Welk hondenras vind jij het mooist en geschiktst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De mooiste en geschiktste ras vind ik de...

1. Border Collie
53 (45%)
2. Schotse Herdershond
3 (2%)
3. Drentsche Patrijshond
13 (11%)
4. Duitse Herdershond
17 (14%)
5. Groenendaeler
7 (5%)
6. Nova Scotia Duck Tolling Retriever
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117


Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:07

Kwa uiterlijk vind ik de Nova Scotia Duck Tolling Retriever er het leukst uitzien!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:13

Fairie schreef:
Hoe minder honden er van een ras te vinden zijn in een gebied, hoe duurder ze zijn.


Dit gaat lang niet altijd op hoor! Van mijn ras, de Laekense Herder, zijn er wereldwijd heel weinig. In Nederland worden er per jaar niet meer dan zo'n 50 gefokt. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een populair ras als de Labrador, dan worden er van dit laatste ras per maand al meer gefokt (alleen met stamboom dan) dan de Laekense per jaar!
Toch is een Laekense Herdershond geen hele dure hond in aanschaf. Je moet zo denken tussen 400 en 600 euro ongeveer, afhankelijk van de afstamming en de resultaten van de ouderdieren in shows (of sport, maar dat in mindere mate).


Citaat:
Er zijn ontzettend veel Labradors te vinden in Nederland omdat er veel vraag naar is.
Is er veel vraag naar iets, dan komt er meer van. Iets waar er meer van komt word minder waard. Zo ook bij honden...


Zo simpel ligt het ook niet volgens mij. Als ergens geen vraag naar is, wil dit niet zeggen dat de prijs dan enorm hoog is. Als er weinig vraag naar is, wil dat ook niet standaard zeggen dat de prijs hoog is. Is er veel vraag naar iets, kan er meer voor gevraagd worden omdat er ongeacht een hogere prijs toch nog veel mensen zijn die het toch willen hebben. Iets wat populair is heeft vaak een hogere prijs dan iets wat niet populair is.

Het is maar wat de gek ervoor geeft, maar dan moet er natuurlijk wel een gek zijn! Knipoog

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:18

Odin"]
[quote="Fairie schreef:
Hoe minder honden er van een ras te vinden zijn in een gebied, hoe duurder ze zijn.


Dit gaat lang niet altijd op hoor! Van mijn ras, de Laekense Herder, zijn er wereldwijd heel weinig. In Nederland worden er per jaar niet meer dan zo'n 50 gefokt. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een populair ras als de Labrador, dan worden er van dit laatste ras per maand al meer gefokt (alleen met stamboom dan) dan de Laekense per jaar!
Toch is een Laekense Herdershond geen hele dure hond in aanschaf. Je moet zo denken tussen 400 en 600 euro ongeveer, afhankelijk van de afstamming en de resultaten van de ouderdieren in shows (of sport, maar dat in mindere mate).


Citaat:
Er zijn ontzettend veel Labradors te vinden in Nederland omdat er veel vraag naar is.
Is er veel vraag naar iets, dan komt er meer van. Iets waar er meer van komt word minder waard. Zo ook bij honden...


Zo simpel ligt het ook niet volgens mij. Als ergens geen vraag naar is, wil dit niet zeggen dat de prijs dan enorm hoog is. Als er weinig vraag naar is, wil dat ook niet standaard zeggen dat de prijs hoog is. Is er veel vraag naar iets, kan er meer voor gevraagd worden omdat er ongeacht een hogere prijs toch nog veel mensen zijn die het toch willen hebben. Iets wat populair is heeft vaak een hogere prijs dan iets wat niet populair is.

Het is maar wat de gek ervoor geeft, maar dan moet er natuurlijk wel een gek zijn! Knipoog
[/quote]
Dat is misschien dan niet bij alle rassen zo...

Bij de Shiba sta je vaak rond een jaar in een wachtlijst voor een puppy. Je hebt mazzel wanneer je gelijk een mag uitkiezen.

Een Shiba krijgt per nest ook maar gemiddeld 1 of 2 pups. Je mag in je handen klappen als het er 3 of meer zijn.

Ook het Shiba-pups per jaar is niet groot. Veel Shiba's zijn er niet in Nederland en niet alles word goed genoeg gevonden om mee te fokken.

De stamboom speelt ook een hele grote rol.
Een Shiba met gewone Nederlandse ouders met een leuk resultaatje op een show kost lang niet zo veel als een Shiba met Japanse import ouders die wereldkampioen zijn.

Je hebt gelijk, dit gaat niet bij alle rassen zo op, maar in het algemeen wel.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:34

Ik vind het jammer dat je mijn opmerking negeert... Nogmaals, een Border Collie is absoluut geen huishond en je doet jezelf noch de hond een plezier door te proberen er een huishond van te maken.

