Is dit nou migraine of wat anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Is dit nou migraine of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 19:27

Sinds een aantal dagen heb ik last van stevige hoofdpijn en een verminderd zicht. Het is zo'n hoofdpijn aan 1 kant van je hoofd, drukkend op je slaap en uitstralend naar je oog, af en toe voel ik steken, met name als ik m'n hoofd (abrupt) beweeg. Daarnaast ben ik wat duizelig, maar ik denk dat dat door m'n verminderde zicht komt. Ik kan me moeilijk focussen op iets.

Gisteravond heb ik wat "raars" gehad. Ik zag allemaal gekleurde lichtflitsen aan de rand van mijn oog, ook als ik m'n oog dicht hield. Dit ging na een uurtje weer over. Daarna had ik m'n moeder aan de telefoon en ik kon geen normale zin meer maken, ik kon niet meer op bepaalde woorden komen en halverwege een zin wist ik niet meer wat ik wilde zeggen. Verward

Mijn vriend heeft toen op aanraden van mijn moeder de huisartsenpost gebeld, maar die konden er ook weinig van maken. Na dit telefoontje kreeg ik opeens een doof gevoel aan m'n hand en dat trok langzaam omhoog naar m'n schouder. Toen begon het ook bij m'n bovenlip te tintelen en dat trok door naar m'n tong en toen naar m'n gehemelte.

Ik ben vandaag naar de huisarts geweest. Ik moest wat testjes doen, maar hij vond het allemaal prima gaan (ik niet). Ik weet zeker dat ik die testjes in mijn normale doen beter doe. Ik heb een verwijzing voor de nuroloog, maar ik verwacht niet dat ik daar snel aan de buurt ben.

Heeft iemand enig idee wat dit is, of komt het iemand bekend voor?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:29

clusterhoofdpijn???

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 19:34

IngridM schreef:
clusterhoofdpijn???


Wat is dat?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:40


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 19:45

IngridM schreef:


Ik heb die punten bekeken, maar alleen de eerste 2 zijn op mij van toepassing. Bij de rest is het niet zo of weet ik het niet.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:46

Klinkt bij mij als een (zware) migraine aanval.
Meestal kun je bij de neuroloog redelijk snel terecht. (althans dat kon ik toen wel)
Sterkte ermee.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:51

Hoewel de verschijnselen bij clusterhoofdpijn van persoon tot persoon verschillen..................

quote van de site
ik weet er verder ook niet veel van, ken het alleen van over praten, is een heel heftige hoofdpijn............
succes !!!

(lig zelf af en toe kotsend van de hoofdpijn in bed.....dus weet hoe ellendig het kan zijn)

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:17

Het klinkt idd niet als clusterhoofdpijn. Mensen met dit soort pijnen hebben zin om hun hoofd keihard tegen de muur te bonken om de pijn op een bepaalde manier te overstemmen. Het klinkt idd als een erge migraine aanval, die lichtflitsen heten aura's. Ik vind ze alleen erg laat opkomen, vaak komt dit vooraf aan zo'n aanval. Beetje apart dat je huisarts er zo nonchalant mee doet, ik hoop dat je snel terecht kunt bij de neuroloog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:18

Hm, het klinkt wel als een migraine aanval. Ook dat je geen gevoel in je handen hebt enzo

Ik heb zelf al mijn hele leven migraine, maar ik heb het wel anders (er zijn ook heel veel soorten natuurlijk Knipoog )

Ik heb het elke dag, het is er altijd. Ik heb geen dag zonder pijn.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:21

