Welke camera? Voor/nadelen etc etc.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Welke camera? Voor/nadelen etc etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 08:24

Binnen nu en niet al te lange tijd gaan wij op zoek naar een nieuwe digicamera. De bedoeling is een van zeer hoog kwaliteit zijnde camera. Een spiegelreflex. Een tijdje geleden hadden we het nog over een mooie canon hier op bokt.

Goed. De eisen zijn:
moet bewegende beelden goed kunnen pakken
foto's moeten van goede kwaliteit zijn
ver inzoomen (evt met extra lens) is een must
moet ook in staat zijn zo in te stellen dat alle omstandigheden mogelijk zijn.

Wat wil ik dan fotograferen? Nou, zowieso zijn MrMagic en ik vaak onderweg waar we soms vreemde doch mooie, artistieke dingen zien. Als ik naar mijn werk rij kom ik langs een bende windmolens. Vaak met een verschillende soort lucht kan dit prachtige plaatjes opleveren.

En natuurlijk willen we de paarden op zo'n mooi en artistiek mogelijke manier kunnen fotograferen.

Dus, wat zou nou een goede camera voor ons zijn? Wat zijn de evt. kosten en wat zijn evt. accessoires en kosten?

SP, jij had toch ook een nieuwe cam? Hoe bevalt ie en heb je er al foto's mee gemaakt? Welke is het en wat was de richtprijs? de laatste als ik vragen mag natuurlijk Haha!.

Ik ben erg benieuwd naar jullie input.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:33

een EOS300D idd. denk zo rond de 1100 euro incl. lens. het is wel een SLR camera dus je steekt 'm niet zo in je zak. ben er bijzonder tevreden over en hij is juist heel sterk in de punten die je op noemt. Lachen

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:54

De 300d lijkt me inderdaad geschikt en gunstig geprijsd. Er zijn een heleboel accesoires van Canon die je kunt gebruiken zoals goede flitsers.

Je kunt hem zo duur maken als je wilt met de EF lenzen. Voor een echt hele goede lens moet je wel diep in de buidel tasten. Voor "alle omstandigheden" is een aantal lichterke lenzen aan te bevelen, bijvoorbeeld 85 mm f1.8. de f1.2 is wel heel lichtsterk maar focus schijnt te langzaam te zijn voor sportfotografie. Lichtsterk en zoom gaan helaas niet samen.

Goede lichterke zoom is 70-200 F2.8 L (ca € 1600) met immage stabilisatie is het nog prettiger (minder bewegingsonscherpte door beweging van de camera zelf), scheelt nog een stop extra, mits het onderwerp zelf niet teveel beweegt.

Er zijn natuurlijk nog betere cameras. De 10d is wat robuster maar bijna dezelfde functies en beelsensor als de 300D. Verder is er een topcamera de 1DS die een grote beeldsensor heeft (11 milljoen pixels) of de 1D en de opvoger 1DMarkII die vooral voor sport fotografie geschikt zijn. (maken 8 beelden/seconde, de 300D 3 per seconde. Voordeel van 8beelden per seconde van de 1D en en 1D Mark2 is als je een uitgestrekte draf foto wil, waar het voorbeen precies op het hoogste punt is, en je zet hem op coninue, kan het gebeuren bij 3 beelden per seconde dat als de 1 foto net niet "het "moment is, de volgende 1/3 sec later bijna hetzelfde foute moment pakt, maar dan precies 1/2 pas later. Met 8 beelden/sec pak je net de tussenliggende fases van de de beweging. Verder is het AF mechanisme van de 1D cameras veel beter en ze zijn (spat) waterdicht.