Ik ken er helaas veel te veel die aangeschaft is omdat 'ie "zo leuk" is, en nu een zielig bestaan leid als volkomen gedragsgestoorde neuroot. 4/5 keer per dag uitlaten is gewoon niet genoeg voor zo'n hond, die heeft constante vrije uitloop nodig over een groot gebied. Ik neem aan dat je je niet 5 tot 6 uur per dag bezig gaat houden met GG1, GG2, GG3, U.V., agility/behendigheid, flyball, zwemmen en fietsen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:36

Inderdaad!
Een Border Collie is inderdaad beter af op een groot stuk grond met een maatje waar hij heel de dag mee kan ravoten.
Daar bij moet je hem zelf ook nog uit laten en geregels mee fietsen.

Deze honden hebben eenmaal heel veel energie!

Het is wel een geschikt ras voor alles wat je in gedachte hebt, maar z'n hond is niet gelukkig met een half uurtje op een dag trainen. Daar heeft hij niet genoeg aan.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 22:41

ArwenLune, ik heb wel een beetje gereageerd. Ik vind ze vaak te nerveus. En ook omdat ze constant willen werken en ik niet 24 uur per dag daar de tijd voor hebt. Dus van de Border Collie zie ik van af. Ik ga denk ik 3 dingen doen in een week, GG, behendigheid en flyball. Mij lijkt de Toller (nr. 6) het meest geschiktste. Lachen (zie pagina 2 waarom)

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:01

Odin"]
[quote="Fairie schreef:
Ik zet er niet voor niets bij: Over het algemeen Knipoog
Ze hebben zeker wel een sterke band met de baas, en willen ook wel werken maar een eigen wil is er. Zien ze een vogel, dan zijn ze OVER HET ALGEMEEN weg. Is maar net hoe je ze opvoed.


IEDER ras heeft een eigen wil, gelukkig maar! (misschien de BC wat minder, die zijn eerder slaafs dan gewoon volgzaam in mijn beleving).
[/quote]


niet helemaal waar... BC hebben sterk de drift om te doen wat hun het beste lijkt zo zijn ze ook gefokt om beslissingen te nemen die misschien tegen het commando van de baas in gaat maar hem het beste lijkt ... (om het simpel te houden) dus ook deze hond heeft sterk een eigen willetje ...


maar om weer ontopic te komen .... persoonlijk zou ik kiezen voor een Border Collie ... zijn goede en zachtaardige honden die een enorm uithoudingsvermogen hebben ... en graag voor hun baas werken ...

en dan met name zou ik deze hebben gekozen omdat de collie veel vacht verzorging nodig heeft (toch nog veel meer in verhouding tot de BC ...)
en de rest lijkt me hier niet geschikt voor wat jij wil doen...
ook heb ik niet ervaring met alle honden die hier staan maar wat ik gehoord heb lijk de Toller mij ook wel een erg geschikte hond en misschien iets minder nerveus dan de BC.....

dus tsja ik twijvel een beetje tussen de BC en de toller ...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:28

Ik ben ook helemaal Border Collie-fanaat. We hebben er zelf een paar gehad, en die beesten luisteren zo geweldig goed... En nog erg actief en wendbaar ook!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:38

Ik zou voor een Collie gaan, maar geen Border Collie. Er zijn bij de Schotse Herdershonden ook kleine maatjes (Shelties) die leuk meedraaien, of als je de vacht een probleem vindt voor onderhoud kun je een kortharige schotse herdershond nemen. Border Collies hebben echt heel erg veel beweging nodig, en aangezien je zo'n hond neemt voor meerdere jaren (en je misschien de lol aan de sport over een tijdje kwijt bent) zit je dan nog steeds met een hond die zijn extra behoefte aan beweging ingevuld wil hebben.
Duitse Herders, Groenendalers, Mechelse en Tervurense Herders hebben mijn voorkeur niet. Ik ben persoonlijk bekend met een paar Drentse Patrijzen, en dat waren niet de meest intelligente, moedige en gehoorzame dieren (en misschien ook niet de meest representatieve voor hun ras) .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:41

Kortharige collie:

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:50

Kortharige Collie heet ook "smooth collie"

Afbeelding

Afbeelding

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:42

minka schreef:
Ik zelf ben helemaal weg van de Friese Stabij, deze hond is ook geschikt voor de doelen die je ermee wilt gaan doen....Wilde zelf eerst ook een Border Collie, maar deze zijn af en toe een beetje neurotisch in huis..


