Niet alles is wat het lijkt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Niet alles is wat het lijkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 22:56

Er is een onderwerp dat al wat langer in mijn hoofd rondzweeft, waar ik nog altijd eens een topic over wilde openen. Het is denk ik iets waar veel mensen niet snel bij stil zullen staan en het gaat ook vooral over het (te) snel (ver)oordelen van/over bepaalde mensen en hun doen en laten of uitspraken die ze maken.
Het is toch iets wat altijd wel zal blijven gebeuren, maar ik wilde er toch eens aandacht aan besteden en kijken hoe en óf jullie er over denken.

Ik ben er over na gaan denken toen ik een pleegzusje kreeg die verstandelijk gehandicapt was. Doordat ik er nu van dichtbij mee te maken kreeg begon ik er over na te denken. Ik was ook iemand die altijd al snel een oordeel over iemand klaar had. (Ik vind me zelf altijd nogal slim Tong uitsteken) En ik kon absoluut niet over ‘domme’ mensen. Ik kon er ook gewoon niet bij dat sommige mensen gewoon de (in mijn ogen) simpelste dingen niet snapten. Maar doordat ik er nu zo dichtbij zat en het van dichtbij meemaakte begon ik bepaalde dingen dus wel in te zien.
Een geestelijke handicap zie je vaak niet aan de buitenkant en dus word er ook lang niet altijd rekening mee gehouden. En vooral mensen die er niet veel mee in aanraking komen zullen het niet altijd accepteren of snappen.
Mensen met een geestelijke handicap blijven dus vaak achter in ontwikkeling in vergelijking met “normale” mensen van dezelfde leeftijd. Dezen mensen blijven dus vaak ook letterlijk achter, ze kunnen niet meekomen, dus de mensen van hun leeftijd gaan verder, maar zij blijven hangen. Je hoort dan vaak dat de betreffende persoon op het niveau zit van een (leeftijd bijv. 12) jarige. Dat was dus ook zo met mijn pleegzusje. Zij was 12, maar zat geestelijk op het niveau van een 6 jarige en met sommige dingen zelfs nog lager.
Deze mensen vinden gezelschap op niveau natuurlijk ook wel belangrijk, dus vaak zie je ze omgaan met mensen die (veel) jonger dan zijzelf zijn. Zij hebben daar echter geen problemen mee. En ‘de maatschappij’ ook niet zolang het nog kinderen zijn. (kinderen spelen wel vaker met andere kinderen die niet van dezelfde leeftijd zijn) Maar als het om iemand gaat die qua leeftijd al volwassen is wordt het een ander verhaal. Ook deze mensen zoeken mensen van hun niveau op en het komt wel eens voor dat een 30 jarige dus geestelijk op het niveau zit van een 16 jarige (voorbeeld), maar als zo iemand, contact gaat zoeken met mensen ‘van zijn niveau’ word dat al snel als vreemd ervaren. En ik ben het er ook wel mee eens dat, dat ook wel zo is en dat iemand van 16 niet altijd zit te wachten op iemand van een jaar of 30. En vooral als dat ook nog eens van verschillende seksen wordt is het helemaal uit den boze, terwijl het vaak maar heel onschuldig is. Iemand met een geestelijke handicap word vaak het zelfde beoordeeld als iemand anders van zijn of haar leeftijd, ook omdat het niet aan de buitenkant te zien is dat iemand geestelijk achter loopt. En een ‘normaal’ iemand van 30 met iemand van 16 (van de andere sekse) kán inderdaad ook echt niet. Dat roept bij mij ook vraagtekens op. Maar iemand die geestelijk op het zelfde niveau zit dan die 16 jarige heeft echt niet dezelfde gedachtengang en bedoelingen als de ‘normale’ 30 jarige….
En ook op bokt zie ik dat gebeuren (en niet alleen tegen/met mensen die geestelijk niet mee kunnen komen). Mensen hebben snel hun verhaaltje incl alle bijbehorende oordelen over iemand klaarstaan.
Wat ik met dit verhaal wil zeggen; Niet alles is wat het lijkt.
En ik denk dat mensen met een gemiddelde leeftijd hier eerder bij stil staan dan de jongeren op bokt, maar voor iedereen geld het wel een keer, dat je, je (harde)oordeel toch te snel had klaarstaan.
En via internet zie je de mensen ook nog niet eens dus is het nog moeilijker om iemand die geestelijk niet meekomt te herkennen.
Ik heb het van dichtbij meegemaakt, en ik wil niet zeggen dat ik nu opeens er alles van weet en herken, maar ik kan toch redelijk beoordelen aan reacties/taalgebruik ed of iemand wel of niet meekomt. (Als er tenminste naar waarheid leeftijden in de profielen staan Knipoog) En ik weet dat er op bokt ook gevallen zijn waar veel mensen hun vraagtekens bij hebben, maar zoals ik al zei, niet alles is wat het lijkt…

