Waak-verdedigingshond, in flat samen met katten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waak-verdedigingshond, in flat samen met katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:58

Bestaan er grote waak- en verdedigingshonden die kunnen leven in een (ruime 4-kamer)flat met twee katten? Die gezellig overal mee naar toe zou kunnen, zonder andermans honden en kinderen op te vreten? Die uitgelaten zou kunnen worden door een overbuurvrouw op leeftijd, die dus niet teveel problemen tegen moet komen onderweg? En toch hun functie als verdedigingshond kunnen blijven uitvoeren?

Bestaat dat? Is dat te combineren? Heeft iemand misschien zo'n hond teveel?

Het lijkt nu alsof ik DE perfecte hond zoek. Toch is dat niet zo. De eisen voor per direct zijn enkel dat hij lief is voor de katten, mijn interieur niet opvreet en dat hij mee kan in de auto (dan kan hij lekker mee lange boswandelingen maken). Ook moet hij enkele uren alleen thuis of in de auto kunnen blijven. Leeftijd tot een jaar of 5/6. Op dit moment heb ik tijd genoeg om een hond te (her)opvoeden, maar in de toekomst zou hij wel een uurtje of 9 alleen thuis moeten kunnen zijn met de katten (wordt dan tussendoor wel uitgelaten).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:36

Dat lijkt me een erg moeilijke combinatie. Dan denk ik aan een hond die specifiek getrained is als waak/verdedigingshond, en die zou ik hoe dan ook niet in een flat willen. Laat staan met katten.

Als je nou een hond zoekt die redelijk waaks is en z'n baas zo nodig wil verdedigen, heb je het over iets anders. Welke van de twee zoek je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:43

ArwenLune schreef:
Als je nou een hond zoekt die redelijk waaks is en z'n baas zo nodig wil verdedigen, heb je het over iets anders. Welke van de twee zoek je?


Hij hoeft niet eens te blaffen, alleen maar flink te bijten indien nodig, en hij hoeft inderdaad alleen mij maar te verdedigen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:08

Dan zou ik een pup zoeken van een ras met waaksheid erin (dus geen labrador oid, die is meer geneigd om de indringer vriendelijk kwispelend te begroeten) en die gewoon in huis met de katten op te voeden. Als je 'm er maar genoeg uithaalt om flink te lopen en te spelen moet dat bij sommige rassen best te doen zijn.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 02:57

Ik zie het hard in, je hebt wel veel eisen, maar weinig aan te bieden.
Een grote hond (een waak of verdedigings hond is toch vaak groot) is niks op een flatje, zeker niet met al die trappen.
Daarbij ben je veel weg en een buurvrouw op leeftijd (zoals jij het zelf zegt) zal het wel niet zo compenseren.

Daarbij, enkele uren alleen in de auto?
Wat heeft dat voor zin?
Neem dan je hond niet mee, daarbij kan het ook gevaarlijk zijn voor je hond (zeker in de zomer).

Interieur opvreten ligt aan de hond en opvoeding (waar je dus veel tijd in moet steken), niet aan een ras of soort.
Katten omgang net zo (al is idd de ene hond wat feller als de andere daarin).
Mee in de auto en mee op bezoek en omgang kinderen en andere honden ed idem dito.
Alleen kunnen zijn is aan te leren, alleen voor sommige zeer moeilijk.

Zoals ik al zei, veel wensen, soms ook tegenstrijdig.
(Kheb een zeer lief sociaal waaks hondje, maar tis een JR, dus das ook geen verdedigings/waak hond (en zal ook wel niet goed met katten kunnen omgaan, maar daar ben ik nog niet achter), als hij mij verdedigent heb ik er nog weinig aan, is zo weg te meppen zo'n klein ding en je merkt er weinig van, maar gelukkig vragen we dat ook niet.)

Ik zou er nog maar eens over na denken, je eisen en wat jij aan een hond te bieden hebt, vooral dat laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:10

Chrystal-gek schreef:
Ik zou er nog maar eens over na denken, je eisen en wat jij aan een hond te bieden hebt, vooral dat laatste.


