Wat ik nou bij duits moest lezen..en dan de reacti

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:51

Ik denk dat je het allemaal een beetje verkeerd opvat. Ik denk ook niet de een directie je serieus zal nemen.

Ik denk dat je de reactie van jouw leraar gewoon moet opvatten als een grapje...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:40

Botervlieg schreef:
Zullen we dat met jouw reactie dan ook maar doen, Sorane?

De tekst was overduidelijk geen grap. Toch?


Maar de tekst is waarschijnlijk ook niet gebasseerd op waarheid.
Ik neem dus aan dat je ook geen boekenleest waarin dieren doodgaan? En ook geen tv kijkt als er dieren vermoord worden?
Je ontkomt er gewoon niet aan denk ik.
Als je echt alles zo serieus gaat nemen als dit, meis dan wordt je binnen de korste keren gek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:49

Tja zo zal er wel meer zijn in haar leven dat niet leuk is maar wel moet.
Ik denk echt dat ze er te zwaar aan tilt... Maar goed dat is mijn mening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:59

Maar als je dan als docent rekening moet gaan houden met wat je leerlingen willen lezen ben je volgend jaar nog niet klaar.
De een wil dit niet, de ander wil dat niet. Dus je zult een keer een keuze moeten maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:01

Ik ook niet, maar de docent zal zijn reden er wel voor gehad hebben.
Ik denk niet dat je ieder kind tevreden kan stellen bij het uitzoeken van een tekst. In het ene verhaal eet een gezin een biefstukje, hup de vegetariers over de rooie. Het andere verhaal zit een buitenlands gezin in, hup de buitenlandse leerlingen beginnen te zeuren over discriminatie.

Ik denk echt niet dat er 1 verhaal is die alle kids leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:09

Arno24 schreef:
er zal altijd wel gemor over blijven, maar het gaat hier om een tekst die echt vol tegen de normen en waarden ingaat. Men wil geweld naar beneden halen, gebruik dan vooral niet zulke teksten. In dit geval had de leraar makkelijk een andere tekst kunnen kiezen.


Daar ben ik het mee eens, maar toch denk ik echt dat ze er te zwaar aan tilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:20

Ik denk niet dat je er aan ontkomt hoe banketstaaf het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:28

Citaat:
als het aan mij ligt ontkom ik er aan ja. En andere mensen moeten mij het vervolgens niet opdringen want dan word ik pislink. Het is namelijk gebrek aan respect om het toch op te dringen. Als ik het op tv zie, zap ik het gelijk weg. En zo'n boek lees ik niet verder.


Maar op school is het niet zo makkelijk te zeggen "Bekijk het maar met je tekst".
En op school worden dingen je inderdaad opgedrongen, daar is het school voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:31

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[
Maar op school is het niet zo makkelijk te zeggen "Bekijk het maar met je tekst".
En op school worden dingen je inderdaad opgedrongen, daar is het school voor.
[/quote]
Er zijn grenzen. JE mag namelijk niet aan iemands overtuiging komen. Die moet je altijd respecteren. Dat is bij geloofskwesties ook zo, maar dat is ook met dit soort overtuigingen.


Dat is waar, maar denk je niet dat je als leraar ook je grenzen hebt?
De een is vegetarier wanneer het hem uitkomt, de ander is tegen dierenmishandeling, die is weer tegen rasicme enz enz
Het is mischien niet leuk, maar je hebt met pubers te maken, sommige hebben vaak iedere week een andere overtuiging. Als je daar rekening mee moet gaan houden dan kan je net zo goed stoppen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:34

Desiree schreef:
School is er om je dingen bij te brengen. Niet om je dingen op te dringen waarmee je niets te maken wilt hebben. School moet zich beperken tot de leerstof en die kan op verschillende manier gebracht worden. Dat hoeft niet met zoiets gepaard te gaan. Er zijn verhalen genoeg om te lezen, er is meer dan genoeg literatuur voor handen.

Ook rascime wordt niet op school op die manier behandeld. Maar je haalt wel een duidelijk voorbeeld aan. Stel dat nu een passage was geweest waarin iemand i.p.v. een kat vermoordde, een allochtoon vermoordde. Dan was er immers toch ook een rel ontstaan?



Ik vind niet dat je in dit geval dieren met mensen kan vergelijken. En er zullen in haar toekomst meer dingen op school gebeuren waar ze niets mee te maken wilt hebben. Toch zal het gebeuren. Dat hou je niet tegen in je leven. Soms moet je gewoon even doorgaan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:35

Arno24 schreef:
Sorane, ik geloof dat je het punt mist van Desiree en mij. Het gaat erom dat er een stuk tekst wordt aangeboden dat niet in het lesmateriaal thuishoort.