Ik wil graag horen hoe jullie hier over denken... (en of je er iets van herkend)

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:30

Ik herken wel het een en ander van wat je zegt. Je hebt ook wel gelijk. Als je iets leest, denk dan niet alleen na over wat jij ervan vindt, maar hoe iemand komt tot zo'n uitspraak. Tuurlijk zit er vaak meer (of minder) achter dan op het eerste gezicht lijkt.
Ik erger me er ook aan dat mensen die "dommer" zijn vaak ook als minder gezien worden. Wat een onzin, net alsof slim zijn beter is.

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met dit soort situaties, ik word namelijk gewoonlijk blonder ingeschat dan ik ben. Ach ja, is ook wel leuk.Blond

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:31

*volcano* schreef:
En ik denk dat mensen met een gemiddelde leeftijd hier eerder bij stil staan dan de jongeren op bokt, maar voor iedereen geld het wel een keer, dat je, je (harde)oordeel toch te snel had klaarstaan.


Nou ik ben zo'n 'jeugdige' hier op Bokt.. maar ik ben het helemaal met je eens. Je hebt t erg mooi verwoord.
Mijn moeder werkt namelijk al 25 jaar in een verzorgings tehuis voor gehandicapten.. en vroeger ging ik vaak mee (nu soms nog wel eens)
En als je ziet hoe geweldig die mensen zijn, hoe ontzettend lief ze zijn.. maar dat ze gewoon niet worden begrepen door zoveel mensen. Ik ben ook veel mee geweest met uitstapje naar de dierentuin en dat soort dingen.. die mensen vinden dat geweldig, als je maar in hun belevingswereldje mee leeft! Ze zijn dan zo blij en dolgelukkig met de aandacht die ze krijgen.
Maar wat dan ook weeer opvalt als je zo'n dagje uit bent.. dat je door iedereen word aangegaapt, ze vinden het toch raar dat jij als 'jeugdig' persoon met zulke mensen mee bent. Dit zijn denk ik de mensen die niet weten hoe het is om met zulke mensen om te gaan.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:55

Ik begrijp je volledige verhaal, maar zelf zou ik later mijn dochter van 14 nóoit met een man van 30 die geestelijk "niet helemeel oke" is laten meegaan ofzo. Ik zou het nooit durven vertrouwen.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:26

Ook ik ben een 'jongere' hier op Bokt maar ik betrap mezelf er ook vaak op, dat ik mensen die anders zijn (bv. lichamelijk of geestelijk gehandicapt, allochtoon of wat dan ook) toch gauw het etiketje 'minder' plak. En vervolgens schrik ik van mezelf, want mijn gedachtegang slaat helemaal nergens op. Naast mij woont een Marokkaans gezin, het zijn werkelijk schatten van mensen, doen geen vlieg kwaad. Maar tegelijkertijd heb ik dan wel vooroordelen over andere allochtonen.

Zo ook met gehandicapten, door mijn werk (cassiere) heb ik veel met mensen te maken, soms zie je aan iemand dat hij/zij gehandicapt is en dan doe ik mn best begrijpelijk te zijn. Maar aan de andere kant denk ik van 'Wie zegt dat ze niet begrijpen wat ik zeg? Misschien zijn ze wel net zo slim als ik' Vind het moeilijk om iemand in te schatten en hoe ik me daarnaar moet gedragen. Maybe komt dat inzicht met de jaren....

