HELP! Mijn nieuwe collega bakt er niets van!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

HELP! Mijn nieuwe collega bakt er niets van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 15:22

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe collega, ze moet mijn werk over nemen. Ik moet op mijn buurt het werk van mijn andere collega over nemen, die naar een zusterbedrijf gaat. De nieuwe collega is vorig jaar 20 weken stagiaire bij ons geweest en leek het te snappen. Nu echter, bakt ze er helemaal niks van. Met de simpelste dingen als crediteuren gaat ze al volledig de mist in om over het serieuzere grootboekwerk nog maar te zwijgen. Ik probeer alles uit te leggen en het haar te laten snappen, maar als ik niet alles voorkauw, dan gaat het dus fout. Ik heb het al met mijn andere collega overlegd, want op een gegeven moment begin je bijna aan jezelf te twijfelen. Hij geeft idd toe dat het niet aan mij ligt. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:48

met de leidinggevende kletsen, ben je dat zelf dan moet je haar dus een functioneringsgesprek geven. Biedt je hulp aan in eerste instantie, blijft t flut ga da naar je p&o manager

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 16:05

Ik heb het al bij de baas aangekaart. Er komt namelijk binnenkort nog een andere functie vrij (voor alleen crediteuren, debiteuren, voorraden en omzet) in een ander zusterbedrijf waar ze imo geschikter voor is. Dat vond ie niet zo'n goed idee, omdat ze daar niks kan leren. Maar ja, als ze geen inzicht heeft, dan zal ze het waarschijnlijk nooit leren.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:25

Heeft ze geen proeftijd van 2 maanden ofzo? Probeer in een gesprek aan te kaarten wat je hier beschrijft. Het is voor haar fijner om tijdens de proeftijd te horen waar ze aan moet werken, als dat ze het aan het einde van de proeftijd hoort en evt. eruit gezet wordt. Hiermee geef je haar een kans om zichzelf te verbeteren. Als het nog steeds niet lukt mss een andere functie zoeken of toch elders een baan zoeken aan het einde van de proeftijd?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 16:26

Helaas, mijn baas vond het leuk om haar zonder proeftijd aan te nemen, omdat ze hier al stage gelopen had. Verward

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:29

wettelijke proeftijd van 1 maand......
Of zit ik mis?
Volgens mij geldt dit ten alle tijden!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:35

Ai, dat is vervelend. Zeker omdat het tijdens de stage eigenlijk wel goed ging. Maar voelt zij zich dan wel lekker op het werk als er zoveel misgaat?
Probeer toch een gesprek met haar aan te knopen, of samen met jouw baas erbij. Als je er niks van zegt zal het zeker niet verbeteren.

Toch stom van die proeftijd. De proeftijd is er namelijk niet alleen voor de werkgever maar ook voor de werknemer. Op die manier kun je altijd onder een contract uit, als het je niet bevalt. Ik spreek hier trouwens uit eigen ervaring.

Het klinkt heel hard, maar als het na een gesprek echt niet beter wordt, en er is geen andere functie beschikbaar, dan mag je volgens mij wel iemand ontslaan als diegene niet goed functioneert.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 16:46

Sjimmy schreef:
wettelijke proeftijd van 1 maand......
Of zit ik mis?
Volgens mij geldt dit ten alle tijden!


Nee hoor, het is "mits anders afgesproken". Ik vond het ook al nogal stom van het begin af aan. Gelukkig heeft ze maar een contract voor een half jaar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 16:48

Scum schreef:
Ai, dat is vervelend. Zeker omdat het tijdens de stage eigenlijk wel goed ging. Maar voelt zij zich dan wel lekker op het werk als er zoveel misgaat?
Probeer toch een gesprek met haar aan te knopen, of samen met jouw baas erbij. Als je er niks van zegt zal het zeker niet verbeteren.


Ik geloof dat "de baas" binnenkort wel tegen haar zou zeggen dat er wat anders van haar verwacht wordt, dan toen ze hier stage liep. Dat houdt dus in dat ze bijvoorbeeld een keertje wat langer moet blijven als ze ergens nog niet uit is.

Volgens mij is ze iedere dag blij dat ze naar huis kan. Ze biedt ook iedere keer haar excuses aan als ze weer wat verkeerd heeft gedaan. Best zielig eigenlijk.