Prijzen in U$
300D 939
D10 1449
1D 3174
1D mark2 4500
1DS 7324


http://www.dpreview.com vertelt je alles

shoeffie
Berichten: 99
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:22

Fasel,

Belangrijk bij alle digitale camera's is de resonse snelheid. Heel veel camera's laten veel tijd verlopen tussen het moment van afdrukken en de daadwerkelijk afdruk.
Daarnaast is het scherpstellen in donkere (en dat geldt soms al bij wat schemering ) omstandigheden een probleem.
Waarom wil je een spiegel reflex. Het verwisselen bij een digitale camera van lenzen is niet vaak nodig omdat je er nogal wat heb met 7X zoom wat meer dan genoeg is.
Spiegelreflex camera''s leveren vaak tot 6 megapixels, wat je pas nodig heb om extreem te vergroten.
Voor op het paard zou ik zelf eerder geen spiegelreflex nemen. Of een compact model wat je makkelijk kan pakken. De balans van een spiegelreflex is meestal niet zo dat je met een hand kan fotograferen.
De Camera die bij snowdon's verjaardag was (ik weet niet van wie. ben altijd erg slecht in namen) is volgens mij een mooie combinatie van de voordelen van een compact camera (klein en zo) en de voordelen van een spiegelreflex (een LCD scherm voor je oog en zo)
Zelf heb ik een kleine minolta camera. Omdat hij zo klein is heb ik nog nooit zoveel foto's gemaakt als nu. Eindelijk niet meer met de hutkoffer op pad om te fotograferen maar gewoon in je jas zak tijdens een wandeling.
Ik zal hem wel inruilen maar dat is door de trage responssnelheid en matige autofocus. Maar ik wacht even tot de totaal nieuwe opname chips er zijn, dan zou het weer allemaal wat goedkoper kunnen worden

Sander

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:58

Weer allemaal canon wat hier langs komt. Vinden jullie de Sigma camera's niet leuk ? Die lenzen zijn een stuk goedkoper dan de Canon's en echt wel van goede kwaliteit.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:19

Er zijn in ieder geval goede Sigma lenzen en die passen ook op Canon camera's Lachen
Van de SLR bodys ben ik niet zo gecharmeerd. Daar laten ze nog wat steekjes vallen.
Dat Vofeon sensor systeem is wel zeer interessant. Gezien de voordelen daarvan lijkt het me de toekomst.
Alleen nog maar even wachten tot Canon het toepast Lachen.

Op dit moment loopt Canon voorop. 10 jaar geleden was het Nikon en wie weet wat er over 10 jaar gebeurt.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:29

De Sigma SLR is een wat bijzondere DSLR met een apart soort sensor (Foveon X3) de camera zou ik niet zo snel voor kiezen.

De Sigma lenzen zijn idd bijna zo goed als de Canons en zeker gunstig geprijsd.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:11

photodude schreef:
Op dit moment loopt Canon voorop. 10 jaar geleden was het Nikon en wie weet wat er over 10 jaar gebeurt.


Maar het wisselt wel snel.
D70 antwoord op de D300 (canon was eerder met consumenten DSLR)

DS1 mark 2 weer antwoord op Nikon's D2H (Nikon eerder met de beste camera voor sportfotografie)

Kodak DCS 14n (deels Nikon) en Canon EOS 1DS kwamen ook bijna gelijktijdig.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:16

Don_Marcello schreef:
De Sigma lenzen zijn idd bijna zo goed als de Canons en zeker gunstig geprijsd.


Sterker nog: Sigma lenzen zijn van Canon, het zijn afgekeurde Canon lenzen. Je kunt je met Sigma in je vingers snijden, maar soms is er ook niets mis aan. Ik heb nu een telelens van Sigma gekocht voor op mijn 300D omdat ik de Canon lenzen nog 'iets' te prijzig vond, maar de lens werkt perfect

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:27

hm ik dacht eigenlijk dat sigma een echt zelfstandig bedrijf was hoor.

van hun site:

Citaat:
As the world's largest independent manufacturer of zoom and fixed focal length lenses, Sigma offers an highly innovative and creative selection of lenses ranging from 8mm to 800mm and virtually everything in between.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:30

Hmm, ik heb andere dingen gehoord in 'het circuit' Knipoog Maar misschien heb je wel gelijk, aangezien Sigma lenzen qua vormgeving toch wel wat verschillen van Canon lenzen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:31

sigma maakt niet alleen canon lenzen, maar ook voor nikon en minolta.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:32

gera schreef:
Sterker nog: Sigma lenzen zijn van Canon, het zijn afgekeurde Canon lenzen. Je kunt je met Sigma in je vingers snijden, maar soms is er ook niets mis aan. Ik heb nu een telelens van Sigma gekocht voor op mijn 300D omdat ik de Canon lenzen nog 'iets' te prijzig vond, maar de lens werkt perfect


Dat lijkt me niet juist. Ze lijken niet eens op Canon lenzen en hebben ook andere specificaties. Sigma is aboluut geen B-merk van canon of zo.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:33

SuperPepeijn schreef:
sigma maakt niet alleen canon lenzen, maar ook voor nikon en minolta.