Baal wel van mezelf als ik weer automatisch op mijn vooroordelen terugval, ik kan pas echt oordelen als ik die mensen ken, maar toch....

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:29

angelke schreef:
Ik begrijp je volledige verhaal, maar zelf zou ik later mijn dochter van 14 nóoit met een man van 30 die geestelijk "niet helemeel oke" is laten meegaan ofzo. Ik zou het nooit durven vertrouwen.


Sorry hoor.. maar die mensen kunnen er toch niks aan doen. Ze zijn echt super lief, alleen een beetje anders. Die mensen hebben gewoon een jongere geest, ze zijn echt niet ziek in hun hoofd ofzo!! Je moet er gewoon anders mee om gaan.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:55

Je begint het zo te zien een beetje te leren volcano, toch ga je in je stuk nog steeds behoorlijk in de fout.
Waar haal je bijvoorbeeld de volgende'"wijsheid" vandaan ? Lachen

*volcano* schreef:
........
En een ‘normaal’ iemand van 30 met iemand van 16 (van de andere sekse) kán inderdaad ook echt niet. Dat roept bij mij ook vraagtekens op. Maar iemand die geestelijk op het zelfde niveau zit dan die 16 jarige heeft echt niet dezelfde gedachtengang en bedoelingen als de ‘normale’ 30 jarige…........


Wat zijn volgens jou de bedoelingen van die "normale" 30 jarige dan? Deze quote druipt dus van de vooroordelen !
Wat in de wereld van de door jou genoemde gehandicapten geldt, geldt evengoed in de "normale mensenwereld" !!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:23

Helaas beoordelen mensen al snel iemand .
Waar dat vandaan komt..geen idee. Misschien door eigen onzekerheid Verward
Maar ik denk ook dat iedereen het wel doet, de een zegt het en de ander denkt het.

Ik werk in de ouderenzorg en in principe zitten er in het verpleeghuis waar ik werk vooral ouderen.
Maar zo af en toe komt er een jonger iemand bij ons voor vakantie opname. Die persoon komt dan voor een korte tijd.

Pas hadden we een jonge gozer van 30 jaar. Hij had M.S en was er slecht aantoe. Hij was getrouwd en had een klein kindje.

Ik kon daar slecht mee omgaan (hij was zo oud als mn broer), ik betrok het op mezelf en ik vond het zielig.
De waarheid was echter dat die jongen echt nog genoot van wat hij had. Hij was een geweldige vader. Hij had humor en was erg gevat.

Wat ben ik op mn plek gezet, ik dacht nooit zo'n ''iemand'' te zijn.
Nu probeer ik niet te oordelen over een ziek iemand door te denken dat diegene ziek is.
Het is niet altijd zoals het lijkt.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:05

Fredt"]
[quote="angelke schreef:
Ik begrijp je volledige verhaal, maar zelf zou ik later mijn dochter van 14 nóoit met een man van 30 die geestelijk "niet helemeel oke" is laten meegaan ofzo. Ik zou het nooit durven vertrouwen.


Sorry hoor.. maar die mensen kunnen er toch niks aan doen. Ze zijn echt super lief, alleen een beetje anders. Die mensen hebben gewoon een jongere geest, ze zijn echt niet ziek in hun hoofd ofzo!! Je moet er gewoon anders mee om gaan.
[/quote]

Inderdaad, die mensen kunnen er niets aan doen. Maar, jij zegt: ze hebben de mentaliteit van mensen van 16 jaar. Zijn 16-jarigen altijd zo leuk en lief? Het blíjft een man van 30, of hij nu van gedachte 16 is of niet, toch zal ik nooit hem volledig met mijn dochter(als ik er een zou hebben over 15 jaar ofzo Knipoog) vertrouwen.

En wat bedoel je specifiek met "ziek in hun hoofd"? Er zijn mensen die dat opvatten als dat iemand niet "normaal"(= een 30-jarige gedachtengang op je 30 jaar) is, dus helemaal niet negatief bedoelt. Er zijn ook mensen die dat heel negatief bedoelen, bv Dutroux.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:08

Ja OK.. daar heb je dan wel weer gelijk in. Sommige mensen denken inderdaad dat ze ziek in hun hoofd zijn.. en dat als iemand die niet 'normaal' is. Dit vind ik wel erg dat mensen zo denken!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 16:47

lageveld"]
Je begint het zo te zien een beetje te leren volcano, toch ga je in je stuk nog steeds behoorlijk in de fout.
Waar haal je bijvoorbeeld de volgende'"wijsheid" vandaan ? Lachen

[quote="*volcano*"]
........
En een ‘normaal’ iemand van 30 met iemand van 16 (van de andere sekse) kán inderdaad ook echt niet. Dat roept bij mij ook vraagtekens op. Maar iemand die geestelijk op het zelfde niveau zit dan die 16 jarige heeft echt niet dezelfde gedachtengang en bedoelingen als de ‘normale’ 30 jarige…........
[/quote]

Wat zijn volgens jou de bedoelingen van die "normale" 30 jarige dan? Deze quote druipt dus van de vooroordelen !
Wat in de wereld van de door jou genoemde gehandicapten geldt, geldt evengoed in de "normale mensenwereld" !!
[/quote]

Ja daar heb je gelijk in, wat die vooroordelen betreft. Maar algemeen geldt wel dat een 'normaal' iemand van 30 op een heel ander niveau zit dan iemand van 16. Die werelden liggen vaak veel te ver uitelkaar. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien van midelbare leeftijd die zgn dik bevriend is met een jongere. En als dat wel zo is dan roept dat vaak bij veel mensen vraagtekens op, ook bij mij.
Dus als er dan iemand in beeld komt die geestelijk 16 is maar lichamelijk 30 en die gaat als goede vriend met iemand van 16 om roept dat vaak dezelfde vraagtekens op, omdat mensen er vaak niet bij stilstaan dat zoiemand geestelijk wel 'gewoon' 16 is.
En ik heb dit verhaal eigenlijk een beetje met een doel geschreven en een hint richting de bokkers dat je niet te snel je oordeel klaar hebt richting bepaalde mensen, die misschien niet helemaal zijn zoals je dacht.... (of zoals je had verwacht) En ik verwoord het misschien een beetje vaag, maar ik wil niet te duidelijk met een vinger gaan wijzen en mensen beledigen. Scheve mond

[quote="lageveld schreef:
Je begint het zo te zien een beetje te leren volcano

Wat begin ik een beetje te leren? Verward (Ik heb zo'n idee dat je op eerdere uitspraken van me doelt, maar ik weet niet precies welke Tong uitsteken )

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:28

Dat idee is dan fout ! Niet alles is immers wat het lijkt ? Lachen Ik bedoelde er ook zeker niets negatiefs mee, dus geen misverstanden graag; die zijn er al genoeg op dit forum.

Ik ben het roerend met je eens dat mensen de neiging hebben om veel te snel een oordeel klaar te hebben over bepaalde zaken. En dan bedoel ik alle mensen, jij, ik, iedereen.

Een bepaalde persoonlijke situatie/ervaring heeft jou blijkbaar aan het denken gezet en je probeert dat te verwoorden in dit topic. Daarom vond ik het frappant dat je, gaandeweg schrijvend, zelf min of meer in hetzelfde valletje trapt Lachen , daarmee aangevend hoe moeilijk het soms is om er zelf vrij van te blijven.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 20:43

lageveld schreef:
Een bepaalde persoonlijke situatie/ervaring heeft jou blijkbaar aan het denken gezet en je probeert dat te verwoorden in dit topic. Daarom vond ik het frappant dat je, gaandeweg schrijvend, zelf min of meer in hetzelfde valletje trapt Lachen , daarmee aangevend hoe moeilijk het soms is om er zelf vrij van te blijven.


Ja, daar heb je helemaal gelijk in Lachen