aandoet komt drievoudig terug op je eigen bord. En doe wat je wilt, zolang je geen anderen schaadt.

Ik ben geen mensen-mens. Ik heb de schurft aan mensen. Hoe minder mensen, hoe beter. Ik ben dus ook helemaal niet van plan bij een Coven te gaan, ik wil me gewoon richten op de principes van de Wicca, en daarvolgens leven. Dat is niet beter of slechter dan leven volgens de 10 Geboden. Beiden zijn een manier van omgaan met mens, dier en natuur. Het Christendom richt zich op de mens, Wicca op de natuur. En dat ligt me.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:53

Aha, ik begrijp het!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:06

Oke.....
Ik ken het "wicca" zelf niet en iedereen aan wie ik het hier op mijn werk vraag ook niet......
Kun je me er wat meer over vertellen (wat het inhoud enzo)?
Heb er namelijk nog nooit van gehoord.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:20

NoaC schreef:
Oke.....
Ik ken het "wicca" zelf niet en iedereen aan wie ik het hier op mijn werk vraag ook niet......
Kun je me er wat meer over vertellen (wat het inhoud enzo)?
Heb er namelijk nog nooit van gehoord.



ik ook niet?

verder ben ik het met margav eens Lachen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:22

Ik zelf heb een gloeiende rothekel aan alles wat met godsdienst of geloof te maken heeft..Ik kan niet begrijpen dat mensen zulke dingen nodig hebben om te kunnen functioneren...Niet om te bevooroordelen,even goede vrienden hoor,maar ik snap dat gewoon niet.
Als het tegenzit in het leven,is het gods schuld...Als het meezit is dat dankzij god...Nee,dat gaat er bij mij niet in..zo denk ik er voor mijzelf over
Overigens totaal niet aanvallend bedoeld, maar dit zijn mijn gedachten..Hartstikke fijn dat jij je kan vinden in het wicca,hopelijk kun je nu wel je draai vinden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:35

Ik hoop dat je erin vindt wat je zoekt.
Zowiezo goed dat je verder kijkt dan je neus lang is.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:39

ik heb ook het christendom achter me gelaten, grotendeels omdat mensen mij enorm aan zaten te kijken op mijn kleding en gedrag...

heb laatst ook wat dingen gelezen en moet zeggen dat het mij ook wel interessant lijkt....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:41

Wicca heeft volgens mij veel meer respect voor de natuur en de dieren dan het christendom en de islam (echte mannengeloven, gesticht door en voor mannen).

Wat dat betreft spreekt wicca mij ook veel meer aan. Het is niet zozeer een geloof ook, maar meer een overtuiging. Een overtuiging die veel raakvlakken heeft met mijn eigen persoonlijke overtuiging.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:44

NoaC schreef:
Oke.....
Ik ken het "wicca" zelf niet en iedereen aan wie ik het hier op mijn werk vraag ook niet......
Kun je me er wat meer over vertellen (wat het inhoud enzo)?
Heb er namelijk nog nooit van gehoord.



ik heb wel een site hiervoor.... zal m ff opzoeken...
* http://groups.msn.com/vampiawiccaasha (moet je zelf even aan de zijkant opzoeken)
* http://users.pandora.be/wicca1/welkom.htm

veel plezier met lezen Lachen

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:55

Haarbal schreef:


Ik vind de principe's gewoon heel mooi. De regel van drie, dat wat je anderen aandoet komt drievoudig terug op je eigen bord. En doe wat je wilt, zolang je geen anderen schaadt.




Dit heeft naar mijn mening niets met een geloof te maken, maar normen en waarden die iedereen hoort te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:02

Waarom het één achter je laten en vervolgens het ander worden?

Kan je niet gewoon van verschillende stromingen het leukste en beste mee pakken en je eigen leven leiden ipv dat volgens één of ander geloof te doen.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:05

Door alles wat je meegemaakt heb, snap ik heel goed dat je geloof in God is gaan wankelen. En als wicca jou biedt wat het christendom niet kan bieden, dan kan ik alleen maar zeggen dat je de juiste keus hebt gemaakt! Ik weet verder niet veel van wicca af, maar als jij er gelukkig mee bent is het toch goed?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:16

Sjuimpje schreef:
Waarom het één achter je laten en vervolgens het ander worden?

Kan je niet gewoon van verschillende stromingen het leukste en beste mee pakken en je eigen leven leiden ipv dat volgens één of ander geloof te doen.



OK dan!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:21

NoaC"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Waarom het één achter je laten en vervolgens het ander worden?

Kan je niet gewoon van verschillende stromingen het leukste en beste mee pakken en je eigen leven leiden ipv dat volgens één of ander geloof te doen.



OK dan!
[/quote]

Ik wou het net zeggen idd, ben het helemaal met bovenstaande eens..

Waarom gaan leven volgens 1 ding?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:49

Ik heb geen geloof..ook niet van plan!
Die geloofsovertuigingen brengen alleen maar oorlogen met zich mee..al alle eeuwen lang.
Een bepaalde overtuiging (niet geloofs-) of instelling kan je wel hebben, dat kan een mens verrijken...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:07

O dat snap ik best, ik vind dat Wicca ook hele mooie dingen heeft, met name de liefde voor de natuur.

Ik zou me echter niet snel aansluiten bij een coven die op een beurs staat...volgens mij zijn de meeste 'heksen' er juist niet op uit om zieltjes te winnen en ik heb altijd begrepen dat je beter die kunt mijden die het hardste roepen dat ze je wel willen helpen!!

Ben liever solitair Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:12

Ik vind ook dat Sjuimpje het mooi verwoord heeft.
Ik ben zelf ook iemand die in van alles en niks geloofd.
ook ik geloof niet meer in God, maar wel dat er meer tussen hemel en aarde is.

Ik geloof ook niet meer in God, door alle jonge stefgevallen, maar ook door de oorlogen, hongersnood en alle andere ellende.
Maar ik voel me dan niet geroepen tot een ander geloof, want denk ook niet dat die daar de oplossing voor hebben.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:13

sterkte... ik hoop dat je vind wat je zoekt in Wicca, en anders succes met verder zoeken

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 16:23

Ik sluit me nergens bij aan, ik neem gewoon de dingen die ik mooi vindt, en gebruik deze. Lachen

Ik ga ook heus niet s'nacht in het bos rondhuppelen en dwaze spreuken bazelen.