Sigma maakt geen Canon lenzen maar ze maken lenzen die o.a. geschikt zijn voor de Canon bajonet aansluiting.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 17:31

Dank jullie voor jullie input. Wow.

Ik wil wel mogelijkheden tot wisselen van lenzen omdat ik echt ver naar dichtbij wil kunnen halen. Zeker als ik aan de endurance denk waar je vaak van ik weet niet hoever ruiters ziet gaan of bijvoorbeeld vogels waar je niet al te dichtbij kan maar die je echt mooi en duidelijk op de foto wil. Dus wisselen van lenzen is een must.

Dat van die responsetijd is een goeie. Zal ik zeker rekening mee gaan houden.

Hoewel ik nog niet zo heel erg in de materie zit (daarom heb ik jullie Haha! ) weet ik wel heel goed wat ik wil. En dat is veel. Bewegingen, heel ver naar heel dichtbij, duidelijk, scherp, alles moet ie eigenlijk kunnen. En hoe meer pixels hoe beter. Kijk, als ik niet wil vergroten dan hoeft het niet maar als ik wel wil vergroten en de mogelijkheid is er niet.... tja.... dan baal ik.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:13

Je wilt nogal wat zeg.
Als je dat met een dSLR wil ben je veel geld kwijt aan lenzen.
Uit mijn hoofd kost b.v. een 100-400 zoom iets van €1800 (wel met image stabilizer).
Je zou toch eens naar een meer compacte camera kunnen kijken.
Er zijn er een paar met een 10x zoom (38 - 380) en dat lijkt me een bereik wat precies jouw wensen afdekt.
Ik ben zelf dan wel een dSLR fan maar soms is dat niet de beste tool voor een bepaald probleem.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 10:15

klopt photodude ik wil ook heel wat. alleen hoeft het niet direct in een keer. Daarom wil ik ook een camera die de mogelijkheid bezit om zoiets erop te zetten. Dan kan ik zelf bepalen als ik er aan toe ben dat ik er iets opzet en hoef ik niet dan weer een nieuwe camera te kopen. Ik wil gewoon een camera waar ik ook echt jaren mee verder kan.

Ik denk aan foto's op het strand terwijl ik van ver zit. In het bos en noem maar op.

Ik wil dus wel zeker een compacte camera maar met mogelijkheid tot het opzetten van een andere lens. Ik ben niet iemand die ieder jaar een andere camera wil snapje? Maar ik wil toch veel mogelijkheden.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:10

Helaas Fasel, een compacte camera met de mogelijkheid tot het wisselen van lenzen bestaat niet.
Ook is een SLR met een lens met een beetje bereik absoluut niet compact te noemen. Hij is meer sjouwbaar dan draagbaar.
Een digitale camera die jaaaren meegaat bestaat ook niet (tenminste, meestal vindt de eigenaar hem na een jaar of twee verouderd).
Al met al lijken me dit onmogelijke wensen.

Je zou wel eens naar deze camera's kunnen kijken:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_c750uz.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_c730uz.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Kodak/kodak_dx6490.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fujifilm/fuji_finepixs5000.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmcfz10.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmcfz2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Minolta/minolta_dimagez1.asp

Allemaal camera's met een enorm zoombereik (10x) van meestal 38mm-380mm.
Het lijstje is vast niet compleet en er zijn denk ik onlangs nieuwere aangekondigd, ik dacht zelfs met een image stabilizer. Wat volgens mij wel heel handig is bij dit soort zoom camera's.
Bij die van Panasonic zit er geloof ik zelfs een met een 12x zoombereik.
Dat is met een dSLR vrijwel niet te evenaren (zeker niet voor dat bedrag). Ik weet niets van de kwaliteit of de handelbaarheid, dus ik raad je aan om alles goed te bekijken.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 18:44

Hmm, dus eigenlijk wil ik teveel? Tja, is ook niet een onbekende eigenschap van mij vrees ik.

Mag ik de vraag aan jullie eens anders stellen. Welke camera hebben jullie? Kunnen jullie er de specificaties van noemen en wat maakt die camera nou zo perfect voor jullie?

Misschien kom ik er zo uit.

En mag ik van jullie ook je beste foto's zien van deze camera?

