Allereerste sollicitatiegesprek *help mij!*...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Allereerste sollicitatiegesprek *help mij!*...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 22:50

Wheeeeeeh ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek ever en nu ben ik aan het uitvogelen hoe en wat.

Paar vraagjes nog:

Het gaat om een 24 uurs baantje medewerker financiele administratie, als ze me vragen wat ik wil verdienen, wat kan ik vragen??? Ik ben 21 jaar. Ik werk in een supermarkt, dus heb geen erg hoog loon en geeeeen idee wat redelijk is tegenwoordig. Ik verdien in de supermarkt 7,34 euro.

Verder, wat zijn standaardvragen tijdens zo'n sollicitatiegesprek en geef me eens wat voorzetjes voor antwoorden, dan pik ik er zelf wel wat uit die op mij van toepassing zijn. Plus: wat moet ik absoluut NIET vertellen. (Ja, dat ik momenteel overspannen rondloop op mijn huidige werk, dat snap ik.)

Verder: kleding....
Na mijn werk in de dierenwereld en de supermarkt heb ik eigenlijk maar bar weinig 'nette' kleding. Ik denk dat ik morgen maar een zwarte broek aantrek, mijn laarzen eronder *gepoetst Tong uitsteken* en een wit blousje met een rood streepje. kan dat een beetje ermee door?

Ik ben zo bang dat ik ga blunderen... Ik kan enorm op mijn gemak zijn en honderuit kletsen, maar hier hangt voor mij zoveel aan vast... Verdrietig Please allemaal morgen om twaalf uur even flink duimen voor me!

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:55

Spannend Haha!
Je moet in ieder geval wel proberen jezelf te zijn...
Gelukkig weten de mensen die tegenover je zitten dat je best zenuwachtig zult zijn en houden daar echt wel rekening mee Lachen
Ik denk dat ze jou wel zullen vertellen wat je gaat verdienen.
En volgens mij is de kledingkeuze ook prima...
Dus maak je niet teveel zorgen en ga lekker opt tijd naar bed zodat je uitgeslapen en een frisse indruk maakt..
Ik zal hard voor je duimen... OK dan!

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:05

Je moet gewoon rustig blijven en je verstand erbij houden. Dat is best moeilijk, maar probeer gewoon een beetje relaxed te blijven.

Bij de meeste sollicitaties gaat het zo dat ze jou eerst wat over het bedrijf vertellen: hoeveel mensen er werken, wat de bedrijfscultuur is etc. Dan gaan ze wat specifieker in op de functie en de inhoud daarvan. Terwijl zij dit dan vertellen, kun jij evt. ook vragen stellen. Daarmee kun je je interesse tonen, zeg maar.

Vervolgens gaan ze dan vragen stellen over je ervaring, geschiktheid en misschien over je persoonlijkheid (indirect). Probeer dus van tevoren te bedenken waarom je geschikt bent voor de functie, hoe de bedrijfscultuur is en waarom jij daar goed tussen past, hoe je ervaring/talenten aansluiten op de functie (praktische voorbeelden kunnen geven).

Probeer ook zelf met bepaalde dingen te komen, door bijvoorbeeld naar aanleiding van hun vraag door te linken naar iets waar je goed in bent. Zo kun je zelf het gesprek een beetje sturen. Vaak zijn de interviewers ook wel een beetje nerveus, waardoor ze dingen vergeten te vragen bijv. Laat je talenten zien, maar blijf wel een beetje bescheiden. Haha! Het is ook niet verkeerd om zo af en toe even een geintje tussendoor te maken.

Oh en wat je salaris betreft: vraag eerst eens aan hun aan wat voor loon zij denken. Straks kom jij met een voorstel en dan zit je lager dan wat zij je wilden betalen. Da moet niet natuurlijk Knipoog. Als je het durft zou je dan daar iets boven kunnen gaan zitten, maar dat is een kwestie van inschatten: willen ze je graag, staan er mensen in de rij voor de functie. Tis een beetje onderhandelen.
Laatst bijgewerkt door Bolke op 04-02-04 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:08

Ik duim voor je meis!
Loon kan ik je niet zo bij helpen, ik heb geen flauw idee wat de functie inhoud. Ik vind dit ook altijd moeilijk, maar je kan misschien het beste een redelijk bedrag in gedachten nemen en hun vragen wat zij in gedachten hadden.

'Waarom wil je voor ons werken' word eigenlijk altijd gevraagt. Antwoord is vreselijk lastig, daar doen ze het om. Wees eerlijk. "Nou, ik weet nog niet zoveel van dit bedrijf, maar ik vind het interessant wat jullie doen en de sfeer spreekt me wel aan" of iets in die richting klinkt een stuk waarschijnlijker als een verhaal over hoe fantastisch het je lijkt als je het bedrijf verder helemaal (nog) niet kent.
Vertel wat jij ze te bieden hebt; vertel wat zij jou te bieden hebben (dus wat jou aantrekt in het bedrijf.)

En natuurlijk is het eigenlijk "ik wil verdienen en dit lijkt me wel een fijn baantje" maar dat soort mensen hebben ze vast genoeg op het moment, dus probeer jezelf te zijn, open en warm - want dat ben je - en laat ze maar zijn wat een leuke toevoeging jij zou zijn aan hun team.

Stel vragen (verzin er van te voren een paar) zodat het niet alleen maar hun een vraag, jij een antwoord is. Blijft het gesprek een beetje levendig.

Kleding; klinkt prima hoor. Je zou er eventueel een net jasje overheen kunnen dragen? (ik heb er nog wel een liggen, laat maar weten als je wilt lenen)

Succes!
Laatst bijgewerkt door 796285 op 04-02-04 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:10

Ik zal morgen onder Nederlands ook voor je duimen! OK dan!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:10

Blunderen ga je niet ! Heb vertrouwen in jezelf, Ook al zit je in een moeilijke tijd !!
Kledingkeuze lijkt me juist ! Gewoon lekker jezelf blijven dat is het belangrijkste ..
Over salaris zijn we al bezig haha. Zal je morgenochtend even het CAO loon van mijn werkgever doorgeven.
Heel veel sterkte OK dan!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 23:11

Hoe lang duurt zo'n gesprek gemiddeld? *bibber*

Ik heb echt het probleem dat ik heel enthousiast en open kan vertellen, maar als ik dichtsla, sla ik ook goed dicht. En ik denk dat mijn haar morgen niet veilig voor me is *ik pluk erin bij stress*, dus ik zal de pot gel vast klaarzetten Tong uitsteken.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:13

Ik heb weleens een 20 minuten gezeten. Maar afgelopen maandag heb ik er zowat een uur gezeten met die mensen. Maar dat was mijn eigen schuld, ik bleef maar doorkleppen. Tong uitsteken

Maar gemiddeld, een klein half uurtje denk ik.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:18

ja half uurtje moet je ongeveer op rekenen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:18

Weet niet of ze een website hebben maar daar zou je vast wat meer informatie over het bedrijf kunnen opzoeken, tijdens het gesprek kun je dan laten merken dat je je al verder in het bedrijf verdiept hebt en gemotiveerd bent.
Actief aan het gesprek blijven deelnemen en zelf ook vragen stellen ipv alleen maar vragen beantwoorden.
Heel veel succes OK dan!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:21

Er is mij altijd verteld, dat als er gevraagd wordt hoeveel je wil verdienen dat je dan kan antwoorden "wat u denkt dat het werk wat ik doe waard is".

Succes morgenmiddag... maar het zal wel loslopen... you can do it !!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 23:25

Het is een beetje moeilijk, want het bedrijf waar ik de sollicitatie naar gestuurd heb, zoekt voor een 'contact' een medewerker financiele administratie. (dus is een soort detacheringsbedrijf???) Het bedrijf waar ik op gesprek ga, heb ik dus alleen een naam van....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:36

Dan kan het ook nog een wervings en selectie bedrijf zijn. Het kan geen kwaad daar in de sollicitatie vragen over te stellen: is het detachering of kom je daarna echt bij dat andere bedrijf in dienst?

Verder: rustig ademhalen, bedenk waarom je deze functie wilt hebben en wat maakt dat jij deze functie goed kunt vervullen. Als je dat duidelijk kunt brengen dan gaat het vast wel goed.

Succes morgen OK dan!.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:47

Ik vind dat je nog behoorlijk verdient hoor, ik verdien bruto 4,67 ongeveer en ik ben ook 21.
Ik zou het verder niet weten, je moet iig geïnteresseerd doen en overtuigd zijn van jezelf Lachen
Veel succes iig! Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:53

Het is overigens makkelijker als je je uurloon even omrekend naar een bruto maandloon. Kans is groot dat als ze vragen om een salarisindicatie dat ze vragen naar een bruto uurloon of een bruto maandsalaris. Gewoon beide dus in gedachten hebben Lachen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:05

Iloon, een redelijk starters MBO salaris is bruto zo'n 1300 - 1600 per maand voor 36 a 40 uur per week. heeeeel globaal.
Dus voor 24 uur. 800 a 900 euro bruto per maand. globaal

Die kleding die je noemt klinkt hartstikke netjes.
Klein beetje beschaafde make up op. eventueel je haar 'opsteken' oid.



Voor vragen kan je kijken op
http://www.extra-talent.nl/page.php?pid=86
http://home.planet.nl/~schre123/
Zoek even op Google op sollicitatie gesprek.
je krijgt dan veel hits met nuttige tips.

Verder wens ik je heel veel sterkte!!

Wees jezelf!
Ga rechtop zitten, niet me je handen over elkaar, niet met je ellebogen op tafel, maar bijvoorbeeld met je handen bij elkaar op je benen oid.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:13

creeer voor jezelf tijd als je een lastige vraag krijgt. Neem een slok koffie, denk even na, vat het samen en begin dan aan je antwoord. Probeer er idd een gesprek van te maken, geen vraag/antwoord spelletje.
Kleding klinkt prima.

Bij mij duurden solli gesprekken een uur Extreme duivel, reken op een half uur tot een uur.

Klassieke vragen:
goede / slechte eigenschappen + voorbeelden
<tip> probeer een positieve draai aan een slechte eigenschap te geven:
bv: ik ben erg direct in communiceren, dat komt op collega's soms wat hard over, anderzijds weten ze wel wat ze aan me hebben.

waarom dit bedrijf
lastige in jouw geval nu.

wat doe je over 5 jaar
bedenk wat je eigen richting is, waar wil je naar toe?

waarom weg bij je huidige baan
ook lastig, daar moet je echt een antwoord op voorbereiden.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:16

Mijn tip: Ga niet zomaar gooien met opmerkingen over je baan nu zoals: De uitdaging is weg... dat willen ze niet horen, want dan hebben zij zoiets van: ja maar hoe lang duurt het voordat je uitdaging hier weg zal zijn?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 00:16

Ik kan me er zowiezo niet ontplooien, wat een sterk nadeel is voor een strever en iemand die zich wil bewijzen, als ik. Plus mijn interesses liggen elders!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:18

Nog een tip: niet al te negatief zijn over je huidige werk Haha!, dat kan werkgevers vaak wat afschrikken.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:21

Als je er positief over was zou je waarschijnlijk geen ander werk zoeken toch? Plus, de waarheid mag gezegd worden imo?

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:24

dat is iets wat je nooit moet doen!!!! Negatief over je werk praten.
Ze kunnen je altijd natrekken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 00:25

Ehm misschien zegt het feit dat geen van mijn collega's echt blij is met hun huidige werk en de meeste op zoek zijn naar wat anders, genoeg? Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:25

Klopt, maar het klinkt heel anders als je zegt:

'Ik ben op zoek naar meer ontplooiings mogelijkheden' (positief OK dan!), eventueel zelfs 'Ik heb er lang met veel plezier gewerkt maar ben nu toe aan een nieuwe uitdaging'.

of

'Vreselijke leidinggevende, mocht daar niet doen wat ik wilde doen, alleen maar stomme rotklussen, vreselijk saai'. (negatief )

Het gaat enigzins om de nuance Haha!.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:26

En dan vinden ze dus alleen maar uit dat Ilona daar meer dan 6 jaar gewerkt heeft zonder enige problemen. Denk dat ze dan toch wel weten wat ze aan haar hebben, toch?

Apple schreef:
'Vreselijke leidinggevende, mocht daar niet doen wat ik wilde doen, alleen maar stomme rotklussen, vreselijk saai'. (negatief )

Het gaat enigzins om de nuance Haha!.


Tuurlijk! Maar je houdt het geen 6 jaar vol op die manier Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sypheron op 05-02-04 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt