2012 vergaat de wereld :\

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:45

Gerrie schreef:
In de tijd dat de piramide nog intact was waren de zijden bedekt met wit gepolijst marmer waardoor het leek alsof er een grote spiegel stond opgesteld in de woestijn



Vergeet niet dat dit al eeuwen staan, verhalen zijn makkkelijk te verzinnen, vandaar al die honderden theorië over van alles en nog wat. Dus of het ook daadwerkelijk zo is, valt nog te betwijfelen. De piramide van Mykerios heeft een groot gat, dit omdat ze vernietigd moesten worden, was bedekt met graniet(1/3) en kalksteen. De andere 2 met toeka kalksteen. Bovendien heeft de piramide van Chephren (chafre) zijn oorsprongelijke 'toekalaag' nog op de top en dat is echt geen wit gepolijst marmer.
Dat alleen de Cheops dan wit marmer zou gebruiken is te weerleggen. Chephren was later met zijn piramide en zou dan echt niet onder willen doen aan zijn vader, en zou dan ook gepolijst marmer op zijn minst willen. Verder voldoen ze wel aan diverse eisen zoals de windrichtingen en de graden, dus dan zou 'zoon' ook zo'n mooi marmer lijstje willen hebben.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:10

is het wel de piramide van chafre (cheops)? Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:17

haha, tja dat is afwachten(toch??). Eigenlijk zouden we de tijdmachine van Barabas moet hebben, kunnen we 't zelf controleren. Maar goe d, ze hebben eenmaal de 'naam' gekregen, dus die gebruk ik maar even. Is zo moeilijk praten over die éne piramide *LOL*

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:33

ben aan het meelezen en ontzettend hard aan het bijleren.
bedankt Gerrie voor die info over de marmeren platen . mijn vader zei ook dat het slechts een theorie was, maar hij vond het wel een aannemelijke.... daarmee Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:48

volgens mij waren het geen marmerenplaten maar waren ze bedekt met een soort wit kalk. dat is bewezen geloof ik, misschien kan ik morgen opzoeken hoe het precies zit. maar wat nou eigenlijk zo bijzonder aan de grote piramide is, is zijn meet- en bouwkunde. zelfs momenteel zouden we zoiets niet kunnen nabouwen, onlangs is het geprobeerd in japan, dacht ik en mislukt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:37

marmer, kalk... Haha! fijn dat je't wil opzoeken. ik moet mijn vader dringend dit topic laten lezen. krijgt hij meteen weer de kriebels

wat de romeinen deden met hun 90.000 km zeer goede wegen en hun huge aquaducten, in die tijd... het lijkt alsof hoe verder we teruggaan in de tijd, hoe indrukwekkender en verbazend correcter de bouwwerken waren.

misschien ligt het eraan dat het hun leven was, ik bedoel dat zij er veel meer mee bezig waren. wij denken niet aan perfecte dingen als het parthenon. wij denken aan perfecte beurzen enzo, om het maar een beetje materialistisch te stellen.

en zijn op verschillende niveau's evoluties. de egyptenaren zullen (zouden bedoel ik maar dat staat zo raar) ook nooit bepaalde dingen uit onze wereld kunnen nabootsen, omdat dat gewoon niet bij hen hoorde, toen. en omgekeerd.

de mentaliteit van mensen verandert heel erg door de jaren. dat technische 'probleem' van het niet kunnen nabouwen zit misschien gedeeltelijk in the mind. maar het blijft indrukwekkend natuurlijk, en er hangt zo'n mooie mysterieuze sluier rond (wie weet hebben we die er zelf rond gelegd en krijgen we er hem niet meer af. tenslotte is alles 'maar' wat het is)

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:45

weet iemand hier misschien wanneer en waarom de egyptische beschaving nu "weg" is zegmaar? was dat door de romeinen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:05

ponyzotje"]
misschien ligt het eraan dat het hun leven was, ik bedoel dat zij er veel meer mee bezig waren. wij denken niet aan perfecte dingen als het parthenon. wij denken aan perfecte beurzen enzo, om het maar een beetje materialistisch te stellen.
[/quote]klopt. terwijl vroeger spritualiteit voor veel inspiratie zorgde.

[quote="ponyzotje schreef:
de mentaliteit van mensen verandert heel erg door de jaren. dat technische 'probleem' van het niet kunnen nabouwen zit misschien gedeeltelijk in the mind. maar het blijft indrukwekkend natuurlijk, en er hangt zo'n mooie mysterieuze sluier rond (wie weet hebben we die er zelf rond gelegd en krijgen we er hem niet meer af. tenslotte is alles 'maar' wat het is)
niet alleen in the mind. het is voor ons fysiek onmogelijk zo precies die stenen te leggen en de monolithen te plaatsen.

het lijkt allemaal van de beschaving te komen die de grote piramide gebouwd heeft. daar is een heel bijzonder stuk kennis architectuur gebruikt. zo was er plots de gothische stijl (die ontworpen is door de tempeliers) die het mogelijk maakte gebouwen te ontwerpen die groter waren dan ooit tevoren. mogelijk is die kennis uit jeruzalen gehaald door hen, en via mozes naar jeruzalem gebracht uit egypte. voor dit verhaal zijn geen bewijzen, maar wel erg veel aanwijzingen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:07

Yessy schreef:
weet iemand hier misschien wanneer en waarom de egyptische beschaving nu "weg" is zegmaar? was dat door de romeinen?
eerst de perzen, daarna de grieken, daarna de romeinen. Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:23

Cleopatra ging toch met Ceasar aan de haal? (of andersom)

Overigens is het wel positief dat Sadam weg is uit Irak. Kunnen we (westerlingen) eindelijk eens verder met Babylon. Hierbij doel ik mn. op de bibliotheek. En de vele andere archeologische schatten die dat land nog verborgen houdt. Ben benieuwd.

Het einde van de wereld... Ik moet het nog zien. Kan me er niet zo druk om maken. Wel lijkt het me een werelduitvinding als ze eindelijk eens iets uitvinden om al die nucleaire rommel af te breken. Maar daar hoor je nooit iets over, wordt daar uberhaupt wel aan gewerkt? Of blijft het bij zand erover en niet meer aan denken de eerste 10.000 jaar.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:01

ponyzotje"]
wat de romeinen deden met hun 90.000 km zeer goede wegen en hun huge aquaducten, in die tijd... het lijkt alsof hoe verder we teruggaan in de tijd, hoe indrukwekkender en verbazend correcter de bouwwerken waren.
[/quote]

Wat dacht je van beton of riolering(china)

[quote="Yessy schreef:
weet iemand hier misschien wanneer en waarom de egyptische beschaving nu "weg" is zegmaar? was dat door de romeinen?

Het is niet zomaar aan 1 groepering te geven. De Egyptische beschaving valt zelf ook in 3 tijden te verdelen en tussen die tijden was er ook geen eenheid in het land. Het is gewoon beetje bij beetje aangevallen, overmeesterd enzovoorts. Tijdens de griekse (en) romeinse tijd en de Byzanten mochten de Egyptenaren gewoon hun eigen goden dienen, de meeste tempels die nu nog overeenstaan (Kom Ombo) komen uit die periode. Toen kreeg je de christenen, arabieren, turken de britten(!) al zijn die laatste wel ver ná de Osiris cultuur. In Egypte kon je een leuk boekje kopen wat hier over ging. What ever happend to the Egyptians. Helaas ben ik het in Nederland niet tegen gekomen.
Maar het vergaan van de toenmalinge cultuur/beschaving is niet aan 1 decennia/groepering/cultuur te doen, dat heeft jaren en jaren in beslag genomen. De beschaving is ook niet weg, de mensen hebben alleen een compleet andere cultuur aangenomen. De Egyptenaren lopen er immers nog steeds rond.
Ik ben momenteel niet huis, maar heb nog een Profielwerkstuk thuis liggen (uiteraard over Egypte Knipoog) en heb daar een tijdlijntje in zitten. Als ik tijd heb dan typ ik het wel over.
Maar grof weg is het predynastie, oude rijk, eerste middentijd, middentijd, tweede middentijd, nieuwe rijk, derde middentijd, late periode(tijd), Griekse romeinse tijd, byzantse tijd, (en de rest staat in m'n werkstuk, maar de tijd na de Griekse en Romeinse boeide me nooit zo dus vandaar dat ik dat niet 1,2,3 weet)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:18


Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:36

In 2000 zou de wereld toch ook vergaan? Is ook niet gebeurd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:28

DeesDeBest"]
[quote="ponyzotje schreef:
wat de romeinen deden met hun 90.000 km zeer goede wegen en hun huge aquaducten, in die tijd...
Wat dacht je van beton of riolering(china)
[/quote]ooit van mohenjodaro gehoord? Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:47

uh nee... Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:53

harappa en mohenjodaro zijn steden van een cultuur die begon in 5000bc - 4000bc en hadden oa. ingewikkelde rioolsystemen en 1 stad boodt onderdak aan circa 45.000 mensen. hoe deze mensen opeens aan deze techniek kwamen is onbekend. alle stenen en straten waren tot op de centimeter gestandaardiseerd en de complete stad in 1 keer in een bedacht patroon gebouwd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:18


Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:25


blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 17:23

wow superpepeijn waar ehb je dit allemaal van!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:56

SuperPepeijn"]
[quote="Yessy schreef:
weet iemand hier misschien wanneer en waarom de egyptische beschaving nu "weg" is zegmaar? was dat door de romeinen?
eerst de perzen, daarna de grieken, daarna de romeinen. Lachen
[/quote]

en de romeinen haalden veel van de grieken, bv hun architraafbouw.
maar beton kwam toch van de etrusken? was dat dan van nog ervoor? ingewikkeld.

alle ontstaan is zo vreemd. hoe komt iemand op een idee? waarom zijn wij er, hoe kwam "iemand" op het idee iets als wij te maken of te laten maken.

oja, over dat uitgezet zijn SP (dacht toch dat ik dat in dit topic gelezen had Verward ), dan zijn wij toch ook ontstaan? of bedoel je dat dat onder andere omstandigheden de kans op onze evolutie groter is?
in ieder geval snap ik de hele evolutie van de mensheid niet. je kan ze wel analyseren (en dan nog Knipoog )maar dan weet je nog niet hoe, waarom.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:14

de kans dat aminozuren zich combineren tot levensvatbare cellen (vn. eiwitten) is ZO ongelofelijk klein dat het meer waarschijnlijk is dat leven op onze planeet is uitgezet.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:18

ja, ik weet dat je dat aannemelijk vindt, maar van waar komen wij dan? in welke dimensie zijn wij ontstaan en hoe? je schuift het probleem van onze evolutie opzij he Knipoog , zo 'weten' we er nog minder van.
ik weet al waar ik vandaan kom Lachen , maar ik zou graag weten van waar precies. wie heeft het in zijn hoofd (oeps pardon, die zullen wel geen hoofd hebben) gehaald MIJ te maken of te laten maken, en JIJ, en iedereen...? dat is toch een even onwaarschijnlijk idee.

maar ik begrijp dat je het aannemelijker vind omdat op aarde al alles onderzocht is, er geen hoe en waarom is gevonden, en dat je dan liever alles steekt op 'unexplored area' Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:20

SuperPepeijn schreef:
de kans dat aminozuren zich combineren tot levensvatbare cellen (vn. eiwitten) is ZO ongelofelijk klein dat het meer waarschijnlijk is dat leven op onze planeet is uitgezet.


Dit bedoelde ik laatst, maar kon 't niet vinden. Hoe bedoel je dit, zijn wij uitgezet of alles op de hele planeet?
Mij is altijd vertelt dat 't enige wat je nodig hebt is water en zon (warmte).

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:23

PZ, dat is een hele goede vraag en ik hoop dat we daar ooit antwoord op zullen krijgen. ik sta wel (min of meer) achter de evolutie theorie, in combinatie met het bovenstaande dan.

even van internet geplukt:
Citaat:
‘Niet elk denkbaar eiwit is nuttig. Eiwitten zijn opgebouwd uit losse onderdelen, de aminozuren. Een eiwit bestaat uit honderden tot wel duizenden aminozuren en er zijn twintig verschillende aminozuren. Als je lukraak een eiwit in elkaar zet door willekeurig aminozuren aan elkaar te plakken, dan krijg je (bijvoorbeeld bij een eiwit van 300 aminozuren) 20300 mogelijkheden, dat is ongeveer 2x10390. Als je nagaat dat het hele universum 1080 atomen heeft, dan begrijp je dat het onmogelijk is om lukraak eiwitten in elkaar te zetten en te hopen dat er een paar goeie bij zitten.'

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:47

"onmogelijk is om lukraak eiwitten in elkaar te zetten en te hopen dat er een paar goeie bij zitten.'"

zijn eiwitten geen katalysatoren in hun eigen reacties om leven te vormen? dan kun je immers wel oneindig lang combinaties gaan maken.

de oerknal was het startschot... en al die eiwitjes, AZ'en en co-enzymen rennen om te kijken met welk eiwitje ze willen trouwen en mensenkindjes krijgen. aah lief Haha! het is idd ondoenbaar Scheve mond
en TOCH: we ZIJN er! (denk ik, ook leuk om over te discussiëren, maar ik laat aan Plato over of alleen zijn ideenwereld de echte wereld is,etc)
we zijn er, we zijn er... dan moet er in ons toch de oplossing zitten van waar wij vandaan komen? dat moet vertaald worden naar gedachten, onze dimensie. hallo, diegene die ons zo nieuwsgierig geschapen heeft, give us the solution... al denk ik dat we ondanks al dit zinvolle gediscussieer toch nooit zullen WETEN wat het is geweest, dat ons de mogelijkheid heeft gegeven erover te discuteren Haha!