Dat zeker. Heb er ook al eerder over nagedacht en was toen tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk toch wel wat onhandig zou zijn. Het soort hond dat ik zou willen, is misschien niet meteen de handigste voor een willekeurig persoon om even mee uit wandelen te nemen. Dat ik geen tuin heb is ook zeker een nadeel, maar binnen past zo'n beest prima. Als ze ook in eensgezinswoningen passen, waarom dan niet in mijn flat?

In het asiel zitten ze in een klein hok en worden ze af en toe eventjes gelucht, meer niet. Dan denk ik dat ik zo'n beest toch wel wat meer te bieden heb, aan de andere kant voor mijn gevoel misschien nog steeds te weinig. Moeilijk...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:38

Buiten de dingen die al gezegt zijn zou ik juist voor een hond kiezen die blaft, dan 1 die bijt. Een hond die onbekenden moet bijten, bijt ook onbekenden... Ook kids. En dat wil je niet meemaken, geloof dat maar... Daarbij: als iemand inbreekt en hij wordt gebeten door jouw hond, dan heb je zo een aanklacht aan je broek hangen. Dan kun je beter een blaffende hond hebben die je wakker maakt, dan eentje die zonder geluid te laten horen begint te bijten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:48

Geef je weinig kans Knipoog
Ik ben zelf hondengeleider bij de politie en ben van huis uit opgegroeid met KNPV honden.
Een KNPVhond is nu eenmaal erg dominant, anders zou hij niet geschikt zijn voor de sport, en kent maar 1 baas.
Als er hier visite komt moet ik Kira gewoon goed opbergen omdat ze gewoon niet te vertrouwen is met vreemden in huis.
Zelfs al kent ze mensen goed kan ze nog raar doen.
Mijn moeder die ze goed kent zou haar een tijdje terug s'middags uitlaten omdat we de hele dag weg waren en ze belde om 15:00 op dat Kira haar het huis niet in liet en bijna door de ruiten vloog als ze maar bij de deur in de buurt kwam.
Als ik jou was zou ik een hond nemen die wel een afschrikwekkend uiterlijk heeft maar geen afschrikwekkend karakter Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:09

Zoals een St. Bernard Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:13

hangt naast de gefokte eigenschappen ook van het karakter af Corine. Ik zou inderdaad ook iets anders zoeken, wil je nog een sociaal leven onderhouden. Lachen

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:24

ik zou gewoon voor een dobberman ofzo gaan, een hond is even gemeen als je hem opvoedt
geen berner sennenhond/st bernard,labrador, die gaan de inbreker vrolijk gaan begroeten en schooien achter een aai Haha!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:44

CCCCorine"]
[quote="Chrystal-gek schreef:
Ik zou er nog maar eens over na denken, je eisen en wat jij aan een hond te bieden hebt, vooral dat laatste.


Dat zeker. Heb er ook al eerder over nagedacht en was toen tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk toch wel wat onhandig zou zijn. Het soort hond dat ik zou willen, is misschien niet meteen de handigste voor een willekeurig persoon om even mee uit wandelen te nemen. Dat ik geen tuin heb is ook zeker een nadeel, maar binnen past zo'n beest prima. Als ze ook in eensgezinswoningen passen, waarom dan niet in mijn flat?

In het asiel zitten ze in een klein hok en worden ze af en toe eventjes gelucht, meer niet. Dan denk ik dat ik zo'n beest toch wel wat meer te bieden heb, aan de andere kant voor mijn gevoel misschien nog steeds te weinig. Moeilijk...
[/quote]

De bedoeling van een asiel is tijdelijk, dus zo snel mogelijk daar weer weg als het kan.
Naar een beter tehuis dan de vorige en het asiel.
Ze zitten idd daar vaak in een klein hokkie, maargoed, dat is dus ook niet een ideale situatie.
Daar moeten ze dus uit, en niet in een net zo soort zelfde situatie komen.
Een grote hond heeft veel ruimte en beweging nodig, kan het een wat minder, kun je het eventueel met het ander compenseren.
Maar bij jou is het allebei minder.
Ik zeg niet dat jij niet goed voor je hond zou kunnen zijn, maar de omstandigheden waarin jij een hond wilt brengen vindt ik wat minder.