Friese Stabij's kunnen inderdaad ook goed meedoen met flyball. En de rest van jou genoemde wensen zijn ze ook zeer geschikt voor. Een nadeel als je er een met stamboom dus via de verenging wilt heb je kans op lange wachttijden. Ze zijn niet zo duur als bijvoorbeeld een Tolling retriever. Knipoog

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:31

Citaat:

Het is bij de Duitse Herder van tegenwoodig zo dat de achterhand haast op de grond moet hangen.
Dat is niet natuurlijk dus zal de hond hier problemen mee krijgen.



Hier heb ik dus nog nooit van gehoord Verward Er zijn twee types van de DH. Een kynoloog en een africhtingshond. Een kynoloog is gehoekter als de africhtingshond,maar de foto die erbij staat van de DH is een standfoto.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 16:22

Diplodocus schreef:
Citaat:

Het is bij de Duitse Herder van tegenwoodig zo dat de achterhand haast op de grond moet hangen.
Dat is niet natuurlijk dus zal de hond hier problemen mee krijgen.



Hier heb ik dus nog nooit van gehoord Verward Er zijn twee types van de DH. Een kynoloog en een africhtingshond. Een kynoloog is gehoekter als de africhtingshond,maar de foto die erbij staat van de DH is een standfoto.


Foto is idd een standfoto. Knipoog Das duidelijk te zien. Maar welke DH is beter voor wat ik wil doen?

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:48

Als ik jou was zou ik een duitse herder uit de werklijnen nemen (africhtings lijn ) Als je een paar fokkers wilt weten kan ik er een paar voor je op zoeken heb zelf namelijk vijf jaar bij de vereniging van duitse herders getrained en weet wel een paar goede africhtings fokkers te zitten
heb zelf ook twee werklijnen thuis zitten in mijn profiel heb ik er foto's van
veel succes bij het vinden van de geschikte hond

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:35

Als je zoals je zelf eerder al schreef een Groenendaeler al te groot vindt voor bij je huidige hond, lijkt me een Duitse Herder geen goede optie. Een DH is behalve wat groter ook nog eens behoorlijk wat forser dan een Groenendaeler.

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:39

Ik vind Border Collies ontzettend leuke honden.Maar daar heb je al vanaf gezien en ik geef Arwen Lune gelijk met wat ze zegt over dat die honden veel ruimte nodig hebben.
Verder vind ik de honden die je hebt genoemd niet zo leuk.
De labrador en de Ierse Setter vind ik erg leuk Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:01

ebbeltje schreef:
Maar daar heb je al vanaf gezien en ik geef Arwen Lune gelijk met wat ze zegt over dat die honden veel ruimte nodig hebben.


Dat heeft elke hond, en vooral deze rassen. Zo wie zo vanwege de omvang, en vanwege de energie. Ik zie geen van de genoemde rassen graag binnen zitten eerlijk gezegt...

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:08

Als ik zie wat je wilt gaan doen had ik de Border Collie gekozen (uit jou rijtje).
Al is het niet mijn favoriete hond, omdat ze erg druk zijn als je ze niet genoeg beweging geeft (en ze hebben veel beweging nodig).

Zelf heb ik een Hollandse Herder, en die heeft ook GG, behendigheid en flyball gedaan, wat hij goed deed. Het is wel een moeilijke hond, maar dat ligt ook aan zijn persoonlijkheid waarschijnlijk.

Ik loop nu behendigheid met de hond van een vriendin van mijn moeder, een Old English Sheepdog. Maar daar ben ik pas mee begonnen, over het algemeen pikt ze het wel snel op!

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:13

eamane schreef:
Als ik jou was zou ik een duitse herder uit de werklijnen nemen (africhtings lijn ) Als je een paar fokkers wilt weten kan ik er een paar voor je op zoeken heb zelf namelijk vijf jaar bij de vereniging van duitse herders getrained en weet wel een paar goede africhtings fokkers te zitten
heb zelf ook twee werklijnen thuis zitten in mijn profiel heb ik er foto's van
veel succes bij het vinden van de geschikte hond


Die foto die ik had geplaatst is mijn pup ook uit een werkhondenlijn en tevens in stand.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:17

Ik heb gekozen voor de Border Collie, omdat ik zo'n hond ken die werkelijk alles kan!

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:53

Nova Scotia Duck Tolling Retriever, die is zo schattig Lachen...maar geschikt uh..geen verstand van

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:38

Het ras wat ik leuk vind, zit er niet bij. De Berner Senner en de new foundlander (kweet niet of je het zo schrijft maarja.
Lekkere harige monsters Haha!

Charaz

Berichten: 24299
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:45

Wij hebben ook een nova scotia, maar die is nogal lui en houd helemaal niet van behendigheid, fietsen en moe worden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:30

Haagsemeid schreef:
De Berner Senner


Zijn idd errug mooie beesten, maar ik denk eerlijk gezegt dat ze verre van geschikt zijn voor het doel waar de topicstarter de hond voor wilt gebruiken...