Hartkwalen, wie heeft ze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 16:28

Ik heb namelijk een A-cymetrische hartklep, komt volgens mij bijna nooit voor.
Er zit een gaatje in m'n hartkamer en die drie hartklepjes zijn ook niet allemaal even cymetrische.
Ik moet er bijna elk jaar voor naar het ziekenhuis voor controle.
10 December ook, dan gaan we bespreken of er een hartoperatie gedaan moet worden Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:33

jakkes.
En nee gelukkig heb ik het niet.
Je houd ons wel op de hoogte wat er 10 dec. gezegt gaat worden he?

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:44

mijn vrirnd heeft een gaatje in z,n hart

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:47

Hm, ik had dus een ASD (atrium septum defect) en dat is op m'n negentiende dmv een open hart operatie dichtgemaakt.
In de praktijk en normaal nederlands is dat een gaatje tussen de linker en rechterboezem waardoor het bloed gedeeltelijk in plaats van door het hele lichaam de korte route alleen langs je longen neemt.
Gevolg: overbelasting van de longen, geknapte longblaasjes, vergrootte kans op trombose en prognose was dat als ze niet opereerden ik binnen tien jaar in een rolstoel zou zitten.

Gelukkig zijn ze tegenwoordig heel ver en kundig en kon ik dus hieraan geopereerd worden. Evengoed geen pretje en alles bij elkaar heeft het een jaar geduurd voor ik weer helemaal hersteld was.

Maar ja, wat moet moet en het was erger voor m'n familie dan voor mezelf. Zij moesten het doormaken zonder iets te kunnen doen, terwijl je als patient (ik tenminste) daar vaak veel laconieker onder bent.

Als je geopereerd moet worden dan hoop ik dat de kinderchirurg en plastisch chirurg de afronding doen, zodat je netjes gehecht wordt net als ik. Bij m'n collegahartpatienten op de afdeling (bejaarden, dus dan geeft het niet) werd niet zo op de hechting gelet en dat zag er echt niet uit.
Die kregen hem ook verticaal, terwijl ze bij mij horizontaal hebben gesneden of hoe zeg je dat. Het heeft allebei voor en nadelen, maar een groot litteken heb ik liever onder bikini en bh dan zichtbaar bij ieder v-halsje en blousje.

Maar ik raak compleet of-topic Haha! . Misschien valt het wel erg mee allemaal en hoef je nog niet onder het mes. Maar jeetje, jij zal nog meer aandacht en kaartjes krijgen dan ik, want heel bokt sleept je er nu doorheen!

Totaal overbodig want logisch voeg ik nog toe dat je me altijd kunt pben. Doe maar.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 18:20

Hoi,
Bedankt voor de vele informatie Marja!!
Zo te horen weet jij er meer van af dan mij.
Als ik het mensen moet vertellen weet ik nooit precies hoe ik dat moet doen, omdat ik er zelf weinig verstand van heb en eigelijk nog steeds niet helemaal weet hoe of wat.
Ik ben blij dat ik met iemand in contact ben gekomen die zoiets heeft meegemaakt!

Over de operatie weet ik indiedergeval wel, dat als ik geopereerd zou worden, dat ik dan niet eens helemaal opengesneden hoef te worden.
Ze kunnen het via me spier doen ofzo Verward
EN ze hadden het inderdaad ook over een netje wat ze dan over het gaatje kunnen leggen.
Ik zal je na 10 Dec wel pben.
Nogmaals bedankt!!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:33

Wat Marja zegt is helemaal waar. Bij sommige mensen (oude) ziet het er echt uit of ze een ritssluiting hebben. Haha! Maar succes jij!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:48

hoi, mm had niet verwacht dat er in mn 'direkte' omgeving meer mensen zouden zijn met een zelfde soort hart afwijking
ik heb een aangeboren hart afwijking.
ik heb een gaatje in mijn linkerhart klep, en daar ben ik nu in totaal 5 keer aan geopereerd. de eerste keer toen ik 6 weken was. en de laatste keer toen ik 7 was.. toen heb ik een donor klep gekregen, en in 1993 hebben ze toen geprobeert inte schatten wanneer ik opnieuw geopereerd zou moeten worden en ze dachten toen dat ik dit jaar een kunst klep zou moeten krijgen, maar het aat nu zo goed dat dat niet hoeft op korte termijn.. maar wanneer wel weten ze ook niet Scheve mond\

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yor op 2001-11-30 17:55 ]</font>

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:50

Ik heb een vernauwing bij mijn longslagader en moet iedere 2 à 3 jaar naar de cardioloog voor controle.
De laatste keer vroeg een zuster of ze een videoopname mocht maken van mijn hart. Want het was wel bijzonder bij zo'n jong iemand. Verward (ik heb het al vanaf mijn geboorte, maar ja)
Als ik dan op controle kom, zie je al die oudere mensen kijken, van acherm zo jong en dan al naar de cardioloog.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:51

Gelukkig klinkt het als een veel minder ingrijpende operatie als die van mij. Dan herstel je ook waarschijnlijk sneller, peace of cake dus Knipoog Haha! .

En het scheelt je een enorm litteken, is toch een centimeter of veertig bij mij.
Misschien kunnen ze een ASD nu ook wel op die manier behandelen en hoeft niet meer de hele boel opengemaakt en stilgelegd te worden. Hm, heb ik weer... Knipoog

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:54

Citaat:
Op 2001-11-29 15:47, schreef Marja:
Als je geopereerd moet worden dan hoop ik dat de kinderchirurg en plastisch chirurg de afronding doen, zodat je netjes gehecht wordt net als ik. Bij m'n collegahartpatienten op de afdeling (bejaarden, dus dan geeft het niet) werd niet zo op de hechting gelet en dat zag er echt niet uit.
Die kregen hem ook verticaal, terwijl ze bij mij horizontaal hebben gesneden of hoe zeg je dat. Het heeft allebei voor en nadelen, maar een groot litteken heb ik liever onder bikini en bh dan zichtbaar bij ieder v-halsje en blousje.

Maar ik raak compleet of-topic Haha! . Misschien valt het wel erg mee allemaal en hoef je nog niet onder het mes. Maar jeetje, jij zal nog meer aandacht en kaartjes krijgen dan ik, want heel bokt sleept je er nu doorheen!



ik ben dus verticaal opengesneden en heb dus een best groot litteken, opzich niet zo heel slordig alleen na de laatste operatie hebben ze het dus abslouut niet netjes afgewerkt, het 'begin' punt zegmaar is vrij groot bij mij, en is ook heel vervelend omdat heel erg snel verbrand in de zon..
en ik heb ook onderaan het litteken rond om 'knoopjes' zoals ik ze altijd noem(de) ook van de hechtingen...
ik heb ook nog een litteken op mn linker pols (alsof ik mn pols heb door willen snijden) en 1tje bij mn lies. van het dotteren is die geloof ik

en ik heb dus ook dat ik bij ieder bloesje of bikini mn litteken zichtbaar is,.. ach het is gebeurt en 'r is niks meer aan te doen nu..
ik moet btw ook nog ieder jaar voor controle, krijg dan een echo, en hartfilmpje enz.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:58

Citaat:
Op 2001-11-30 17:33, schreef Roos:
Wat Marja zegt is helemaal waar. Bij sommige mensen (oude) ziet het er echt uit of ze een ritssluiting hebben. Haha! Maar succes jij!



hehe ja juist ja daarom noem ik die kleien littekentjes dus ook knopjes op mijn buik en mn litteken mn ritslsuiting
mijn vader heeft voor mij een hangertje ontworpen
een hartje met een ritssluiting erin:

[img]../upload/37/ketting1.jpg[/img]

die heb ik altijd om

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:59

Jeetje Yor en Mickey, lijkt me best eng als je weet dat het niet goed bij je zit.
Gelukkig heb ik al die jaren nooit geweten dat ik een ernstige aandoening had, lijkt me toch een beetje voelen als een tijdbom in je lichaam.

Kan die vernauwing niet worden verholpen Mickey, ik kreeg meteen visioenen van balonnetjes net zoals bij dotteren?
En die kunstklep, gaat die je hele leven mee yor, of moet die later weer vervangen net als bijv. een kunstheup?

Oh ja, en het enige wat ik nog aan m'n hele hartgedoe heb overgehouden is een abnormale belangstelling voor hartoperaties op tv en hartzaken in m'n omgeving. Solly Haha!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:02

wbt die kunstklep : geen idee of die mn hele leven meegaat, ik weet wel dat mijn donor klep verkalkt waardoor die dus vervangen moet worden, en die kunstklep krijg ik dus pas als mn hart uitgegroeid is...

die intresse heb ik ook hoor
Haha!
cardiologe is ook 1 van de dingen die ik wel zou willen worden Lachen

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:09

Tegenwoordig doen ze het bij kinderen horizontaal. Maar daar zitten ook nadelen aan. Het litteken is ten eerste groter en verder is de kans op gevoelloosheid van het gedeelte boven hetliietken tot je hals groter.

Dit was mij niet verteld en toen ik na de operatie geen gevoel meer had (pijn, warmte en kou, als ik het aanraakte was het net of ik iemand andesr aanraakte) schrok ik best.
Ik heb dit aan de cardioloog voorgelegd en hij vertelde me dat dat kwam door de beschadiging van de zenuwen omdat ze m'n borsten zo'n beetje in m'n nek hadden gelegd om goed bij m'n hart te kunnen komen. (borstbeen is ook doorgezaagd enzo) Maar het zou dus blijvend kunnen zijn, gelukkig kreeg ik in de loop der maanden langzaam het gevoel weer terug en zijn de zenuwen weer aangegroeid.

Waarom vertel ik dit ook al weer (scrollt naar boven Haha! ) Oh ja, horizontaal of verticaal dus. Maar in ieder geval is mijn litteken minder zichtbaar, dus achteraf was het de juiste keuze.

En oh ja, heb jij ook dat je kunt voelen wanneer het gaat vriezen? Dan gaat m'n litteken jeuken *LOL* .
Ik hoop dat niet alle lezers zijn afgehaakt, ik ben in ieder geval niet in bloederige details getreden.
Oh ja, m'n draingatlittekens zijn alleen heel lelijk die zijn ze vergeten subcutaal te hechten, dat was studentenwerk, klojo's. Maar ik ga niet meer onder het mes denk ik om die netjes te laten maken.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:20

mm ik ben in 1986 voor 't eerst geopereerd, en was 1 van de eerste die deze operatie onderging (goed nederlands??)
toen ben ik dus verticaal geopend *LOL*
en tja om dan nog eens horizontaal verder te gaan is beetje vreemd.. krijg je zo'n omgekeerde L Frusty

ik voel idd ook temperatuur verschil.. vooral in de zomer en ook onder de zonnebank dan gaat het jeuken maar ik durf alleen nooit te krabben Frusty

_________________
"Some memories are best forgotten"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yor op 2001-11-30 18:24 ]</font>

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:27

Geen omgekeerde L denk ik, maar eerder een satanskruis of een omgekeerde T. Hm ook niet zo'n topper Haha!
Ja jeuk is lastig, het irriteert ook iets eerder omdat het litteken precies onder de rand van m'n bh zit. In ieder geval verbrand het bij mij nooit, zolang ik niet topless ga zonnen tenminste.

Het stomme is dat ik zo'n typ ben die een groot litteken eigenlijk wel stoer vind. Normaal dan, als ik een nieuw vriendje heb dan waarschuw ik wel eerst zodat ze niet schrikken en voel ik me een beetje opgelaten. Maar dat zit meer in mijn hoofd hoor, er is nog nooit raar op gereageerd.

_________________
"Geef hem die graag de waarheid zegt een paard, waarop hij kan ontkomen" (Armeens spreekwoord)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marja op 2001-11-30 18:27 ]</font>

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 11:59

Citaat:
Op 2001-11-30 17:59, schreef Marja:
Jeetje Yor en Mickey, lijkt me best eng als je weet dat het niet goed bij je zit.

Kan die vernauwing niet worden verholpen Mickey, ik kreeg meteen visioenen van balonnetjes net zoals bij dotteren?

Nee hoor, het is helemaal niet eng. Ik weet niet beter en ben ook nog nooit geopereerd of zo hoor. Ik maak me er niet zo zorgen over.
Iedere keer als ik op controle kom is alles goed en moet ik weer over 2 à 3 jaar terug komen. En ach, zolang ik er geen last van heb, hoeft er van mij niet iets gedaan te worden.
Ik merk het alleen als ik in de bergen loop. Dan krijg ik het sneller dan een ander benauwd en word ik niet goed. Maar als ik dan weer even rustig aan doe dan gaat het wel weer. En ik zou het ook niet willen missen. (het wandelen in de bergen dan hè)
Ik denk dat het bij mij allemaal wel meevalt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mickey op 2001-12-01 11:01 ]</font>