Kleine scherpte-diepte haal ik niet..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Kleine scherpte-diepte haal ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 00:29

Ik ben vandaag weer foto's wezen maken in het bos, beetje experimenteren met m'n antieke spiegelreflex. Maar goed, mijn doel was foto's maken met een zo klein mogelijke scherpte-diepte. Bij veel foto's is het wel gelukt, denk ik, want in het bos is het aardig donker, en dan kan ik de lichtmeter op de goede stand krijgen met een zo klein mogelijk diafragma.
Om het wat duidelijker te maken, de sluitertijd moest ik vaak op 1/1000 zetten, als ik het diafragma instelde op 1.7. (grootst mogelijke diafragma op mijn spiegelreflex) In de zon redde ik dat alleen niet en moest ik dus mijn diafragma weer wat kleiner maken, op 4.0 had ik hem toen. sluitertijd nog steeds op 1/1000. Maar goed, toen had ik dus weer meer scherpte-diepte en dat wilde ik juist niet. Knipoog
Goed, deze vraag is vooral aan Don-Marcello gericht maar als iemand anders weet of ik iets raars heb gedaan, tips zijn welkom.
Kan ik mijn scherptediepte in de zon zó niet kleiner krijgen, moet ik daar een andere lens voor hebben? En heb ik met een diafragma tot 4.0 nog een redelijk kleine scherpte-diepte of is mijn doel (dus een onscherpe achtergrond) nu bij sommige foto's mislukt? Haha!

Oké, dan halen we de gebruiksaanwijzing er weer bij:
Afbeelding
De knop links moest ik dus vaak op 1/1000 laten staan om een diafragma opening van 1.7 te redden.

Afbeelding
De tweede ring van onderen heb ik dus geprobeerd op 1.7 te houden, maar moest bij veel zonlicht dus doordraaien naar 4.0 omdat de foto''s anders overbelicht werden. Scheve mond

Ik had trouwens een rolletje van 200 ASA..

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:15

Daarom hebben dure camera's vaak nog kortere sluitertijden (1/2000, 1/4000). Maar je kun ook een minder gevoelig filmpje nemen, 100 asa (50 zal wel moeilijk te krijgen zijn). Voordeel is ook nog een minder zichtbare korrel.

Wat waren die oude toestelen toch handig zeg. Kun je gelijk de scherptediepte van de lens aflezen. Haha!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:25

Lepeltje,

Je hebt het aardig door!
Alleen ipv klein diafragma bedoel je juist groot diafragma (klein getal is grotere opening en meer licht)

Als er echt zoveel licht was, en je het geen andere film moet je inderdaad de sluitertijd maar zo kort mogelijk houden of zorgen dat het wat donkerder word, maar dat is natuurlijk afhankelijk of je het onderwerp kan verplaatsen, maar in het bos is vaak wel schaduw te vinden, of even op een wolk wachten.

Wat ook nog kan is een grijsfilter gebruiken, (een soort zonnebril voor je camera) nadeel is dat het dan in de zoeker ook donkerder wordt, maar bij zoveel licht is dat niet zo erg.

Verder wordt de scherptediepte nog kleiner als je dichter bij het onderwerp komt.

Laat je de foto's ook nog zien?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 18:37

Dat van dat diafragma was een typfout. Knipoog Haalde klein getal diafragma en gewoon groot diafragma door elkaar. Ik heb het grootste deel van de tijd op wolken gewacht idd, maar op sommige plaatsen kon ik het gewoon niet redden.
Mijn buurman heeft nog een heleboel lenzen die op m'n camera passen dus ik zal eens vragen of ik die mag lenen en dan zal ik eens kijken of er zo'n grijsfilter tussen zit.
Ik laat de foto's nog wel zien, maar het rolletje is nog niet vol dus ik kan ze nog niet laten ontwikkelen. Tong uitsteken

Ik zal ook eens een rolletje van 100 asa proberen.