Ik weet het, ik ben lastig. Ben toch wel heel blij met jullie hulp ook al blijkt dus dat mijn wensen niet allen in te willigen zijn Haha!. Wat is de max zoombereik dat je kunt krijgen?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:13

Camera Canon EOS 10D OK dan!
Lenzen:
Canon 70-200 f2.8L Lachen
Canon 85 f1.8 L Lachen
Canon 200 f1.8 L Haha! OK dan!
Tokina Atx Pro 28-80 f2.8 Scheve mond
Flitser canon Speedlite 550 EX Lachen
Statief manfrotto (helaas wel nodig bij de 200 f1.8 L)

Enkele van mijn mooiste foto's
Afbeelding
Afbeelding

Veel meer op http://www.paardenfoto.nl

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:07

Hmmm, dat ziet er goed uit Marcel.
Goed voorbeeld doet goed volgen.

Camera: EOS D60.
Lenzen: 17-40 F4L, 50 F1.8, 100 F2, 200 F2.8L + nog een zooitje weinig gebruikte zooms.

Beste foto is natuurlijk een moeilijke maar een van de betere is snel gevonden.
Ik zat laatst de foto's te bekijken die ik tijdens Horse Event Breda heb gemaakt en deze viel me meteen op door de uitdrukking van opperste geconcentreerdheid van de ruiter (en de bijpassende uitdrukking van het paard).
De foto is gemaakt tijdens de eventing cross. (200mm F4, 1/1000, ISO400).

Afbeelding

De foto is een crop en het origineel (groot!!!!) kun je hier zien:Foto groot
Als je het origineel ziet weet je meteen waarom ik hem gecropped heb.
Verder staan er nog wat foto's in diverse topics hier op bokt.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=190618
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=191218
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=174914
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=177619
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=181447 (met link naar een grote versie)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 22:44

Na ja, dit is dus gewoon wat ik bedoel. Die helderheid, die scherpte, die details dat je de aderen zowat uit elkaar ziet spatten. FANTASTISCH. Dat was een goede vraag van me, zo krijg ik veel meer duidelijkheid.

Waarom gebruik jij de verschillende lenzen photodude?

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:05

Waarom??? om foto's te maken natuurlijk.
Ik snap je vraag niet helemaal.
Als je bedoelt waarom ik geen zoom gebruik maar lenzen met een vast brandpunt dan kan ik je het volgende vertellen:
Ik heb een tijd met een 70-210 F3,5-4,5 gefotografeerd en merkte dat ik toch vaak op maximale zoom fotografeerde.
Toen ik dus een betere wilde kopen kon ik kiezen tussen een 70-200 of een vaste 200mm (L modellen van Canon bedoel ik).
Ik heb dus gekozen voor de laatste omdat hij veel goedkoper is, veel compacter en lichter is, zwart !!! is en (waarschijnlijk) optisch beter is.
Je levert wel wat gemak in want nu moet ik met wat meer zorg een goede positie kiezen.
Als ik niet ver weg kan staan (wat klinkt dat vreemd Lachen ) dan pak ik een van de kortere lenzen.
De 200mm (Eigenlijk een 320mm vanwege de cropfactor op een D60) geeft naar mijn idee het mooiste perspectief (een compressie van voor en achtergrond met een maximaal wazige achtergrond) dus dat is degene die ik bij voorkeur gebruik.
Als dit niet is wat je wilde weten dan moet je je vraag even anders verwoorden dan kan ik nog een poging doen Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 23:11

Dit was een perfect antwoord op mijn vraag. Ben je erg dankbaar voor al je uitleg. Hoe zit dat met de EOS 300D? Is dat het allernieuwste model? Wat is beter tov de oudere? Ik ben nu namelijk mezelf aan het afvragen of ik het bijvoorbeeld niet eerst eens met een oudere probeer ipv een spiksplinternieuwe. Tenzij de verschillen zo groot zijn natuurlijk. dan spaar ik liever even door.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:22

De 300D is een camera waarmee je foto's in dezelfde (of zelfs betere, de hoge iso's hebben minder ruis en de autofocus is beter) kwaliteit kunt maken als met mijn D60 (aangenomen dat je dezelfde lens zou gebruiken).
Waar op bespaard is bij de 300D zijn een aantal instelmogelijkheden en features.
Wil je precies weten wat, dan moet je de test rapporten gaan bestuderen op dpreview.
Kun je niet leven met dat gemis dan zul je een 10D moeten kopen.
De 300D en de 10D zijn beide op dit moment actuele camera's maar dat kan (en zal Lachen )in een half jaar veranderen.
Uiteraard zijn er andere merken met vergelijkbare camera's en Nikon levert met de aangekondigde D70 een (meer dan) vergelijkbare camera.