Kazaa is legaal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Kazaa is legaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:23

Ik heb gezocht op bokt en daarna nog tig keer, maar ik kwam toch echt tot de conclusie dat bokt + medewerkers (en gebruikers) er niet van op de hoogte zijn dat Kazaa al sinds 19 december 2003 legaal is in nederland.

Hoge Raad verwerpt bezwaren tegen Kazaa
Vrijdag, 19 december 2003 - De hoogste rechterlijke instantie van Nederland - de Hoge Raad - is eruit: Kazaa is legaal.

Bron: http://www.webwereld.nl/nieuws/17221.phtml

(je kunt ook gaan zoeken op google "muziek downloaden hoge raad" kom je tig artikelen tegen)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:24

Kazaa is altijd legaal geweest, die zaak was er juist om ervoor te zorgen dat kazaa illegaal zou worden. Maargoed, wat is het probleem dan?

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:26

Nou ik ben nog heel vaak na 19 december tegengekomen dat topics over kazaa werden gesloten met argument dat kazaa illegaal was.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:29

Kazaa zelf is legaal, muziek downloaden ermee niet, voor zover ik weet.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:34

Het downloaden van muziek ook Kayla, zolang deze muziek maar niet auteursrechtelijk beschermd is. En daar zat vaak het probleem, dat is ook de reden dat de topics op slot zijn gegaan. Je mag op kazaa downloaden, maar alleen dingen waarvan de auteurs daartoe recht hebben gegegeven, en dus niet zomaar top40 mp3's etc etc... daarom gingen ook die topics op slot.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:35

Die mag je toch alleen 24 uur op je computer hebben staan of zoiets?

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:41

Sypheron schreef:
Het downloaden van muziek ook Kayla, zolang deze muziek maar niet auteursrechtelijk beschermd is. En daar zat vaak het probleem, dat is ook de reden dat de topics op slot zijn gegaan. Je mag op kazaa downloaden, maar alleen dingen waarvan de auteurs daartoe recht hebben gegegeven, en dus niet zomaar top40 mp3's etc etc... daarom gingen ook die topics op slot.


Ja maar dan dus wel met de verkeerde redenen/argumenten. Kazaa is niet illegaal en daarom werden ze vaak gesloten. Misschien een beetje ver gezocht, maar erg duidelijk is dat niet.
En waneer weet je nou of er wel of niet toestemming voor is gegeven door auteurs ed om de betreffende muziek te downloaden...? Ik zie het nooit ergens bij staan hoor.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:11

Ga er maar vanuit dat in 99,9 % van de gevallen de auteurs geen toestemming hebben gegeven voor het downloaden Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:23

Kazaa zelf is legaal, het downloaden van muziek ook zolang je zelf de originele CD in huis hebt.
Op zich doet Kazaa niets anders dan eender welke zoekmachine. Ze verwijzen "zoekers" naar computers waar het "gezochte item" (vaak muziek) beschikbaar is.
Zelfs degene die de muziek beschikbaar stelt is niet strafbaar, degene die het download en beluistert (zonder zelf het origineel te hebben aangekocht) is echter wel strafbaar.
Een hoop juridisch gedonder dus en dat zal wel de reden zijn dat Kazaa-topics gesloten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:53

Binnenkort krijgen we gewoon de PtoP belasting en dan zijn we van dat gezeur ook weer af Haha! Haha!.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:23

Klopt. het hebben van kazzaa op je computer is niet illegal. het downloaden ook niet, mist je daarvoor netjes de auteursrechten betaald.

De topics die gesloten zijn gaan altijd over het illegaal downloaden van muziek. Wat wij natuurlijk niet kunnen goed vinden.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:34

Kayla schreef:
Die mag je toch alleen 24 uur op je computer hebben staan of zoiets?



dit verhaal ken ik ook Haha!
hoe t percies zit weet ik alleen niet meer... Scheve mond

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 02:09

Als het via de auteur zelf ook gratis verspreid wordt. Dus als iets in de winkel ligt waar je ervoor moet betalen, dan mag je het niet legaal op internet downloaden..

KoBolD
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:05

het probleem is alleen dat als je bij zien dat je illegale muziek hebt dat je wel de banketstaaf bent. Of welke andere vorm van illegale spullen!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:35

Ik meen dat muziek niet langer auteursrechtelijk beschermd is als de zanger of groep in kwestie aangeeft dat de muziek vrijblijvend over internet gedownload mag worden en als de zanger(s) of band in kwestie een bepaald aantal jaren niet meer bestaat, of ze zijn dood. Maar ik weet niet op hoeveel jaar dit zit.....