Mammografie-punktie-biopsy-detail echografie-Pijn?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:35

Zelf nog niet mee te maken gehad(zou ook wel erg jong zijn), maar ik studeer wel geneeskunde en we hebben dit onderwerp toevallig laatst behandeld.

Een mammografie is zoals hierboven al staat niet prettig, maar vreselijk pijn doet het meestal ook niet. Het is ook net hoe je zelf bent en hoe gevoelig je borsten zijn. (ik kan me voortstellen dat je bij mastitis een mammografie veel vervelender vind dan bij een goedaardig gezwel)

Punktie is heel afhankelijk van hoe diep ze gaan en of de knobbel goed bereikbaar is. Verder ook weer afhankelijk van hoe je het zelf ervaart en hoe gevoelig het is. Dit wordt wel vaker als pijnlijk ervaren dan een mammografie.

Biopsie weet ik echt niet meer, toen was ik wsl al met mijn hoofd bij wat anders Bloos


Ik vind het trouwens vreemd dat de 'knobbel' na palpatie pijn doet Verward Wij hebben geleerd dat een gezwel niet gevoelig is Verward (maar het weefsel eromheen kan wel gevoelig zijn door verdrukking)

Je vergeetachtigheid kan hier heel goed door komen. Het is toch ook logisch dat je wel wat anders aan je hoofd hebt? Dit soort dingen brengt nogal wat spanning met zich mee.

Sterkte meid!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:23

Om je even gerust te stellen. De mammografie is vervelend en mensen geven vaak aan dat het voelt als gekneusd. dat gebeurt natuurlijk ook wel in zekere zin, je borsten worden toch platgedrukt en dat is niet natuurlijk. Maar dat gevoel is na de mammografie redelijk snel weer weg.

Een tumor kan niet barsten door een mammografie. Een tumor is een klomp cellen en redelijk massief. Een cyste kan idd wel knappen, die is met vocht gevuld en door de druk van het samendrukken hoopt het vocht op één plek op tegen de wand en kan de cyste knappen. (om het even simpel te zeggen.)
Je zou het kunnen vergelijken met een kiezel en een ei. Het ei kun je knappen door er een baksteen op te drukken tegen de muur, de kiezel niet.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:55

OP college roepen ze altijd dat iedere man prostaatkanker krijgt als hij maar oud genoeg wordt...

Bij mannen is borstkanker bijna altijd erfelijk trouwens, maar dat komt weinig voor.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:52

bokkertje schreef:
ik ben een paar weken geleden voor een echo geweest, omdat de huisarts dacht dat het een cyste was... dit was het dus niet, maar een of ander moeilijk woord. kwam er op neer, het was goedaardig, omdat ze nog nooit of bijna nooit iemand van 18 hadden gezien met borstkanker. ikzelf zit dus echt met een dubbel gevoel... er wordt absoluut geen haast gemaakt om het eruit te halen, terwijl ik zoiets heb van het hoort er niet, en het is toch een of ander gezwel. ik kan ieder moment gebeld worden, dat ik kan worden opgenomen, dus voor mij is het allemaal afwachten.
de chirurg vond het niet nodig om een punktie te doen, omdat ze er dus eigenlijk al vanuit gaan dat het goedaardig is, maar heb ook wel eens gehoord dat goedaardig ook kwaadaardig kan worden.
zodra ik geopereerd ben, sturen ze het op naar het lab, en pas dan wordt gekeken of het daadwerkelijk goed of kwaadaardig is...


fibroadenoom misschien Verward Dat is het meest voorkomend gezwel onder de x jaar namelijk
Lab is standaarprocedure. Ik zou me idg niet teveel zorgen maken. (bij sonja had ik wel meteen een alarmbellengevoel trouwens Bloos )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:46

Jeetje Son...:/ In wat voor ziekenhuis ben jij geweest Verward (het kon dat in Den Helder wel zijn Bloos! )

Heel veel sterkte meid!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Bloodymary, Gea99, IlBuono, Jara, JoyenUnory, Klis, Ponytante, XxLiEsJuHhxX, xxmichellexx, YvonneV en 49 bezoekers