En een grote hond in een eengezinswoning op begane grond of flat verschilt dan misschien niet zoveel, behalve de trappen (die best belangrijk zijn, want kun je een jaar lang een grote zware hond trap(pen) op en af tillen, laat staan je buurvrouw die je hond dan zou gaan uitlaten?), het gaat daarnaast om de eigenaars.
Die moeten tijd en aandacht aan een hond kunnen schenken.
En dat heb je misschien in het begin dan wel, zoals je zegt later niet meer en af en toe een flinke wandeling in het bos is leuk, maar zo'n hond heeft vaak veel meer nodig, elke dag meerdere keren een flinke wandeling en niet alleen even een blokje om of naar het park.
Maar dan nog is het geen ideale situatie.

Daarbij, nog steeds mijn vraag, waarom een hond meerdere uren alleen in de auto laten?
Hier snap ik dus echt niks van?
Want wat voor zin heeft het dan voor een hond om mee te gaan (naast het feit dan dat het gevaarlijk kan zijn)?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:46

de hond moet enkele uren alleen thuis kunnen zijn
meekunnen in de auto
en meekunnen naar drukke plekken

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:49

dutske schreef:
de hond moet enkele uren alleen thuis kunnen zijn
meekunnen in de auto
en meekunnen naar drukke plekken


Uhm, wat bedoel je hiermee?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:55

Chrystal-gek"]
[quote="dutske schreef:
de hond moet enkele uren alleen thuis kunnen zijn
meekunnen in de auto
en meekunnen naar drukke plekken


Uhm, wat bedoel je hiermee?
[/quote]
verduidelijking van je laatste (of voorlaatste) vraag: waarom moet de hond enkele uren in de auto kunnen, dat moet hij niet, hij moet nu min 5 uur alleen thuis kunen zijn, en later 9 uur
maar de auto heeft alleen te maken dat hij er in en eruit gaat en makkelijk te vervoeren is
denk ik toch

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:17

Waar ik dan weer benieuwd naar ben is waarom je uberhaupt een waak-/verdedigingshond wilt. Voel je je onveilig??

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:32

Nou dat wou ik ook zeggen: koop wat extra sloten. Ik wil ook graag een hond maar neem hem niet juist omdat ik op een flat woon en hem niet naar mijn werk kan meenemen. En trappen lopen is ook geen lol. En je hond in de auto laten ook niet. Is geen goede motivatie....

Je kan ook een hele sterke vriend zoeken Lachen

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:35

dutske"]
[quote="Chrystal-gek"][quote="dutske schreef:
de hond moet enkele uren alleen thuis kunnen zijn
meekunnen in de auto
en meekunnen naar drukke plekken


Uhm, wat bedoel je hiermee?
[/quote]
verduidelijking van je laatste (of voorlaatste) vraag: waarom moet de hond enkele uren in de auto kunnen, dat moet hij niet, hij moet nu min 5 uur alleen thuis kunen zijn, en later 9 uur
maar de auto heeft alleen te maken dat hij er in en eruit gaat en makkelijk te vervoeren is
denk ik toch
[/quote]


Citaat:
Ook moet hij enkele uren alleen thuis of in de auto kunnen blijven.


Als ik haar allereerste reactie lees, staat bovenstaande quote daarin, daarop maak ik toch echt op uit dat hij ook enkele uren alleen in de auto moet kunnen blijven.
Daarnaast heb ik ook nergens kunnen lezen dat hij nu 5 uur minimaal alleen thuis moet blijven, dat is eigenlijk ook al best lang, zeker als je je hond net hebt, vooral als het een puppy is.
Een volwassen hond (eentje uit het asiel) kent meestal wel wat, maar ook daar haal je geen kant en klare opgevoedde hond vandaan, ook daar moet je tijd en aandacht aan besteden, vooral als je hem net hebt.
En dan vindt ik die 5 uur dus ook best lang.