Migraine inderdaad!Ik heb het ook zo'n beetje op die manier.Die ,,testbeeldstoring,,in je ogen en dat slapende gevoel dat langzaam door je lijf trekt.Sterkte!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:22

ik ken dit precies, bij mij ging lopen ook moeilijk, gewoon helemaal uitgeschakeld en soort verlammingsverschijnselen aan 1 kant van mijn lichaam, moeilijk praten (je tong en mond doen niet meer goed mee) etc ga maar zo door. Bij mij kwam het op hoge bloeddruk nadat ik bijna ben 'vermoord' door migrainemedicijnen. Kreeg Maxalt van MSD (vernauwd de bloedvaten) terwijl ik een bloeddruk heb boven de 200 (lekker als ze je vaten gaan vernauwen!!!!) Inderdaad naar neuroloog en ik zou even mijn bloeddruk laten checken, mijne is nu goed en ik heb geen last meer van die kwalen.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:21

Wat komt me dit toch bekent voor.Paar weken terug nog gehad en bij mij werd het 15 jaar terug toch echt migraine genoemd.Je hebt echt alle tekenen er van althans die ik ook heb.OOk zo'n slaap gevoel in handen,tanden tong en lippen.Ik weet wat je voelt.Het beste wat je op zo'n moment kan doen is in een donkere kamer zonder geluiden om je heen gaan liggen en proberen te slapen,wel een emmer naast je bed want de kans van overgeven is er altijd.Meestal trekt het dan wel langzaam weg.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:23

jup typisch migraine... ik heb er ook regelmatig last van...

Het begint bij mij altijd met lichte pijn en beetje verminderd zicht in mijn oog... dit veranderd in sterretjes... (dan kan ik niet goed meer lezen, moet ik langer naar een word staren voor ik het helder kan zien) eerst een klein puntje en dat breid dan uit naar mijn hele zicht... vervolgens begint het in mijn hand te tintelen en trekt het idd door naar mijn schouder en dergelijken.... dan is het even rustig.. en dan BOEM koppijn, en stevige ook, en ook doet 1 oog (meestal de rechter) dan flink pijn... dichtdoen helpt bij mij dan meestal niet...

gelijk als ik die wazigheid in mijn oog begin te voelen, ga ik gelijk 2 asprientjes meenemen... zet de tinteling door dan meld ik me gelijk ziek (meestal gebeurd dit op school) en hoop ik voor de hoofdpijn thuis op bed te liggen....

Sterkte ermee, dit zal niet de laatste keer zijn denk ik... en geloof me je leert de symptomen herkennen, neem gelijk 2 asprientjes in zodra je ook maar iets begint te voelen, je hebt dan de kans om het voor te zijn! ibuprofen wil trouwens ook wel goed helpen, maar dan niet in combinatie met gewoon asprine!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:30

Zeker migraine.

Zelf heb al ook migraine, en dat begint precies hetzelfde als jij en Shiloh beschrijven... Echt geen pretje.

Sterkte ermee

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:38

laat de dokter maar bepalen of het 100% migraine is, zoals ik al zei bij mij is het ook fout gegaan.

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:15

ik denk ook dat het migraine is maar er is ook wat anders aan de hand denk ik, die lichtflitsen horen erbij maar dat doof gevoel volgens mij niet, tenminste ik heb dat nog nooit gehad als ik migraine heb, en dat heb ik best wel vaak:n ik hoop dat het snel beter met je gaat

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:34

Lijkt toch echt op migraine. Net weer nieuwe info over bekend geworden:


Persbericht, 28 januari 2004

Hersenschade door migraine
Migraineaanvallen kunnen leiden tot blijvende hersenschade. Dit schrijven onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA van woensdag 28 januari. Op MRI-scans zagen ze vooral meer schade in de kleine hersenen naarmate een patiënt vaker migraineaanvallen had. De kleine hersenen sturen onder meer de fijne motoriek. Of de schade ook leidt tot een verslechtering van die motoriek, wordt momenteel onderzocht."Het beeld van migraine als een vervelend, maar voorbijgaand verschijnsel moet in ieder geval op de helling", aldus de onderzoekers. Ze pleiten voor meer onderzoek naar de oorzaken van de schade en de ontwikkeling van middelen om die te voorkomen.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 435 mensen uit Maastricht en Doetinchem, geselecteerd uit een groot bevolkingsonderzoek naar migraine. Onder hen waren migrainepatiënten en mensen zonder migraine. Radiologen maakten MRI-scans van de hersenen, die nauwkeurig werden onderzocht op infarcten (gebieden waar het hersenweefsel is afgestorven). Onderzoekers prof. dr. Mark van Buchem en Mark Kruit zagen dat (kleine) infarcten in de kleine hersenen zevenmaal vaker voorkwamen bij migrainepatiënten. Bij de patiëntengroep die minimaal één migraineaanval per maand had welke gepaard ging met aura, was het risico zelfs bijna zestienmaal verhoogd. Aura is een verstoring van de zintuiglijke waarneming. De onderzoekers keken ook naar schade aan de witte stof in de groten hersenen, waar de hogere hersenfuncties worden uitgevoerd. Die was alleen bij vrouwelijke migrainepatiënten duidelijk vaker te zien dan bij controlepersonen. Het risico van deze vorm van schade was het grootst onder vrouwen die het vaakst een aanval hadden.

Omdat infarcten in de kleine hersenen veel vaker voorkomen bij migrainepatiënten dan bij anderen, moet een radioloog die infarcten in de kleine hersenen bij een patiënt ziet, nadrukkelijk rekening houden met migraine als oorzaak, zeggen Kruit en Van Buchem. Ook bij schade aan de witte stof van de grote hersenen moet migraine aan de lijst van mogelijke oorzaken worden toegevoegd.

Het verband tussen migraine en blijvende hersenschade is reden voor zorg, maar heeft op dit moment geen praktische gevolgen voor patiënten, aldus neuroloog prof. dr. Michel Ferrari. "We beseffen dat we een grote groep mensen opzadelen met verontrustende feiten, waar we voorlopig nog niets aan kunnen doen. De middelen die nu beschikbaar zijn om migraineaanvallen te voorkomen, werken niet goed genoeg en hebben te veel bijwerkingen om ze op grote schaal voor te schrijven. Ons onderzoek laat zien dat het ontwikkelen van betere medicijnen meer aandacht verdient."

Migraine komt vaak voor: bij ten minste 10 procent van de volwassen bevolking. Het is een ziekte met een scala aan symptomen. Het meest kenmerkend is het optreden van soms ernstige hoofdpijn op onvoorspelbare momenten. De pijn is vaak kloppend, meestal eenzijdig en neemt toe bij routinebewegingen als traplopen. Aanvallen duren tussen de vier en 72 uur en gaan gepaard met misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en geluid. Migraine wordt in twee groepen ingedeeld: migraine zonder aura en migraine met aura. De vorm met aura, voorheen bekend als 'klassieke migraine', kenmerkt zich door neurologische symptomen tijdens een aanval: visuele verstoringen, tintelingen of een verdoofd gevoel in handen of voeten of zelfs de verzwakking van een kant van het lichaam.

Het onderzoek van Kruit et al. is uitvoerd in een samenwerkingsverband tussen onderzoekers van de afdelingen Radiologie en Neurologie van het LUMC, en van het "National Institute on Aging" van het "National Institute of Health Sciences" (NIH) in de Verenigde Staten. Het onderzoek werd gesubsidieerd door de Nederlandse Hartstichting en de Asclepiade Foundation, en is uitgevoerd in samenwerking met radiologen uit het Academisch Ziekenhuis Maastricht en Slingeland Ziekenhuis te Doetinchem.

Literatuur: Kruit, M.C., van Buchem, M.A., Hofman, P.A.M, Bakkers, J.T.N., Terwindt, G.M., Ferrari, M.D., Launer, L.J. Migraine is a Risk Factor for Sub-clinical Brain Lesions: the Population-based Magnetic Resonance Imaging CAMERA Study. JAMA, 28 januari 2004; 291:427-434.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:03

ik vind overigens wel dat je arts hier heel slordig mee omgaat !!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 08:59

IngridM schreef:
ik vind overigens wel dat je arts hier heel slordig mee omgaat !!!!!!!!

idd Scheve mond

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:12

Mijn huisarts ging hier op precies dezelfde (slechte) manier mee om toen ik het voor het eerst kreeg. 'Niks aan de hand, is gewoon migraine.' Is geen neuroloog aan te pas geweest...

Sowieso is het bij de topicstarter denk ik geen clusterhoofdpijn. De pijn is dan zo erg dat je echt niet door kunt gaan met 'normale' dingen doen. Je moet dan echt plat, kunt niet meer nadenken van de pijn... Die aanvallen duren doorgaans verder korter dan bij migraine, maar komen wel vaker achter elkaar terug. Maar het blijft wel een ontzettende poedersuiker...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:16

Hmmm... ik was er al bang voor.
Kan zo'n neuroloog nog wat betekenen in dit geval?

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:20

kwadraatje schreef:
ik denk ook dat het migraine is maar er is ook wat anders aan de hand denk ik, die lichtflitsen horen erbij maar dat doof gevoel volgens mij niet, tenminste ik heb dat nog nooit gehad als ik migraine heb, en dat heb ik best wel vaak:n ik hoop dat het snel beter met je gaat


De keren dat ik migraine heb gehad had ik wel degelijk zo'n doof gevoel. Het begint altijd met lichtflitsen, dan word ik praktisch blind. Dat zakt dan na een half uurtje of zo weer een beetje weg en dan raak ik aan één kant praktisch verlamd. Ik krijg een heel doof gevoel in mijn mond, tong en gezicht en meestal ook in mijn arm en been. Ook dit duurt ongeveer een half uurtje en daarna zet de hoofdpijn echt door.
Veel sterkte! Ach gut

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:22

Tessebes schreef:
Hmmm... ik was er al bang voor.
Kan zo'n neuroloog nog wat betekenen in dit geval?


Een neuroloog kan uitsluiten dat er geen ergere dingen aan de hand zijn (tumoren, bloedingen...), al is die kans erg klein en heb je zo te horen 'gewoon' migraine. Maar ik zou er toch wel even bij je huisarts op aandringen dat hij je nog wat grondiger onderzoekt (bloeddruk etc.).

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:49

Ik weet het niet.... het kan migraine zijn, maar het is wel vaag.
meestal ben je gevoelig voor geluid en licht, maar niet dat je als je je ogen dicht doen en geen licht om je heen hebt dat je dan flitsen ziet (althans, dat heb ik nog nooit gehad, heb al vanaf mijn geboorte migraine)
Verder, tintelt gevoel in bijv. handen, lippen is wel migraine, maar is meestal een teken dat je een aanval krijgt en dus niet tijdens de hoofdpijn, ditzelfde geld voor de vlekken voor je ogen.

Zou er toch eens goed naar laten kijken door de dokter.... klinkt namelijk nogal gevaarlijk, dat het tintelende gevoel langs je arm omhoog gaat...
Wil je niet bang maken, maar mijn schoonvader heeft al een paar keer een toeval (beroerte) gehad en had ongeveer dezelfde klachten als jij nu.

Wat een beroerde arts hebt jij zeg!! Scheve mond
Al is het ongevaarlijk, hij moet je ten minste eens onderzoeken, wat eens, NU!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 14:10

Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij de neuroloog, dus ik ben benieuwd.
Dat van die flitsen schijnt ook wel een teken van migraine te kunnen zijn, maar niet iedereen heeft daar last van.
Die dokter is idd een beetje een sukkel. Hij vroeg zelfs of ik last had van een "doof" gevoel ergens en dat had ik idd gehad en dan toch zegt ie dat het niks is. Op de verwijzing staat:
"Neurologisch onderzoek - geen opmerkingen
Gezien de gerustheid van de patiente gaarne uw consult"
Nee dat komt lekker serieus over. Verward Hij vond het ook eigenlijk niet nodig dat ik ging, maar goed. Hij zei dat ik maar naar de opticien moest gaan.