Wat ik nou bij duits moest lezen..en dan de reacti

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:31

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[
Maar op school is het niet zo makkelijk te zeggen "Bekijk het maar met je tekst".
En op school worden dingen je inderdaad opgedrongen, daar is het school voor.
[/quote]
Er zijn grenzen. JE mag namelijk niet aan iemands overtuiging komen. Die moet je altijd respecteren. Dat is bij geloofskwesties ook zo, maar dat is ook met dit soort overtuigingen.


Dat is waar, maar denk je niet dat je als leraar ook je grenzen hebt?
De een is vegetarier wanneer het hem uitkomt, de ander is tegen dierenmishandeling, die is weer tegen rasicme enz enz
Het is mischien niet leuk, maar je hebt met pubers te maken, sommige hebben vaak iedere week een andere overtuiging. Als je daar rekening mee moet gaan houden dan kan je net zo goed stoppen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:31

School is er om je dingen bij te brengen. Niet om je dingen op te dringen waarmee je niets te maken wilt hebben. School moet zich beperken tot de leerstof en die kan op verschillende manier gebracht worden. Dat hoeft niet met zoiets gepaard te gaan. Er zijn verhalen genoeg om te lezen, er is meer dan genoeg literatuur voor handen.

Ook rascime wordt niet op school op die manier behandeld. Maar je haalt wel een duidelijk voorbeeld aan. Stel dat nu een passage was geweest waarin iemand i.p.v. een kat vermoordde, een allochtoon vermoordde. Dan was er immers toch ook een rel ontstaan?

Of stel dat er uitgebreid beschreven werd hoe iemand verkracht wordt? Dat is ook walgelijk. Reken maar dat ik dan met dingen ging gooien hoor!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:34

Sorane, ik geloof dat je het punt mist van Desiree en mij. Het gaat erom dat er een stuk tekst wordt aangeboden dat niet in het lesmateriaal thuishoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:34

Desiree schreef:
School is er om je dingen bij te brengen. Niet om je dingen op te dringen waarmee je niets te maken wilt hebben. School moet zich beperken tot de leerstof en die kan op verschillende manier gebracht worden. Dat hoeft niet met zoiets gepaard te gaan. Er zijn verhalen genoeg om te lezen, er is meer dan genoeg literatuur voor handen.

Ook rascime wordt niet op school op die manier behandeld. Maar je haalt wel een duidelijk voorbeeld aan. Stel dat nu een passage was geweest waarin iemand i.p.v. een kat vermoordde, een allochtoon vermoordde. Dan was er immers toch ook een rel ontstaan?



Ik vind niet dat je in dit geval dieren met mensen kan vergelijken. En er zullen in haar toekomst meer dingen op school gebeuren waar ze niets mee te maken wilt hebben. Toch zal het gebeuren. Dat hou je niet tegen in je leven. Soms moet je gewoon even doorgaan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:35

Arno24 schreef:
Sorane, ik geloof dat je het punt mist van Desiree en mij. Het gaat erom dat er een stuk tekst wordt aangeboden dat niet in het lesmateriaal thuishoort.


Ik denk dat aan de docent om te oordelen, en niet aan ons.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:36

Sorane schreef:
[
Ik vind niet dat je in dit geval dieren met mensen kan vergelijken. En er zullen in haar toekomst meer dingen op school gebeuren waar ze niets mee te maken wilt hebben. Toch zal het gebeuren. Dat hou je niet tegen in je leven. Soms moet je gewoon even doorgaan hoor.
[/quote]


aha, ben jij er zo eentje. "het zijn maar dieren". Sorry maar zo denk ik er dus niet over he!
Stel dat iemand tegen jou ging zeggen "ik kan met jou doen wat ik wil Sorane, want jij bent maar een vrouw!". Eens kijken hoe je dat ondergaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:39

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[
Ik vind niet dat je in dit geval dieren met mensen kan vergelijken. En er zullen in haar toekomst meer dingen op school gebeuren waar ze niets mee te maken wilt hebben. Toch zal het gebeuren. Dat hou je niet tegen in je leven. Soms moet je gewoon even doorgaan hoor.
[/quote]

aha, ben jij er zo eentje. "het zijn maar dieren". Sorry maar zo denk ik er dus niet over he!
Stel dat iemand tegen jou ging zeggen "ik kan met jou doen wat ik wil Sorane, want jij bent maar een vrouw!". Eens kijken hoe je dat ondergaat!