Ellenlouise, jah dat vroeg ik mij dus ook af, maar dat heb ik dus maar niet gevraagd, want het is relevant voor haar, maar niet voor de hond.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:08

Zoals eerder gezegd is, moet je je af vragen waarom je dit precies wil, je moet geen hond nemen om de verkeerde redenen.

IMO moet een hond van pup af aan met katten op zijn gegroeid, wil dit lukken. Persoonlijk heb ik (en mijn ouders) goede ervaringen met bouviers. Hoewel ik meer een asielmens ben(haal dus liever een dier uit het asiel), hebben we de boefs toch als pup gekocht (vanwege het feit dat we al katten hadden) Beide bouviers zijn dus met katten opgevoed en dat werpt zijn vruchten af. Beide bouviers liepen (heeeeeel voorzichtig) met kittens (die regelmatig bij ons gedumpt werden) in hun bek door de woonkamer, de katten sliepen ook dicht tegen ze aan. Het is altijd duidelijk geweest dat de katten de baas waren trouwens!

Maar dan, onze 1e bouvier "Minder" (op z'n engels uitgesproken) was een heel rustige hond, die kon je makkelijk op een flatje houden, hoewel ik moet zeggen (deze hond was nooit in aanraking geweest met kinderen) kinderen viel ie gelijk aan, zonder enige waarschuwing.
De 2e Major (familie van Minder) is hyperactief en is zowel dol op katten als op kinderen (van de vrienden van mijn ouders)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:42

Chrystal-gek schreef:
Citaat:
Ook moet hij enkele uren alleen thuis of in de auto kunnen blijven.


Als ik haar allereerste reactie lees, staat bovenstaande quote daarin, daarop maak ik toch echt op uit dat hij ook enkele uren alleen in de auto moet kunnen blijven.


Klopt, nou ja... moeten is een groot woord. Maar als hij in de auto kan blijven zitten, dan kan hij mee naar stal (die ligt bij het bos). Het idee daarachter is dus dat hij dan tussendoor nog een extra keer mee kan gaan wandelen. Dan zit hij dus niet een paar uur onafgebroken thuis, maar in de auto onderbroken door wandeling.

Ik had in eerste instantie aan een volwassen hond gedacht, die katten gewend is.

Citaat:
Geef je weinig kans
Ik ben zelf hondengeleider bij de politie en ben van huis uit opgegroeid met KNPV honden.
Een KNPVhond is nu eenmaal erg dominant, anders zou hij niet geschikt zijn voor de sport, en kent maar 1 baas.
Als er hier visite komt moet ik Kira gewoon goed opbergen omdat ze gewoon niet te vertrouwen is met vreemden in huis.
Zelfs al kent ze mensen goed kan ze nog raar doen.
Mijn moeder die ze goed kent zou haar een tijdje terug s'middags uitlaten omdat we de hele dag weg waren en ze belde om 15:00 op dat Kira haar het huis niet in liet en bijna door de ruiten vloog als ze maar bij de deur in de buurt kwam.
Als ik jou was zou ik een hond nemen die wel een afschrikwekkend uiterlijk heeft maar geen afschrikwekkend karakter


Wij hebben een hond gehad die net niet door kon als KNPV hond (Duitse Herder). Dat was inderdaad niet de meest makkelijke hond die je kunt bedenken. Toch was hij betrouwbaar bij kleine kinderen en vreemden. Zolang ze maar niet op het erf kwamen als wij er zelf niet bij waren.

Dat was ook niet een hond om binnenshuis te houden (zelfs niet in een villa) trouwens. Dus zo'n 'extreme' hond kan inderdaad niet, daar was ik al wel uit.

