Macro foto's. Commentaar?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Macro foto's. Commentaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 19:56

Ik heb sinds kort de macro funcie op de digi van m'n broer ontdekt.
Heb even het huis rondgelopen en van alles en nog wat een foto genomen. Wat vinden jullie ervan!?

Bloemen
Een bloemknop:
Afbeelding

De bloemen van onze cactus:
Afbeelding

Een gele bloem:
Afbeelding

Een witte bloem:
Afbeelding

Katten
Oog van Pluche:
Afbeelding

Oog van Pluk:
Afbeelding

Schildpad
Bolle in zijn aquarium:
Afbeelding

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 20:46

Als ik nog dichterbij kom dan wordt het wazig. Ik heb nog niet echt de skills goede macro foto's te maken. Ik weet wel dat als ik deze foto's met de gewone inzoemfunctie maak dat ze dan wazig worden.
Nog tips en trucs?!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 21:06

LiSSy"]
ik vind alleen die van die cactus echt mooi...
[/quote]

Wat vind je aan die andere foto's niet mooi dan. Ik wil het graag beter leren, dus aan zo'n opmerking heb ik niet zoveel.


[quote="Sjonniej schreef:
Bij die gele bloem krijg je echt sere ogen door de flits, en bij de katten die je ook de flits in de ogen, dat is erg jammer!


Die gele bloem had ik niet zo met voorbedachte rade gedaan, maar ik vond het wel een leuk effect hebben.
Bij de grijze kat is de flits een soort ster precies in het midden van d'r oog, ik persoonlijk vind dat niet erg storend. Bij de rode kat is het storender, maar die oog foto is sowieso iets minder.
Maar het is erg moeilijk een scherpe foto te maken zeker van zo dichtbij, zoals bij een oog.

Ze vallen helaas niet echt in de smaak, maar ik blijf oefenen. Iemand nog suggesties?

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 21:07

teriema schreef:
haha die schildpad vind ik gaaf! Mij lukt het ook nooit om dichter bij te komen en blijven het ook altijd close ups. Katten oog lukt mij ook nooit, deze vind ik heel mooi. Maar ik weet ook niet waar de grens tussen close up en macro ligt?


Bedankt!

Ik weet ook iet precies wat het verschil is, maar waar het op neer komt is dat je met macro een schrepe ingezoomde foto kan maken die je vaker ook meer kan inzoemen dan met de gewone funcie.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 14:11

Don_Marcello schreef:
Waar precies de grens zit weet ik ook niet precies, maar bij macro ga je nog wat verder dan deze voorbeelden. Je ziet bij een macrofoto ook geen enkel detail meer van de achtergrond, dus nog dichterbij met je lens!

Om dat effect te benadren, zoom maximaal in en ga zo dichtbij dat het nog net scherp is. Zorg voor een neutrale achtergrond, bij voorkeur ook nog eens ver weg van het onderwerp. Daarom komt de cactus het meest in de buurt. In de eerste zie je te duidelijk de structuur van het glas. De gele narcis is gewoon mislukt, de bloem is wazig en en overbelicht en de huizen aan de overkant zie je juist wel goed!
De witte bloem is weer wat beter, alleen jammer dat de achtergrond ook licht is. Als je een blauwe of groene achtergrond had genomen steekt de bloem beter af!

Bolle is niet helemal scherp. kijk maar naar de steen eronder, daar is de foto wel scherp!


'T klopt allemaal wat je zegt. Ik ben het er ook mee eens. De gele narcis is in de macro zin wel mislukt, maar verder vind ik het wel een mooie foto.

Ik ga hier verder mee proberen te werken! Jullie zullen heel binnenkort wel meer foto's van mij te zien krijgen! Lachen

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 23:32

Ik gebruik een flits omdat de foto dan scherper wordt dan als je zonder flits de foto neemt.
En echte macro foto's zijn het niet, maar probeer jij maar eens een foto van zo dichtbij te maken zonder de macro functie.
Wat versta jij dan onder macro foto?

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 19:58

Ik vraag me af of je mel elke digi zulke scherpe macro foto's kan maken.
Want als ik met mijn digi macro foto's probeer te maken, en ik nog dichterbij ga, dan wordenze onscherp. Maar misschien komt het ook wel doordat ik niet echt een geoefende fotograaf ben..

Echt een prachtige foto trouwens! Daar kan ik een voorbeeld aan nemen

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, x_spekkie_x en 71 bezoekers