Ik ben er niet zo een die denkt het zijn maar dieren. Ik vind dierenmishandeling vreselijk. Maar om dieren met mensen te vergelijken vind ik gewoon niet reeel.
En om nou het verschil tussen een man en een vrouw aan te snijden vind ik in dit topic niet passen.
We hebben het hier over een gewoon stukje tekst wat een meisje bij duits moest lezen. En ik ben gewoon van mening dat ze zich druk maakt om niets. Als jij mijn mening niet deelt is dat jammer, maar ga geen uitwegen zoeken om mij jouw mening op te dringen meis.
Ik respecteer het als jij zegt dat het niet kan. Ik zeg alleen dat je er nooit onderuit zal komen.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:41

Het gaat er niet om dat er eenmening wordt opgedrongen. Waar het om gaat is dat er duidelijk gemaakt wordt dat de gedachtengang van die leraar gewoon heel fout is. Dit soort teksten horen gewoonweg niet thuis in lesmateriaal. Of het nu om een mens of een dier gaat. Struikelpunt is ook voornamelijk de details die erin staan. En een leraar kan dit makkelijk aanpassen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:43

Sorane"]
[
Ik ben er niet zo een die denkt het zijn maar dieren. Ik vind dierenmishandeling vreselijk. Maar om dieren met mensen te vergelijken vind ik gewoon niet reeel. .
[/quote]
Het gaat hier allemaal om levende wezens. Of je nu mens of dier bent, allemaal hebben we overlevingsinstinct. Allemaal kennen we pijn en de reacties bij pijn en bij levensbedreiging zijn hetzelfde.
[quote="Sorane"]
[
En om nou het verschil tussen een man en een vrouw aan te snijden vind ik in dit topic niet passen..
[/quote]
Ik zelf zie wel overeenkomsten: mannen prevaleerden hun belangen vroeger boven die van vrouwen, zoals blanken dat bij zwarten deden, zoals mensen dat nog altijd bij dieren doen omdat hun dat zo handig uit komt. Het is altijd gemakkelijk om te zeggen dat dingen die een ander overkomen nooit zo erg zijn, als wanneer je jezelf over komen.
[quote="Sorane schreef:
[
We hebben het hier over een gewoon stukje tekst wat een meisje bij duits moest lezen. En ik ben gewoon van mening dat ze zich druk maakt om niets. Als jij mijn mening niet deelt is dat jammer, maar ga geen uitwegen zoeken om mij jouw mening op te dringen meis.
Ik respecteer het als jij zegt dat het niet kan. Ik zeg alleen dat je er nooit onderuit zal komen.
[/quote]

O ja? HOe weet jij dan hoe dat ze zich voelde bij die passage? Ik dring mijn mening niet aan jou op, jij dringt je mening op aan de topicstarter door te zeggen dat ze zich druk maakt om niks.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 13-02-04 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:43

Arno24 schreef:
Het gaat er niet om dat er eenmening wordt opgedrongen. Waar het om gaat is dat er duidelijk gemaakt wordt dat de gedachtengang van die leraar gewoon heel fout is. Dit soort teksten horen gewoonweg niet thuis in lesmateriaal. Of het nu om een mens of een dier gaat. Struikelpunt is ook voornamelijk de details die erin staan. En een leraar kan dit makkelijk aanpassen.


Dat de tekst fout is, is waar. Maar om daar nou zo'n ophef over te maken snap ik niet.
En of die leraar zijn gedachte gang fout is? Ik weet het niet, mag de man niet zijn eigen mening hebben net als ieder ander mens? Wij hoeven het daar toch niet mee eens te zijn?

En verder heeft ieder verhaal 2 kanten, zo ook dit. Dus het helemaal moeilijk oordelen of hij nu wel of niet fout zat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:45

Sorane schreef:
[
En of die leraar zijn gedachte gang fout is? Ik weet het niet, mag de man niet zijn eigen mening hebben net als ieder ander mens? Wij hoeven het daar toch niet mee eens te zijn?

En verder heeft ieder verhaal 2 kanten, zo ook dit. Dus het helemaal moeilijk oordelen of hij nu wel of niet fout zat.
[/quote]

Sommige dingen liggen te gevoelig in deze maatschappij. Bepaalde dingen zijn "not done". Discriminatie is not done bijvoorbeeld. En daar mogen mensen een andere mening over hebben, maar het is NIET bespreekbaar in de praktijk. Het vermoorden van een dier hoort daar ook bij voor veel mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:45

Desiree, Ik dring mijn mening niet aan haar op, ik denk alleen dat zij zich druk maakt om niets.

En een mens en een dier zijn niet hetzelfde. Heb jij een paard?
Als je namelijk vind dat mens en dier gelijk zijn, had jij je paard zijn/haar vrijheid gegunt en hem/haar niet in een stal of weide opgesloten. Dus mens en dier zijn niet hetzelfde...

En verder heeft het verschil tussen man en vrouw hier niets mee te maken.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:45

Als een leraar dit soort teksten aanbiedt, is zijn gedachtengang heel fout. Hij had beter moeten weten. Tuurlijk hebben dit soort verhalen 2 kanten, maar de kans dat het verhaal veel afwijkt van het andere verhaal zal nihil zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:47

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[
En of die leraar zijn gedachte gang fout is? Ik weet het niet, mag de man niet zijn eigen mening hebben net als ieder ander mens? Wij hoeven het daar toch niet mee eens te zijn?

En verder heeft ieder verhaal 2 kanten, zo ook dit. Dus het helemaal moeilijk oordelen of hij nu wel of niet fout zat.
[/quote]
Sommige dingen liggen te gevoelig in deze maatschappij. Bepaalde dingen zijn "not done". Discriminatie is not done bijvoorbeeld. En daar mogen mensen een andere mening over hebben, maar het is NIET bespreekbaar in de praktijk. Het vermoorden van een dier hoort daar ook bij voor veel mensen.


Ja en zo is het eten van vlees bij veel mensen ook not done, en toch wordt er overal over gesproken toch? Moet dat dan ook maar meteen verboden worden?
Er zijn mensen die het rijden van een auto not done vinden omdat het slecht is voor het milieu, moet ik dan maar meteen mijn auto verkopen en gaan fietsen??

Aan sommige dingen ontkom je echt niet. Zo ook dit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:49

Sorane schreef:
Desiree, Ik dring mijn mening niet aan haar op, ik denk alleen dat zij zich druk maakt om niets.

En een mens en een dier zijn niet hetzelfde. Heb jij een paard?
Als je namelijk vind dat mens en dier gelijk zijn, had jij je paard zijn/haar vrijheid gegunt en hem/haar niet in een stal of weide opgesloten. Dus mens en dier zijn niet hetzelfde...

En verder heeft het verschil tussen man en vrouw hier niets mee te maken.

Mens en dier zijn niet hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat je met dieren mag aanrotzooien.

En bij veel mensen ligt dat erg gevoelig, bij jou kennelijk niet.

En dat verhaal van verschil tussen man en vrouw heb je ook weer niet begrepen< het werd aangehaald als voorbeeld ter vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:51

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
Desiree, Ik dring mijn mening niet aan haar op, ik denk alleen dat zij zich druk maakt om niets.

