Parkinson [werkstuk]

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Parkinson [werkstuk]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 17:32

Heey Allemaal,
Ik moet een werkstuk maken over de ziekte van Parkinson? Is hier iemand die zelf parkinson heeft, of iemand die dicht bij diegene staat? Zou die dan wat meer kunnen vertellen erover, zoals wat voor een medicijnen je ervoor hebt gekregen, wat je er voor moet doen of laten enzovoorts. alvast hartelijk bedankt Groetjes [ ]
p-b's ook altijd welkom, als je het zo niet bekend wil maken dat je die ziekte hebt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:11

Da's toevallig, moet de komende maand ook een stuk schrijven over de ziekte van parkinson. Dus ben hard op zoek naar (wetenschappelijke) informatie over Parkinson....

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:20

Nou ik heb het grote rode toverboek hier voor me liggen met alles wat je over parkion wil weten.
Als je het niet heel erg vind ga ik niet alles over tikken.
Maar ik zal wat algemene informatie neer planten.
Vor meer info kan je pben Knipoog

Ziekte van Parkison.

De ziekte van Parkison is een langzaam voortschrijnende degeneratieve aandoening van het zenuwnstelsel met verscheidene kenmerkende symptomen : Tremor, aanwezig in rust, een moeizame start van bewegingen, spier stijfheid en bewegingsarmoede.

Medicijnen die gebruikt worden :
- Levodopa (in combinatie met Carbidopa)
-Dopamineagonisten (bromocriptine, pergolide, requip of pramipexol)
-Selegeline
-Anticholinergica
-Amantadine

Waar moet je rekeningen mee houden als Parkison patient :

- eerder opstaan, want jezelf verzorgen duurt erg lang. Voordat je spieren warm zijn en je er wat mee kan doen..
- zware dingen kunnen niet getild worden
- door medicijnen kunnen sommige mensen gaan wanen


Nou dit is even de Parkison ziekte uitgelegt in het klein.
Er komt veel meer bij kijken maar dat kan je het beste zelf opzoeken Knipoog
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben,

Groetjes
Janneke

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:25

Probeer te zoeken in (psychologie) studieboeken, hier valt vaak wel wat uit te halen in redelijk begrijpelijke taal..
Anders kun je op google (oid) zoeken. Ook de term 'dopamine' in combinatie met parkinson zal zeker wat 'hits' opleveren, omdat parkinson oa ontstaat door een tekort van dit 'stofje' in de hersenen.

Ik heb er alvast 1 gevonden, wel in het engels, ik weet niet hoe 'diep' jullie moeten gaan, maar hier wordt het redelijk duidelijk uitgelegd. Helaas heb ik geen tijd (moet zelf leren Knipoog ) om een stukje te schrijven over hoe het er in de hersenen aan toe gaat bij iemand met de ziekte van parkinson. (ik zou dingen moeten opzoeken omdat ik ze niet zeker weet, en ik wil natuurlijk geen foute info geven Knipoog, maar daar heb ik dus helaas geen tijd voor).
http://web.sfn.org/content/Publications ... nsons.html

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:53

er zijn best veel symptomen die een parkinsonpt kan hebben. Als je er nog meer wil weten....ik ben op de stages verschillende parkinsonpatiƫnten tegengekomen en op school hebben we er ook het nodige over gehad!

Lachen
ellen