Ik denk dat aan de docent om te oordelen, en niet aan ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:39

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[
Ik vind niet dat je in dit geval dieren met mensen kan vergelijken. En er zullen in haar toekomst meer dingen op school gebeuren waar ze niets mee te maken wilt hebben. Toch zal het gebeuren. Dat hou je niet tegen in je leven. Soms moet je gewoon even doorgaan hoor.
[/quote]

aha, ben jij er zo eentje. "het zijn maar dieren". Sorry maar zo denk ik er dus niet over he!
Stel dat iemand tegen jou ging zeggen "ik kan met jou doen wat ik wil Sorane, want jij bent maar een vrouw!". Eens kijken hoe je dat ondergaat!


Ik ben er niet zo een die denkt het zijn maar dieren. Ik vind dierenmishandeling vreselijk. Maar om dieren met mensen te vergelijken vind ik gewoon niet reeel.
En om nou het verschil tussen een man en een vrouw aan te snijden vind ik in dit topic niet passen.
We hebben het hier over een gewoon stukje tekst wat een meisje bij duits moest lezen. En ik ben gewoon van mening dat ze zich druk maakt om niets. Als jij mijn mening niet deelt is dat jammer, maar ga geen uitwegen zoeken om mij jouw mening op te dringen meis.
Ik respecteer het als jij zegt dat het niet kan. Ik zeg alleen dat je er nooit onderuit zal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:43

Arno24 schreef:
Het gaat er niet om dat er eenmening wordt opgedrongen. Waar het om gaat is dat er duidelijk gemaakt wordt dat de gedachtengang van die leraar gewoon heel fout is. Dit soort teksten horen gewoonweg niet thuis in lesmateriaal. Of het nu om een mens of een dier gaat. Struikelpunt is ook voornamelijk de details die erin staan. En een leraar kan dit makkelijk aanpassen.


Dat de tekst fout is, is waar. Maar om daar nou zo'n ophef over te maken snap ik niet.
En of die leraar zijn gedachte gang fout is? Ik weet het niet, mag de man niet zijn eigen mening hebben net als ieder ander mens? Wij hoeven het daar toch niet mee eens te zijn?

En verder heeft ieder verhaal 2 kanten, zo ook dit. Dus het helemaal moeilijk oordelen of hij nu wel of niet fout zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:45

Desiree, Ik dring mijn mening niet aan haar op, ik denk alleen dat zij zich druk maakt om niets.

En een mens en een dier zijn niet hetzelfde. Heb jij een paard?
Als je namelijk vind dat mens en dier gelijk zijn, had jij je paard zijn/haar vrijheid gegunt en hem/haar niet in een stal of weide opgesloten. Dus mens en dier zijn niet hetzelfde...

En verder heeft het verschil tussen man en vrouw hier niets mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:47

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[
En of die leraar zijn gedachte gang fout is? Ik weet het niet, mag de man niet zijn eigen mening hebben net als ieder ander mens? Wij hoeven het daar toch niet mee eens te zijn?

En verder heeft ieder verhaal 2 kanten, zo ook dit. Dus het helemaal moeilijk oordelen of hij nu wel of niet fout zat.
[/quote]
Sommige dingen liggen te gevoelig in deze maatschappij. Bepaalde dingen zijn "not done". Discriminatie is not done bijvoorbeeld. En daar mogen mensen een andere mening over hebben, maar het is NIET bespreekbaar in de praktijk. Het vermoorden van een dier hoort daar ook bij voor veel mensen.


Ja en zo is het eten van vlees bij veel mensen ook not done, en toch wordt er overal over gesproken toch? Moet dat dan ook maar meteen verboden worden?
Er zijn mensen die het rijden van een auto not done vinden omdat het slecht is voor het milieu, moet ik dan maar meteen mijn auto verkopen en gaan fietsen??

Aan sommige dingen ontkom je echt niet. Zo ook dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:51

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
Desiree, Ik dring mijn mening niet aan haar op, ik denk alleen dat zij zich druk maakt om niets.

En een mens en een dier zijn niet hetzelfde. Heb jij een paard?
Als je namelijk vind dat mens en dier gelijk zijn, had jij je paard zijn/haar vrijheid gegunt en hem/haar niet in een stal of weide opgesloten. Dus mens en dier zijn niet hetzelfde...

En verder heeft het verschil tussen man en vrouw hier niets mee te maken.

Mens en dier zijn niet hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat je met dieren mag aanrotzooien.

En bij veel mensen ligt dat erg gevoelig, bij jou kennelijk niet.