En een mens en een dier zijn niet hetzelfde. Heb jij een paard?
Als je namelijk vind dat mens en dier gelijk zijn, had jij je paard zijn/haar vrijheid gegunt en hem/haar niet in een stal of weide opgesloten. Dus mens en dier zijn niet hetzelfde...

En verder heeft het verschil tussen man en vrouw hier niets mee te maken.

Mens en dier zijn niet hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat je met dieren mag aanrotzooien.

En bij veel mensen ligt dat erg gevoelig, bij jou kennelijk niet.

En dat verhaal van verschil tussen man en vrouw heb je ook weer niet begrepen< het werd aangehaald als voorbeeld ter vergelijking.
[/quote]

Ik vind ook niet dat je aan dieren mag rotzooien nee.
Maar om nou zo'n ophef te maken over een verzonnen stukje tekst, dat vind ik gewoon vreemd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:51

Sorane schreef:
[
Ja en zo is het eten van vlees bij veel mensen ook not done, en toch wordt er overal over gesproken toch? Moet dat dan ook maar meteen verboden worden?
Er zijn mensen die het rijden van een auto not done vinden omdat het slecht is voor het milieu, moet ik dan maar meteen mijn auto verkopen en gaan fietsen??

Aan sommige dingen ontkom je echt niet. Zo ook dit.
[/quote]



goed voorbeeld: dit is een overtuiging. Sommige mensen eten inderdaad geen vlees. DAarmee is het nog wel bespreekbaar voor anderen. MAar een tijdje terug was hier een topic over: een excusrie naar een slachthuis. Ik vind niet dat een vegetarier zo'n excursie opgedrongen moet worden. Dit is namelijk ook weer een kwestie van overtuiging.

In deze passage van die leraar werd het gebracht alsof het vermoorden van een dier iets heel gewoons is. En dan ook nog de manier waarop. Dit gaat te ver.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:51

Ik denk dat het in dit soort gevallen ook afhangt van het belang van de aanstootgevende passage voor het leerdoel.

Bij geschiedenis bijvoorbeeld, zal altijd besproken (als je het over oorlogen in de 20e eeuw hebt) worden wat het effect is van napalm, mosterdgas, of een atoombom. Behoorlijk walgelijk en gewelddadig, maar het hoort gewoon bij het verhaal. De leraar zal niet al te veel op de details in gaan, maar het zal toch besproken moeten worden. Soms zal dat bij literatuurgeschiedenis bij Nederlands misschien ook wel zijn, of bijvoorbeeld bij een boekbespreking waar een leerling een passage voorleest.

Op zich kun je nooit voorkomen dat je mensen voor het hoofd stoot, want iedereen vindt weer iets anders niet kunnen, maar anderzijds vraag ik me inderdaad af wat het idee was geweest achter deze passage. Het enige wat ik kan bedenken is dat de leraar het wel geinig vond om een beetje te provoceren (wat ik afkeur) of dat hij leerlingen wilden afschrikken van dit soort dingen (wat gelukt is, maar niet een leerdoel is bij Duits, lijkt me, dus wat ik ook afkeur). Inderdaad een beetje raar.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:52

ik wilde net een voorbeeld gaan geven, maar MargaV beschrijft al aardig wat ik als voorbeeld wilde geven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:54

Desiree schreef:
In deze passage van die leraar werd het gebracht alsof het vermoorden van een dier iets heel gewoons is. En dan ook nog de manier waarop. Dit gaat te ver.


Stel dat het in dit verhaal om een koe of varken had gegaan?? Die worden toch dagelijks vermoord om op te eten??? Waarom mag dat wel dan? Waarom wordt dat wel getollereerd?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:56

Sorane"]
[Waarom is een koe anders dan een kat? Is het dan geen gewoon dier?
[/quote]
jij bent zeker ook een voorstander van bont, als je het verschil niet ziet van het doel waar een dier voor geslacht wordt.

het lijkt alsof je niet alles leest wat ik schrijf. De kat werd niet gedood met het doel om opgegeten te worden ten eerste. Ten tweede hebben mensen hier een andere relatie met katten dan koeien, katten liggen gevoeliger. Zo is onze westerse maatschappij.

Maar zoals ik al EERDER zei: ook het slachten met koeien heeft z'n grenzen. Lees nog maar eens een keer wat ik schreef:


[quote="Desiree schreef:
Maar ook daar heeft het z'n grenzen: stel dat de koe op een grove manier geslacht wordt en het wordt ook nog eens uitgebreid beschreven, en daarna ook nog eens nabesproken, dan gaat dit ook weer te ver.?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 13-02-04 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:57

Desiree"]
[quote="Sorane"][quote="Desiree schreef:
In deze passage van die leraar werd het gebracht alsof het vermoorden van een dier iets heel gewoons is. En dan ook nog de manier waarop. Dit gaat te ver.


Stel dat het in dit verhaal om een koe of varken had gegaan?? Die worden toch dagelijks vermoord om op te eten??? Waarom mag dat wel dan? Waarom wordt dat wel getollereerd?
[/quote]
Als de koe geslacht zou worden om op te eten vind ik het weer anders. Maar ook daar heeft het z'n grenzen: stel dat de koe op een grove manier geslacht wordt en het wordt ook nog eens uitgebreid beschreven, en daarna ook nog eens nabesproken, dan gaat dit ook weer te ver.
[/quote]

Waarom is een koe anders dan een kat? Is het dan geen gewoon dier?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:58

Sorane schreef:
[Waarom is een koe anders dan een kat? Is het dan geen gewoon dier?
[/quote]

jij bent zeker ook een voorstander van bont, als je het verschil niet ziet van het doel waar een dier voor geslacht wordt.

het lijkt alsof je niet alles leest wat ik schrijf. De kat werd niet gedood met het doel om opgegeten te worden ten eerste. Ten tweede hebben mensen hier een andere relatie met katten dan koeien, katten liggen gevoeliger. Zo is onze westerse maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:59

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[Waarom is een koe anders dan een kat? Is het dan geen gewoon dier?
[/quote]
jij bent zeker ook een voorstander van bont, als je het verschil niet ziet van het doel waar een dier voor geslacht wordt.

het lijkt alsof je niet alles leest wat ik schrijf.


Nee ik ben geen voorstander van bont.
Maar ik snap niet hoe je kunt zeggen dat een koe anders is dan een kat?! Verward Dat is wat ik lees.
En die kat werdt dus voor hetzelfde doel geslacht als dat er koeien geslacht worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:01

Dat is niet waar; de kat werd niet opgegeten. Hij werd gedood omdat hij een voedsel concurrent was. Dat is niet het ergste overigens. Daarna gaat de leraar ook nog eens bespreken hoe je een kat het beste kunt vermoorden.

EN zoals ik al EERDER zei, ook bij het slachten van koeien heeft het z'n grenzen: het mag niet gepaard gaan met wreedheid en vooral niet ook nog eens goed beschreven worden. Daar worden veel mensen mee gekwetst. VEel mensen zijn wars van wreedheden. Of dit nu gericht is naar mensen of dieren.

Daarbij hebben we hier in het westen OOK nog eens een andere relatie met katten dan met koeien.
Katten worden hier niet gedood om opgegeten te worden. Mensen walgen daarvan.

In korea bijvoorbeeld worden honden en katten op gruwelijke wijze gedood om geconsumeerd te worden. Dit shockeert mij een een hoop andere mensen. Reken er maar niet op dat ik hier ook maar IETS over wil horen, zien of lezen! Ik kan daar niet van slapen. Het laatste wat ik dan zou willen horen, is de onverschillige opmerking van iemand die zegt "dat ik me er te druk over maak".