Maar er zullen ook wel minder dominante grote honden zijn. Anders zou het betekenen dat iedere herder een baas zou hebben die a) niet werkt (of werkt met de hond dan, maar dat bedoel ik nu even niet Knipoog en b) geen andere huisdieren, kinderen of een partner heeft. En ik zie overal hier in de buurt van die beesten lopen....

Een puppy met de katten opvoeden lijkt me hartstikke leuk, maar het blijft dan toch erg afwachten hoe de pup zijn karakter 'uitpakt'.

Ik vrees het ergste... ik denk dat het niet echt wat gaat worden Verdrietig

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:06

Chrystal-gek schreef:
(die best belangrijk zijn, want kun je een jaar lang een grote zware hond trap(pen) op en af tillen, laat staan je buurvrouw die je hond dan zou gaan uitlaten?)


Een hond de trap aftillen? Buiten het feit dat je een grote hond amper opgetilt krijgt... Een grote hond constant trap te laten lopen is overigens weer heel erg slecht voor de gewrichten.

Wat die uren in de auto zitten betreft: als jij een hond enkele uren in je auto wilt laten zitten, schaf dan aub geen hond aan. Je kunt een beest niet een paar uur zonder water/voer opsluiten in een kleine ruimte. Buiten dat kan de tempratuur in een auto verschrikkelijk snel oplopen, een uur kan al teveel worden...

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:28

Ik heb een rotweiller.
Erg lieve hond, het is te zien hoe je hem opvoed.
De onze slaapt soms op mn schoot, maar vreemden mogen niet in zijn buurt komen. Wel als er iemand van zijn 'bazen' erbij is, dan kwispelt hij lief.

De staleigenaar heeft een duitse herder, dat is zo'n muts.
Bij iedereen komt hij zijn hoofd op de schoot leggen, hij heeft nog nooit gebeten..

Het is te zien hoe je ze opvoed dus..

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:29

Pervinco"]
[quote="Chrystal-gek schreef:
(die best belangrijk zijn, want kun je een jaar lang een grote zware hond trap(pen) op en af tillen, laat staan je buurvrouw die je hond dan zou gaan uitlaten?)


Een hond de trap aftillen? Buiten het feit dat je een grote hond amper opgetilt krijgt... Een grote hond constant trap te laten lopen is overigens weer heel erg slecht voor de gewrichten.
[/quote]

De onze kan ook trappen lopen, maar doet dit 1 keer per jaar ofzo.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:43

Pervinco"]
[quote="Chrystal-gek schreef:
(die best belangrijk zijn, want kun je een jaar lang een grote zware hond trap(pen) op en af tillen, laat staan je buurvrouw die je hond dan zou gaan uitlaten?)


Een hond de trap aftillen? Buiten het feit dat je een grote hond amper opgetilt krijgt... Een grote hond constant trap te laten lopen is overigens weer heel erg slecht voor de gewrichten.
[/quote]

Kijk, dat bedoel ik dus nou juist.
Als je in een flat woont, heb je neem ik aan te maken met trappen.
En dus heb je qua hond dus ook rekening te houden met die trappen.
En aangezien een hond niet voor zijn eerste jaar trappen hoort te lopen, hoor je hem op dat moment dus te tillen.

Daarom ook mijn opmerking of je een jaar lang een hond (en dus ook nog eens een grote en zware waarschijnlijk) de trappen op en af kunt tillen.
Laat staan je buurvrouw.
Of die nou amper op te tillen is of niet, hoe wil je hem anders de trap op of afkrijgen als de hond dat niet lopend mag?

En of het nou een grote of kleine hond is, voor 1 jaar trap lopen is voor beide niet goed.
Voor grote honden misschien wat meer, maar voor kleine honden net zo.
De trap aflopen is trouwens nog slechter dan oplopen, dit komt door het gewicht op de voorpoten als hij omlaag gaat, maar beide is dus niet goed.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:17

Er is niet gezegd dat ze een jonge pup wil volgens mij was dat juist niet de bedoeling!!! Cool