En dat verhaal van verschil tussen man en vrouw heb je ook weer niet begrepen< het werd aangehaald als voorbeeld ter vergelijking.
[/quote]

Ik vind ook niet dat je aan dieren mag rotzooien nee.
Maar om nou zo'n ophef te maken over een verzonnen stukje tekst, dat vind ik gewoon vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:54

Desiree schreef:
In deze passage van die leraar werd het gebracht alsof het vermoorden van een dier iets heel gewoons is. En dan ook nog de manier waarop. Dit gaat te ver.


Stel dat het in dit verhaal om een koe of varken had gegaan?? Die worden toch dagelijks vermoord om op te eten??? Waarom mag dat wel dan? Waarom wordt dat wel getollereerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:57

Desiree"]
[quote="Sorane"][quote="Desiree schreef:
In deze passage van die leraar werd het gebracht alsof het vermoorden van een dier iets heel gewoons is. En dan ook nog de manier waarop. Dit gaat te ver.


Stel dat het in dit verhaal om een koe of varken had gegaan?? Die worden toch dagelijks vermoord om op te eten??? Waarom mag dat wel dan? Waarom wordt dat wel getollereerd?
[/quote]
Als de koe geslacht zou worden om op te eten vind ik het weer anders. Maar ook daar heeft het z'n grenzen: stel dat de koe op een grove manier geslacht wordt en het wordt ook nog eens uitgebreid beschreven, en daarna ook nog eens nabesproken, dan gaat dit ook weer te ver.
[/quote]

Waarom is een koe anders dan een kat? Is het dan geen gewoon dier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:59

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
[Waarom is een koe anders dan een kat? Is het dan geen gewoon dier?
[/quote]
jij bent zeker ook een voorstander van bont, als je het verschil niet ziet van het doel waar een dier voor geslacht wordt.

het lijkt alsof je niet alles leest wat ik schrijf.


Nee ik ben geen voorstander van bont.
Maar ik snap niet hoe je kunt zeggen dat een koe anders is dan een kat?! Verward Dat is wat ik lees.
En die kat werdt dus voor hetzelfde doel geslacht als dat er koeien geslacht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:09

Mischien is het een idee om daar eens een ander topic over te starten. Hier gaat het om dat stukje tekst.

Ik vind echt dat ze er niet te zwaar aan moet tillen.
Maar goed ik ga gauw weg, moet naar het ziekenhuis zo Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:11

Desiree"]
[quote="Sorane schreef:
Mischien is het een idee om daar eens een ander topic over te starten. Hier gaat het om dat stukje tekst.

Ik vind echt dat ze er niet te zwaar aan moet tillen.
Maar goed ik ga gauw weg, moet naar het ziekenhuis zo Verdrietig

Het ging niet alleen meer om een stukje tekst. De leraar ging erover uitwijden hoe die kat vermoord kon zijn. De tekst hield het nog beschaafd: ging niet in detail. De leraar doet dat wel. HIj ging ermee te ver. Ik zou me daar ook aan ergeren.

Het vermoorden van een dier is bij mij namelijk NIET bespreekbaar.
[/quote]


Voor jou is het niet bespreekbaar, voor hem wel. Dat verschil zul je altijd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:36

Desiree"]
[quote="Richtje schreef:
Verder even off-topic; ik ben ook van mening dat je als je koeien eet ook honden en katten moet kunnen eten....

Dan kun je ook wel mensenvlees eten. Van criminelen of zo. Sja, waarom dan niet NOG een stapje verder? waarom niet zover gaan, dat er geen weg meer terug is?
[/quote]


Maar als je dieren eet moet je dan onderscheid maken??
Let wel ik eet wel vlees, maar gewoon wat er in de supermarkt te koop is. Maar ik snap niet waarom als iemand een biefstukje eet, dat het getollereerd wordt, en als iemand een stukje kat eet dat het dierenmishandeling is Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:49

Ik vind dat als er in tijden als BSE en vogelpest goed gehandeld wordt!! Ik ben totaal niet gelovig en geloof dus ook niet dat we hier ooit voor moeten "boeten". Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Wat de grenzen betreft. Ik vind de grens mens-dier wel een hele mooie. En het zou dus ook niet moeten uitmaken welk dier je eet.
De band tussen mens en dier verschilt per persoon. Er zijn mensen die hebben een hele diepe band met een kat, ik heb die totaal niet. Ik heb meer een band met honden. Dus dat verschilt echt per persoon.

Wij hebben allemaal hier een diepe band met paarden, er zijn hier een hoop die geen paardenvlees eten daarom. Maar veel andere mensen hebben niets met paarden en eten voor het avondeten een heerlijk paardenbiefstukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:55

Ik heb een hoop respect voor levende wezens!
Wij zijn het gewoon niet met mekaars mening eens kan gebeuren!!

Omdat ik vind dat er tussen dieren onderling geen verschillen zijn heb ik geen respect?? Sorry maar ik vraag me nu af wie hier de plaat voor zijn kop heeft... Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie